Aura's sport arabians - 2020

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Aura's sport arabians - 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 08:59

Een jaar lang, lastig om dit kort samen te vatten zoals meerdere dat zullen herkennen. Ondanks dat in februari het coronavirus het land op z’n kop zette en daarbij ook de plannen die ik gemaakt had met mijn paardjes w.b. evenementen bezoeken, wedstrijd deelname of volgen van clinics, hebben wij dit jaar een mooi productief en ik mag zelfs zeggen succesvol jaar gehad.

In januari ging ik met mijn drachtige merrie Jet een ritje maken in het bos bij mijn ouders, daar waar ik vroeger uren vertoefde op de rug van mijn oudere (31 jaar) merrie Carita, het paard waar alles mee begon, de liefde voor het Arabische ras. Carita woonde nog steeds bij mijn ouders, na het ritje besloot ik in overleg met mijn ouders, Carita mee te nemen naar mijn nieuwe plek zodat ook zij daar deel uit zou gaan maken van onze kudde paarden.

Afbeelding
Kennis maken met Azi

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600F67CC

Thuis had ik mijn merrie La Margneta Aura (Jet) staan, inmiddels alweer 13 jaar, haar zoon Yah’ri van bijna 3 jaar oud, op dat moment haar veulen van vorig jaar en mijn lease merrie Azi, in eigendom van Joyce. Het leek mij fantastisch voor Carita om haar laatste jaren bij mij thuis te mogen slijten. Op de foto zie je haar kennis maken met Azi, er was gelukkig gelijk een klik tussen die twee. Maar na enkele weken besloten mijn vriend en ik Carita terug te brengen naar mijn ouders. Ze was niet gelukkig, kon haar plekje niet vinden bij ons en daarom ging ze terug naar haar oude vertrouwde plekje. Daar regelden mijn ouders gelukkig een nieuw vriendje voor haar, een kleine shet genaamd Napoleon. Carita is weer helemaal happy en opgebloeid en wordt volgend jaar alweer 32 jaar oud! Een hele respectable leeftijd.

Het merrietje Azi hebben wij eind vorig jaar op 4-jarige leeftijd in opdracht van haar eigenaresse ingereden, een super lief merrietje, ze zou hier in eerste instantie blijven om door te rijden en daarna te verkopen. Azi is niet erg groot en helaas is haar eigenaresse te groot voor haar. Uiteindelijk kon haar eigenaresse het niet over hart verkrijgen om haar te verkopen en besloot ik haar te leasen als zijnde plezier rijpaardje voor de buitenritjes. In januari en februari maakte ik dan ook met veel plezier ritjes op haar.

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600DD32F

Mijn eigen merrie Jet zat inmiddels alweer op 8 maanden dracht, drachtig van de tevens Arabische volbloed genaamd Sirel. Een hengst met veel oud crabbet bloed in zijn bloedlijnen, hij blijkt de enige hengst in NL te zijn met deze grote hoeveelheid aan dit bloed. Daarnaast blijkt mijn merrie op dit moment de laatste merrie te zijn met deze grote hoeveelheid bloed dus de keuze was al gauw gemaakt.. dit moest een speciaal veulentje worden. Haar buik groeide gestaag door.

Afbeelding

Na een lange dracht waarbij Jet ons vaak wist te foppen, werd hij dan eindelijk geboren, een hengstveulen uit deze prachtige combinatie. Het bizarre was dat hij op precies dezelfde dag als Yah’ri werd geboren, hoe toevallig!? Ik had stiekem gehoopt op een merrietje maar was direct om. Wat een uitstraling en wat een geweldig lief karakter, vanaf het begin was hij al enorm mensgericht. De dagen voor de bevalling scheen de maan volop, groot en helder. Daarom besloten wij hem de naam Nuraij te geven wat Bright Moon betekent. Zijn volledige naam werd Aura’s Silvern Nuraij.

Afbeelding

In april/mei pakte ik Yah’ri ook wat vaker voor korte trainingen, ik wilde dit jaar graag met hem aan de hand western wedstrijdjes gaan starten en ondanks dat dit nog onzeker was gezien de covid situatie probeerde ik mijn motivatie vast te houden. We namen wat extra lesjes en ik bekeek veel filmpjes vanaf youtube om daar ook mijn lesjes uit te halen. Western was ik nog nooit eerder gestart, wel endurance met mijn merrie Jet en dressuur maar dit was nieuw maar daarom ook juist leuk en uitdagend. Die maand ging Yah’ri ook voor het eerst naar de tandarts. Yah’ri werd intussen ook geintroduceerd aan Nuraij, wat Nuraij eerst erg spannend vond. Maar als Yah’ri lag te slapen durfde hij wel een stapje dichterbij te komen..

Afbeelding

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600EA516

In juni kwam de bekende (onder de arabieren mensen) fotograaf Reindert bij ons langs om foto’s te maken van alle paarden. Daarnaast wilde ik ontzettend graag een foto van onze paarden met mij erbij, dit viel niet mee maar uiteindelijk lukte het om een geinige foto vast te leggen. Met Jet en Nuraij zijn we met de trailer nog afgereisd naar het bos om daar foto’s te maken op de zandvlakte, kippenvel moment en ontzettend blij met onderstaande foto.

Afbeelding

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600EFD8C

Daarnaast trouwden mijn vriend en ik deze maand en werd deze leuke foto van mij en Nuraij gemaakt, helaas konden wij geen feest geven i.v.m. de corona maatregelen, maar het was een prachtige dag!

Afbeelding

Verder begon ik Jet weer rustig op te pakken nadat de chiroprator voor haar geweest was. Ze deed het fantastisch onder het zadel en mijn vriend maakte deze geweldige foto van ons samen in de rijbak. Ik ben er erg blij mee. Ook nam ik haar weer wat regelmatiger mee voor buitenritjes en bleef Nuraij stoer achter. Ik had zo mijn mindere periodes begin dit jaar en bleek te kampen met een burn-out. Ik verloor het plezier in mijn paarden maar in deze maand begon ik mij te herpakken en alles weer meer te waarderen waar ik erg dankbaar voor ben.

Afbeelding

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600F03A1

In juli/augustus kregen we dan eindelijk weer doorgang voor wedstrijden en evenementen, de Dawra (western vereniging voor arabieren) organiseerde een wedstrijd in Ijzerlo. Ik schreef Yah’ri en mij hiervoor in en we gingen van start in de onderdelen in hand trail en showmanship at halter. Ik was enorm gespannen, we kwamen al aan de late kant aan maar Yah’ri was echt de rust zelve. Hij was eigenlijk fantastisch, rustig, geconcentreerd en ondanks de lange trailerrit en onbekend terrein deed hij het super. We behaalden een 1ste plaats in de showmanship at halter class en een 2e plaast in de Trail class. Op een mooier debuut had ik niet durven dromen.

Afbeelding

In september werd er een grote arabieren show uitgeschreven, hier vlakbij wat natuurlijk erg uitnodigde om mee te doen. Ik houd niet van de shows, maar voor de ridden rubrieken sta ik graag paraat. Zo schreef ik Jet hiervoor in, dit zou voor haar voor het eerst zijn dat ze met de trailer een halve dag weg zou zijn van Nuraij. Ik besloot haar tussen de rubrieken door te melken, dit deed ze erg braaf. We deden die dag mee in 3 rubrieken, de hunter class, western class en classic pleasure. In de eerste rubriek behaalden wij een nette 2e plaats vd 5. Bij de western een nette 3e plaats en in de laatste rubriek werden we helaas laatste. Jet was op tegen die tijd en had het gehad, daarom tufden we daarna lekker naar huis en kon Jet weer met haar kinders de wei op.

Afbeelding

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600FE454

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600E686D

Het jaarlijkse zwempartijtje stond ook op de planning, ieder jaar nemen we Yah’ri mee uit zwemmen en dit jaar werden er prachtige foto’s van ons gemaakt.

Afbeelding

Ook die maand stond nog een western wedstrijd voor Yah’ri op de planning, ditmaal in Someren, de DAWRA international show . Een 3 uur lange trailerrit zou voor Yah’ri de eerste keer worden maar hij deed het erg goed. We deden weer mee in dezelfde klasses als de vorige keer en ook dit keer wisten we weer een 1ste plaats te pakken in de showmanship class. In de in hand trail klasse werden we 3e geplaatst, ook een nette plek gezien wij daar door slordigheden wat foutjes gemaakt hadden.

Afbeelding

Verder wandelden we erg veel met de paarden, ik vind het heerlijk ontspannen en ze leren er zoveel van!

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600F4BCC

Al gauw stond de herfst weer voor de deur en veranderde Nuraij in een bolletje wol, nog wel altijd een knap mannetje, hij werd gespeend en deed dit erg stoer, voor hem veranderde er niet zoveel. Hij stond nog altijd bij z’n grote broer en z’n moeder stond nu naast hem in de weide.

Afbeelding

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600E49C3

Doordat de corona in de winterperiode weer oplaaide schreef ik Yah’ri en ik ons in voor enkele virtuele Wran western wedstrijden, daarin behaalden we weer prachtige plekken. We behaalden een nette 3e plaats bij de Western Kogge show, een 1ste plaats bij de Beau Dandy’s Third Virtual show en een 2e plaats tijdens de laatste western kogge show dit jaar.

De maanden oktober en november had ik leuke fotoshoots gepland staan met Yah’ri, een daarvan was voor een sponsor contract. Wij werden uiteindelijk niet gekozen maar ik ben ontzettend blij met deze foto. Ik wilde graag foto’s van mij en Yah’ri volledig in westernoutfit, ikzelf zou er dan naast staan maar toch de stoute schoenen aangetrokken en even erop gaan zitten voor de foto. Daarom een extra mooi en speciaal momentje. Later had ik nog eens een shoot waarvan we naar het meer zijn gegaan waar ik ook altijd zwem met Yah’ri, daar werd deze fantastische foto gemaakt. Nogmaals super bijzonder en wat een geweldig braaf paard is hij toch. Trots!

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600E5137
Gemaakt door Slagter fotografie

Afbeelding
Gemaakt door CvdZ fotografie

De laatste maanden van dit jaar was ik lekker regelmatig aan het rijden met Jet, ik wilde haar graag weer op trainen naar hopelijk de endurance wedstrijden volgend jaar. Jet viel helaas weer eens geleidelijk af in gewicht, daarvoor schakelde ik hulp voor haar voeding in en leek ze na het opvolgen van adviezen te stabiliseren en zelfs in spiermassa toe te nemen. De tandarts was enkele maanden terug nog bij haar geweest en eigenlijk hebben we dat nu redelijk onder controle. Jet is bekend met een slecht gebit, diastasen.. overal en meerdere op ernstig niveau. Maar sinds enkele dagen ging het nu minder met Jet en op het laatst at ze vrijwel niet meer. Stond enkel weg te kwijnen in een hoekje en vreselijk te gapen.

De dierenarts welke ook mijn tandarts is kwam langs en al langer dacht ik eraan om misschien toch eens een volledig bloedbeeld te laten prikken om te zien of ze misschien toch tekorten heeft of dat ik iets anders mis. Daarbij dachten wij beide misschien toch ook aan een maagzweer in misschien vergevorderd stadium én dacht zij aan misschien wel een inwendig probleem als zijnde mogelijke tumor. Zo werd er bloed afgenomen en is dit naar het lab gegaan, Jet werd volledig gecheckt waarbij er enkel geconstateerd werd dat ze wat beginnend uitgedroogd was.

Via een infuus kreeg zij vervolgens vocht toegediend, suikers en extra oppep middeltje. Na het infuus zou ze zich beter moeten voelen en dat was zo! Ze ging weer staan eten, dronk goed dus ik was helemaal blij. Preventief waren we wel gestart met een omeprazol kuur voor een mogelijke maagzweer.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600E9193

Tot die ochtend erop, opnieuw vond ik Jet ongelukkig en oncomfortabel aan. At weer weinig tot niets.. Ontzettend dankbaar ben ik mijn dierenarts die voor de volgende dag al een plekje voor de zekerheid bij kliniek Wolvega bij één v.d. beste internisten voor Jet gereserveerd had. Daar gingen we vandaag dus heen, om dingen uit te sluiten en mogelijk te ontdekken wat er dan daadwerkelijk aan de hand is met haar.

Ze kwam op de weegschaal, opnieuw werd er bloed getrokken, mest opgevangen en geluisterd naar hart, longen en darmen. Opnieuw werd dit allemaal goed bevonden. Hierna hebben ze een gastroscopie gemaakt van haar maag, gelukkig was dit allemaal super in orde, geen maagzweren te zien. Een opluchting en een beetje verbaasd wel.. wat is het dan. Ze werd op gevoeld van achteren en werd er nog een uitwendige echo gemaakt van haar ingewanden. Dit leek ook allemaal in orde. Dus dan toch maar eens het gebit nog een checken.. blijkt ze een hard stukje hooi/takje tussen haar diastasen te hebben zitten welke normaal gevuld is met gummies om dit te voorkomen. Ik ben blij dat we haar volledig hebben laten checken, dit geeft wel rust. Ik haalde mij al weer nare scenario’s in het hoofd en had gewoon zo gehoopt eindelijk na haar ongeluk van 4.5 jaar terug weer met haar aan de slag te kunnen.

De tandarts kwam gelukkig de volgende dag al langs en nu bleken haar gummies (soort kauwgum waar je de diastasen (gaten) mee opvult om te voorkomen dat er voedsel tussen de kiezen komt en dit uiteindelijk voor problemen gaat zorgen zoals pijn, ontstekingen etc.) er inderdaad uitgevallen zijn. Opnieuw waren de twee grootste diastasen volledig gevuld met hooi, andere troep en het harde hooitakje waar ze waarschijnlijk zo’n last van zou moeten hebben. 2,5 uur is zij bezig geweest om vooral Jets ondergebit weer zo schoon mogelijk te maken en heeft 2 nieuwe gummies geplaatst.

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6010469D

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600DBFC3

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=600EB278

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6010A3F8

De dierenarts vertelde dat de bloeduitslagen (de grote testen op bepaalde ziektebeelden) nergens op uitwezen. Dus in principe is Jet ook op dat punt gezond na alle onderzoeken van dinsdag maar is haar gebit de grote boosdoener. Met dit gebit zou Jet in de natuur niet ouder zijn geworden dan 6 jaar oud, aldus mijn tandarts. We hebben het nog gehad over alternatieven zoals haar achterste kiezen trekken, gezien tussen de achterste kiezen de meest ernstige diastasen zitten. Maar dit blijkt geen optie, Jets gebit bestaat één en al uit diastasen wat zou betekenen dat je eigenlijk geen kiezen meer over houdt en Jet dus geen paardwaardig bestaan meer zou kunnen hebben.

Uitboren v.d. diastase zou normaal gesproken ook nog een optie zijn, maar Jets diastasen zijn zo gevormd dat dit geen optie is bij haar gebit. Dus de gummies blijven over.. We hebben besloten haar nu 4 keer per jaar te controleren/behandelen en haar dus nog nauwkeuriger op te volgen w.b. haar gebit.

Dit betekent wel dat we moeten kijken of (endurance) sport haalbaar is, een paard verbrand natuurlijk extra calorieën door te sporten dus daar zouden we dan misschien slim/tactisch mee om moeten gaan. Mocht dit niet haalbaar zijn dan zou zij nog wel af en toe een veulentje kunnen krijgen. Beide, sport en moeder zijn vind Jet geweldig dus zolang zij nog met een redelijk gebit door kan, zonder teveel pijn en happy is kunnen we van haar blijven genieten. Of ze ontzettend oud gaat worden met dit gebit is de vraag, maar voor nu gaan we er weer met goede moed voor! Gelukkig knapte Jet redelijk snel op en begint ze nu langzaam aan te komen in gewicht, ze heeft weer een fantastische eetlust en oogt happy en energiek.

Halverwege december werd er een virtuele show voor crabbet arabieren georganiseerd via de crabbet organisatie. Deze organisatie organiseert vaker zulke shows (keuringen) voor dit type oude arabier maar alleen in Engeland. Een evenement waar ik met mijn paarden niet zo gemakkelijk aan mee kan doen. Nu dit een virtuele show was heb ik alle 3 mijn toppertjes ingeschreven. Van te voren moest ik van de paarden zijaanzicht foto’s maken, van achter en van voor. Filmpje waarbij het paard wegstapt van je en een filmpje waarop de draf te zien is. Alles zat nu wel in de wintervacht en Nuraij is niet echt de knapste op het moment maar laten we een poging wagen..

De resultaten mogen er wezen! Yah'ri behaalde in een volle klasse een 1ste plaats in de crabbet youngstock class! In de foal class behaalde Nuraij in zijn klasse tevens een 1ste plaats! Beide mannen gingen door naar het junior kampioenschap waarbij Yah'ri de titel Junior champion binnen haalde & Nuraij doorging als Junior reserve champion! Wauw! Wat een prachtig resultaat, twee eigen nakomelingen tegen zoveel deelnemers (70!)

Jet behaalde in haar volle senior mare class maar liefst ook een 1ste plaats maar kwam tekort om geplaatst te worden in het senior kampioenschap. Daarnaast behaalde Yah'ri een eerste plaats in de youngstock homebred class en Nuraij een nette 3e plaats. Tevens behaalden wij als crabbet family nog een 2e plaats in deze leuke klasse! Mijn doel is om sterke (sport)paarden te fokken met een fijn werkwillig karakter, een correct lichaam, krachtige beweging en een goed stel benen, een typisch hoofd doet er voor mij niet zo toe maar de Arabische uitstraling vind ik wel erg belangrijk!

Als beginnend fokker en als uitzondering w.b. bloedlijnen binnen de Arabische volbloed lijnen (enige in NL die volgens deze lijnen fokt op dit moment) ben ik natuurlijk super trots op dit resultaat!

Afbeelding

Dit jaar sloten wij af met het prachtigste kerstcadeau dat ik mij kon wensen, Azi! Zij behoort nu ook tot onze paardenfamilie, ontzettend blij en dankbaar ben ik Joyce dat zij Azi ons zo gegund heeft. Op naar mooie avonturen en het maken van plannen voor de toekomst.

Afbeelding
YMJ Azibaijirah bint Yusraa

Op naar 2021, hopelijk wordt dit voor iedereen een prachtig jaar waarin we weer veel plezier mogen beleven van de paarden en er mogelijk weer evenementen georganiseerd mogen worden!

Sherivey

Re: Aura's sport arabians - 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:24

Vind het zo leuk om jou en de paarden te volgen. Liefde en vertrouwen spat er vanaf :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:26

Wat een knappe dieren heb je! En lekker veelzijdig ook
Heel veel plezier met ze in 2021 :)!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 09:38

Je hebt prachtige paarden . Ik ben helemaal fan van Yah'ri. Hij heeft zo'n lieve uitstraling.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 09:50

Mooi overzicht!

De beste wensen voor 2021 met je prachtige kudde!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 09:53

Wat een mooie kudde heb je samen! Prachtige foto's!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:14

Prachtige foto's!
Die bij 'uitgelicht' is echt da bomb! _/-\o_

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:17

Die uitgelicht foto kan ècht niet hoor!!! :~ :~

Wat een mooie dieren heb jij toch.

tuija_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:24

Wat hebt je veel meegemaakt in 2020, zowel pieken als dalen. Hopelijk wordt 2021 een fantastisch jaar voor jou en jouw paarden *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:41

Wat een prachtig overzicht met nog mooiere paarden, Yah'ri heeft een gouden karakter zo te zien en ik vind hem bloedjemooi. Heel veel succes met je fokkerij.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:17

Zo ongelofelijk verliefd op jullie <3

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:23

Wat heb je toch een prachtige paarden, ik kijk uit naar de updates in 2021!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:32

Je doet het allemaal zo goed, echt iets om heel trots op te zijn!
Zo'n mooi stekje en geweldige paarden, helemaal verdient.
Geniet ervan en een heel gelukkig Nieuwjaar! :*

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:11

Prachtige paarden en mensen. Mooie foto's. Die bosfoto in uitgelicht is inderdaad briljant! Volgens mij zag ik jullie ook voorbij komen in het AVS magazine, leuk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:41

Ja daar is hij weer <3
Prachtige paarden heb je en blijf vooral posten :j

Edit, nog gefeliciteerd met jullie huwelijk ^&+

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:11

'Living the dream' denk ik steeds bij het zien van de itp foto. Prachtig!