Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:30

Fijne filmpjes en leuke updates.

Jane doet het super. Ze begint zichzelf ook erg stoer te vinden.


Afbeelding

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:30

Wat fijn dat ze zichzelf ook zo stoer begint te vinden! *\o/*
Dat rijdt ook meteen een stuk lekkerder rond natuurlijk.

Wij gaan ook heel goed, rijden gaat steeds beter en met meer vertrouwen, daarnaast weer lekker naar een show geweest en gisteren zijn we voor het eerst op buitenrit geweest! *\o/*
Er ging nog wel een ervaren ruiter op Ellie en ik op een braaf paard mee, dit herhalen we deze week nog een keer en daarna krijgt ze lekker een weekje vakantie.
Na de vakantie het rijden weer oppakken en dan is het toch echt de bedoeling dat ik zelf een keer op buitenrit ga met madame :D .

Ze was zo ontzettend braaf en dapper, we zijn van alles tegengekomen van verkeer, traktor tot andere paarden en koeien maar ze liep super stoer voorop. Alleen een keertje geschrokken van een groot wit plasctic zeil, maar dat vonden alle paarden eng :) .

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:36

Helaas na mijn vorige bericht nu een wat minder bericht :( .
Na de vakantie leek het de eerste keer rijden goed te gaan, maar door het slechte weer de rest van de week weinig kunnen doen en bij de tweede keer rijden ben ik er afgevallen en heb ik mijn sleutelbeen gebroken. Nu zo'n 6 tot 12 weken niet rijden -O- .

Ze wordt nu even doorgereden door de instructrice want ze was na de val weer helemaal van de wap en gespannen.
Daarna komt ze een paar maanden terug naar de weide en gaan we in de winter weer wat aan de slag en dan ook kijken of ik er mee verder wil of niet. Heel moeilijk om over na te denken, maar eerst herstellen en weer vanaf de grond aan onze band werken.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:48

Oh nee wat een pech :( Veel beterschap :knuffel:
En dat zijn geen fijne dingen om over na te denken, maar inderdaad, frist things first :j

Ik heb in de tussentijd meegelezen (mijn gebruikersnaam is veranderd, voorheen LE), te veel om op iedereen individueel te reageren maar weet dat ik jullie verhalen met genoegen lees.

Zelf heb ik even een paarden-dipje gehad. In juni zijn we wederom verhuisd. Ze staan nu op een kleinschalige stal samen met een andere speelse ruin. Et is super mooi aangekomen en het eerste mestonderzoek met een epg van 0 is ook binnen :D Geeft mij ook een hoop rust. Ondertussen heeft hij zich uiteraard weer verwond, ik had net een lesje gepland toen ik 'm met schrammen uit de paddock haalde en niet helemaal lekker liep met het been waar hij eerder een peesblessure op had. Dat was weer even een domper. Het lijkt nu wel beter te gaan dus hopelijk loopt dat met een sisser af en kunnen we binnenkort van start met lessen. Dan leert hij misschien ook eens hoe hij die lange slungelige benen van hem moet gebruiken :+

Wel heb ik besloten een nieuw huisje te zoeken voor Olaf ivm mijn persoonlijke situatie. Het is een fantastisch leuke pony waar ik op gesteld ben, desondanks geeft het besluit me wel rust in het vooruitzicht.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:06

Mellers schreef:
Je gelukkig is de operatie helemaal goed gegaan! Na 3 weken mocht hij eindelijk weer terug bij de groep, onwijs blij was hij. Hij gebruikt alleen zijn oor nog niet volledig en zijn lip hangt nog een beetje, de zenuw zit/zat waarschijnlijk door zwelling een beetje bekneld, hopen dat dit zich uiteindelijk nog helemaal hersteld naar normaal.

[ [url=m/plKDUu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DWTlyg.jpg]Afbeelding[/url] ]


De laatste update van Kuzco is inmiddels al meer dan anderhalf jaar geleden, we hebben in de tussentijd weer mega veel meegemaakt en zijn zelfs al begonnen met (heel rustig aan) de beginselen van rijden. Hij pakt alles super goed op en heeft een heerlijk karakter. Zelf ben ik heel blij dat hij nog mooi is doorgegroeid, hij bleef redelijk achter aan het begin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:35

Mooie en minder mooie berichten dus. Balen Josien! Hopelijk vinden jij en je pony het vertrouwen samen weer terug.

Met Mrs Jane Smith gaat het goed. Ze rijdt nu ook in de grote rijhal los binnen. Ik heb haar uitbesteed ivm mijn zwangerschap aan een heel leuk en passend persoon. Ze pakte haar zo op waar wij gestopt zijn en Jane doet het allemaal heel braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:06

Het topic lijkt stil te vallen. Jammer!

Hoe gaat het met iedereen?

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:35

Met mij gaat het goed hoor! Breuk hersteld goed.
Ellie doet het braaf in training, blijft wat rillerig maar geen gekke acties.
Ik weet nog niet hoe het uiteindelijk verder gaat, maar ik heb oprecht zin om met haar vanaf de grond aan de slag te gaan :D .

Fijn dat je Jane nu lekker kunt uitbesteden tijdens je zwangerschap, weer een zorg minder :)

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:36

Hier nog altijd een stille meelezer en nog niet zoveel te melden :) mijn paardenkind van nu bijna 1,5 staat lekker op de opfok

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:01

Goed te horen!

Hier een foto van Jane nu.
Ze doet het superbraaf met rijden, alleen maar positieve berichten.

Wel komt er een zadelmaker bij want deze schijnt niet nu al niet meer optimaal te liggen.Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:15

Wat een knappe foto!

Balen van je zadel, kan snel gaan bij die jonkies hè.

Hier gaat het goed! Frits heeft in juli een paar weken vakantie gehad en ik ben zelf nog weggeweest in augustus en die tijd heeft hij gebruikt om nog meer te groeien :Y) Maar hij zit ook goed in z’n lijf en heb hem nu weer wat opgepakt.

Eerste keer balkjes draven (onder het zadel) aan de longe kende hij ze wel uiteraard en keertje uit galop. Zo braaf <3



Afbeelding
Afbeelding

Hoe hij er nu uit ziet. Verandert per week maar goed _O- Vandaag stond ook ons eerste bos ritje op de planning maar met de hoge temperaturen zag ik dat toch niet zitten dus dat schuiven we gewoon een weekje op.

Wel net gewassen dus wat donkerder. Langzaam komt z’n mooie donkere kleur ook wel weer terug <3
Het is echt een heerlijk en lief dier in de omgang dus ben er super blij mee. Qua rijden blijft hij nog wat lastig in de aanleuning maar nu met het Fager bitje gaat het wel steeds iets beter, we hebben geen haast dus komt wel goed.
Afbeelding

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:10

Wat gaaf met de balkjes captriootje! Knap ding!

Ik ben even benieuwd, nog lang niet aan de orde, maar toch ben ik al aan het kijken naar stallen bij mij in de buurt, voor na de opfok.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Welke eisen stel je eventueel extra aan een pensionstal als je zo'n jong ding hebt?

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:50

julya schreef:
Wat gaaf met de balkjes captriootje! Knap ding!

Ik ben even benieuwd, nog lang niet aan de orde, maar toch ben ik al aan het kijken naar stallen bij mij in de buurt, voor na de opfok.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Welke eisen stel je eventueel extra aan een pensionstal als je zo'n jong ding hebt?


Dankje! We hebben woensdag ook ons eerste huppeltje gemaakt. Als in een cavaletti op de hoefslag en keer uit draf en paar keer uit galop. Deed hij super braaf en koel <3 We hebben geen haast om te gaan springen maar vind het wel leuk om de training zo beetje af te wisselen en hem stoer te maken met balkjes zodat hij zelfvertrouwen krijgt.

Qua stal kan ik je helaas niet helpen uit eigen ervaring. Ik heb ze aan huis en Frits ook vanaf 1,5 jaar thuis gehouden ipv opfok. Maar ik zou vooral selecteren op zoveel mogelijk ruimte buiten, zodat ze echt sprintje kunnen trekken/spelen en dus ook met soortgenoten. Ik merk dat de jonge paarden hier daar echt veel behoefte aan hebben en ook heel goed op gaan. Ik heb een 2 jarige, 3 jarige, 4 jarige en een 5 jarige staan := Niet allemaal van mezelf gelukkig en de rest van de groep is 12+. Maar ook ‘s winters als ze vaak toch meer energie hebben is het fijn als ze dat zelf al kwijt kunnen. Als je zelf wil beleren is een longeer cirkel handig maar geen must, ik heb het zelf gedaan in normale 20 x 40 rijbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:22

Wat een enorm leuke update Capriootje en wat doet Frits het goed. Foto's zien er goed uit en zo te lezen zijn jullie goed bezig zeg!

Om je vraag te beantwoorden julya:
Een goede trainingsbodem en veilige boxen en omheining. Natuurlijk is dat voor elk paard belangrijk maar voor Jane was dit essentieel omdat zij nog weinig kon en snel kon paniekeren dat ik haar net had. Daarbij had ik voor mijn brave Fjord bijv. geen rijbak of cirkel meer nodig. Die werd heel anders getraind.

Komt Jane weer terug gaat ze weer naar een wat luxere stal aangezien ik verwacht dat zij nog niet verkeersmak zal zijn. Wordt zij dat wel vind ik het geen probleem een stukje te rijden voor een fijne rijbak of vereniging. Wij hadden vroeger een openbare rijbak in het dorp,ideaal!

De prijzen zijn alleen bizar bij ons. Van 650 tot 400 zit je gemiddeld momenteel voor een stal met kwaliteitsbodem aan rijbak en cirkel. Anders 300 gemiddeld voor een stal waar je zelf elke dag mest (ook in de winter)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:28

Super leuk om te zien en horen Capriootje!!

Normaal gezien ben ik niet zo heel lastig met een stalling voor mijn paard. Belangrijkste is zo veel mogelijk buiten, mag ook 24/7.
Met mijn oudste was een bak in de buurt prima, nu met een jonkie zou ik een bak en longeercirkel met goed hekwerk erbij ook wel waarderen.

Ellie heeft nu weer even vakantie op de wei, waar ik haar ook met grondwerk en longeren ga oppakken over 2 weken.
Afbeelding