Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DuoPenotti schreef:Ach wat rot voor je![]()
Zelf heb ik niet de ervaring dat een ruin of merrie perse gevoeliger is.
Mijn ruin kon ik ook beter niet op rijden als ik niet goed in mijn vel zat.
Terwijl mijn hele gevoelig merrie braaf blijft.
Dat is denk ik gewoon een karakterding en niet perse een merrie/ruin ding.
Je schrijft dat ze buiten wel echt super braaf is.
Is ze dat ook als je niet lekker in je vel zit?
Gaat dat wel goed dan.
Als dat wel zo is kan het dan zijn dat je in de bak, als je niet lekker in je vel zit, dingen van haar vraagt die niet helemaal "eerlijk" zijn? Toch netjes je dressuur wilt rijden. Geen lang teugeltje zoals bijvoorbeeld buiten wel.
Mijn ruin kon daar heel boos om worden.
Zou ik op hem mopperen dat hij iets niet goed deed, terwijl ik het niet goed deed, dan werd hij boos, en terecht.
En wanneer mopperede ik onterecht op hem? Juist ja, als ik niet lekker in mijn vel zat.
Kun je achterhalen welke momenten dat het fout gaat?
Dan zit daar misschien de oplossing. Of weet je dat het echt een mismatch is. Wat ik dan weer minder waarschijnlijk vind als het buiten wel goed gaat.
Mindim schreef:Maar ligt dit alles aan het paard of aan jou?
Ik merk dat constant met de vinger naar het paard gewezen wordt, maar doe jij het wel ok, begrijp jij je paard wel.
En idd zoals Ikke zegt
Jessix schreef:Je hebt 17 jaar een verzorgpaard gehad of meerdere verzorgpaarden gehad? Zijn er nog mensen uit die periode die je kunnen helpen? Had je toen geen les of kun je niet op de stal gaan staan waar je verzorgpaard ook stond? Dat maakt het voor jou allemaal wat minder nieuw en spannend.
Zoek anders ook echt een instructrice die je ook met je angst helpt. Niet een die daar geen aandacht voor heeft. Wat ook kan helpen is er een bijrijder bijnemen. Dan kun je ook met elkaar optrekken en is misschien ook goed voor jouw jonge paard om ook te leren van een zelfverzekerde ruiter.
ikke schreef:Goh, wat klinkt dat bekend.
Dat noemen ze spiegelen en sommige mensen betalen best veel geld om op hun kop te krijgen van een paard; jij krijgt het zomaar, gratis en voor niks!
Daar zit ook gelijk je antwoord: jij moet niet alleen een instructeur hebben die je technisch netjes leert rijden maar die je ook leert om in die spiegel te kijken en daar de juiste acties op uit te zetten.
Het meest geweldige voorbeeld dat ik ooit heb gezien: kennis van me, inderdaad ook met een merrie, die moest niet gaan rijden als het paard hengstig was EN zij ongesteld.
Op enig moment zie ik haar rijden en zeg tegen d'r: is het weer zover? Zij: kun je het zien? ik: ja. Zij: oh, dan stop ik maar.
Op zo'n moment kon ze prima een buitenrit gaan maken, hebben we ook meerdermalen gedaan, maar ze moest dan niet serieus willen rijden/trainen.
Grofweg heb je hierin twee soorten paarden:
Degene die zeggen: kom maar baas, ik zorg wel voor je. Dat zijn vaak oudere, ervaren taarten (niet per se merries) die al het nodige gezien hebben.
Dan heb je ook degene die zeggen: ja, doei, als jij al niet weet wat je met jezelf aan moet, kom dat dan niet op mij projecteren. Vaak de jongere paarden.
Dit is echter geen wet van meden en perzen!
Natuurlijk zijn hier ook tig variaties en gradaties op; elk paard doet dat op z'n eigen manier.
Jij hebt er kennelijk eentje te pakken die het je redelijk ongezouten voor de voeten gooit.
Deesxx85 schreef:Mindim schreef:Maar ligt dit alles aan het paard of aan jou?
Ik merk dat constant met de vinger naar het paard gewezen wordt, maar doe jij het wel ok, begrijp jij je paard wel.
En idd zoals Ikke zegt
Dank voor je reactie! Het ligt 100% aan mij, dat weet ik zeker. Zij voelt mijn angst en hoe angstiger ik word, des te minder ik durf te vragen etc. Dus ik weet dat het aan mij ligt, echter voelt het nu als een neerwaartse spiraal waarin ik mij ga afvragen of ik wel het geschikte maatje voor haar ben
Deesxx85 schreef:Mindim schreef:Maar ligt dit alles aan het paard of aan jou?
En idd zoals Ikke zegt
Dank voor je reactie! Het ligt 100% aan mij, dat weet ik zeker. Zij voelt mijn angst en hoe angstiger ik word, des te minder ik durf te vragen etc. Dus ik weet dat het aan mij ligt, echter voelt het nu als een neerwaartse spiraal waarin ik mij ga afvragen of ik wel het geschikte maatje voor haar ben