Onrustig in paddock

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nienxf

Onrustig in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 11:02

Hoi allemaal,

Deze maand is het één jaar geleden dat ik mijn paard heb gekocht. De paarden bij ons op stal komen rond de 30 minuten buiten in de paddock per dag (ik weet dat dit helaas weinig is, maar het is niet anders). Soms wil ik dan mijn paard ook even nog in de paddock zetten, als ik bijvoorbeeld de stal moet uitmesten of als ze een dag vrij heeft, maar dan wordt ze heel onrustig en gaat ze langs het draad heen en weer lopen. Ze raakt dan het draad net niet aan, omdat ze wel weet dat er stroom op staat. Ze staat altijd met andere paarden in de paddock, maar ook dan is ze onrustig. Dit probleem heb ik nu dus al een jaar en ik weet niet wat ik er mee moet. Het is 1x zo erg geweest dat ze helemaal doorweekt was van het zweet na 10 minuten al. In de wei heeft ze nergens last van en dan staat ze er in de zomer 24/7.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee en heeft iemand misschien tips of dingen die ik kan uitproberen? :)

Groetjes Nienke.

Achaiah

Re: Onrustig in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:03

Verhuizen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:04

een half uur per dag is wel echt heel weinig, ik zou kijken naar een andere stalling, waar ze langer en met anderen naar buiten kan. Zo zou ik geen paarden willen houden.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:05

Als je zelf al zegt dat ze in de wei (24/7) nergens last van heeft, lijkt het me duidelijk wat de oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:05

Heel eerlijk, en ik denk dat er vele van dit soort reacties gaan volgen, zorgen dat je paard standaard veeeeel meer buitenkomt.
Dit levert een hoop stress voor je paard op, in een half uurtje zoeken naar de rangorde in de groep, je energie kwijt moeten kunnen, en net als het ietsjes die richting op gaat word je paard weer op stal gezet.

Precies de reden waarom hij buiten wel stabiel is in de zomer met 24/7, rangorde is bepaald en dat creëert rust

Nienxf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 11:07

Bij mij in de buurt zijn niet veel pensionstallen en met deze stal en mensen heb ik verder een goede ervaring. Ze mogen nu helaas niet de wei op, omdat de grond heel snel kapot gaat en glad wordt. Ook al zou ik haar verhuizen, dan is het paddock probleem nog steeds niet opgelost.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:08

In welke omgeving zit je? Ik woonde midden in Amsterdam en heb alsnog een stalletje gevonden waar mijn paarden ook in de winter in ieder geval een dagdeel buiten kwamen. Alles is mogelijk, het is een kwestie van commitment.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:10

Misschien kunnen mensen adviezen aandragen zodat TS er iets aan heeft.

Verhuizen is een optie.

Waarom zou verhuizen geen optie zijn?

Wat zegt de dierenarts? Heb je daar al contact mee gehad?

Komt jouw paard verder nog buiten het half u paddock en beweging er verder op de dag nog uit? Bv in de molen, wandelen, 3x per dag een half u eruit.

Een half uurtje paddock is vrij weinig voor een paard wat een bewegingsdier is. Kan je iets met stalgenoten regelen dat ze meerdere keren per dag op de paddock komt en de stal uit is bijvoorbeeld.

Jouw stal is misschien qua faciliteiten goed voor jou als ruiter (binnenbak, stapmolen, buitenbak, paddock, solarium). Welke voordelen heeft het voor jouw paard wat er 23 u per dag in een box moet wonen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:10

Ze wordt een half uur door stal losgezet?
Kan je niet zelf of met stalgenoten regelen dat ze er de hele dag uit komt?
De mijne kan door allergie+headshaking niet lang op gras of veel uren aaneengesloten buiten, maar komt wel meerdere momenten per dag buiten, waardoor het aantal uren opgeteld wel meerendeel van de dag is.
Het is een gedoe, geregel en heen en weer rijden, maar voor de mijne werkt dit fijn.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:14

Als er geen mogelijkheden zijn voor een dagdeel of overdag buiten, dan is het beter te kijken naar oplossingen die er wel zijn.

Dus naast dat half uur, meerdere keren per dag kort(er) de box uit.

Dat valt te regelen, daar moet je echter zelf ook wat voor doen (i.p.v. dat ze hier bv in de omgeving in de kantine gingen zitten - pre corona en paard nog op de box stond :( ).

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:37

Hoi Nienke,

Ik zou even mijn topic bekijken:
4 jarige merrie graaft enorme gaten in paddock, help!

Hier zijn veel nuttige tips in te vinden. De mijne graaft, dat is ook een soort onrust dus misschien helpen deze tips jou ook wel!

Heel veel succes.