Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:04

@babootje: op de foto's staat Ellie :D .
Al heeft Pepper wel een vergelijkbare staart:
Afbeelding

@LunarEclipse: Mijn oudere merrie, Pepper, heeft ook ooit achter ijzers gehad voor een peesblessure aan de diepe buiger en die gleed daar inderdaad ook iets meer mee. Ze werd er vanzelf wel iets handiger mee en ik heb niet het idee dat het herstel in de weg heeft gestaan.

Vervelend dat Et niet helemaal happy over komt.. Toevallig hier gisteren ook weer een nieuwe schram ontdekt bij Ellie. Geen idee waar ze die vandaan heeft, zou ook nog van effe lekker de billen jeuken kunnen zijn.

De droogte en warmte overleven ze hier prima. Staan erg veel in de schaduw in de paddock bij de schuilstal. Daar staat ook hooi wat ze nu dus wat meer eten.
Maar het gras begint op sommige plekken inderdaad steeds meer geel te worden.

Edit: vergeten te melden.. Deze week de afspraak gemaakt dat ik Ellie in november naar het adres breng waar ze haar gaan inrijden. We zijn nu rustig met grondwerk en allerlei voorbereidingen bezig qua longeren. Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.
Waarschijnlijk blijft ze daar één of twee maanden en daarna krijgt ze thuis de rest van de winter vakantie en pakken we haar in de lente weer op.

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:35

Twee mooie staarten heb je Josien :D
Bedankt voor het delen van je ervaring mbt ijzers, stelt me weer gerust.

Spannend dat Ellie binnenkort op training gaat! Toch weer een stap naar de volgende fase.
Hoe gaat het met de voorbereidingen?

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:21

Leuk topic! Ik lees graag mee om kennis op te doen :)

Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:50

LunarEclipse schreef:
Twee mooie staarten heb je Josien :D
Bedankt voor het delen van je ervaring mbt ijzers, stelt me weer gerust.

Spannend dat Ellie binnenkort op training gaat! Toch weer een stap naar de volgende fase.
Hoe gaat het met de voorbereidingen?


Ja zeker en wat mij betreft een hele stap haha! Toch ook wel spannend, maar mijn gevoel zegt dat ze er dan wel klaar voor is. Dit was ze echt nog niet toen ze net kwam, maar ze is in de afgelopen maanden enorm gegroeid in lijf en gedrag :D .

De voorbereidingen gaan heel rustig eigenlijk. Ze kan nu redelijk vast staan, poetsen en halster is totaal geen probleem meer en de beginselen van het longeren zitten erin.
Nu met het warme weer zijn we vooral aan het wandelen en oefenen dat ze als handpaard mee kan op buitenrit.

Welkom PipMarley! Heb jij ook een jong paard of pony?

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:45

Wat spannend Josien! Hoe lang heb je haar nu ook al weer? Kan me best voorstellen dat ze die schram door schuren heeft gekregen. Pankina zit er ook helemaal onder altijd

Wat fijn dat Ef het wel beter doet al! Verandering binnen een kudde kan ook veel met een paard doen. Ik merk het echt aan pankina ook als ze het haar weer moeilijk hebben gemaakt. Die jonkies hebben net wat dat betreft ook wel zwaar te verduren. Uiteindelijk wel goed voor ze. Anders heb je zo hondsbrutale paarden.
Ben benieuwd hoe clicker training ook zal verlopen

Pankina vandaag gewassen en hoefjes in de lak gedaan. Kon wel uren naar haar kijken <3

Afbeelding

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:10

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:18

@Danique: Ellie is eind april bij mij gekomen, volgende week is ze 4 maanden hier :) .
Pankina ziet er stralend uit! Vindt ze het wassen niet spannend?
Ellie kan ik met veel geduld afsponsen, maar met de tuinslang kom ik maar ongeveer halverwege. Water spuiten op haar achterbenen is erg spannend.. :Y)

Zondag gaan we bij mijn instructrice op stal trainen in de longeercirkel en op de poetsplaats. Eens kijken of ik haar dan kan wassen zonder al te veel spanning.

Olaf is wel erg enthousiast zeg! Al moet ik zeggen dat de shetlander bij ons ook al wat aan het verharen zijn.
Mijn Welsh cob dames zitten nog lekker in het zomervelletje :D .

Gisteren heeft ze voor het eerst een oefenmassage gehad. ik wil haar voor we gaan inrijden sowieso door een osteopaat laten behandelen, dit staat voor oktober gepland. Maar in één keer een full on behandeling is misschien wat heftig dus alvast even geoefend met een massage. Kan nooit kwaad en ze deed het top.
Ze vindt nieuwe dingen bij haar hoofd nog wat eng, maar verder is het een enorme knuffel die van aandacht houdt dus vond ze het verder helemaal gezellig <3 .

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:28

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:51

Hi allemaal, mag ik gezellig mee aansluiten?
Kwestie van de spreekwoordelijke stamp onder de billen aan te houden, ook nu de winter voor de deur staat :D

Ik heb 3 paarden. Een Haf van 20 jaar, PRE van 18 jaar, en een jonge Haflingergup van bijna 16 maand.
Ze zeggen wel van 'ooh zo'n jong ding, laat het jong zijn'.
Ik ben echter meer van jong geleerd is oud gedaan :)

Uiteraard leert ie nog niet zo veel, vooral de basisbeleefdheden en noodzakelijkheden.

't is een pittig ding, chaos is zijn middle name en een echte klier.
Ik hoop dat jong geleerd oud gedaan er voor zal zorgen dat ie een goede start krijgt richting rijpaard :)


Het is een euhm, prutser, alles waar zijn mond aan kan, mag het onderspit delven.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 21-08-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:03

Welkom! Wat een boel jonge dieren heb je. Denk dat je dan ook goed ziet wat een aantal maanden kunnen doen in de ontwikkeling en ze ook mentaal veranderen. Denk goed ook om al jong “wat” met ze te doen. Als je het leuk doet en op de juiste frequentie hebben ze er juist baat bij
Die van mij komt sinds de geboorte al dagelijks in de hand en werd als veulen al op de poetsplaats gezet en afgespoten. Maakt zoveel verschil gewoon. Ook hoe ze nu met nieuwe dingen omgaat. Nieuwe dingen zijn leuk en ze heeft voldoende zelfvertrouwen dit te onderzoeken ipv weg te rennen

Wauw stoere je-weet-wel hengst is Etnaf!! Valt me nu pas op hoe wit hij eigenlijk al is.

Ben benieuwd hoe het gaat Josien! Je hebt al veel vordering gemaakt geloof ik de afgelopen maanden. Nee pankina vind wassen wel lekker (als de water temperatuur goed is }:0 ). Maar ik ben nog net niet lomp met haar onder het mom van: wordt ze bomproof van. Paar weken terug skippy bal tegen haar aangegooid. Ze vond het niet erg trouwens _O-

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:36

@Danique, heb mijn bericht even aangepast. Ik heb 2 oudere paarden van 20 en 18 jaar :’)
3 jonge guppen, dear Lord no thank you!

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:09

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:02

Wauw wat ziet Etnaf er knap uit zeg! <3
En wat gezellig dat jullie daar gekampeerd hebben, had het een speciale reden of voor de lol?

Welkom Mi_Amore! Wat een leuk clubje heb je. En ik ben het met je eens hoor, lekker jong al bezig zijn met de basisvaardigheden helpt je enorm in de verdere opleiding!

Haha wat een diva Danique! Maar wel fijn dat ze het verder allemaal netjes doet.

Ellie vond de massage uiteindelijk best lekker volgens mij hoor. In oktober staat een osteopathie behandeling voordat ze in November beleerd wordt. Dus dat heeft ze al een keer iemand gehad die aan haar hele lijf zit.

Vandaar zijn we op de stal van mijn instructrice gaan trainen, maar we hebben niet gelest hoor.
We mochten gewoon gebruik maken van haar longeercirkel en wasplaats. Dus lekker wat geoefend met loswerken en longeren. Linksom is haar moeilijke kan en vooral galop op de volte is ook nog erg moeilijk volgens Ellie :P .
Op de poetsplaats was ze heel braag eigenlijk. Ze liep er zo zonder blikken of blozen op.
Het afspuiten was wel spannend, maar ging al veel beter dan de eerste keer op de weide. Daardoor heb ik haar lijf en staart lekker kunnen wassen. Het afspoelen werd op het einde wel een beetje te veel dus weer even wat rust genomen en toen haar laatste achterbeen ook zeepvrij gemaakt.
Ze was met momenten echt wel onrustig, maar merkte goed dat ze niet weg kon en respecteerde ook goed de grenzen die de kettingen en poetsplaats boden. Dus ik ben helemaal tevreden :D .

Nou Danique nu je het zo zegt heb ik meer gedaan dan ik dacht in de maanden dat ze er is inderdaad.
Mijn idee is om haar spelenderwijs allerlei dingen de leren en de wereld te laten ontdekken. Daardoor zijn we al een paar keer met de trailer op pad geweest, kan ze nu steeds beter vast staan en zijn we lekker met de beginselen van grondwerk en longeren aan het spelen. Ze is daarin een stuk rustiger en meer volwassen geworden.
Ik wil haar niet overvragen, maar wel goed voorbereiden voor het inrijden.

Afbeelding

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:32

Ah wat fijn dat je de faciliteiten van je instructrice kunt gebruiken om te trainen :D en super dat het goed ging ondanks dat het afspuiten spannend was.
Mooi hè hoe snel ze zich kunnen ontwikkelen in een relatief korte tijd.
Ze ziet er echt mooi uit! Het is al een hele deftige dame!

Daihyo

Berichten: 88114
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:20

Stoer zo op de poetsplaats!

Die foto van Et is echt prachtig :+:
Wel echt nog een puppy hè!

Heeft de haflingerpup ook een naam? :D
Wat een pretbek :):)

Noura staat met een hoefzweer sinds donderdag. Dierenarts is erbij geweest, verbandje er op. Zondag verbandje er weer af en toen brak hij door. Wel weer verbandje er op, want er kwam nog een hoop rommel uit. Inmiddels loopt ze weer wat beter. Ze stond echt op 3 benen, had er veel last van. Zo sneu om te zien! Gister weer een nieuw verbandje er om en nog meer rommel er uit. Hopelijk is het deze week weer zo goed als over.
Ze loopt nog niet helemaal okee, maar iedere dag een beetje beter.
Afbeelding

Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:49

Ja het is zeker mooi om te zien hoe ze zich kunnen ontwikkelen in korte tijd!
Dat is ook zo leuk aan een jonkie, dat je gewoon merkt dat iets elke keer weer een beetje gemakkelijker gaat :) .

Nu nog leren dat ze op de trailer niet zo onrustig hoeft te zijn :P .

Ach, arme Noura! Die krengen kunnen behoorlijk pijn doen. Fijn dat het wel alweer beter gaat.

Daihyo

Berichten: 88114
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:01

Trailer gaat hier gelukkig heel makkelijk. Zelfs als mijn haflinger loopt te trutten :+
Die heeft trailerangst, maar dat heeft gelukkig geen effect op Noura.

Hier wel wat problemen met een extreem gevoelig huidje. Niet qua jeuk of wondjes ofzo. Maar met aanraken. Vliegenspray is vrij heftig. Niet de spray, maar het gevoel op haar huid. Ik heb haar een vliegendeken om gedaan, ze werd compleet hysterisch van het gevoel. Een dekje met singeltje accepteert ze dan weer wel gewoon. Dus daar zit nog wel wat werk in :j

Capriootje

Berichten: 6780
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:20

Ik heb het topic verwaarloosd. Niet de bedoeling :n Leek wel alsof die uit 'eigen berichten' verdwenen was.

Ik ga even rustig de laatste pagina's terug lezen en dan een update posten :D

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:42

Ahh arme Noura :(:) gelukkig is de hoefzweer doorgebroken, hopelijk is ze snel weer helemaal de oude!

Capriootje

Berichten: 6780
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:25

magootie: Ik vind Parker echt zó knap <3

Danique_G: Pankina is echt al meer paard aan het worden ook, heel leuk om te zien!

LunarEclipse: Wauw wat ziet hij er goed uit! :9 Leuk ook dat hij zo nuchter was met de tent opzetten etc. geeft toch een heel fijn gevoel lijkt me!

Mi_Amore: Welkom! Hele ruige haf heb je, qua karakter klinkt hij echt heel erg leuk <3 Houd wel van die baldadige :Y)

Josien_: Wat fijn dat je daar lekker kan oefenen! Klinkt als een hele geslaagde training en fijne ervaring voor haar!

Daihyo: Arme Noura met de hoefzweer! Gelukkig is de rotzooi er nu uit en kan ze er beter mee uit de voeten. Ziet er altijd mega pijnlijk uit voor ze dus heel sneu :(:) Ze ziet er wel echt goed uit, mooi aan het uitzwaren!

---------------------------------------------------------

Zo ik ben weer een klein beetje bij :D

Frits gaat ook heel goed. Alweer bijna 2,5 en nu 1,67. Ik dacht dat hij echt gegroeid was maar dat bleek wel mee te vallen, ik denk vooral qua lijf dat hij nu meer paard is en daardoor groter toont want niemand geloofd dat die onder de 1,70 is. Qua vacht is hij echt een toverbal ook := Voor karakter krijgt hij echt een 10+, hij is nieuwsgierig en echt heel lief. Tikkeltje baldadig maar daar houd ik dus wel van :Y) In september heb ik hem alweer een jaar, de tijd vliegt echt.
In de opvoeding doet hij alles ook heel braaf. Heb hem nu 3 á 4 keer beetje gelongeerd, heel kort en rustig maar dat pakt hij echt braaf op. Met de warme dagen elke dag afgespoten, ook echt geen probleem en de basis dingen zitten er nu gewoon bevestigd op. Zadeltje op en rondje wandelen doet hij al braaf dus als later het longeren goed bevestigd is kunnen we dat weer meer meenemen. Wil nu een beetje een plan maken om 2 keer in de week nog wat dingen met hem te doen, verder heb ik elke dag in de hand omdat die thuis staat dus daar genieten we vooral lekker van. Maar kan echt niet wachten op het 'echte werk' met hem :o

Omdat foto's leuker zijn als heel verhaal lezen *\o/*

Wat leuke foto's van los spelen en op de wasplaats

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Meneer heeft ook alvast een grote jongens jas gekregen voor de herfst/winter

Afbeelding


En zadeltje erop

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88114
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:46

Hoe hoog is hij nu?
Knap paard hoor! Groeit ook mooi uit. Valkje of niet?

Hier zie je goed hoe groot ze nu is. Mijn haflinger is 1.50.
Afbeelding

Ze is nog wel een sprietje. Maar wel met een lekker kontje :9
Hier zie je goed hoe kreupel ze was. En hoe ze er nu uitziet <3




Inmiddels loopt ze alweer stukken beter. Alleen met draaien is het nog wat gevoelig. De zweer zat in de teen. Dit filmpje is van zondag. Vandaag was ze zo goed als niet meer kreupel

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:01

Pankina ziet er goed uit!

Wat balen van Et van de tussenpeesblessure! Gelukkig zijn jullie er op tijd bij!
Leuk ook dat je bij hem in de wei hebt gekampeerd. Mooie foto ook!

Welkom Mi_Amore! Leuke heb je!

Josien. Leuk toch om al een hoop met ze te doen. Lekker spelenderwijs voorbereiden op wat straks komen gaat.

Arme Noura! Gelukkig is de hoefzweer eruit gebroken en gaat het nu beter!

Ziet er goed uit Capriootje!



Parker heeft vorige week zijn eerste grondwerkles gehad. Hij deed het fantastisch! En zo slim!! <3
Gister nog wat foto’s van hem gemaakt <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6780
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:06

Valkje ja, van het voorjaar was hij heel donker (super mooi <3) en nu veel geler dus hij wisselt erg veel. Hij is nu 1,67 en groeit wat minder snel nu sinds mei. Toen ook gecastreerd maar dat is niet zo erg want de eerste maanden ging hij wel heel hard. Ik ben zelf maar 1,60 en mijn vorige paard was 1,74 dus het maakt me verder niet zoveel uit waar hij eindigt.

Oh ze loopt alweer stuk beter inderdaad, gelukkig maar! Vind het altijd zo naar om te zien als ze zoveel last ervan hebben. Mooi maatje ook al! :j

Knappe Parker, wat fijn van de les. Heerlijk als ze zo slim zijn en dingen snel oppakken.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:51

Ik meld me ook even, leuk :) .

Ik heb sinds dit voorjaar een tweejarige Tinker en een vierjarige Freiberger. Beiden zijn super makkelijk in de omgang. Wandelen, verkeer, hoeven geven, bekappen, vliegensprays, afspuiten etc. zijn allemaal totaal geen issues.

De Tinker is echt een doodbrave, goedmoedige sul. Met zijn twee jaar is hij ons beginnerspaard waar mijn vriend voor het eerst een halster bij omdeed, mee door het verkeer wandelt, enzovoorts. :D Ik heb hem ook al eens voor de grap een dekje en een longeersingeltje om gedaan en daar gaf hij ook helemaal niets om. Dus voorlopig blijven we met hem af en toe wandelen en verder staat hij te eten en te groeien. En dan zien we wel, ik denk volgend jaar als hij drie is hem iets meer aan de hand en de longe op te pakken. Misschien met 3,5 hem ook eens in het tuig zetten om bijvoorbeeld de bak te leren slepen. En dan zien we wel hoe hij uitgroeit en wanneer we hem dan klaar vinden voor een zadel en een ruiter. Hij is flink aan de maat (gaat nu al richting 1.60) en Tinkers schijnen sowieso wat langer nodig te hebben, dus we zien wel.

De Freiberger is meer van het type "ik ben vier dus ik ben een klier". Hij was al zadelmak en ben ik nu met een paar keer per week wat meer dressuurmatig aan het oppakken, al hebben we nog een hele lange weg te gaan. We hebben nu twee keer een stapritje gemaakt, gezellig samen met zijn Tinkervriend en mijn partner te voet. Maar goed ook, want als de Freiberger iets eng vindt (een blaffende hond, een sproeier...) en mag de tweejarige kleuter laten zien dat het helemaal geen issue is :')

divided
Berichten: 842
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:59

Knappe foto's van Parker en Frits. Fijn dat ze het zo goed doen. Grote paarden ook :+
Dan is Etnaf maar een klein en compact paard.

@IngeK: Welkom! Leuk 2 jonkies, grappig dat de jongste wel het voortouw neemt met spannende dingen :D

Nou Olaf is ook z'n ballen kwijt hoor. Hij heeft het zelf nog niet door, hij liep alweer terug de groep in met al z'n hengstenbravoure. Duimen voor een goed herstel!
Voor mij nooit meer hengsten hierna hoor. Tenzij ik zelf een plek heb.