Tijdelijk even geen eigen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Tijdelijk even geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 15:57

Zijn hier mensen die “ tussen paarden in” een periode even geen zin meer had in een eigen paard?

Ik heb mijn pony twee weken terug verkocht en ben eigenlijk gelijk wat gaan rondkijken voor een nieuwe.
Maar op een of andere manier houd ik twijfel .
Onder andere omdat de markt nu zo overspannen is, dat er vreselijk veel mensen hetzelfde zoeken in een paard. Er is bij sommige kopers veel haast, de prijzen zijn hoog en er hangt ( voor mij) een soort van “ druk “ op.

Zit hierdoor te denken of ik gewoon even een tijdje wat afstand ga nemen en een Bijrijdpaard ga zoeken voor een paar dagen per week.

Herkennen mensen dit? Of
Misschien in elk geval op dit moment?
Ik kijk wel rond maar er is bijna niks dat me echt aanspreekt...

Domino_2006

Re: Tijdelijk even geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:01

Na het inslapen van mijn once in a lifetime merrie dacht ik ook lang zonder paard te komen zitten. Klikte alle advertenties weg, omdat ik haar zo miste. Tot ik mijn huidige pony in een advertentie zag.

Heb dus geduld en wanneer je het niet verwacht kom je de juiste tegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:05

Wat is dan de reden dat je je vorige pony verkocht hebt?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:07

Ik zit nu precies in zo'n periode. Paard verkocht in augustus. Nu eerst even huisje kopen en volgend jaar kijken we weer verder. Nu even genieten van de tijd zonder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:10

Ja heb ik gehad... half jaar bewust niks na het overlijden van Uni.
Wist niet eens of ik nog wel een paard wilde na hem. En alle medische ellende die we samen hebben gehad :+
Daarna nog een half jaar geen paard gehad omdat ik op zoek was naar een nieuwe, wat niet zo heel snel lukte :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 16:22

anjali schreef:
Wat is dan de reden dat je je vorige pony verkocht hebt?

In een notendop:
Missen van klik en vertrouwen. Na paar jaar was de koek op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:37

Ja hoor ik neem vaak even pauze tussen in :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:04

Ik heb na de scheiding alle paarden weg moeten doen (althans, ik heb een deel verkocht en mijn ex heeft er een deel weggedaan) ivm financiële redenen en als alleenstaande moeder geen tijd.

Daarna echt gestopt met de sport.

Nu train ik weer een paard voor de eigenaar. Een eigen paard zit er niet meer in, maar vind het nu eerlijk gezegd wel prima, dat ik gewoon op vakantie kan zonder zorgen en dat er qua kosten hoogstens een keer snoepjes of een dekje gekocht worden op vrijwillige basis.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:12

Mijn haflinger is afgelopen december heel plotseling overleden. Voordat hij overleed dacht ik dat ik na hem geen paard meer wilde. Na zijn overlijden dan ook geen behoefte aan gehad. Maar na een maand was ik gewoon echt ongelukkig, echt een groot zwart gat. Toen kwam ik erachter dat ik gewoon niet zonder kan. Toen een paar keer paarden gereden van anderen, heel leuk maar toch ben ik afgelopen zaterdag voor het eerst bij een nieuw paard wezen kijken en die wordt donderdag dan ook gekeurd, hopelijk wordt hij goedgekeurd en kan hij mee naar huis. Het was een 'pauze' van 3 maanden maar ik heb er alles behalve van genoten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 19:17

Misschien is overlijden ook anders dan verkopen.
De pony daarvoor heb ik moeten laten inslapen, daar viel ik wel in een gat naderhand..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:16

Ik zit inmiddels al meerdere jaren ‘tussen paarden in’. En ik ben er nog steeds niet uit of ik nog wel een eigen paard weer wil.
Of eigenlijk: ik wil wel graag maar ik weet niet of het lukt.

Mijn oude merrie, inmiddels bijna 24, geniet van haar welverdiende pensioen nadat ze een hele zware blessure kreeg.

In november 2017 vond ik een nieuw paard, erg fijn om te rijden maar lang niet zo braaf en zonder gebreken dan wat me verteld was. Het paard bouwde heel snel spanning op en gaf me een ontzettend onveilig gevoel.
Hierdoor heb ik een flinke knauw in mijn vertrouwen opgelopen en heb ik het paard verkocht.

Spookte ik vroeger van alles met mijn merrie uit (en die was soms ook we heftig maar die vertrouwde ik 100%), door dat andere paard ben ik gereduceerd tot een hoopje ellende die bij wijze van spreken alleen nog maar op het paard bij de C&A durfde. :+

Inmiddels rij ik wel weer af en toe, en heb een aantal manegelessen gehad. Dus de tijd heeft ook een hoop goed gemaakt. Maar het grote verschil is dat die paarden allemaal een andere eigenaar hebben, dus dat is veel vrijblijvender.
Een eigen paard moet z’n aandacht hebben.

Met de hedendaagse markt, heb ik eigenlijk geen zin om een flinke prijs betalen voor een paard. Ik hoop dat na Corona de hysterie weer wat afneemt en dan hoop ik een lief en vertrouwd paard te vinden.
Maar door die ervaring met mijn vorige paard, vind ik het niet alleen heel moeilijk om weer een nieuw paard moeten leren te vertrouwen, ook heb je te maken met een verkopende partij. Mijn vorige paard leek zo’n goede aankoop maar voor mijn gevoel ben ik besodemieterd (heb ik me laten besodemieteren) waar ik bij stond.

Om toch wat bezig te blijven, nemen we op stal grondwerklessen. Hierdoor ben je op een andere manier met je paard bezig.

Wie weet kom ik een paard tegen waarbij het goed klikt en kan ik weer genieten van het rijden.
En anders heb ik er ook vrede mee. We zijn weliswaar speciaal verhuisd om de paarden aan huis te kunnen houden (partner heeft ook een paard) maar ik kan me ook prima anders vermaken. De tijd zal het leren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:48

Ik had een pauze van een ruim half jaar tussen mijn vorige en huidige pony. Ascot heb ik moeten laten inslapen, moest simpelweg sparen voor een nieuwe. Maar hoewel ik 2 weken later een heel fijn bijrijdpaardje heb gevonden, had ik de emotionele afstand bij dat paard ook nodig. Pas toen ik mijn eigen managment wilde kunnen uitvoerem ben ik gaan zoeken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:50

Mijn rijpaard gaat voor een jaar in training bij mijn instructrice
Ben benieuwd als ik het rijden ook ga missen :)
Blijven wel twee kleine pony’s aan huis staan dus de omgang zal niet veranderen, wel het doel :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:00

Puera schreef:
Ik zit inmiddels al meerdere jaren ‘tussen paarden in’. En ik ben er nog steeds niet uit of ik nog wel een eigen paard weer wil.
Of eigenlijk: ik wil wel graag maar ik weet niet of het lukt.

Mijn oude merrie, inmiddels bijna 24, geniet van haar welverdiende pensioen nadat ze een hele zware blessure kreeg.

In november 2017 vond ik een nieuw paard, erg fijn om te rijden maar lang niet zo braaf en zonder gebreken dan wat me verteld was. Het paard bouwde heel snel spanning op en gaf me een ontzettend onveilig gevoel.
Hierdoor heb ik een flinke knauw in mijn vertrouwen opgelopen en heb ik het paard verkocht.

Spookte ik vroeger van alles met mijn merrie uit (en die was soms ook we heftig maar die vertrouwde ik 100%), door dat andere paard ben ik gereduceerd tot een hoopje ellende die bij wijze van spreken alleen nog maar op het paard bij de C&A durfde. :+

Inmiddels rij ik wel weer af en toe, en heb een aantal manegelessen gehad. Dus de tijd heeft ook een hoop goed gemaakt. Maar het grote verschil is dat die paarden allemaal een andere eigenaar hebben, dus dat is veel vrijblijvender.
Een eigen paard moet z’n aandacht hebben.

Met de hedendaagse markt, heb ik eigenlijk geen zin om een flinke prijs betalen voor een paard. Ik hoop dat na Corona de hysterie weer wat afneemt en dan hoop ik een lief en vertrouwd paard te vinden.
Maar door die ervaring met mijn vorige paard, vind ik het niet alleen heel moeilijk om weer een nieuw paard moeten leren te vertrouwen, ook heb je te maken met een verkopende partij. Mijn vorige paard leek zo’n goede aankoop maar voor mijn gevoel ben ik besodemieterd (heb ik me laten besodemieteren) waar ik bij stond.

Om toch wat bezig te blijven, nemen we op stal grondwerklessen. Hierdoor ben je op een andere manier met je paard bezig.

Wie weet kom ik een paard tegen waarbij het goed klikt en kan ik weer genieten van het rijden.
En anders heb ik er ook vrede mee. We zijn weliswaar speciaal verhuisd om de paarden aan huis te kunnen houden (partner heeft ook een paard) maar ik kan me ook prima anders vermaken. De tijd zal het leren.

Maar jij hebt nog een paard al is die met pensioen. En jouw partner heeft er ook een.Dat is anders dan helemaal geen paard meer te hebben denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:01

Alja schreef:
Blijven wel twee kleine pony’s aan huis staan dus de omgang zal niet veranderen, wel het doel :)

Een jaar in training? Dat vind ik lang!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:03

Ik zit inmiddels ook alweer een aantal jaar zonder vast paard. De tijd die ik aan paarden kwijt was is inmiddels ook alweer helemaal gevuld. Ja, ik mis het soms ontzettend. En soms ben ik ook zeer blij dat ik geen omkijken naar een paard heb.

Er komt vast ooit wel weer een eigen dier. Maar dan wel op het moment dat ik dat dier ook 100% kan geven dat het nodig heeft. En die 100% is er nu simpelweg niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 12:05

Bij mij is de tijd en geld er wel maar echt die markt nu... Pff.
Maar t kan ook best dat als ik een tijdje weer een paard ga bijrijden dat ik dat ook wel weer erg fijn vind.
Enige is dat ik dan wel weer zal moeten wennen aan dat het niet “ eigen” is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:03

anjali schreef:
Alja schreef:

Een jaar in training? Dat vind ik lang!

Miss is het wel een gigantisch rotbeest of zijn er andere omstandigheden :)*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:30

Je komt vanzelf de juiste tegen, zeker als je geen haast hebt zoals nu. Neem de tijd en kijk wat je twijfels gaan doen, als ik met dit gevoel liep zou ik het niet doen. De markt verandert wel weer en de juiste zit er ook wel een keer tussen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:31

Dat is het. Ik vind het te overspannen nu om daarin mee te gaan. Ik ben echt een type dat voor een paard moet “ vallen”, maar dat lukt ( voor mij) nu even niet.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:37

Ik zit ook al een aantal jaar 'tussen paarden in'. Ik heb een tijdje paarden getraind voor de endurance wat ik echt heerlijk vond, ik heb een jaar een paard op lease thuis gehad, dus dat was wel meer als een eigen paard maar was niet voor de lange termijn. Nu hebben mijn ouders gewoon twee pony's aan huis staan, maar ik vind het heerlijk dat ik even geen grote verantwoordelijkheden meer heb.

Het komt vast ooit nog wel eens, dan hopelijk met een groter doel (transport en werkkracht) dan gewoon rond rijden als hobby.

Soms mis ik die tochten over de veluwe wel, maar andere passies komen er voor in de plaats en dat is ook heel erg leuk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:47

Neem dan lekker je tijd.. Ikzelf had een mini pauze, de eerste 2 weken was het heerlijk, even geen verantwoordelijkheid, na een maand werd ik toch echt ongelukkig.
Als jij een bijrijd paard voor de komende maanden goed vind, waarom niet? Eventueel je ogen en oren open houden en voor de rest het gewoon een tijdje laten rusten tot je de juiste tegenkomt en er zelf klaar voor bent.