Motivatie kwijt om te gaan rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Motivatie kwijt om te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 19:12

Ben in november met paard en al onderuit gegaan, reden in galop op het ruiterpad, en ze schrok ergens van, sprong opzij en viel onderuit. Hierdoor heb ik mijn sleutelbeen gebroken en kon ik weken niet rijden.

Inmiddels het rijden weer opgepakt, voelde weer gewoon weer als vanouds, maar heb er weinig plezier in en ben ook voorzichtiger geworden door de val.

Moet erbij zeggen dat ik voor de val ook al minder zin in het rijden had.
Doen geen wedstrijden meer en heb geen doel om naartoe te kunnen werken. En relaxte buitenritjes is mijn paard niet geschikt voor.

Zoals gisteren mijzelf een schop onder de kont gegeven en toch weer gaan rijden, dan onderweg langs een huis stond een stapel stenen, en daar ging ze panisch over doen. Het is een fanatiek en sensibel paard, en heeft vaker dat soort spatjes, maar eerder reed ik ze gewoon erlangs. Nu had ik zoiets van straks glijd ze weer onderuit met dat gekke gehups en als ik weer val heb ik echt een groot probleem.

Ben toen maar afgestapt en stuk aan de hand gelopen totdat ik een bankje had gevonden om er weer op te komen

Daarna de rit vervolgd, ze was verder zichzelf en dus fanatiek en een drukke stuiterbal (is echt haar karakter, heb haar nu 8 jaar en in die tijd qua voer en huisvesting verschillende opties geprobeert maar maakt niets uit)

Zit echt in twijfel wat ik moet gaan doen. Toch weer doorzetten en buitenritten blijven maken met haar en hopelijk ga ik het weer leuk vinden.

Of kan ik haar beter gaan verkopen..

Ik vind buitenrijden nog steeds erg leuk, maar het is steeds weer een tegenvaller met haar omdat ze zo fanatiek is en ontspannen rijden daardoor niet mogelijk is.

Foaly

Re: Motivatie kwijt om te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:19

Als jij ontspannen wilt buitenrijden maar je paard daar niet (zo) geschikt voor is, dan is het m.i. echt geen schande om haar te verkopen en een rustiger paard terug te kopen. Zeker niet als ze verder gezond is en geen naar gedrag vertoont, maar alleen fanatiek/sensibel is :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:27

Foaly schreef:
Als jij ontspannen wilt buitenrijden maar je paard daar niet (zo) geschikt voor is, dan is het m.i. echt geen schande om haar te verkopen en een rustiger paard terug te kopen. Zeker niet als ze verder gezond is en geen naar gedrag vertoont, maar alleen fanatiek/sensibel is :j

Dit dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:28

Je hoeft niet perse te rijden om plezier te hebben met je paard. Misschien is het een idee om samen vanaf de grond eraan te werken dat ze buiten wat minder panisch wordt.
Wat grondwerklesjes nemen, aan de hand naar buiten met of zonder ander paard en uiteindelijk kunnen er dan misschien wel buitenritjes.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 19:37

Ze is inderdaad verder gezond en ook super lief. Zit totaal geen kwaad in. Alleen een enorme looplust.

Heb eerder met haar endurance wedstrijden gereden tot klasse 3, daar ben ik 2 jaar geleden mee gestopt omdat ik daar geen plezier meer aan had, alleen nog de verplichting van trainingen en wedstrijden.
Ben toen meer in de richting van dressuur en springen gaan zoeken, maar dit was duidelijk niet haar ding. Dus uiteindelijk alleen nog maar recreatief buitenrijden. Maar merk dat nu ik 30+ ben zon fanatiek looplustig paard steeds minder leuk ga vinden.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:45

Misschien is een bijrijder een idee.. een die hem gewoon ook dan lekker goed aan het werk zet en zodat je zelf minder “moet”? Ik zeg maar wat. Wie weet kan je zo je plezier terug vinden op je eigen tempo + je paard komt aan zijn trekken

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:49

Kijk diep in je hart, waar wordt je nou echt blij van met het rijden? Is dat een heerlijk relaxt buitenritje? Zoek daar dan een paardje voor!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 19:49

Frrenkie schreef:
Misschien is een bijrijder een idee.. een die hem gewoon ook dan lekker goed aan het werk zet en zodat je zelf minder “moet”? Ik zeg maar wat. Wie weet kan je zo je plezier terug vinden op je eigen tempo + je paard komt aan zijn trekken

Heb ik inderdaad ook nog aan gedacht, maar of ze nou 1 dag of elke dag vol gereden wordt daar wordt ze niet anders van zeg maar.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 19:52

SunnyHorse schreef:
Kijk diep in je hart, waar wordt je nou echt blij van met het rijden? Is dat een heerlijk relaxt buitenritje? Zoek daar dan een paardje voor!

Ja gewoon genieten van het samen met je paard op pad zijn en de omgeving afstruinen zonder "discussies" over het tempo.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:59

Ik heb het ook. Ook gevallen vorig jaar en sindsdien mss 20x echt gereden.

Ik heb altijd genoten van endurance rijden, maar met huidig paard kan ik amper alleen de erf af. Iets waar ik al twee jaar mee sukkel en met anderen samen rijden vind ik gewoon niet zo leuk als alleen.

Dus ik snap je helemaal.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:33

Sinds 1,5 jaar heb ik een paardje waarmee ik alleen naar buiten kan, zonder dat hij probeert om te draaien richting huis en hij is nagenoeg nergens bang voor. Het is niet de allermooiste en heeft zeker geen geweldige gangen maar ik ben blij dat hij op mijn pad gekomen is. Waar ik eerst bijna nooit meer buiten reed, ben ik nu gerust een hele of een halve dag op pad.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:47

Heel herkenbaar. Sta op eenzelfde punt.
Lastig, ik ga proberen alles op te schrijven voor mezelf.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:01

Echt belangrijk om je doel, waar je gelukkig van wordt voorop te stellen. Daar doe je het toch voor? Het is een veel te dure hobby om er langdurig bang en/of ongelukkig van te worden. Paardrijden doe je voor je plezier, voor een positieve ervaring. Tuurlijk, je kan er best eens een ongeluk mee krijgen. Of dat het even een periode iets minder is. Maar die momenten moeten minder zwaar wegen dan de momenten dat het “hemels” was.

Ik zou echt stoppen met tobben en de knoop doorhakken. Opzoek naar een beestje wat past bij je doelen. En gun je eigen dier ook een eigenaar die het wel leuk vindt!

Stel de rest van de eisen dan wel bij. Want zoeken naar een modelpaard, 200% goed op de rontgen, ZZ dressuur is allemaal mooi.... maar je zoekt een gouden karakter, niet iets voor in de showroom.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 09:55

Ja echt super lastig hoor. Ik wil het nog even tijd geven en vaker nog weer met dr naar buiten, met iemand erbij.
Misschien dat het plezier weer terug gaat komen..

Heb op de stalling verder ook geen rijbak, kan dus ook alleen maar buiten rijden.
Vorige stalling had wel een rijbak maar die is er vorig jaar mee gestopt en toen moest ik noodgedwongen verhuizen.
Nu vond ik in de bak rijden ook weinig aan, en paard netzo.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:34

Ik zou de knoop ook doorhakken, ze past niet meer bij jouw wensen.
Dit gaat alleen maar meer frustraties geven, je hobby moet juist energie geven!

Het klinkt als een paard waar iemand anders heel gelukkig mee kan worden.

En voor jou is er dan ook wel ergens dat bomproof steady buitenrijmaatje

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:52

Ik voel me zo opgelucht sinds ik enkele weken terug de knoop hebt doorgehakt de mijne te verkopen.
Aanmodderen brengt ons nergens heb ik gemerkt.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:17

Niet helemaal dezelfde situatie, maar mijn pony is op dit moment ook fris en schrikt van heel veel dingen. We zijn sinds kerst niet meer naar buiten geweest, ze is mij te fris. Ik heb gister mijn eerste ritje weer gedaan, ik heb ook 1/5 er naast gelopen omdat ze te veel spanning op aan het bouwen was. En ik haar dan niet meer kan laten ontspannen, ik verwacht namelijk een ontploffing. En die komt ook, tenzij ik afstap en even ontspanning op kan zoeken ( voor ons beide).

Maar ik ben echt super blij naar huis gegaan, we waren tenslotte voor een eerste ritje weer 1,5 uur op weg. Alles in stap en ik hoefde 'maar' 1/5 deel te lopen. En ik reed met een big smile het terrein weer op.

Het is ook een beetje een mindset, is het erg om de eerste keer na jullie val iets meer spanning te hebben? Eerder heb je er zelf altijd gewoon je schouders voor opgehaald, verwacht je dat nu weer te kunnen leren? Het is na een nare ervaring niet zo vreemd dat het weer even spannend is. Weer even op vertrouwen dat je heus niet bij elke hups samen op de grond ligt. Bij ons is dat dat zij weer vertrouwd dat ze heus niet opgegeten wordt en bij mij dat ik er echt niet bij elke schrikreactie naast lig of 100 meter verder sta.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:26

Misschien kan je voor je val-ervaring iemand op zoeken die je daarbij helpt. En voor de rest zijn er zoveel leuke dingen die je met je paard kan doen. Trektochten en puzzelritten er is zoveel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:31

Zou een doel hebben je helpen? En hoe vaak rij je haar, kan je haar rijden?

Ik heb (na een idee van een ander) en challenge opgezet waarbij je 2-4 voorgeschreven afstanden per week rijdt. Het zijn 12 weken, maar je mag er 4 maanden over doen. De volgorde, tempo en rustweken is vrije keuze. Een doel als dit helpt mij, en ook meerdere mensen om mij heen, om echt serieus te blijven gaan en door die structuur kom je met je paard ook sneller ergens doorheen en worden ze stabieler. Als ik mijn merrie niet meerdere keren per week meeneem wordt ze ook een kijkerig kanon, maar op deze manier gaat het elke week beter na en een ruime maand heb ik een heel fijn paard. Met voldoende looplust, iets wat ik met een makkelijker paard op den duur vaak toch wel wat mis.

Hoe meer goede ervaringen er over de val ervaring heen komen, des te kleiner de impact wordt. Super goed dus dat je alweer op pad bent gegaan!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 10:26

Had mijzelf in ieder voorgenomen 2x per week te gaan rijden. En dat opbouwen naar uiteindelijk weer 4x per week.

Maar nu hebben ze de stal op slot gedaan uit angst voor rhino, dus kan voorlopig niet rijden, want ze zijn bang dat de paarden op buitenrit besmet kunnen raken.
Vind het persoonlijk echt belachelijk, er is hier in de buurt nergens rhino, en alsof je op buitenrit rhino op zou lopen pfff.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:07

Ik vind rijden en fanatiek trainen ook niet veel meer aan. Vroeger altijd fanatiek gereden en wedstrijden. Geweldig vond ik het. Nu echt niet. Ik span haar voor de kar of doe een buitenrit. Ik fok met haar en soms een bakritje. Weg doen wil ik zeker niet maar fanatiek er mee bezig ook niet haha. Ik pak haar wanneer ik wil en dat bevalt prima. Niet dat "moeten" gevoel.