Jeetje wat een jaar om niet te vergeten.
Wij hebben vorig jaar al pech gehad maar dit jaar kon helaas ook in de boeken.
Mijn pech vogeltje Navaldie van bijna 3 jaar oud nu heeft ons veel laten lachen maar ook veel zorgen weer geven.
Januari:
2 januari gingen wij voor het eerst naar het bos hellemaal alleen en wat deed deze jongen het stoer en leuk dat ie ie het vond!

Helaas half januari moesten wij de dierenarts bellen meneer wou amper lopen met zijn achterhand. Hij heeft vorig jaar oktober vast gezeten in een hek en ik wist niet of dit nou vervolgen had dus dierenarts er bij kon weinig vinden nou metacam gehad en na een week liep hij weer goed zonder de metacam of er niks was gebeurd.
Eind januari vierde we onze eerste jaar samen 24 januari 2019 werd hij de mijne.
Februari
Redelijk rustige maand gehad lekker met zijn vriendjes mogen spellen gelukkig gene gekke dingen gebeurd

Maart
Ja meneer is jarig 2 jaar geworden wauw en dan ga je toch even denken hoe snel de tijd gaat eigenlijk gaat ik kocht hem dat ie 10 maanden was en dan in ene is ie dan 2 jaar oud.

April
Hebben wij onze eerste schriktraining gedaan en dat vond ie toch best spannend maar door alle vertrouwen in me probeerde hij toch de dingen zoals over een zeiltje heen lopen bij de vlag staan

Mei
Deze maand was wel even schrikken ik vond mijn vriendje liggend in de wei ik dacht eerste instantie van Ow hij ligt een keer hij ligt nooit.
Nou na half uurtje had ik hem meegenomen uit de wei en zetten hem in zijn paddock neer. Ik vond hem zulk raar gedrag vertonen hij wou rollen/liggen in zijn paddock wat ie nooit deed en op een geven moment begon ie wat sneller te ademen en naar zijn buik te kijken steeds weer opstaan tegen mij aan schrappen of ie wou vertellen dat ie dus buikpijn had. Ik had meteen zijn temperatuur gemeten 38,2 was hij nou dierenarts gebeld en ja hoor koliek. Eerst dacht de dierenarts dat het aan het rantsoen lag. Nou behandeld en ging weer. Nou vond ik dat hij het helle weekend heel gek zijn buik had opgetrokken. Toevallig kwam er een dierenarts die maandag dus ik hem meteen aan de haak geslagen en die dierenarts zei meteen van als ik niks kan vinden is het zandkoliek.. nou een testje gedaan en ja hoor zand... meteen een kuurtje geven en sinds dien geef ik hem iedere maand een kuurtje we hebben we wel wat van geleerd.

Juni
Was weer een weer een rustig maandje zonder gekkigheid weer lekker opbouwen op de wei

Juli
Oeps ik heb zijn manen gesnoeid naar een mooie sportcoupé of nouja mijn stalgenootje heeft hem bij geknipt aangezien ik niet echt kan knippen haha

Augustus
Mijn droom kwam uit we gingen naar het strand en Ow wat was ie weer braaf we gingen alleen voor het eerst zagen we vreemde paarden gaf ie geen kik om mensen filmde ons omdat ja wie ziet dat nou met je paard in het water en wat vond hij het geweldig lekker spatteren in het water lekker rollen in die mega zandbak.

En dan de tandarts die voor het eerst geweest is voor hem gelijk zijn wolfstandjes er uitgetrokken. Over een half jaartje weer voor controle
En meneer werd ook nog is gewogen en gemeten door jo-horses. Hij werd gewogen op 416 kilo uit mijn hoofd. En werd gemeten op 1,59.8 dus eigenlijk als ik het afrond op 1,60 haha
September
Navaldie was 2,5 en dachten nou is het mooi de tijd om een beetje basis te leren van longeren na 3x keer gelongeerd te hebben liep ie in ene heel raar heel erg onregelmatig voor. Kliniek opgebeld en zelf vermoede ik dat het uit de bovenlijn kwam en moest dus naar de kliniek komen voor foto’s.
Nou eenmaal op de kliniek zat meneer heel erg in zijn adrenaline dat hij dus niks meer liet zien helaas. Maar toch foto’s gemaakt benen zagen er goed uit wat ik al dus dacht. En nou de hals op de foto daar zagen we een klein rommeltje in de 6/7 nekwervel. Maar of daar de onregelmatigheid vandaan kwam durfde de dierenarts niet te zeggen helaas. Ook op de echo zag het er ieder geval netjes uit. Nou 2 weken metacam en niet rennen geen weidegang dus meer...
Meneer had zich ook opengehaald begin van de maand en precies die dag dat we naar de kliniek moesten likte hij dus steeds aan zijn wond aan zijn been dus die bleef bloede dierenarts had dat ook meteen even behandeld en voor een mini wond gelijk mega verband haha
Ook had ik meteen zijn bloed laten prikken omdat ik vond dat ie niet aankwam en helle rare vacht had met vlekken. Maar gelukkig was zijn bloed gewoon goed een kleine ontsteking zat ergens maar niet echt van wow dat moeten we behandelen.

Oktober
Helaas liep meneer nog steeds niet goed na 2 weken metacam dus de dierenarts was dit keer naar stal gekomen en die zag het eindelijk wat ik bedoelde maar hij was achter ook kreupel zei de dierenarts dus uitverdoofd het achterbeen maar geen verschil zag hij. Het waren weer allemaal grote vraagtekens waarom die achter kreupel was en waarom ie voor onregelmatig liep. Hij dacht eerst dat het een kleine kans was op ataxie. Nou door de vraagtekens heeft ie ons uitgeschreven voor 9 weken prednisolon 3 weken 3 capsules 3 weken 2 capsules en 3 weken 1 capsule. Nou aangezien het een dierenarts dat mij geef ben ik gewoon braaf om dat dus te geven. En ik moest hem wel gewoon lichte beweging geven aan de longe.
Stiekem had ik het hoofdstel even in gedaan bij Navaldie van mijn verzorgpaard en dat deed ie super braaf

November
Toch heb ik met overleg van de dierenarts een fysio laten komen voor Navaldie.
De fysio was gekomen en hij zat toch op bepaalde punten wel goed vast zoals bij zijn atlas. En dan zijn si-gewricht zat ie echt goed vast en toen dacht ik hé daar zal die kreupelheid waarschijnlijk vandaan komen. De fysio heeft een hoop goed werk gedaan waar ik echt blij mee was en dat ik na een paar dagen weer ging longeren zag ik echt een wereld van verschil hij liep niet onregelmatig meer achter niet meer kreupel en ging zelfs lang en laag lopen wat ie dus niet deed. En hoe blij ben je dan als dit een fysio kan doen.
Ondertussen waren we ook begonnen met lessen te nemen in het longeren/loswerken wat ie enorm goed oppakt
Ook had ik een foto gemaakt hoe hij er uit ziet en zat de foto van juli te bekijken en jeetje wat een verschil hij is zo opgeknapt. We hebben een andere groepje paarden ook voor hem gevonden waar hij zich echt goed in voelt de vorige groepje waar hij in stond werd ie wat gepest en nou de groepje waar die mee staat gaat zo goed en dat merk ik aan hem ook dat het een goeie keuze is geweest.

December
De maand dat we eindelijk van de prednisolon af mogen en wat was ik blij geen vroege ochtenden meer gewoon weer lekker uitslapen. Dat ie van de prednisolon af ging na een paar dagen dacht ik van Ow nee hij loopt weer niet goed maar je gaat natuurlijk kreupel kijken op een geven moment en daar heb ik me doorheen gezet. Eigenlijk had ik met de dierenarts afgesproken dat ie zou komen voor controle maar eigenlijk vond ik het niet nodig en hij liep nog steeds gewoon fijn en goed dat ik het tot nu toe gewoon zo heb gelaten. En nog steeds doet ie het enorm goed met longeren we hebben aan zijn kaptoom een bitje gedaan zodat ie een beetje went aan het bitje. Vorige week voor het eerst een singeltje met een dekje op deed ie ook super braaf tot het einde was het even een explosie van 4x proberen te springen en daarna weer braaf veder gaan.
En dan van de kerstman hebben wij onze eigen hoofdstel gekregen waar we echt super blij mee zijn!

Maar jeetje wat een jaar weer voor ons!
We zijn nu 2 maanden dierenarts vrij bijna 3 maanden en hopelijk blijft de dierenarts nog langer weg.
Ik ben echt enorm trots op hem hoe hij alles oppakt en zo lief en braaf is. Ja af en toe is hij ook een boefje maar daar is zijn leeftijd naar.
Op naar volgend jaar waar we weer veel gaan genieten van elkaar lekker tot april gaan longeren en loswerken en daarna vakantie hebben en genieten op de wei dat we na de zomer weer lekker veder kunnen oefenen met dingen!