Wil ik een eigen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Wil ik een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:15

Nooit gedacht dat ik die vraag hier zou stellen :+ maar ik hoop dat jullie mijn gedachten een beetje kunnen ophelderen.

Korte voorgeschiedenis: Ik ben op mijn 8e begonnen met rijden op de manege, daar wat jaren gereden en vanaf mijn 12/13e (verschillende) verzorgpaarden gedaan. Op mijn 19e kocht ik mijn eigen shetje die ik voor de kar had. 5 jaar daarna reed ik op het paard van een stalgenoot, ik viel er af (dom ongeluk) en ze hebben me met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Ik verloor het plezier, had angst en samen met een verhuizing heb ik besloten mijn pony te verkopen. Ik heb toen gezegd "nooit meer een eigen paard" omdat ik het toch wel een hoop verantwoordelijkheid en zorgen vond. Maar goed, ik was toen 24 :+

Al die jaren heb ik de paarden gemist, zo erg dat mijn man me eigenlijk een soort van "gepusht" heeft er weer wat mee te gaan doen. Hij vond het niet normaal dat ik voor de tv zat te kwijlen en kirren als er een paard voorbij kwam :+
Dus ik hield marktplaats in de gaten, er kwam een advertentie voorbij voor een verzorgpaard maar helaas werd dat niks. Ik wilde het erbij laten onder het mom "blijkbaar moet het niet zo zijn" maar ik werd in de dagen daarop zo verdrietig dat ik wel begreep dat ik er toch iets mee moest. Dus de manege aangeschreven, daar weer gaan rijden (geen les uiteraard momenteel, vrij rijden), en nu sinds 2 weken heb ik een verzorgpaard. Effectief rij ik 3x per week; 2x verzorgpaard en 1x manege. Maar ik merk dat ik mis wat ik met mijn eigen pony had. Kunnen gaan wanneer je wil, zelf je harnachement uitkiezen, niet hoeven overleggen over wat dan ook, de band die je opbouwt omdat je er dagelijks bent, een paardje hebben waar je echt een "wauw" gevoel bij hebt (want, zelf uitgekozen).

Waarom twijfel ik dan zo... Eigenlijk voornamelijk omdat ik toen heel duidelijk heb gezegd "nooit meer een eigen paard"; makkelijker op vakantie gaan, niet elke dag "oh ja ook nog naar stal", als er iets is zorgen over de kosten (nu zou ik dat overigens makkelijk kunnen betalen - toen niet). De kosten zijn nu ook totaal geen issue meer overigens. Tijd ook niet, ik verveel me redelijk vaak op een dag :+

Pfff kunnen jullie wat helderheid voor me scheppen?

daiswees

Re: Wil ik een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:18

als ik je verhaal goed begrijp rijd je zelf nu weer 2 weken met een verzorgpaardje? misschien is het een idee dit eerst even een half jaar rustig aan te kijken? een band is natuurlijk ook op te bouwen met een verzorgpaard maar is er niet binnen zo'n korte tijd al.
mocht de behoefte blijven kan je altijd nog voor een eigen kiezen maar ik denk dat het nu een overhaaste beslissing is

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:21

Ts zou je niet tijdelijk (via de manege misschien) een paard full time kunnen leasen? Dan merk je of je het trekt om elke dag te gaan.

Al met al klinkt je verhaal best duidelijk, volgens mij zie je een eigen paard wel weer zitten!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:23

daiswees schreef:
als ik je verhaal goed begrijp rijd je zelf nu weer 2 weken met een verzorgpaardje? misschien is het een idee dit eerst even een half jaar rustig aan te kijken? een band is natuurlijk ook op te bouwen met een verzorgpaard maar is er niet binnen zo'n korte tijd al.
mocht de behoefte blijven kan je altijd nog voor een eigen kiezen maar ik denk dat het nu een overhaaste beslissing is

Misschien wel handig van me om erbij te zeggen: ik ben nu 4,5 maand weer "bezig" met de paarden (maar ook ivm corona duurde dat even).
Het verzorgpaard wat ik heb is totaal het issue niet, super leuk beestje en rijdt lekker. Het zijn vooral dingen er omheen merk ik. Ik moet het van mezelf ook de tijd geven om ook weer even in te komen maar ik merk nu al dat ik verwend ben, als je eenmaal een eigen paard hebt gehad...
fenijro_tani schreef:
Ts zou je niet tijdelijk (via de manege misschien) een paard full time kunnen leasen? Dan merk je of je het trekt om elke dag te gaan.

Al met al klinkt je verhaal best duidelijk, volgens mij zie je een eigen paard wel weer zitten!

Dit heb ik al gevraagd maar helaas doen ze daar niet aan.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 14-03-21 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:24

je hebt tijd, de financiën en zo te horen ben je wel gek van paarden. Tja waarom dan niet op zoek gaan naar het ideale paardje voor je zelf? Begin je zoektocht en hang leg er geen tijdsdruk op, dan kom je er vast 1 tegen waarmee je een klik hebt. En zo niet, dan niet...het moet niet he?!
Zelf rijd ik paarden voor een ander( ben wel de enige die ze onder het zadel rijdt en alles gaat in overleg. Merk wel dat ik het fijn vind om mijn hobby te kunnen delen en als de eigenaar of ik niet kan kunnen we op elkaar terugvallen dat vind ik een groot voordeel ten opzichte van het alleen doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:26

Doen... waarom niet.
Je heb tijd, geld en veel plezier ervan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:29

Je hebt geld en tijd en je man stimuleert het zelfs.Ga dan gewoon eens advertenties bekijken. Wie weet wat je tegenkomt. Zo'n zoektocht is leuk en je leert er erg veel van.Je weet natuurlijk wel dat je voorzichtig moet zijn met kopen, want de paardenhandel is heel vaak niet eerlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:34

Nu, om eerlijk te zijn, zijn je twijfels tot op bepaalde hoogte natuurlijk wel terecht en daar ben jij de enige in die daarover kan beslissen.
Ik kan bv. wel zeggen dat het plezier van een eigen paard zoveel goedmaakt dat al die gemiste vakanties, feestjes, uitstapjes en het geregel als je toch een avondje weg wilt niet uitmaken, als jij een persoon bent die wel opleeft van een verrassingsweekend weg, een spontane vakantie,... dan kan een paard wel een grote opoffering zijn.
Met andere woorden: dat je ooit gezegd hebt dat je nooit meer een paard wilt, is niet van tel. Visies kunnen veranderen, dat is niet erg. Wel is belangrijk om te bekijken of een eigen paard in je huidige leven past. Je kan bv. bij een goede volpension gaan staan waar het niet uitmaakt als je een dagje niet komt, maar je moet dan ook de persoon zijn die dat met een gerust hart kan doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:41

Ik denk dat het verstandig is om dan heeeel rustig rond te gaan kijken. Maar misschien pas over een jaar ofzo echt te gaan kopen. Of juist helemaal niet kopen.
Waarom? Dan kan je het wat beter bevatten wat het gaat inhouden. Verschillende stallen bekijken, verschillende paarden bekijken.. Bedenken hoe je het voor je ziet als.
En ondertussen lekker door blijven rijden met je verzorgpaard en/of de manege paarden.
Dan krijg je veel meer duidelijkheid voor jezelf dan van bokt :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:45

Als je je paard op vol pension zet, kan je makkelijk op vakantie en ook makkelijk een dagje overslaan.

Ik ben gek op mijn paard, maar als ik op vakantie wil, ga ik op vakantie. maar dan denk ik niet, oh nee kan niet want ik heb een paard staan.

Heb ik na een lange dag in de zeikende regen werken geen moed om ook nog naar stal te gaan? Dan zie ik haar morgen wel weer. Ze komt buiten, binnen, krijgt haar hooi en brokjes. Dat paard zal me niet missen denk ik dan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 07:34

prugelpiet schreef:
Als je je paard op vol pension zet, kan je makkelijk op vakantie en ook makkelijk een dagje overslaan.

Ik ben gek op mijn paard, maar als ik op vakantie wil, ga ik op vakantie. maar dan denk ik niet, oh nee kan niet want ik heb een paard staan.

Heb ik na een lange dag in de zeikende regen werken geen moed om ook nog naar stal te gaan? Dan zie ik haar morgen wel weer. Ze komt buiten, binnen, krijgt haar hooi en brokjes. Dat paard zal me niet missen denk ik dan.

Dit dus.
Heb ik ook hoor.
Hij staat prima, heeft eten, komt buiten, krijgt van iedereen wel aandacht.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:28

Bedankt voor jullie reacties!
Sowieso zou ik dan inderdaad een vol pension stal zoeken, al is het maar om niet uit te hoeven mesten (ik heb een zo goed als chronische schouderblessure die niet beter wordt door uitmesten). En de mogelijkheid tot een dagje overslaan is inderdaad fijn.
Ik ben zo bang dat het een "bevlieging" is en dat ik er over een jaar op uitgekeken ben, dat zou ik totaal niet eerlijk vinden voor het paard. Maar aan de andere kant hou ik me misschien wel teveel vast aan het principe "een dier koop je voor het leven, niet voor even".
Ik hou marktplaats al 4 maanden in de gaten, geen een paard waarbij ik "wauw" denk, de ene waarbij ik dat wel had en ben gaan kijken had teveel bemerkingen (bleek pas toen ik daar was)...
Ik ben vanmiddag in de regen wezen rijden, zelfs toen vond ik het nog geweldig (note: ik haat regen). Die paarden hebben zo'n positieve invloed op mijn humeur, ik begrijp het zelf niet zo goed. Ik voel me weer een beetje penny :')