Wanneer ben je een beginner? (of (ver) gevorderd)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Wanneer ben je een beginner? (of (ver) gevorderd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:06

Nou ja, deze vraag stelde ik mezelf naar aanleiding van iets wat ik net ergens op bokt las.

Ik heb voor mezelf wel een idee wat ik onder beginner vind vallen. Echter bleek naar aanleiding van wat ik in een topic las, dat daar dus wel eens het misverstand ontstaat.

Want ik vind namelijk onder een beginner vallen, eigenlijk iedereen die niet volledig in balans zit (tenzij door een lichamelijke aandoening, maar dit van zichzelf weet en dit dus kan compenseren) en onafhankelijke hulpen kan geven.
Ik verwacht van een gevorderde ruiter dat die een paard netjes van achter naar voren kan rijden en eigenlijk ook al wel voldoende ervaring heeft om een jong dier netjes aan te rijden en een wat ouder dier fatsoenlijk kan onderhouden in het rijden.

Terwijl in dat topic bleek (het is geen bekend topic, dus ik denk eigenlijk niet dat iemand het gelezen heeft), dat iemand zichzelf gevorderd noemde, maar je eigenlijk uit de tekst wel op kon maken dat ik deze onder de categorie beginner zou vinden vallen (zeg ca. 2 jaar manege ervaring, en nog wat tekst die ik hier niet neerzet omdat ik het dan te specifiek vind en het absoluut niet de bedoeling is om iemand in de zeik te zetten)

Op een manege val je vaak onder de categorie beginner als je echt je eerste privélessen krijgt en later in een rijtje leert rijden. Als je daar uit "gegroeid" bent, mag je vaak naar een les voor wat gevorderde ruiters. Dan heb je het dus over een ruiter die stap, draf en galop los door de baan kunnen, dat zijn op een manege al gevorderde ruiters. Echter voor mij valt die groep nog onder beginners, want als je zo'n persoon op een 4 jarige zet die nog niet volledig als een manegepaard bevestigd is, het niet zo heel goed af loopt, of in ieder geval, dat je wel ziet dat het niet gaat werken. Het gevoel is vaak gewoon niet zo ontwikkeld als dat ik bij een gevorderde ruiter zou verwachten.

Wat ik met dit topic wil bereiken? Niet perse heel veel, maar de opmerking van die persoon in dat bepaalde topic, heeft me wel doen beseffen waarom je bijvoorbeeld als je een paard verkoopt en erbij zet niet geschikt voor beginners, je best kans hebt, dat er dus iemand uit de "gevorderde" les van de manege komt kijken, die dus echt meent dat ze gevorderd is en dat daar dus miscommunicatie kan ontstaan (zie diverse verkooptopics hier op bokt waarbij je het van beide kanten ziet).

Dit topic is ook absoluut niet bedoeld om manegeruiters af te zeiken, want ik ben zelf ook daar begonnen en heb die fases gehad. Eigenlijk zou het beter zijn, als maneges misschien sommige benamingen anders zouden gebruiken, waardoor mensen zichzelf misschien niet te hoog inschatten door de benaming die het daar heeft.
En voor verkopers zou het misschien een tip zijn om er dus bij te zetten dat een paard geschikt is vanaf F(?) niveau..... (ik ben helemaal niet thuis in de F niveau's, dus geen idee wat/wat is, heb zelf altijd alleen KNHS gereden)

Wanneer vinden jullie een beginner, en wanneer vind je iemand gevorderd?

(en denk er dan ook aan, dat als je dus een paard te koop hebt staan, welke klant je dus niet wil op het moment dat je zegt niet geschikt voor een beginner. Of juist andersom. Als je een paard zou kopen waarbij staat niet voor beginners, wat zou jij dan voor een paard verwachten? en vanaf welke ervaring zou je bij zo'n paard gaan kijken.)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:29

Goh, ik denk dat er ook wel een verschil in zit of je een eigenaar bent, of een manege-ruiter die een uurtje les mee rijdt.

De manege waar ik vroeger reed, ging van het volgende uit:
- beginners reden in de beginners-les, stap en draf
- gevorderden reden in de gevorderden-les, stap, draf en galop

Super basic dus.

Maar dan kon je perfect al 10 jaar meedraaien in de gevorderden-lessen, en dan een verzorgpaard nemen, of zelfs een eigen paard - en KEI hard tegen de lamp aanlopen. Dat heb ik zelf ook ervaren.
Want.. ik wist niet hoe veel voer een paard moest krijgen. Ik wist niet hoe je moest longeren. Een paard opzadelen en poetsen kon ik wel, lichtrijden op het juiste been ook, ik herken een contragalop, en ik kon ook paarden op en af de vrachtwagen halen, en ik kon ook in m'n eentje een bosritje maken. Maar ik had geen flauw idee van waar ik juist de bocht moest maken voor een slangenvolte, of die nou 3 of 5 bogen moest hebben :+

In MIJN ogen ben je gevorderd als je weet hoe je met een paard moet omgaan. Zowel op de grond, als in het zadel. Als je wondjes kan behandelen, en van de meest voorkomende zaken (ik denk zo 1-2-3 aan bijvoorbeeld koliek) de symptomen kan herkennen. Je bent gevorderd als je paard op een normale manier op/van de wei kan halen. Als je weet wat en hoeveel een paard moet eten.

Dat rijden - daar heb je nog tijd genoeg voor, om daar de finesse van te leren. Balans/evenwicht is het belangrijkste, samen met het niet in de weg zitten van je paard - of dat nou op de rug of in de mond is.

Qua rijden - ik "rij" nu 22 jaar. Ik ben nog steeds een beginner wat dat betreft, als je het mij vraagt. Met mijn eigen paard valt dat minder op, ik heb haar bijna 10 jaar dus weet de knopjes wel staan, maar met een ander paard val ik meteen door de mand :+ Ik ben een recreatieruiter, ik wandel heel graag, dus voor mij is het heel belangrijk dat ik mijn paard niet in de weg zit. Het is dat ik de knopjes weet staan om haar nageeflijk te krijgen dat dat lukt :+

Sclimpre

Re: Wanneer ben je een beginner? (of (ver) gevorderd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:34

In een verkoopsadvertenties is 'niet voor beginners' vaak een mooie omschrijving voor 'lastig paard'.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:48

Sclimpre schreef:
In een verkoopsadvertenties is 'niet voor beginners' vaak een mooie omschrijving voor 'lastig paard'.

Dat was het bij mijn vorige paard inderdaad. Aangevuld door een doodeerlijke beschrijving van al zijn fratsen. Kreeg ik alsnog reacties "kan het voor mijn 10-jarige zoontje die al 20 lesjes heeft gereden?" Als je je kind beu bent, zeker!

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:02

Zelf vind ik de term beginner of gevorderd verder gaan dan alleen rijden.

Gevorderd vind ik iemand die gericht een paard kan trainen, zowel onder het zadel als er naast, met een bepaald doel en de nodige kennis. Daarnaast het zelfstandig kunnen onderhouden van een paard; voeding, huisvesting, kleine medische handelingen (wondjes, koliek herkennen, e.d.). Dit kan best iemand zijn die alleen nog maar B niveau of buitenritjes rijdt, maar als je dat in combinatie met het houden van een paard goed onder de knie hebt, ben je wat mij betreft wel gevorderd.

Een beginner vind ik iemand die helemaal aan het begin van zijn/haar paardencarrière staat (nog niet doelgericht kan trainen of zelfstandig een paard kan onderhouden), maar ook de meeste manege ruiters (uitzonderingen daargelaten). Zelf heb ik tussendoor een tijdje op een manege gereden naast het hebben van eigen pony's, omdat ik leeftijdsgenootjes miste. En ondanks dat ik rijtechnisch toen misschien wel op hetzelfde niveau zat als lesgenootjes, was ik de enige die dingen naast het paard kon (longeren, aan de hand lopen, zelfstandig opzadelen etc.). Dat vind ik dan ook echt alweer een verschil in niveau.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:04

Qua rijden vind ik dat je gevorderd ben als je zelfstandig je paard van achter naar voren kunt rijden. Dan hoeft hij zeker niet altijd een stabiele aanleuning te hebben en ook niet op elk paard maar ik vind iemand gevorderd als je weet hoe een paardenlichaam werkt qua nageeflijkheid en dit ook op een paard kan laten zien (uitgezonderd jonge paarden of die weinig balans hebben, daarom even de term weten en kunnen)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 07:54

Amado7 schreef:
Qua rijden vind ik dat je gevorderd ben als je zelfstandig je paard van achter naar voren kunt rijden. Dan hoeft hij zeker niet altijd een stabiele aanleuning te hebben en ook niet op elk paard maar ik vind iemand gevorderd als je weet hoe een paardenlichaam werkt qua nageeflijkheid en dit ook op een paard kan laten zien (uitgezonderd jonge paarden of die weinig balans hebben, daarom even de term weten en kunnen)

Dat vind ik goed omschreven.
Ik snap zeker wat TS bedoelt. Ik heb een manegeles genomen om weer even op gang te komen, bij de gevorderden... tja. Ik heb het bij 1x gehouden. Hoe langer je rijd, hoe meer je beseft, dat je nog een lange weg te gaan hebt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 10:48

wel grappig om te lezen, ik denk dat de mensen die hier reageren allemaal al wat langer ervaring hebben. En ja, wij denken waarschijnlijk hetzelfde.
Maar je merkt toch ooit wel dat mensen bij paarden die te koop staan gaan kijken die dan in de gevorderde les op de manege rijden, en dan dus denken dat ze geen beginner meer zijn.....

Maar een privepaard, is over het algemeen wel anders dan een manegepaard (uitzonderingen daargelaten).

Ik blijf het moeilijk vinden. Als je een hele brave 3-4 jarige verkoopt zet je er ook bij niet voor beginners. Dat wil niet zeggen dat ze gemeen zijn, maar dat je wel gewoon wat ervaring moet hebben. Dus niet voor beginners is in mijn ogen echt niet een paard met allerlei streken, maar soms ook vanuit de verkoper een dekmantel in de hoop dat er geen kamikaze piloten langs komen......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:15

Ik rij bijna 30 jaar en ik kan er nog niks van. _O-