[VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:10

klopt, hij is nog steeds veel te mager. Ik voer hem nu 2 scheppen brok om aan te komen, 1 schep basisbrok en 1 schep muesli per dag. Voor de rest krijgt hij onbeperkt hooi dus meer is er niet echt te doen. De dierenarts is er een maand geleden ook weer bij geweest en hij zei dat hij die bolle buik niet meer kwijt gaat raken, dat is er gewoon zo in gegaan door die wormen dat blijft gewoon

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:14

bedankt voor de lief bedoelde adviezen maar het komt naar mij als baas toe een beetje hard aan, ik ben nog maar 16 en doe zo erg mijn best en stop zo veel geld er in in zowel dierenarts als bijvoorbeeld een dure microscoop om zelf ook de wormen bij te houden en ik wou gewoon even leuke foto's delen waarvan ik wel blij mee was hoe hij er nu uit ziet omdat het bij hem gewoon zo moeilijk gaat. Spieren heeft hij inderdaad nog niet echt, ik doe buiten vhd eigenlijk nog niet zo heel veel met hem. Raden jullie dat wel aan voor spieropbouw?
Laatst bijgewerkt door Myponyhoward op 02-09-22 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:15

,
Laatst bijgewerkt door Myponyhoward op 02-09-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:17

over de wormen, we ontwormen nu preventief 1 x per 2 maanden voor spoelwormen en 2 keer per jaar voor bloedwormen in overleg met de dierenarts

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:23

Ik zou de basisbrok vervangen voor merriebrok, dit zet wat meer aan

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:23

Ik snap dat je wat verdrietig wordt van de reacties als je denkt even leuk wat foto's te plaatsen. Dat je meer dan je best doet, dat is heel erg duidelijk hoor, je bent dol op de pony en doet alles voor hem. Met het voer wat je hem nu geeft, zou hij toch wel al dikker moeten zijn. Dus het kan zijn dat hij wellicht toch nog wormen heeft, ik weet niet waar je hem elke 2 maanden mee ontwormt? Misschien is een ander middel met een andere werkzame stof wel even goed om alles aan te pakken. Om hem nog wat meer gevulder te krijgen zou je kunnen overwegen hem iets van slobber als senior priores bij te gaan voeren. Dat is in principe voor oudere paarden die niet goed meer kunnen kauwen, maar voor jonge paarden is het een prima middel om wat dikker te worden. Fibrebeet is ook slobber, dat zet ook goed aan en zo zijn er nog veel meer opties, maar dit is beide bij welkoop wel verkrijgbaar en niet echt duur. Je moet het wel goed laten weken in (heet) water. Als je hem dan 2x per dag een portie geeft dan zou je al snel wat resultaat moeten zien.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:25

Hij heeft inderdaad net weer wormen gehad, niet een hele heftige infectie maar wel weer wat. Daarom hebben we ook besloten preventief te ontwormen, daar zijn we nu ook nog maar 1 maand mee bezig. Slobber heb ik inderdaad wel, weet jij hoe lang ik dat moet laten weken?

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:25

StalNollie schreef:
Ik zou de basisbrok vervangen voor merriebrok, dit zet wat meer aan


oh excuses volgens mij is het idd ook merriebrok

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:26

Is er een tandarts bij geweest? Wellicht wat Haakjes (is vrij jong maar alles kan) dan kunnen ze eten wat ze willen maar pakken ze niet genoeg uit de voeding

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:28

Myponyhoward schreef:
Hij heeft inderdaad net weer wormen gehad, niet een hele heftige infectie maar wel weer wat. Daarom hebben we ook besloten preventief te ontwormen, daar zijn we nu ook nog maar 1 maand mee bezig. Slobber heb ik inderdaad wel, weet jij hoe lang ik dat moet laten weken?


Dat hangt van de slobber af, weet je zo welk merk je in huis hebt? Niet verdrietig zijn hoor, het is helemaal niet als kritiek bedoelt hier, iedereen ziet wel dat jij heel erg je best doet. We proberen alleen een beetje te helpen, hier hebben veel mensen ervaring met magere paarden na een fikse wormbesmetting, het kan lang duren om dat weer in orde te krijgen.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:31

StalNollie schreef:
Is er een tandarts bij geweest? Wellicht wat Haakjes (is vrij jong maar alles kan) dan kunnen ze eten wat ze willen maar pakken ze niet genoeg uit de voeding


Ja de dierenarts heeft vorige maand zijn gebit gecheckt

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:32

Paardenfann4 schreef:
Myponyhoward schreef:
Hij heeft inderdaad net weer wormen gehad, niet een hele heftige infectie maar wel weer wat. Daarom hebben we ook besloten preventief te ontwormen, daar zijn we nu ook nog maar 1 maand mee bezig. Slobber heb ik inderdaad wel, weet jij hoe lang ik dat moet laten weken?


Dat hangt van de slobber af, weet je zo welk merk je in huis hebt? Niet verdrietig zijn hoor, het is helemaal niet als kritiek bedoelt hier, iedereen ziet wel dat jij heel erg je best doet. We proberen alleen een beetje te helpen, hier hebben veel mensen ervaring met magere paarden na een fikse wormbesmetting, het kan lang duren om dat weer in orde te krijgen.


Ik heb een keer een heel klein zakje test slobber gekocht van pavo, slobbermash. Dus die heb ik nog in huis

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:35

lieve beer, hij kijkt wel hartstikke tevreden! <3
je zorgt supergoed voor hem hoor en voer is ook dikke prima.
soms heeft het even wat meer tijd nodig :j

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:37

Daarvan kun je een deel mengen met hetzelfde deel aan heet water en dat af laten koelen en dan voeren. Dat is meer voor de lekkere trek, voor echt kilo's bij te komen kun je beter iets van fibrebeet nemen. Op de zak staat precies hoe je het moet doen met het weken in water.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:38

Paardenfann4 schreef:
Daarvan kun je een deel mengen met hetzelfde deel aan heet water en dat af laten koelen en dan voeren. Dat is meer voor de lekkere trek, voor echt kilo's bij te komen kun je beter iets van fibrebeet nemen. Op de zak staat precies hoe je het moet doen met het weken in water.


Oke bedankt!

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:52

Myponyhoward schreef:
Spieren heeft hij inderdaad nog niet echt, ik doe buiten vhd eigenlijk nog niet zo heel veel met hem. Raden jullie dat wel aan voor spieropbouw?

Hij is toch nog best jong? Ik zou me om die spieropbouw niet zo'n zorgen maken, zolang de wormen wegblijven en hij goed in z'n vel zit... :)
Hij ziet er iig heel happy uit! Je bent toch goed bezig zo, lekker van elkaar genieten!

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 23:14

_l_amanda_l_ schreef:
Myponyhoward schreef:
Spieren heeft hij inderdaad nog niet echt, ik doe buiten vhd eigenlijk nog niet zo heel veel met hem. Raden jullie dat wel aan voor spieropbouw?

Hij is toch nog best jong? Ik zou me om die spieropbouw niet zo'n zorgen maken, zolang de wormen wegblijven en hij goed in z'n vel zit... :)
Hij ziet er iig heel happy uit! Je bent toch goed bezig zo, lekker van elkaar genieten!


Ja daarom doe ik ook nog niks met hem buiten VHD en poetsen en soms even te wandelen, maar omdat iemand dat zei

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:18

Bij die van mij ook toen ze jong waren (Jorie heeft als jong dier heel heftig bloedwormen gehad), krijg en kreeg ik ze goed dikker met seniores priores. Niet het eerste wat je zou denken bij een jong paard, maar het vervangt een deel van de ruwvoerbehoefte en vult gewoon beter dan hooi. Of je moet ze in een vette wei zetten, maar ja die heeft niemand op dit moment met deze droogte. Dikke ronde buik is overigens ook normaal voor een erg rond geribte jonge pony. Dit was Jorie op 2 jaar, erg mottig middenin de verharing en heel erg schraal:
Afbeelding
En Jorie na beter bijvoer(toen hadden we nog gras IPV hooi in het land), paar maand later, nog steeds niet erg dik, maar wel beter. Al is het erg lastig bij die jonkies hoor.
Afbeelding

En hij is nu met 7 jaar inmiddels helemaal in verhouding met die ronde buik. Heb je ook een leuke foto van opzij TS. Hij staat ook wel erg ongelukkig op de bovenste foto van de nieuwe reeks. Maar hij mag veel voller, ik voer op zijn meest per voerbeurt ongeveer 500 gram SP op 2 liter water bij mijn minis.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:37

Is zeker een dotje. Maar de vacht lijkt wat lang en dof, of is dat niet zo?
Is er bloedonderzoek gedaan m.b.t. wormen?

Ik denk dat je er uiteindelijk een leuke pony aan overhoudt. Succes.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:23

Ik wou niet overkomen als kritiek. We doen het alleen met de beste bedoelingen. :)

Slobber is idd een goede tip. Zodra Beer meer vet heeft kunnen er ook spieren op komen.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 17:57

Zo... weer een hele tijd geleden!

Het gaat eigenlijk heel goed met beer, hij is de laatste tijd echt al de 'verloren' tijd aan het inhalen qua streken en spelen :P Hij blijft maar rennen en bokken en spelen en heeft verschrikkelijk puber gedrag dus het is nu wel een hand vol maar wat word ik gelukkig als ik hem zo zie! Hij heeft nog steeds wel iets raars in zijn bouw maar de dikke buik is echt een heel stuk minder, dit zal waarschijnlijk nooit helemaal weg gaan, en hij zit op het moment erg goed in zijn vacht! Hier wat foto's van vandaag, ben benieuwd of mensen dit topic nog volgen haha.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:31

ja wauw wat leuk dat je even laat weten hoe het gaat!
hij ziet er goed uit zeg, mooi opgeknapt zo *\o/*

wat een ontzettend leuk halster heb je ,past ook precies bij hem, heel mooi :D

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:46

Wat een fijne update!
Hij ziet er blij uit!

SjonnieZ

Berichten: 2333
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:31

Hey wat leuk, een update.
Beer ziet er inderdaad goed uit. Fijn om te horen dat het goed met hem gaat.

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:32

Hij ziet er prachtig uit, goed gedaan!