[VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:38

Heel leuk, zo’n update. Hij ziet er goed uit en mooi halster inderdaad.
Jammer van je handen vol hebben maar zo leuk dat hij zich zo fijn voelt!

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:44

Streken zijn een goed teken (geloof het of niet :D ) heeft hij eindelijk energie om eens een mening te vertellen. Hij zit er goed uit ts, erg fijn dat je hem zo opgeknapt hebt.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 17:57

Hoi, weer even een update over Beer! We vonden hem begin Juli weer een beetje minder, wat suffer en zijn buik was dikker. We hebben 18 juli een mestonderzoek naar de dierenarts gebracht en helaas weer een heftige spoel en bloedworm besmetting we gingen zelf de 23e op vakantie dus het was even raar plannen maar gelukkig met de hulp van onze geweldige oppassers kon zijn poep met wormen elke dag uit de wei gehaald worden en konden zij hem nog een keer ontwormen op aanraden van de dierenarts. In overleg met de dierenarts hebben we zijn ontsmettingsschema nu een beetje aangepast, om de twee maanden ontwormen en per maand hoort een bepaalde spuit, hopen dat dit gaat helpen! Gisteren zijn we terug gekomen van vakantie en hij zag er al een heel stuk beter uit, zo voelde hij zich gelukkig ook want hij bleef maar rennen en springen vandaag haha. We hopen heel erg dat het nu weer met een stijgende lijn gaat.

(Het plekje op zijn hoofd komt van een traanbuis ontsteking die de dierenarts op die plek open heeft gehaald, de dierenarts verwacht dat dit plekje nooit meer weg gaat dus dit moeten we elke dag schoonmaken. Hier wordt goed voor gezorgd!)

Deze foto is van zonet, lekker geborsteld en getut en vrijheidsdressuur gedaan. Hij kent ondertussen al heel wat kunstjes en is zo verschrikkelijk leergierig, hij kent nu: blijven staan als ik weg loop, Shake, achteruit op stem, voet, liggen op commando, dingen vasthouden en we zijn begonnen aan de Spaanse pas. Ik begin een beetje inspiratieloos te raken met nieuwe dingen om hem te leren, hebben jullie nog leuke trucjes of andere dingen waar ik hem mee bezig kan houden? Hij vindt het zo leuk om nieuwe dingen te leren!


Afbeelding


(Foto is een beetje van een rare hoek gemaakt en het loopt wat af, zijn rug is niet zo scheef haha)

Zouden jullie het ook leuk vinden als ik weer wat vaker updates ga posten? ☺️

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 18:04

Wat een verschil dan!! Eerste foto van toen we hem net hadden, ik denk Juni 2020. Tweede foto vandaag. Nu was hij natuurlijk op de eerste foto nog niet eens 1 en nu net 4 maar toch!

Afbeelding
Afbeelding

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:06

Hij ziet er goed uit, kom maar op met de updates!

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:23

Hij is zo enorm opgeknapt <3

AvHdG
Berichten: 262
Geregistreerd: 11-08-17

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:55

Leuk om te zien dat hij er zo goed uitziet!

cariena1
Berichten: 946
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:58

Buiging leren flemen en kusjes?

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:17

ja wat leuk en wat ziet hij er goed uit!
ik vind af en toe een update harstikke leuk.
wat kunstjes betreft echt geen idee wat je allemaal kunt leren.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:41

Hij ziet er goed uit zeg!

SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:41

Wat een schatje is het toch die Beer..
hij ziet er goed uit TS en wat heeft hij geboft met jullie als baasjes.

Anoniem

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:01

Knap hoor, goed gedaan!

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 16:09

Weer eens even een nieuwe post van beertje ❤️ Het gaat goed met hem, hij is energiek en eet goed. Hij heeft wel weer regelmatig een wat opgeblazen buikje maar het trekt dan ook wel weer snel weg dus het zou ook best van het hooi kunnen komen. Zonet weer wat foto’s gemaakt! Hij had wel net een hooinet gehad dus weer een iets opgeblazen buikje.


Afbeelding
Lekker even grazen!


Afbeelding
Hij wordt steeds witter! Hij wordt nu zelfs op zijn nek al wit, dat was voorgaande jaren nog nooit zo.


Afbeelding

Afbeelding

Zijn favoriete kunstje om te liggen op commando veranderd altijd in een lekkere rol sessie

Dit was het weer even! ☺️

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:17

Ha die beer! Leuk hem nu weer eens te zien.
Hoe oud is beer nu?

Ik denk toch dat er nog wel wat winst te behalen valt.
Op de tweede foto kun je zien dat hij niet alleen gewicht maar ook spieren mist.

Is zijn mest altijd mooi? Dus droge losse keuteltjes? Beetje zoals koffieboontjes?
En vind je het goed om te vertellen wat hij nu eet op een dag? Misschien kunnen we meedenken.

Ik vind hem geweldig, en volgens ben ben jij het liefste baasje ever.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:30

Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik Beer er, los van dat je hem super netjes gepoetst hebt, er niet zo gezond uit vindt zien. Hij blijft extreem buikig maar tegelijkertijd ook bottig. Ik vermoed dat er ondanks alle goede zorgen ergens toch iets niet helemaal goed gaat. Ik ben ook wel benieuwd naar wat je hem nu per dag voert en hoe je hem houdt.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:50

Ik denk dat hij een mate van misvorming heeft waardoor het ook niet of nooit er helemaal uit gaat zien zoals een gezonde goed gevormde Shetlander.
Hij ziet er vrolijk uit zijn vacht glanst. Het is niet dat hij er ongezond uit ziet.

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:10

Je schreef in augustus dat hij toen weer een fikse wormbesmetting had, ik vind zijn buikje ook nog typisch een wormenbuik. Misschien zijn de wormen niet weg en speelt hem dat nog steeds op, dat gebeurt erg vaak bij jonge paarden die eenmaal een flinke wormbesmetting hebben. Welke kuren heb je tot nu toe gebruikt voor hem? Je doet overigens erg je best voor hem, soms is het een echt langdurige kwestie.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 17:16

Het klopt inderdaad dat hij ‘uit verhouding’ lijkt. Hij heeft een dikke buik maar is toch wat aan de dunne kant. Hier heb ik het ook met de dierenarts over gehad en die zegt dat die dikke buik waarschijnlijk nooit meer weg zal gaan, het is een traject van de rest van zijn lichaam in verhouding brengen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid hem 24/7 hooi te voeren, maar hij krijgt wel aanvullend brok.

Ik zal even alle vragen in aparte kopjes beantwoorden.

Beer is nu net 4 jaar oud. Zijn mest is eigenlijk altijd mooi, behalve de paar dagen nadat hij een wormenspuit heeft gehad (dan is het een beetje natter) maar voor de rest daar nog nooit problemen mee gehad.

Hij eet dus samen met mijn tinker een half pak hooi per dag, soms wat meer maar nooit minder. Als ik thuis ben (in het weekend en als het droog is na school) staat hij in een apart landje waar hij wel onbeperkt hooi kan eten. Dit lukt helaas niet als ik naar school toe ben omdat hij daar niet kan schuilen voor de regen en schaduw dus ik hem daar alleen in wil zetten als ik thuis ben.

Ik heb van de dierenarts een agenda gekregen die ik aan houd, ik zal hem even hieronder zetten. Ik geef hem vaak voor ongeveer 200 kg op aanraden van de DA.

dierenarts: 6x per jaar ontwormen, in april Equest, juni Nemantel, Augustus Eraquel, oktober Equest, december Nemantel, februari Nemantel

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:30

Schrik van de tweede foto. Zou eens wat seniore priores bij gaan voeren de komende tijd

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 17:35

StalNollie schreef:
Schrik van de tweede foto. Zou eens wat seniore priores bij gaan voeren de komende tijd


Sorry maar ik vind schrikken echt een heel groot woord, tuurlijk ziet hij er niet uit als hoe het hoort maar als je ziet waar hij vandaan komt. En als je mijn vorige bericht hebt gelezen weet je ook dat ik al brok bij voer.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:37

Hoeveel uur per dag kan hij hooi eten/hoeveel kg hooi krijgt hij? Er zijn 1000 soorten brok, welke voer je precies?

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:39

Als je ziet hoe hij er in het begin uit zag is hij al heel erg op geknapt. Toch heb ik het idee dat hij er op de foto's van je vorige update in augustus beter uit zag. Maar misschien is dat ook maar net hoe de foto genomen is. Ik vind het wel echt super hoe ver je al gekomen bent en het is gewoon een lekker ding.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 17:40

Change3x schreef:
Hoeveel uur per dag kan hij hooi eten/hoeveel kg hooi krijgt hij? Er zijn 1000 soorten brok, welke voer je precies?


Ze krijgen samen zo’n 12,5 kg onverpakt hooi per dag, maar hij eet natuurlijk wel minder (snel) dan mijn tinker. Hij krijgt als brok de weightlift van pavo

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:40

Beer lijkt in principe wel prima in verhouding hoor. Er zijn inderdaad veel shetlanders met dwerggroei en misvormingen.
Maar Beer lijkt aardig in verhouding.

Zijn vacht is inderdaad ook mooi, en zijn ogen staan levendig en helder.

Ik denk dat hij vooral meer nodig heeft. Ik heb ook een mini, en die kan veel meer eten dan mijn shetlander en mijn IJslanders.
Wanneer ik hem niet voldoende voer valt hij ook terug op precies dezelfde plekken.

Kun je vertellen welke brok je voert en hoeveel per dag?

Ik houd mijn mini op gewicht door extra eiwit te voeren. Dus luzerne, of eiwitrijke grasbrok. Dat is niet overdreven duur, en geeft mooi resultaat.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 17:40

Myponyhoward schreef:
Change3x schreef:
Hoeveel uur per dag kan hij hooi eten/hoeveel kg hooi krijgt hij? Er zijn 1000 soorten brok, welke voer je precies?


Ze krijgen samen zo’n 12,5 kg onverpakt hooi per dag, maar hij eet natuurlijk wel minder (snel) dan mijn tinker. Hij krijgt als brok de weightlift van pavo


Dit is trouwens over de hele dag verdeeld. ‘S nachts krijgen ze het meeste en overdag 3 keer een beetje