je favoriete (manege)paarden en jou karakter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

je favoriete (manege)paarden en jou karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 10:04

(Ik hoop dat dit topic hier goed staat)

Vooral als manegeruiter heb je het geluk op veel verschillende paarden te mogen rijden. Met sommige paarden klikt het beter dan met anderen. Al snel heb je een groepje favorieten en af en toe een maatje waar je jaren lang mee kan optrekken.

Terug kijkend op twaalf jaar manegelessen zie ik dat mijn favoriete paarden/pony's altijd in een van twee categorieën vielen.
Aan de ene kant heb ik altijd snel een connectie met de flegmatieke, geduldige en gezellig-eigenwijze koudbloeden. Waarschijnlijk omdat ik veel van mijn eigen karakter terug zie in deze paarden.
Aan de andere kant vind ik mijn favoriet ook vaak in een felle warmbloed die juist wat nerveus is aangelegd en daarom wel een steuntje in de rug kan gebruiken.

Als ik een paard was, was ik beslist een koudbloed. Misschien wel een fjord of een tinker. Daarvan hebben er allebei twee op mijn favorietenlijstje gestaan.

Dus in welk type paard vind jij het vaakste een maatje en hoe is dat gerelateerd aan je eigen karakter? (En gewoon voor de fun, wat zou je zijn als je zelf een paard was?)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:10

Leuk, Vroeger had ik altijd 2 lievelingen. Een veel te kleine, stevige pony en een bonte pony. Ik vond(en vind) paarden hoger dan 1.65 niet echt mijn ding.
De kleine, stevige kon er wat van, bokken, steigeren, dus zonder zadel ging ik daar altijd rondes op rodeo rijden. De bonte pony kon geweldig springen, daar stond ze om bekend, dus daar sprong ik maar al te graag mee. Daar racete ik mee zonder tuig door de binnenbak als ik haar een zondag mocht huren.
Als ik er nu op terug kijk vind ik het allemaal zo leuk niet meer voor die paarden, maar toen vond ik het geweldig.

Als ik een paard zou zijn, zou ik een extreem gevoelige maar toch verschikkelijk eigenwijze haflinger zijn. Soms er heel veel zin in hebben, maar soms ook niet en maar half meedoen om weer weg te lopen. Voor alles bang zijn zonder steun en vooral veel om eten geven. :D
''Helaas'' ben ik ook met zo'n paard in mijn bezig geëindigd. :evaw:

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:25

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Haffie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:26

Wat een leuk topic zeg :D ik had altijd 2 lievelings pony's, Loesje een bonte veel te snelle pony en Cindy een super lieve pony die met springen iedereen eraf kreeg (inclusief mij en de meester +:)+ ). Cindy kon fantastisch springen maar de vertikten het. Dan verhoogde haar tempo voor de hindernis en was je overtuigd dat ze ging springen maar dan stopten ze opeens. Maar met Cindy kon je ook altij heerlijk dressuur rijden, voor ze op de manege kwam is ze ook altijd dressuur pony geweest. En ook buitenritten waren lekker rustig maar zodra ze mocht galoperen was ze niet meer rustig. Loesje was altijd druk aan het rennen en dat vond ik ook wel weer leuk, Loesje sprong alles maar ze ging veel te hard!

Als ik een paard was zou ik een gevoelige en angstige welsh pony zijn denk ik. Ik heb veel energie, maar kan ook rustig zijn en luisteren. Wel ben ik geen held (behalve tijdens paardrijden). Ik kan ook zeker eigenwijs zijn. Wel zou ik snel leren en veel voor de mensen doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:29

Als ik naar mijn manege periode kijk dan waren het toch wel vaak de vooral eigenwijze opdonders waar ik veel op reed. Meestal wel heel nuchter in karakter

Van de 3 die ik nu heb tot mijn beschikking heb ik de beste klik met de nuchtere eigenwijs. Zijn alle 3 wel zo maar de ene is wat sneller gespannen en de ander wat meer dominant. Alle 3 tinker trouwens

Zelf denk ik dat ik een tinker zou zijn, nuchter, eigenwijs, doorzetter, sociaal,
stemmingsgevoelig bij andere en binnen vetter

axel_1997

Re: je favoriete (manege)paarden en jou karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 16:56

wat een leuke reacties al.

ja de categorie 'eigenwijze opdonder' zo kan ik sommige van mijn favoriete paarden ook omschrijven moet ik toegeven. _O-
en wat avontuur zo nu en dan is ook wel een must.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:05

Mijn eigen paard zou ik in de categorie lompe maar nuchtere Tinkerkruising zetten. Hij is ook liever lui dan moe en houd van eten. Hij kan niet springen, behalve als het gaat om een waterplas want hij houd niet van natte sokken.

Op de manege rijd ik een eigenwijze typische vosmerrie en soms op een voorwaartse schimmelmerrie met maar 2 gangen; stilstaan of snel gaan.

Ik ben zelf eigenwijs, schrikachtig (komt regelmatig dat ik eerst van iets schrik voor het paard het überhaupt opmerk, of dat het paard schikt en ik even hard wegduik :+ ) Maar ik ben ook vastberaden, sociaal en druk.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:38

Vroegah, toen ik zo'n perfect omschreven paardenmeisje was (met dan 20 jaar geleden), was mijn favoriete paard een paardje waar bijna niemand op wilde. Eigenlijk was dat paardje gek in zijn hoofd maar ik vond het geweldig als hij bokkend en rennend door de bak ging. Ik heb zelfs nog carrousel met hem gereden. Geen wedstrijden want vlak daarvoor had hij iemand eraf gegooid en gericht nagetrapt. Die man had toen gebroken ribben en een klaplong. Daarna is hij naar de slager gegaan.

Op de manege waar ik daarna ben gaan rijden reed ik graag op een oudere tuiger merrie. Zeer flegmatiek, vaak stront chagrijnig en zo verkeerd gereden dat ze stijf en stram was.
Uiteindelijk, na een paar jaar, heb ik haar geregeld goed kunnen rijden over haar rug en werden er ook steeds meer gevorderden op gezet en werd ze beter gereden. Ze vond het rijden toen ook veel leuker. Ze durfde dan ook wel eens onder je uit te rennen met haar oren naar voren. Springen vond ze geweldig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:56

Hm ik heb 3 paarden.
1 favoriet... De meest dominante en eigenwijze pony.
Bakwerk? Saai. Oren vaak naar achter, aansporen vereist.
Buitenrit? Fijn oortjes erop en niet te lui.

Ikzelf ben eerder iemand die de kat uit de boom kijkt. Zelfvertrouwen redelijk laag (is op moment beter dan vroeger) maar wel heel actief persoon en mijn (werk)tempo is sneller dan gemiddeld.
Ik geef mijn pony geen ongelijk. Bakwerk vind ik ook best saai. Maar heb nu wel meer uitdaging omdat ik centered riding lessen aant nemen ben.

Op manege wou ik echt niet op de brave slome paarden. Ik mocht ook op een draver die heel actief was en in galop rodeosessie gaf. Ik heb die merrie 1-2 maanden geleased en had er echt een band mee. Ze kon zuur zijn maar had uiteindelijk ook een fijn karakter eens ze je vertrouwde. Wel gestopt na aankoop van eigen paard.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 22:03

Leandra schreef:
Vroegah, toen ik zo'n perfect omschreven paardenmeisje was (met dan 20 jaar geleden), was mijn favoriete paard een paardje waar bijna niemand op wilde. Eigenlijk was dat paardje gek in zijn hoofd maar ik vond het geweldig als hij bokkend en rennend door de bak ging. Ik heb zelfs nog carrousel met hem gereden. Geen wedstrijden want vlak daarvoor had hij iemand eraf gegooid en gericht nagetrapt. Die man had toen gebroken ribben en een klaplong. Daarna is hij naar de slager gegaan.

Op de manege waar ik daarna ben gaan rijden reed ik graag op een oudere tuiger merrie. Zeer flegmatiek, vaak stront chagrijnig en zo verkeerd gereden dat ze stijf en stram was.
Uiteindelijk, na een paar jaar, heb ik haar geregeld goed kunnen rijden over haar rug en werden er ook steeds meer gevorderden op gezet en werd ze beter gereden. Ze vond het rijden toen ook veel leuker. Ze durfde dan ook wel eens onder je uit te rennen met haar oren naar voren. Springen vond ze geweldig.

altijd leuk om een paard zo te zien groeien. :D wel jammer van dat andere paard. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:04

Ik was dat ruitertje dat iedere les op die welsh A wou rijden en minstens een keer per les ging zandhappen.
Tommy heette ie in mijn geval. :))

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:32

Ik doe het goed op paarden die leiderschap nodig hebben. Paarden die ook terug communiceren en zich niet afsluiten als ik bijvoorbeeld een foute hulp geef, maar mijn fout op een presenteerblaadje terug aan me geven en me laten zien "hey, je doet dit zo en daarom snap ik het niet".

Heb nu twee paarden op de manege waar ik super mee overweg kan ondanks de probleempjes waar ik met ze tegenaan loop. Twee onwijs lieve merries en beiden op heel veel vlakken totaal verschillend, maar ook met gelijkenissen.

Eentje 50% volbloed, 1,35m springen gelopen en verveelt zich overduidelijk snel. Wil niets dan vooruit en vind het moeilijk om de achterhand te gebruiken. Wil dan ook moeilijk zakken aan de voorkant en loopt extreem op de voorhand. Is te vinden op Horsetelex: Zorinte.

De andere maakt zich juist heel druk en wil het 200% goed voor je doen. Wanneer zij spanning ervaart kruipt zij juist ver achter de loodlijn, gaat hangen en dan raak je effectief contact met de mond kwijt. Ook zij heeft van zichzelf een enorme go, maar meer vanuit spanning dan uit verveling. Zij is heel gevoelig en moet met zachte hand en op pinken en kuitspiertjes gereden worden. Ik vind dit oprecht een droompaard om mee te rijden. Jalista <3

Op mijn eerste manege was het Pablo (daar komt mij bokt naam vandaan). Moeilijk, slechte reputatie, bokte veel (naam :+), beet, hield absoluut niet van kroelen. Zat er de eerste keer jankend op, maar ik ben direct verknocht geraakt aan haar omdat ik mezelf in haar kon vinden. Onbegrepen, niemand die de moeite nam om haar te begrijpen. Helaas kon ik toen als 12 jarige Penny rijtechnisch nog niet zo veel met haar, maar ik heb alles met haar gedaan. Uiteindelijk een dressuurwedstrijd met haar gewonnen en ik was apetrots. Als je maar de moeite neemt om te luisteren dan kun je zo veel meer met een paard en zij heeft mij echt leren communiceren met paarden.
Zij had ook een bijzonder uiterlijk. Vier hoge witte benen, brede witte bles doorlopend tot op de neus, prachtig hoge staartaanzet, kaarsrecht neusprofiel en een klein koeienvlekje op haar buik <3

Helaas in 2012 ingeslapen. Toen ik het nieuws hoorde dat ze zou gaan was ik op de manege. Heb haar uit de box geplukt en ben met haar in de bak gaan wandelen en toen heeft ze haar hoofd tegen mijn buik aan gedrukt. Mis haar soms nog steeds, mijn Penny-pony <3

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 22:50

en wat zouden jullie dan zelf zijn als je een paard was?
dat was ook een vraag in dit topic.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:16

Oh sorry, ik werd een beetje meegezogen in mijn favoriete paarden haha :+

Ik zou zelf op Jalista lijken denk ik, die ik in mijn post beschreef. Eager to please, goudeerlijk, ik geef je terug wat jij mij geeft maar ik krop wel spanning op. Duidelijk communiceren graag, anders krijg ik stress :')