manege paard kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helene_dj

manege paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 19:43

hi!

Van mijn ouders mag ik een eigen paard en we zijn al een tijdje opzoek. Nu heb ik op de manege waar ik wel eens rij een pony waarvan ik heel erg hou (hij is een d-pony en ik ben 1.60m en ik wordt niet langer).

Het ding is waar ik jullie hulp bij nodig heb, is:
Hij is onder het zadel erg eerlijk en kan nog wel eens een attitude hebben, hij pikt het niet als je hem een te harde tik geeft en ook soms als je hem een normaal tikje geeft kan hij nog wel een bok geven. verder is hij echt mijn droom paard en is volgens mij alles goed aan hem (ik word nog verder geïnformeerd over hem)

verder:
hebben jullie tips voor het komen van een manege paard?

alvast heel erg bedankt!
groetjesss
helene

fjordjes

Re: manege paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:46

Bedenk wel dat een manegepaard vaak zijn gewicht in goud waard is voor een manege en daardoor willen ze nog wel eens meer vragen dan het paard waard is. Verder laat je paard keuren voor je hem koopt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:47

Wat leuk dat je droom uit mag komen :j

Is hij wel te koop?
rare vraag misschien, maar veel manege paarden staan niet te koop.

Heb je ook al een plek waar je hem gaat stallen?

En zijn karakter klinkt prima, een onterechte tik hoeft een paard ook niet te pikken. :)

Mocht je overgaan tot koop, laat hem keuren door een dierenarts die jullie zelf uitkiezen, een ander dan die van de manege.

Succes!

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:32

Zoals hier al eerder gezegd; een goed manegepaard is een essentieel bedrijfsmiddel voor een manege. Als het paard in de verkoop gaat zou ik daarom héél goed opletten waarom dat zo is. En maak alsjeblieft niet de fout om niet te keuren. Het lijkt een onnodige extra uitgave, maar het kan je zó veel leed besparen. Als je een paard koopt dat nog lang mee moet kan ik je echt aanraden klinisch én röntgenologisch te keuren.

Als de pony al te koop is is het ook maar de vraag of deze geschikt voor je is. Dat hangt af van de leeftijd van de pony, het temperament in de hand, jouw ervaring met (jonge) paarden, wat je er mee wil doen etc. Als er al tuig mee komt ga er dan maar van uit dat dat niet past en haal direct eerst een zadelpasser er bij.

Ik zou ook niet te veel vertrouwen in één persoon zoals de stalhouder plaatsen, zeker aangezien jij eventueel van hem/haar een paard gaat kopen, hou er rekening mee dat de stalhouder niet alleen met jouw belangen rekening houdt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:36

Ik zou hem eerst leasen. Zo kom je erachter of jullie echt een match zijn en ervaar je hoe het is om een (eigen) paard te hebben.
Ik zou ook eerst vragen of hij te koop is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:38

Weet je hoe oud de pony is?
Wat is jouw doel van het hebben van een eigen pony, wil je verder komen of alleen recreatief rijden, dressuur, springen etc.
Stel dat je de pony wil kopen, laat hem in ieder geval goed keuren, zodat je zeker weet dat hij geen gebreken heeft.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:24

Sommige manegepaarden veranderen flink als ze maar 1 eigenaar hebben en veel minder "werk te verrichten hebben" en dat is niet altijd in het voordeel voor een beginnende paardeneigenaar.