Lieve bokkers,
Ik moet even van me afschrijven.
Ik zit al een klein poosje in mijn eigen hersenspinsels vast over 1 van mijn paarden en ik kom er niet goed uit.
Ik ben inmiddels 32 jaar, heb op mijn 20e mijn eerste eigen paard gekocht, van toen 4 jaar. Was zadelmak geboren en na 10 mooie jaren heb ik hem helaas in moeten laten slapen aan een kapotte rug. Een tijdje daarna heb ik een 18 jarig paard gekregen van iemand en hier ook nog een paar mooie jaren mee gehad. Ik heb nog nooit in mijn leven een dier weg gedaan of verkocht. Niet dat ik daar wat op tegen heb maar het zit niet zo in me zegmaar. Ik geloof niet zo in ´de klik´, al had ik die toen ik mijn veulen kocht duidelijk wel. Dat was gewoon een gevoel van ja, dit is hem!
Anyway.. In 2017 heb ik een veulen gekocht, super gaaf ding, echt een enorm leuke pony. altijd veel mee gedaan van veulen af aan. mee naar de hoefsmid, mee wandelen, borstelen, etc. Ik heb hem afgelopen zomer weg gebracht naar een trainingsstal en daar is hij eerst helemaal vanaf 0 (grondwerk) door hun beleerd. Daarna ben ik erbij betrokken en ben ik hem zelf onder intensieve begeleiding gaan rijden. So far so good, pony heeft geen stap verkeerd gezet, maar toch, zou ik dit never nooit niet meer nog een keer doen. Zon jong paard. Want op een 3 jarige stappen die dat net een paar keer heeft gedaan is toch wel andere koek dan een ervaren paard, en ik heb wat spanning gehad kan ik zeggen.

In de tussentijd dat mijn pony beleerd werd heb ik de kans gekregen een prachtige boerderij over te nemen. Dit heb ik dus ook gedaan en YAY, pony kon aan huis staan. uiteraard moest er een maatje komen voor pony, en hier gaat het verhaal dus een beetje mis. Ik heb toen een 2 jarige dressuurgefokte hengst gekocht v. Mcjonnas. De meningen over zijn nakomelingen zijn een beetje verdeeld, maar opzich heeft die van mij een enorm lief karakter. Dat is het hele probleem niet.
Je vraagt je af waarom iemand als ik die gewoon buitenritjes wilt rijden en wat lessen en heel misschien een onderlinge wedstrijd of clinic zo´n paard koopt. En ik inmiddels ook. I did not think that one trough

Hij was (en is) gewoon heel knap, echt heel knap. een prachtige valk, met een geweldig stel lange stelten en een enorm knap sierlijk hoofd. Hij is ook heel lief. Heel knuffelig. Zolang je niet verder gaat dan zn hals dan. Hij is heel sensibel en kan van het een op andere moment flippen. Dan ben je hem ook kwijt. Letterlijk en figuurlijk. Hij is de eerste 2 jaar van zn leven niet in handen geweest. Een hoefsmid had hij nog nooit van gehoord, hij kon aan een halster meelopen en dat was het. Ik heb me hier echt gruwelijk op verkeken destijds.
Ik heb hem op de trainingsstal bij mijn andere pony geparkeerd en daar konden ze hem met een touwhalster buiten zetten en binnen halen. Arm peerd wist niet wat hem overkwam en is ook een aantal keer de stalhouder op zn nek geklommen uit angst. Daar kwam het eerste oei gevoel een beetje.
Hij is daar afgelopen november geruind en daar is hij natuurlijk ietsie minder fel van geworden, maar nog steeds groener dan het gras van de overburen. Goed, begin januari beide paarden mee naar huis genomen, ik ben namelijk mijn baan ook door corona kwijt tot nader order, en had even niet meer de mogenlijkheid om 1, laat staan 2 paarden daar in training te hebben. Pony was braaf en klaar. Paard niet, maar toch mee naar huis genomen. Hij was erg braaf op de trailer en hier in het land ging ook super.
Paard had maandenlang veel op stal gestaan (bij de hengstenhouder en daarna op trainingsstal) en had dus een heel dun vachtje. Hier is het 24/7 buiten met schuilstal. Het is een warmbloedje en hij had het dus veels te koud. Paard moest dus een deken op. Ik kan je vertellen dat dat niet makkelijk is met een 2 jarig paard waarvan je eigenlijk zijn kont niet mag aanraken of hij ontploft. Want weet hij veel.
Enfin, we zijn bij het heden. paard staat hier nu een poosje en ik heb er zo een ontzettend dubbel gevoel over. Ik ben niet bang voor paarden op de grond, dat scheelt. Ik ben rustig en kan hem goed gerust stellen. Dus ik heb ook al wat kleine succesjes met hem geboekt. Ik heb hem nu 3 keer een deken gewisseld. Echt heel rustig. Zo min mogenlijk druk en dat is ook allemaal goed gegaan. Hoefsmid is geweest, tandarts ook, en eigenlijk doet hij dat ook allemaal heel knap.
Maar man, wat is dit paard groen en sensibel. Hij is zo ontzettend onzeker. En ik vraag me echt dagelijks af waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben. Zo enorm rillerig. De ene dag heb ik echt de neiging om de handdoek in de ring te gooien. Wil hem even zijn deken recht trekken en zoef! weg is hij. Oh ja, aan zn billen zitten of aan een deken sjorren wil niet, even vergeten

En de andere dag boeken we toch weer kleine succesjes. Pak ik hem aan het halster en ga ik hem gewoon overal aaien. Rustig van hals, naar buik, naar kont. Hij is dan zo bang maar laat het toch toe en ontspant op een gegeven moment ook. Overwinninkjes als deze maken me dan ook echt weer trots. Want ja, het is toch ook maar gewoon een bange kleuter die het allemaal probeert goed te doen en me probeert te vertrouwen. Uit deze hele kleine mijlpaaltjes put ik kracht, maar als ik naar het hele plaatje kijk zinkt de moed me echt in de schoenen. Zo´n bloederig paard, die niks kan. Het is gewoon niet voor mij gemaakt denk ik dan.
Ik heb de komende tijd gewoon niet de mogenlijkheid tot hele intensieve begeleiding met hem. Ik kan wel 1 of 2 keer per maand iemand laten komen om me wat tips te geven en mee te kijken maar is dat genoeg? Ik durf het best aan om met hem in het land of in de bak wat te werken. Kleine stapjes, eerst maar eens fatsoenlijk zijn kont aan kunnen raken, daarna eens wat uitbreiden. Maar gaat dat genoeg zijn? Moet ik hem niet gewoon verkopen naar iemand die zin heeft in zo´n project, en daar ook 1000 keer handiger in is dan ik? Word dit ooit een recreatie paard? Moet ik hem niet gewoon ook verkopen aan iemand met ambitie? Ik heb hem al te koop gezet, en weer eraf gehaald omdat we weer een klein succesje hadden geboekt. Ik word helemaal tureluurs van mezelf. Als ik heel eerlijk ben denk ik dat hij net een maatje teveel voor mij is. Maar aan de andere kant..... Ja, aan de andere kant

Wat zouden jullie doen?