Uitgeput tijdens springles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natalia_sz

Uitgeput tijdens springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:10

Hallo allemaal,ik heb gisteren mijn eerste springles genomen. Ik sprong 60 en parcour met kleine balkjes. Nu ik was zo uitgeput tijdens de les iedereen in de piste hoorde mij heigen van de vermoeidheid en ik was zo rood als ik weet niet wat omdat ik het zo warm had. Ik heb een luie verzorgpony dus moest veel veruimen en been geven, ik vroeg me af of dit wel normaal is dat ik zo erg uitgeput ben tijdens de les? :P

Appel_Pony

Re: Uitgeput tijdens springles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:31

Als de hele tijd heel veel been moet geven, en als je steeds energie moet steken in bijvoorbeeld controle hebben over het paard + als het wat warmer weer is (en/of op een warmere plek) dan is dat normaal....

me_mya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:21

Ik ben ook vaak zat buiten adem na een parcourtje!
Ik denk dat dat niet weggaat, maar wel kan verminderen.

Ik denk inderdaad dat het vermoeiend is dat je je paard steeds wakker moet houden en om op de sprongen te letten en er daadwerkelijk ook overheen gaan! :)

Ik reed een lange tijd geleden ook een luie pony, en ik reed veel overgangen (stap-draf, draf-stap, en binnen de gangen schakelen) tijdens de les om hem alert te houden op 'onverwachte' hulpen. Ik weet niet of het voor jou werkt natuurlijk! :P

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:39

Springen is wel vermoeiend, zeker als het nog erg veel concentratie vergt.
Toen ik leerde autorijden was ik na een half uurtje echt doodop van concentratie en prikkelverwerking terwijl ik nu 6 uur aan een stuk door kan rijden. Met andere dingen is dat net zo :)

Tip: check je ademhaling. Een stalgenootje van mij hield altijd automatisch haar adem in in galop. Die was na 2 rondjes al zo rood als een tomaat en half kapot natuurlijk.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 01:09

Kwam de vermoeidheid door het springen of vooral door hem aan de praat te moeten houden? Dit tweede is namelijk niet normaal en dit is zeker op te lossen, door je paard beter aan het been te krijgen. Dat zou niet zo veel energie moeten hoeven kosten namelijk :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 02:51

Het is een manegepaard; vaak is het zo dat die lichamelijk niet in orde zijn, en daardoor niet voorwaarts. Past het zadel? Is Quiero zijn rug in orde? SI gewricht, enz enz enz?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:21

Hoe is je conditie buiten het paardrijden? Zelf loop ik bijvoorbeeld ook nog hard om extra conditie te krijgen

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:50

Ik rij sinds kort een Fries bij, bij ons op stal.
Nu heb ik al jaaaren niet meer gereden, wel gewandeld, maar dat is dan echt enkel in stap met mijn eigen paard, die staat al jaren op pensioen.

Ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat ik na 10 minuten draven al half dood ben :+ Waar is de tijd dat ik nog een uur les kon rijden, zonder op adem te moeten komen...

Paard heeft geen druppel zweet, ik daarentegen stap af met stijve buik- en beenspieren, o-benen en een acuut luchttekort :+

Komt wel goed, is een kwestie van conditie opbouwen haha.

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:46

Klopt, conditie is voor beiden -zowel paard als ruiter- belangrijk. Sport/beweeg je genoeg, en hoe lang? Is het paard in een goede conditie?

Veel mensen weten het niet maar zwemmen is heel goed voor je lichaam.