Amazing Excellent: nog eenmaal stralen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Amazing Excellent: nog eenmaal stralen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 21:28

Her en der zijn er op bokt berichten te vinden over mijn Black(brown) beauty, helaas zijn de recente berichten niet positief: hij heeft een vernauwing tussen de c4-c5 halswervels, en er is milde ataxie vastgesteld.
Vele puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen, en na 10jr ups&downs zal ik ergens dit jaar definitief afscheid gaan nemen van mijn maatje, droompaard en liefste vriend...

Maar nu mag hij nog eenmaal stralen hier op bokt!
2 meiden van stal hebben me net voor kerst een fotoshoot cadeau gedaan, en ik heb nog steeds niet helemaal de juiste woorden kunnen vinden om hun te bedanken.
Ik wilde zo graag dat er eens foto's van mij en Black zouden komen waarop onze band zichtbaar zou zijn, en dat is naar mijn mening absoluut gelukt! <3

Als 4 jarige hengst heeft hij voor de camera mogen staan: beloftevol, aan het begin van een hopelijk fantastische rij-carrière.
In de knotjes, mooiste hoofdstel en witte bandages:

Afbeelding

Afbeelding

Dát wilde ik nu juist niet, ik wilde hem graag in zijn dagelijkse doen op de foto hebben.
Hij is mooi genoeg zonder allerlei opsmuk, toeters en bellen.
Ik word nog steeds een beetje emotioneel als ik de foto's bekijk :(:)
Nu als 11 jarige ruin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn gemaakt door DMM Fotografie.
uiteraard zit er copyright op de foto's

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:47

Wat een prachtige foto’s van jullie. Kan mij goed voorstellen dat je dankbaar bent voor het cadeau van je stalgenoten, mooie herinneringen deze foto’s.
Maar wat een verdrietige gedachte van afscheid nemen zit erachter. Hopelijk kunnen jullie deze laatste momenten toch nog goed van elkaar genieten! :(:)

Earth

Re: Amazing Excellent: nog eenmaal stralen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:18

Wauw, die laatste foto is echt schitterend. Wat een mooie aandenken, heel veel sterkte alvast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:24

Prachtige foto's maar wat een trieste diagnose, er is niks meer aan te doen? Hij is nog zo jong..(waarschijnlijk niet, anders had je het wel gedaan) De ataxie wordt veroorzaakt door de vernauwing?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:32

Mooi paard. Ga je afscheidt nemen omdat hij niet meer bereden kan worden of heeft hij geen pijn vrij leven meer ?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:40

Prachtige foto's en wat een heerlijk paard. Verdrietig dat het zo loopt, sterkte!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 17:25

@Elisa2: De enige optie is een corticosteroiden injectie geven, maar geen garantie dat het werkt, hoe lang het werkt en het kan maar een beperkt aantal keer gegeven worden.
De ataxie komt vanuit de vernauwing inderdaad, wat uiteindelijk verergerd omdat de vernauwing en artrose niet gestopt kan worden.

Daarnaast zijn er nog andere opvallende dingen: hij lijkt rechts lager dan links in z'n hele lijf, extreem voelbaar als je erop zit.
En hij is altijd hard in z'n spieren, hij krijgt nu vit.E, selenium, l-lysine, msm en erwteneiwitisolaat bij, maar het veranderd niets.

@_mir: ik heb hem destijds gekocht als opvolger voor mijn vorige paard.
Hij werkt heel graag, maar krijgt dan ook pijn.
Nu staat hij vanaf de zomer op rust, en is hij een paar keer gevallen op de wei (dit gebeurd al zolang ik hem heb) waarbij hij zichzelf de laatste keer serieus pijn had gedaan.
Ik wil niet wachten totdat hij zich dusdanig blesseerd dat hij acuut afgemaakt moet worden, en dat risico zit er wel in. (Al is dat bij elk paard natuurlijk het geval, bij dit paard door de ataxie is het risico groter)

En ja, ook het financiële plaatje speelt mee, ik heb al die jaren gedacht dat het probleem bij mij lag, en dus heb ik alles gedaan wat in mijn mogelijkheid ligt om hem beter te kunnen trainen.
Ik weet sinds kort van zijn lichamelijke problemen, en dan wil/moet ik wel reëel blijven en ook naar mijn portemonnee kijken.
Had ik de paarden aan huis was het een ander verhaal.
Was hij heel makkelijk in z'n gedrag en in de omgang, was het ook een ander verhaal.
Dit paard weggeven, als weidemaatje aanbieden etc vind ik eng, hij is prachtig om te zien, loopt niet kreupel en mensen gaan dan toch proberen met hem te werken met alle gevolgen van dien.

Hij is altijd goed voor mij geweest, binnen zijn mogelijkheden, ik wil dan ook zorgen dat hij een net einde krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:32

Begrijp ik helemaal! en het feit dat hij nu al valt op de wei en zich daarbij ernstig blesseert door de ataxie is geen goed goed teken. Zeker niet als de aandoening progessief is. Heel triest. Hebben ze enig idee hoe de vernauwing in zijn hals ontstaan kan zijn?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:41

Het is een prachtig en aansprekend paard. Wat een moeilijke beslissing, vooral omdat hij nog zo jong is.

Veel sterkte en probeer toch nog samen te genieten van de tijd die jullie hebben.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:16

Wat een prachtig paard en super foto's! Vooral de 3e foto, echt wauw, wat een uitstraling!
Veel sterkte de komende tijd!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:22

Mijn paard heeft een gelijkwaardige blessure en loopt nu lekker met pensioen op 20 hectare. Maar ik begrijp het wel; paarden zijn érg duur. Veel sterkte gewenst met deze moeilijke beslissing.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:22

Wat een prachtig paard. En ik leef helemaal met je mee. Heb mijn 7 jarige zelfgefokte ruin ook in laten slapen vanwege een vernauwing en beschadiging halswervels. Hij viel ook vaker en op het laatst kon hij alleen nog als "stofzuiger" lopen. Hij leek geen pijn te hebben en had mss best nog even lekker op de wei kunnen staan. Maar dan gaat inderdaad het financiële plaatje meewegen. Ik heb al een bejaard (oud wedstrijdpaard) en bejaarde pony lopen en daar dan nóg een paard waar je niks mee kan doen (ook geen grondwerk ed) was me echt te duur. Met heel veel pijn in mijn hart hem moeten laten gaan...Had nooit eerder zo'n beslissing hoeven nemen....heb er nog pijn en een schuldgevoel van. Maar had het toch niet anders gedaan....

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:58

Jeetje, wat een schoonheid! Hij heeft een mensenoog; dat vind ik altijd de speciale <3 Wat een ontzettend verdrietig verhaal zit er achter zeg. Veel sterkte!

Lisavos11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:52

Prachtige foto's, met soms een hele mooie achtergrond! En mooi gekaderd!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:35

Prachtige foto's.. schitterend paard... dappere beslissing om hem te laten gaan...

Het is niet anders... je hebt meer dan je best gedaan... sterkte...

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:27

Heftig, sterkte komende tijd.