Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:43

Ik ga 3/4 keer in de week. Paard staat op een paddock Paradise en komt niets tekort als ik er niet ben. Dus ik ga alleen als ik ook iets met haar ga doen, anders ga ik haar niet ‘lastigvallen’. Ik werk ernaast fulltime en ik ga liever die paar dagen en heb er dan mijn volle aandacht bij dan dat ik elke dag gehaast ga. Als het echt nodig is zou ik wel elke dag kunnen gaan. Ik heb ook wel het geluk dat ze niet veel bijgevoerd hoeft te worden.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:37

Ik ga nu 7 dagen in de week. Waarvan mijn merrie 4 tot 5x per week loopt. Dus longeren of rijden. De overige dagen heeft ze echt rust. Soms wandel ik op haar rustdagen, soms ook niet. Ik sta volpension. Voor mij houd dat in, elke dag een schone box, gevoerd, 2x per dag handje krachtvoer. Binnen en buiten zetten op de paddock. Nu met het weideseizoen is het passen en meten tot ze 24/7 staan. Maar wij hebben een groepje die zeer flexibel is. Ik vind het een prima planning. Op minimaal 2 dagen rust loopt ze het fijnst. De komt dus elke dag de hele dag buiten. Ook in de winter. Binnenkort heeft ze op dezelfde stal en uitloopbox. Dan bepaald ze het zelf. Hij training blijft dan hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:48

Hij staat op een volpension dus elke dag, 1x per dag.

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:57

Een keer of 6 per dag. Bij mij staan ze aan huis, dus voeren, voeren, voeren, buiten en binnen zetten, mesten en dan nog de trainingen met de paarden. Paard genoeg in ieder geval.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:18

4x in de week.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:19

Denk gemiddeld 5 a 6x per week. Af en toe een dagje geen paard is ook wel eens fijn voor andere dingen en dat kan ook prima.

Bielsje

Berichten: 1397
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:02

7 dagen per week, 1x per dag. Aangezien de stal 45 minuten rijden is, ben ik er 6 dagen wel 6 uur lang en dag 7 alleen een half uur om alles te checken en meneer in het land te gooien.

DJZ

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:13

Ik ging eerder 3 a 4 keer in de week, maar sinds ik ze in eigen beheer heb op een pp, ga ik iedere dag in ieder geval 1 keer :)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:02

Toen ik nog een paard had en deze in pension had staan, ging ik soms drie keer per dag heen. Zeker op mijn vrije dagen. Dit omdat het uit stal kunnen op dagen dat ik werkte nog wel eens vergeten werd door de stalservice. Ik kwam hoe dan ook elke dag, maar maakte gebruik van de service op de werkdagen, zodat ze toch vaker eruit kon. Het vergeten werd op een gegeven moment wel erg vaak gedaan en de stalkosten liepen alleen maar op, dus ben ik op zoek gegaan naar een stal waar ze echt de hele dag naar buiten kon.
Nu heb ik aan huis twee mini pony's (ik rij helemaal niet meer, om verschillende redenen) en ben meerdere keren per dag bij ze.

Ieros
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:25

Ze staat vol-pension op 10 minuten fietsen van huis. We gaan elke dag 1 keer, maar ook vaak 2. Voeren, binnen en buiten zetten, en 's-middags op de wei, wordt allemaal gedaan.
Alleen op zon- en feestdagen moet je zelf je stal doen. En een paar keer per jaar (bij vakantie of weekendjes weg van de staleigenaren) moet je wat meer doen, maar we staan met 13 paarden, dus dat wordt meestal wel redelijk eerlijk verdeeld.
Wij voeren in die week/weekenden altijd 's morgens en zetten het krachtvoer voor 's avonds klaar.

We staan echt super fijn en hebben een leuke groep paardenmensen bij elkaar

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:43

Ongeveer 2x per jaar

Hij staat in een groep waarvan de beheerder dagelijks komt.

In vol pension, zoals ze hiervoor stonden, kwam ik 3x per week.

Daarvoor stonden ze in eigen beheer en dan kwam ik minimaal 2x per dag

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:00

Elke dag!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:14

Twee a drie keer per week om te borstelen. Ze zijn beide gepensioneerd en staan in een paddock Paradise op volpension. Mijn gezondheid laat nu even te wensen over en het kost me veel energie om bij ze bezig te zijn. Ze zijn altijd erg blij me te zien maar zijn in de groep ook gelukkig en hebben mij niet echt nodig. Merk ook dat bij mezelf er minder behoefte is als jaren geleden, ik heb ze al 25 jaar. Mijn leven is nu eenmaal anders als vroeger.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 16:03

1x in de 6-8 weken ongeveer. Staat in een rusthuis

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 16:28

Ik heb het idee dat ik bizar weigig ga :')
Ik ga ongeveer 3 keer in de week soms 4.
Mijn bijna 4 jarige merrie wordt momenteel opgebouwd met longeren na vakantie van 3 maanden.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:43

Vroeger stonden mijn paarden op een privéstal waar ze 4x per week werden buitengezet, telkens 2 uren. Dat kon mijn moeder-paardenhart niet goed verdragen wat er voor zorgde dat ik 7x per week ging (elke dag dus) en heel vaak 2 - 3x per dag om op - en af de weide te halen en te werken met ze.

Vorig jaar ben ik verhuisd naar een stal waar de paarden alle dagen, de hele dag naar buiten gaan. Wat een verademing. In combinatie met mijn herstel van een burn-out, is dat de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Ik ga nu 5-4x per week (ene week eens wat minder of meer). Ik kan nu veel beter de rust nemen die ik nodig heb en het 'moeten' is er af. In principe 'moet' ik nu niet meer gaan omdat ze niets te kort komen als ik een dag er niet ben.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:21

2 tot 3 keer per dag.
Paard aan huis.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:35

1-3x per dag. Pony staat dichtbij huis en staat op een doe-het-zelf stal. Buiten zetten wordt in de lente, zomer en herfst gedaan en ‘s ochtends wordt er gevoerd, verder moet je het zelf doen. Dus stal doen, voeren, binnen zetten en de wei en paddock uitmesten. ‘S winters ga ik voor school naar stal om de pony’s buiten te zetten. Het is best veel werk, vooral in combinatie met school, maar wel dubbel en dwars waard. Pony staat lekker veel buiten en ik vind het fijn om zelf te kunnen bepalen hoeveel en wanneer hij ruwvoer krijgt.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:57

4 a 5 keer per week.
Paard staat volpension en alles wordt gedaan. Hoef letterlijk gezien alleen te komen om te rijden/hoefsmid oid.
Al voel ik me al wel schuldig als ik 2 of 3 dagen achtereen niet ben geweest.
Erg drukke variërende baan dus soms zit het er even niet in.
Verder een hoop samen te regelen met stalgenoot.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 01:57

4 keer in de week, paard staat volpension bij een particulier. Zou wel vaker willen maar dat is met mijn gezondheid gewoon niet haalbaar. Paard staat op 30 minuten met de auto.

Als ze ziek is of wat heeft ga ik wel elke dag als het kan.

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:14

Ik vraag mij oprecht af hoe sommigen elke dag of zelfs meerdere keren per dag gaan? Ik bedoel hebben jullie dan geen baan, afspraken, andere verplichtingen. Natuurlijk kun je prioriteiten stellen. Maar zelf werk ik 40 uur per week en ik heb bijvoorbeeld soms ook een vergadering nog na mijn werk in de avond uren. As maandag heb ik bijvoorbeeld fysiotherapie in de avond of sociale bezigheden wat ook gewoon belangrijk is.

Ik heb het geluk dat ik mijn paard deel en niet elke dag hoef. Ik heb voor volgende week naast mijn werk al 3 momenten dat ik niet kan. Maar het kan maar zo zijn dat ik de week erna in eens niks heb en 5/7 keer kan.

Vinden jullie dat het aantal keer gaan ook iets zegt over je toewijding aan je paard? (het word uiteraard goed verzorgd) ik had een keer een discussie met iemand die enkel op de manege reed. Zij wil geen eigen paard omdat ze ook andere prioriteiten heeft, zoals studie, andere hobby's. Toen gaf ik destijds aan dat ik dat prima snapte, dat haar toewijding/passie/gedrevenheid (hoe je het ook noemt) daar iets minder in is dan dat van mij (destijds) ik steek graag tijd in mijn paard, vond andere dingen minder belangrijk. Dat schoot helemaal in het verkeerde kilgat bij diegene. Volgens diegene had ik niet het recht om te zeggen dat zij minder gepassioneerd was omdat ze enkel op de manege rijdt en aanzienlijk minder tijd aan paardensport besteed. Volgens haar gaat de passie niet om de hoeveelheden dat je gaat, of je een eigen paard of manege paardrijd. Maar om de momenten dat je er bent ook echt je voldoening er uit kan halen. Ze genoot misschien er wel meer van die ene keer of 2 keer dan dat ik met mijn 5/7 keer ging. Destijds begreep ik dat niet zo, nu begin ik dat steeds meer te snappen.

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:25

@Nature93: ik heb de paarden aan huis en veel homework. Dus kan ‘s morgends, ‘s middags, ‘s namiddags en ‘s avonds snel even langs. Maar dat is een luxepositie natuurlijk. Qua rijden ben ik met elk paard 3x per week bezig. Dus 6x per week. En ja hier ook nog een druk sociaal leven, dus soms is dat rijden om 10u ‘s avonds of om half 8 ‘s morgends om het er tussen te passen. Toen mijn (toen nog enige) paard wat verder stond kwamen ik en een ander meisje elk 3x per week.

Voor mij is het aantal keer komen niet per se gelinkt aan de passie maar wel wat je er mee doet. Hier bvb een eigenaresse op stal die wel vaak komt, maar dan een selfie met paardlief neemt en dan weer naar huis gaat zonder hem zelfs uit de wei te halen. Is dat dan meer passie dan die ruiter die 3x per week komt en dan twee uur bezig is met poetsen, wandelen, rijden etc? Voor mij niet. Net zoals die paar minuten doorheen de dag dat ik ga om wat hooinetten op te hangen… dat doe ik niet omdat ik passie voel.
Maar als iemand 5/7 gaat en effectief iets met het paard doet vind ik die persoon wel meer gepassioneerd dan iemand die 2x per week gaat en rijdt. In dat laatste geval kan ik imo zelfs maar amper van ‘passie’ spreken, zeker als andere hobbies evenveel prio lijken te hebben.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:39

Nature93 schreef:
Ik vraag mij oprecht af hoe sommigen elke dag of zelfs meerdere keren per dag gaan?


Thuiswerken :Y)

Met corona ging ik sowieso elke dag, soms zelfs 2x omdat er nou eenmaal niet veel beters te beleven was :+ Nu nog maar 4-5 keer in de week als ik daadwerkelijk ga rijden of longeren oid gezien het beest zichzelf niet wedstrijdklaar gaat trainen ;)


Verder heb ik 0.0 schuldgevoel als ik er even niet ben vanwege vakantie, weekendje weg ofzo, heb mijn paard er nog nooit om zien huilen dat die hele dag met zijn kudde in de wei moet staan ipv mijn kont te lopen sjouwen := boeit hem ook niet of ik zijn stront opruim of iemand van de stal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 02:24

We hebben op diverse manieren in pension gestaan jarenlang.

Bijv tussen huis en werk. Werden buiten-binnen gezet en gevoerd. Uitmesten en voer klaarzetten, hooi vullen deden we zelf.
Leek makkelijk, maar we aten echt laat, omdat je het dan gaat combineren met het werk. We moesten toen wel 7dgn pw en hadden daar meerdere paarden, eerst 3, later 4.

We hebben volpension gestaan op afstand om dat er dichtbij geen western stallen waren met oa geschikte bodem. De ene kant op stonden we dan altijd in de file, dus gingen we nog 3 a 4 x pw, maar ging ik het ontzettend missen.
De andere kant op, was ong 35 minuten, maar ze waren niet 100% te vertrouwen en ik wilde ze ook meer buiten hebben en dat gebeurde niet zoals afgesproken. Ook niet met mede stalgenoten, waar wij het ook voor deden.

Dichtbij gaan staan en meestal werd er dan wel buiten-binnen gezet en gevoerd, maar uitmesten en voer klaarzetten deden we zelf. Meestal 15min met de auto en goed te doen.
Daarna een 100% eigen plek op 7min en dan gingen we 1 of 2x per dag. Ze liepen 24/7 rond met onbeperkt hooi en open stallen, dus dat scheelt dan enorm.

Als je het gewend bent, vind je wel je weg. Ooit hadden we allebei werk, mantelzorg voor mn gehandicapte broer en stervende vader, hadden we een baby, honden en de paarden. Ik snap nog steeds niet hoe we dat lange tijd hebben gedaan.
Maar mijn man doet mee en dat is het grootste verschil. Nu zal hij ook nooit mopperen als ik uren op stal was blijven hangen, maar ik heb zoveel andere geluiden gehoord, dat het wel kan spelen bij sommige gezinnen.

Wat voor werk doe je, wat wil je met je paard? Wat is je maandelijks budget? Hoeveel ervaring heb je?

Als je een eerste eigen paard koopt is in pension staan wel fijn. Dat kan vele vormen hebben, maar daar komen dan ook je ambities bij kijken. Wil je graag het bos in? Wil je op wedstrijden.

Ik kan echt niet zonder mn dieren en paarden. Maar naast het stukje lekker bezig zijn en ontspannen, heb ik ook echt wel veel kopzorgen. En misschien liet ik dat vroeger in volpension wel meer los dan bij de eigen plek of nu aan huis.

Eve_16
Berichten: 278
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 06:01

Nature93 schreef:
Ik vraag mij oprecht af hoe sommigen elke dag of zelfs meerdere keren per dag gaan? Ik bedoel hebben jullie dan geen baan, afspraken, andere verplichtingen. Natuurlijk kun je prioriteiten stellen. Maar zelf werk ik 40 uur per week en ik heb bijvoorbeeld soms ook een vergadering nog na mijn werk in de avond uren. As maandag heb ik bijvoorbeeld fysiotherapie in de avond of sociale bezigheden wat ook gewoon belangrijk is.

Ik heb het geluk dat ik mijn paard deel en niet elke dag hoef. Ik heb voor volgende week naast mijn werk al 3 momenten dat ik niet kan. Maar het kan maar zo zijn dat ik de week erna in eens niks heb en 5/7 keer kan.

Vinden jullie dat het aantal keer gaan ook iets zegt over je toewijding aan je paard? (het word uiteraard goed verzorgd) ik had een keer een discussie met iemand die enkel op de manege reed. Zij wil geen eigen paard omdat ze ook andere prioriteiten heeft, zoals studie, andere hobby's. Toen gaf ik destijds aan dat ik dat prima snapte, dat haar toewijding/passie/gedrevenheid (hoe je het ook noemt) daar iets minder in is dan dat van mij (destijds) ik steek graag tijd in mijn paard, vond andere dingen minder belangrijk. Dat schoot helemaal in het verkeerde kilgat bij diegene. Volgens diegene had ik niet het recht om te zeggen dat zij minder gepassioneerd was omdat ze enkel op de manege rijdt en aanzienlijk minder tijd aan paardensport besteed. Volgens haar gaat de passie niet om de hoeveelheden dat je gaat, of je een eigen paard of manege paardrijd. Maar om de momenten dat je er bent ook echt je voldoening er uit kan halen. Ze genoot misschien er wel meer van die ene keer of 2 keer dan dat ik met mijn 5/7 keer ging. Destijds begreep ik dat niet zo, nu begin ik dat steeds meer te snappen.



Als ik echt een keer een dag niet kan, heb ik een stalgenootje die hem verzorgd. Verder ga ik nog steeds 2x per dag en soms 1x per dag terwijl ik een pup van bijna 6 maanden heb, fulltime baan waarvan drie dagen op kantoor, 5 keer per week in de sportschool sta en een sociaal leven heb.
Binnen en buitenzetten doen wij onderling, voeren wordt smorgens gedaan (en tussendoor met diensten) en savonds ik of een stalgenoot.

Kwestie van plannen.
Als ik dus savonds een vergadering zou hebben (wat niet voorkomt) neem ik de middag vrij om paard (en nu ook hond) te doen. Zelfde met een teamuitje: dan werk ik die dag/ochtend bijv niet. Sociale verplichtingen doe ik niet doordeweeks. Iedereen weet dat ook en het scheelt dat een aantal ook een paard hebben.
Het is een way of life. Die heel tijdrovend is. Maar momenteel heb ik zelfs een scharrel die prima begrijpt dat ik op zondagochtend toch echt even naar stal ga. :') en dan savonds weer. Het is niet anders.