Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:58

Oh ja, ik kan me nog herinneren dat het toen super snel ging want ik had Jane 19 of 20 maart bekeken :D .
En per ongeluk toch weer een mooie stap gemaakt deze week! Mooi om te lezen dat jullie lekker vooruit gaan.

De bedoeling is dat ik morgen weer ga rijden, maar ze voorspellen windkracht 5 en regen dus ik denk dat ik even over sla >;)

Gisteren wel fijn gereden! Voor het eerst in het donker met baklicht, maar daar was ze niet van onder de indruk.

Afbeelding

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:54

Ik ben dan nog niet zover als jullie, maar praat graag mee. Mijn jonkie is wel nog errug jonkie, 11 maandjes!

Ik heb eergister voor het eerst met haar een klein stukje buiten gewandeld! Helemaal met ons tweetjes, zonder andere paarden erbij. Natuurlijk hadden we dit al wel gedaan met paardenmaatjes mee ok te kijken hoe dat ging. Ze doet het ontzettend goed :)

Wat stoer Josien! Af en toe denk ik dat wij rijden in het donker enger vinden dan onze paarden, hahaha

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:09

Ok ik heb niet alles bijgelezen maar ik zit hier op mijn roze wolk te stuiteren :D kijk wat wij hebben gedaan :D


Afbeelding





loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:33

Wauw!! Echt respect dat je dat allemaal alleen doet. Wat braaf van Parker!

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:06

Thanks!! :D het voelt zo vertrouwd! Ik heb het ook nog nooit helemaal alleen gedaan. Maar ik vertrouw hem volledig!

Raineri
Berichten: 6275
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:53

Wat een leuk nieuws!! Gefeliciteerd! Hij ziet er ook echt zeker uit. Ik zou zelf echt niet alleen dit durven bij de mijne, knap hoor!

Jane wordt al een hele dame. Leuk om te zien hoe ze groeit.

En wat fijn dat Etnaf z’n pees helemaal beter is! Wat is je plan nu met hem?

Die van mij zit echt in een opstandige fase. Vandaag bij de hoefsmid probeerde ze wel een aantal keer uit te halen en mij omver te dauwen. Haar weer op dr plek gezet en dat leidde tot fiks wat discussie. Uiteindelijk gaf ze zich over en stond er heel relaxed bij. Je bent een merrie of je bent het niet ~~}> ze begint nu wel echt steeds knapper te worden en in model te trekken. We zijn nu echt langzaam naar rijden aan het toe werken :):)

Capriootje

Berichten: 6773
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:36

LunarEclipse: Super goed nieuws *\o/*

Josien_: Knap zeg al in het donker, en dekje staat ook heel goed <3

julya: Dat is zeker nog jong! Wat goed dat je al samen met haar op pad kan, dat geeft zoveel vrijheid!

magootie: Wauw wat gaaf :):) Die roze wolk is heel herkenbaar! Jeetje wat doet hij het braaf. Knappe Parker <3

Raineri: Altijd leuk zo'n fase := Leuk om te zien als ze beetje in model komen!

---------------------------------------------------

Wij hebben afgelopen weekend een eerste drafje gedaan aan de longe. Ik heb mijn ego om het zelf te doen aan de kant gezet na de keer ervoor en m'n schoonzusje erop gezet zodat ik zelf op de grond kon blijven. Dit ging zóveel beter dus heel erg blij met die keuze. Trots op baby paard <3
Hij is momenteel wat slungelig, eet veel en heeft weinig energie dus denk een groei speurt nog. Erop doen we dan ook één keer in de week even kort en een keer longeren met bijzetje, verder speelt hij vooral veel in een mega grote paddock dus houd zichzelf wel bezig.
Qua voer ga ik hem rustig aan overzetten van zijn junior voer naar de brok en muesli van de andere sport paarden. Niet gelijk ineens en teveel want hij moet wel braaf blijven :+

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:46

Wat heerlijk Magootie!! *\o/*
Echt super knap dat je dit alleen durft! Hier laat ik nog altijd iemand vasthouden met op- en afstappen.

Capriootje ook al zo'n mooie stap gemaakt *\o/* .
Het puzzelen met voer en beweging komt hier ook wel bekend voor. In de groei kunnen ze flink wat gebruiken, maar het moet wel veilig blijven :') .

Wij zijn afgelopen week 2x naar de binnenbak geweest omdat het overal zo enorm nat is.
Ze was daar al een keer aan de hand geweest, maar was toch wel weer even spannend. Gelukkig alles goed gegaan en dit weekend ook weer eens een rondje galop meegepakt :D .
Nu we weer elke week aan het rijden zijn gaan we lekker met kleine stapjes vooruit en daar ben ik heel blij mee. Vooral ook omdat mijn eigen spanning steeds minder wordt.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:39

Wat gaaf allemaal jongens!

Vorige week met mijn puppenpaard weer even buiten gewandeld met een ander paard erbij. Het ging zo goed. Ze blijft nu netjes naast me lopen. Vorige keer bleef ze echt achter me en ging heel erg slingeren. Ze is dan zo aan het kijken dat ze niet meer op haar benen let lijkt wel.
Volgende stap wordt een stukje wandelen zonder ander paard :)

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:10

Wat fijn dat het zo goed ging capriootje!
Fijn zo'n hulp!

Goed dat jullie positieve stappen maken Josien!


En Julya lekker gewandeld!


Ik heb voor het eerst op Liv gezeten! het in de beugel hangen ging zo goed, dat ik maar gewoon ben gaan zitten :+ . Ze bleef heel braaf. Helaas geen beeldmateriaal.

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:53

Vandaag nog een keer, ze is heel relax.

Afbeelding

En een keer balkjes gelopen. Als veulen heb ik dat een paar keer geprobeerd, maar dat vond ze verschrikkelijk. Nu leek ze het zelfs leuk te vinden.

Afbeelding

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:44

Leuk om te lezen en zien hoe iedereen bezig is!! :D

Capriootje lekker bezig!! Mooi dat het zo goed gaat met je schoonzus erop en jij ernaast!

Josien gaat ook lekker!!

Julya lekker aan de wandel!

Wat goed Loulou!! Lekker bezig!!


Ik heb gister ook weer op Parker gezeten en gestapt. Blijft keurig stilstaan en nu met bitje gestuurd in plaats van met halster. Vind hij nog een beetje gek. Degene waar hij staat kwam ook nog even een rondje meelopen ernaast zodat hij haar kon volgen. Wandelde er keurig achter aan. Trots op mijn baby <3






Babootje

Berichten: 26413
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:14

Ahhh mijn favorietje Parker. Wat is ie braaf zeg!.

We hebben Polletje nu ook 10 dagen op stal. Hij is ook superbraaf. Er wordt wat gelongeerd. Eerst aan het halster een paar keer en nu met bit in en het halster eroverheen zodat hij aan het bit kan wennen.
Zadelmaker was er voor mijn andere paard en we hebben ook gelijk het springzadel voor Polletje om te beleren op zn rug gelegd om te beoordelen of dat past en kan. Ook hier was hij chill mee.
Wasplaats, benen afspuiten vind hij ook best. Wel wat spannend, dan staat ie een beetje te bibberen maar blijft wel braaf. Hij vertrouwt mn dochter volledig. Als hij maar achter haar aan kan lopen vindt hij het oke.
Gisteren heeft hij molenles gehad. Eerst samen met mijn dochter in de molen en daarna even alleen.
Dat was eigenlijk ook geen enkel probleem. Hij snapt snel wat er van hem verwacht wordt.

Afbeelding

Met zn moeder in de paddock :D
Afbeelding

2e x longeren.
https://www.youtube.com/watch?v=Svm18BCj5z4

Hij meet nu 1.61

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:25

Wat fijn dat hij het allemaal zo goed oppakt!! Knapperd is het!!

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:35

Wat fotootjes van vandaag van Parker. Ik heb een nieuw halster gemaakt voor hem dus die moest even op de foto :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6773
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:48

Wat een leukerd Babootje en wat fijn dat hij alles zo goed oppakt. Heerlijk als ze zo'n fijn karakter hebben!

Halster staat hem goed <3 Heb je dat dus zelf gemaakt? Knap hoor!

Hier ook blij, inmiddels zelf weer in het zadel van Frits. Met mijn schoonzusje leek een match maar het gebrek aan ervaring leidde tot een val. Paard kon er niet zoveel aan doen, was een typische jonge paarden reactie. Hij schrok, maakte een galop pas (nog niet gedaan onder het zadel) en toen gaf hij een bokje met het hoofd naar beneden en lag ze.. Ze wilde er nog wel op gelukkig en hij leek er weinig last van te hebben maar ze heeft wel haar voet zeer gedaan in de landing en ik wilde toch wel doorgaan met elke week er even op dus toch maar zelf weer, helemaal leuk en dat blijf ik nu ook doen. Wil niet teveel meer wisselen. Zodra hij er klaar voor is gaan we los en ook rustig aan een galopje meepakken, mooiste is als hij weer een keer zelf aanspringt dus we zien het wel, heb er geen haast mee verder.



Afbeelding

Raineri
Berichten: 6275
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:05

Wat vervelend dat ze is gevallen. Maar kan gebeuren natuurlijk een keer. Als ze zich heel bol maken is het ook soms lastig om uit te zitten. Was Frits daarna nog stabiel op z’n benen? Komt vast goed! Wanneer ga je er zelf op? :):)

Capriootje

Berichten: 6773
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:19

Jaa daarna was die nog gewoon stabiel en braaf. De foto is van maandag dat ik er zelf op zat. :D Dit weekend weer even. Doe het nu nog 1x in de week en 1x longeren en stukje wandelen oid. Hij is nog jong zat maar gaat qua gedrag erg goed op wat meer ‘werk’ dus dat kan ik dan rustig uitbouwen richting najaar.

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:39

Jammer dat ze is gevallen. Kan gebeuren met jonkies natuurlijk. Leuk dat je er zelf weer op zit!!

En ja ik heb dat halster zelf gemaakt. Was wel een klusje :P

Capriootje

Berichten: 6773
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:05

Ja het was top voor even de eerste paar keer aan de longe dat ze erop zat. Daarvoor deed ik het ook al zelf dus nu heel blij om het zelf weer op te pakken :j
Vallen kan inderdaad gebeuren, heb zelf ook een air jacket aan haha.

Super gaaf van je halster zeg! Heel tof gemaakt <3

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:22

Leuk paard, polletje!

Knappe Parker! <3 halster staat hem goed!

Wat balen dat je schoonzus viel. Fijn dat je zelf verder kan.

Hier even een baalmomentje. Degene die mijn paard zou inrijden aan huis is (ergens anders) gevallen en heeft zijn been gebroken. Aan huis iemand vinden is natuurlijk niet zo makkelijk, dus nu twijfel ik of ik haar toch weg breng en meteen wat langer door laat rijden. Lastig hoor, het liefst laat ik haar gewoon lekker thuis.

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:43

Mooi halster!!

Balen inderdaad dat je schoonzus viel, maar als ik het zo lees was het een mooie tussen oplossing en kun je nu fijn zelf verder aan de slag.
Hopelijk heeft je schoonzus niks over gehouden aan de val.

Snap dat dat balen is LouLou!
Is die persoon lang uit de running? Snap wel dat je verder kijkt.
Het wegbrengen is mij goed bevallen, was alleen wel spannend dat ze daar alleen in een binnenbak werd gereden en ik alleen een buitenbak beschikbaar heb.
Was ff pittig voor de dame, maar inmiddels helemaal gewend.

Afgelopen week een stapritje buiten in het bos gedaan, wel nog met iemand die haar vast hield. Was goed, want vlak na het opstappen schoot ze weer ff weg. Ik merk dat bij mij dat ook meteen de spanning weer omhoog schiet, maar gelukkig konden we beide daarna weer goed onstpannen.

Baal wel dat mijn grondwerk instructie nu een half jaar in het buitenland zit want zou er graag meer meer aan de slag gaan en zelf lukt het niet zo goed. Hier in de omgeving vind ik het ook lastig om iemand te vinden die kan helpen met grondwerk, maar zoek nog even verder.

Gisteren is ze naar de tandarts geweest dus mondje weer helemaal goedgekeurd voor het bit.

Paar foto's van onze les laatst.
Afbeelding

Afbeelding

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:15

Mooie lucht op je foto’s!

In welke omgeving zoek je iemand voor grondwerk?

Hij ligt er minimaal 3 maanden uit. Maar met een bovenbeen breuk is het natuurlijk maar afwachten of hij daarna meteen weer jonge paarden kan rijden

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:48

loulou schreef:
Mooie lucht op je foto’s!

In welke omgeving zoek je iemand voor grondwerk?

Hij ligt er minimaal 3 maanden uit. Maar met een bovenbeen breuk is het natuurlijk maar afwachten of hij daarna meteen weer jonge paarden kan rijden


In omgeving Zuid-Oost Brabant :) .

Ah, ja je bent dan al snel een half jaar verder natuurlijk. Snap dat dat wel weer erg lang is.

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:02

Balen Loulou! Is er niet iemand anders die het aan huis kan doen in jou buurt? Ik zou zeg mijn paard ook niet snel wegbrengen.

Mooi foto’s met die lucht zo Josien!
Fijn dat je in het bos een stapritje hebt gemaakt! Ondanks de spanning met opstappen toch lekker kunnen ontspannen!

Ik ben echt zo onwijs trots op Parker!!!! Vandaag voor het eerst een drafje gedaan met hem en wauw wat doet hij dat toch weer goed!! Zo braaf en zo lief!