Hoeveel zal mijn merrie groeien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dulce16

Hoeveel zal mijn merrie groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:57

Hallo allemaal,

Ik heb sinds oktober 2020 een lieve merrie die eind september 2020 vanuit portugal naar Nederland is gekomen.

Gekocht als project merrie.
Helemaal opgelapt maar vraag me af of ze nog wat cm groeit.
Ze lijkt mij op dit moment beetje overbouwd ( kan zijn dat ik me goed verkijk )

* klinisch goedgekeurd.
Bloedonderzoek laten uitvoeren en deze was helemaal in orde.

Krijgt nu ochtend brok en hooi en in de avond ook. Plus slobber met equitop forte ( voorgeschreven door dierenarts)

Vandaag weeg en meet moment 383kg en 152cm .
Hoe oud ze is onbekend geschat op 3.5/4 jaar.

Als ik het op touwtjes manier doet zou er ongeveer 10cm bij moeten komen ( ga ik niet vanuit )
Afbeelding

Brainless

Re: Hoeveel zal mijn merrie groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:04

Touwtje is van onderzijde koot tot elleboog, en dan die lengte van elleboog omhoog..
Als ik dat grof met de foto doe, dan kom ik gewoon op haar huidige maat uit.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:05

Brainless schreef:
Touwtje is van onderzijde koot tot elleboog, en dan die lengte van elleboog omhoog..
Als ik dat grof met de foto doe, dan kom ik gewoon op haar huidige maat uit.

Geprobeerd (meerdere mensen) en touwtje stak echt zo'n 10cm boven schoft uit

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:05

Nee er gaat zeker niet nog 10cm bij komen. Dat is zeker.
Meestal kun je de touwtjesmethode het beste doen als paard 1 is. Of dan 10% van hun hoogte op dat moment nemen. Dat komt er ongeveer nog bij.

Ze is nu 1.52m hoog en 3,5/4 jaar oud. Ik gok dat er nog 2-4 cm bij komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:07

Heb je dan een betere foto van de zijkant, want als ik zo deze foto bekijk is ze al goed in verhouding.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:10

Afbeelding
Deze heb ik alleen van de zijkant..ze is wel 'compact ' gebouwd en jammer genoeg weet ik niks van haar ouders. Alleen zover dat ze Dulce heette op moment van chippen in Portugal.
Brainless schreef:
Heb je dan een betere foto van de zijkant, want als ik zo deze foto bekijk is ze al goed in verhouding.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:11

Hutcherson schreef:
Nee er gaat zeker niet nog 10cm bij komen. Dat is zeker.
Meestal kun je de touwtjesmethode het beste doen als paard 1 is. Of dan 10% van hun hoogte op dat moment nemen. Dat komt er ongeveer nog bij.

Ze is nu 1.52m hoog en 3,5/4 jaar oud. Ik gok dat er nog 2-4 cm bij komt.

Daar ben ik al tevreden mee ( ook wel als ze zo blijft :o.
Vroeg het me alleen af . Ze zal anders gaan ogen als ze meer spieren krijgt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:01

De touwtje methode is alleen bruikbaar voor 1 a 2 jarigen. Dit paard lijkt mij niet veel groter te worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:27

Groen en oranje zijn ook hier even lang.
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:32

Hoe veel een paard nog groeit kun je nooit zeggen (en een touwtjes techniek is nooit op een foto toe te passen). Ik ken 2 paarden die tussen hun 3e en 6e nog ruim 10 cm gegroeid zijn.... En ik ken paarden die sinds hun 2,5 nog geen cm gegroeid zijn. Ik vind het nog een jeugdig typ dus zou me niet verbazen als ze gewoon nog een aantal cm groeit (schoft komt er dan ook meer uit waardoor ze ook weer groter lijken). Hoe veel ze nog groeit is koffie dik kijken.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:48

Is altijd heel lastig te zeggen. Ik heb een gehad die was 1.50 bij aankomst en is inmiddels 1.67 :')

Door minder goede voeding erg achter gebleven met groeien.

Een ander paard nu ook met zijn 6 jaar groeit hij pas, door het krijgen vab beter voer. Is in half jaar al 5cm bij en hij is nog steeds baby paardje als je hem ziet....

Het is gewoon geduldig afwachten wat ze nog gaan groeien. Vooral als je het verleden niet weet is het heel moeilijk in te gaan schatten.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:55

Sky_As schreef:
Hoe veel een paard nog groeit kun je nooit zeggen (en een touwtjes techniek is nooit op een foto toe te passen). Ik ken 2 paarden die tussen hun 3e en 6e nog ruim 10 cm gegroeid zijn.... En ik ken paarden die sinds hun 2,5 nog geen cm gegroeid zijn. Ik vind het nog een jeugdig typ dus zou me niet verbazen als ze gewoon nog een aantal cm groeit (schoft komt er dan ook meer uit waardoor ze ook weer groter lijken). Hoe veel ze nog groeit is koffie dik kijken.

Ze oogt inderdaad erg jong maar gezien gebit werd er gezegd 3.5/4 jaar.
Misschien groeit ze nog beetje zowel hoogte als breedte.
Vandaag was ze 383kg en oktober tja veel minder aangezien ik haar weg mager gekocht heb met een hele lage conditie score vastgesteld door dierenarts tijdens klinische keuring.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:58

Afbeelding

Deze foto is genomen op de dag dat ze naar stal gekomen is.
Dus ja misschien haalt ze nog wat in, zo niet ook prima

dynara schreef:
Is altijd heel lastig te zeggen. Ik heb een gehad die was 1.50 bij aankomst en is inmiddels 1.67 :')

Door minder goede voeding erg achter gebleven met groeien.

Een ander paard nu ook met zijn 6 jaar groeit hij pas, door het krijgen vab beter voer. Is in half jaar al 5cm bij en hij is nog steeds baby paardje als je hem ziet....

Het is gewoon geduldig afwachten wat ze nog gaan groeien. Vooral als je het verleden niet weet is het heel moeilijk in te gaan schatten.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:00

Op het oog zal ze nog best wel wat groeien. Ze zal nog best een stuk uitzwaren en dan oogt ze groter. Ook met jou erop. Maar in de hoogte is het gokken. Ik ken er een die na haar 5e nog 10 cm gegroeid is maar die had met 5 al 2 veulens op de wereld gezet. Maar ik ken er idd ook die amper meer gegroeid zijn na 2.5. Als ze als jong paard erg schraal gehouden is zal ze meer groeien nog dan wanneer ze alles gehad heeft maar omdat je daar niets vanaf weet valt daar niets zinnigs over te zeggen. Gewoon geduldig afwachten dus en met 8 jaar er nog eens een meetlat naast houden.