Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:51

MyWishMax schreef:
Maar dat zie je bij veel meer rassen of stamboeken. Ook bij de kwpners zijn ze lang niet allemaal opwaarts gebouwd.
Die worden alleen maar allemaal opwaarts gefotografeerd. :')

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:54


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:05

Het is goed, Dees, je hebt helemaal gelijk.

Raineri
Berichten: 6297
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:18

Dees schreef:
mKango, Niks sneer, gewoon constatering.
EV heeft doorgaans een bepaald type en daar hou je van of daar hou je niet van.

https://www.bitmagazine.nl/fun/7-redene ... zen/60329/

Let vooral ook even op de foto bij de link. Dat is toch helemaal geen lekker rijpaard kwa type :D

Das heel wat anders dan je daarvoor zei.
Een goede ruiter kan hier prima nog wat van bakken dressuurmatig. Je kunt het niet mooi vinden. Dat is prima, heb zelf ook weinig met AVs. Maar een geschikt rijpaard is toch wel behoorlijk subjectief en ook een norm waar veel rassen niet aan voldoen. En toch zijn er veel rijpaarden die goed meekomen in de dressuur.

c_alsemgeest

Berichten: 20718
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:13

Ik begrijp wel wat Dees bedoeld.
Ondanks dat je er zeker een aantal hebt die heel goed meekomen, is het toch een net wat ander type.
Wil je basis, is dat zeker geen probleem.
Maar als je kijkt hoe veel AV's er in de subtop mee rijden in vergelijking met andere rassen zijn ze toch wat dunner bezaaid.
Wel veel op zeer mooi niveau qua endurance e.d. daar zijn andere rassen dan minder geschikt voor.
Maar de meeste ruiters hebben ook helemaal subtop niet als doel... en dan kom je denk ik met elk ras wel goed uit als je een beetje handig bent.
Dus dan zou de AV een prima keuze kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:36

c_alsemgeest schreef:
Ik begrijp wel wat Dees bedoeld.
Ondanks dat je er zeker een aantal hebt die heel goed meekomen, is het toch een net wat ander type.
Wil je basis, is dat zeker geen probleem.
Maar als je kijkt hoe veel AV's er in de subtop mee rijden in vergelijking met andere rassen zijn ze toch wat dunner bezaaid.
Wel veel op zeer mooi niveau qua endurance e.d. daar zijn andere rassen dan minder geschikt voor.
Maar de meeste ruiters hebben ook helemaal subtop niet als doel... en dan kom je denk ik met elk ras wel goed uit als je een beetje handig bent.
Dus dan zou de AV een prima keuze kunnen zijn.
Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens kunnen zijn dat je met ambities voor de hogere dressuursport in Nederland misschien beter een ander ras kunt kopen, maar dan heb je het dus over sportpaarden en specifiek over bovengemiddelde dressuurpaarden. Dat is al iets heel anders dan iemand die gewoon een leuk rijpaard zoekt, en ook iets heel anders dan paarden affakkelen als "rijpaard" omdat ze niet gebouwd zijn als Totilas. Het KWPN-dressuurmodel is immers niet de be all en end all van wat een fijn rijpaard is of kan zijn - een fjord of IJslander ziet er immers ook niet uit als Charmeur, maar dat betekent niet dat ze waardeloze rijpaarden zijn.

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:43

Ik begrijp zeker ook wat Dees bedoelt. De meeste EV's (althans die ik ken) zijn horizontaal gebouwd wat betreft halsaanzet en met een neerwaartse romprichting. Vaak ook een wat steiler gebouwd achterbeen (wat dus meer stuwt dan draagt) Dat moet ook wel voor de snelheid. Natuurlijk kun je ermee dressuren, maar zo'n paard heeft het dan toch wat moeilijker dan rijtypisch, meer opwaarts gebouwd paard, die gebouwd is om te dragen.
Uitzonderingen op de regel daargelaten.
Wel zie je vaak behoorlijk wat volbloed terug in de sportlijnen bij dressuurpaarden om ze heter en vlugger te krijgen.

Fly_high

Berichten: 3323
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:46

AV's zijn vooral aan de kleine kant voor heel veel volwassenen, meeste halen nauwelijks 155cm schofthoogte en dan zijn ze ook vrij kort in de rug en vaak nogal rank gebouwd. Dus wat langere ruiters die 17,5 of zelfs 18 inch zadels nodig hebben - en die hebben we in overvloed in Nederland he - hoeven geen AV te kopen. In springsport, ook op laag niveau, is zo'n ponymaat beest ook niet bepaald handig vergeleken met een gewone warmbloed, helemaal niet in combinatie met een lange ruiter.

EV daarentegen zie ik prima zitten als basissportpaard voor springen en/of eventing, zo dapper en ongecompliceerd als ze zijn :) ze missen meestal het springvermogen voor in de topsport maar daar begint een gemiddelde hobbyruiter toch nooit aan :+ maar qua dressuur... tja, je gaat het jezelf gewoon moeilijk maken met zo'n duikboot :n Ik heb gelukkig niets met (wedstrijdgerichte) dressuur maar kan me voorstellen dat het dan onwijs frustrerend wordt.

@Mkango ik ben inmiddels gewend dat goed rijpaard in Nederland gelijk hoort te staan aan een goed dressuurpaard, iets anders dan dressuurwerk doen is te gek voor woorden :+

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:48

@Mkango, zeker waar, maar het hoeft niet perse ambities voor de hogere dressuursport te zijn. Met een wat meer rijtypisch gebouwd paard gaat het dressuren gewoon makkelijker (zowel bij het paard als de ruiter). Dus als je liefde bij dressuren ligt, dan doe je jezelf en uiteindelijk het paard ook een plezier als de bouw van het paard past bij wat je aan hem vraagt. r

Raineri
Berichten: 6297
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:54

Babootje schreef:
@Mkango, zeker waar, maar het hoeft niet perse ambities voor de hogere dressuursport te zijn. Met een wat meer rijtypisch gebouwd paard gaat het dressuren gewoon makkelijker (zowel bij het paard als de ruiter). Dus als je liefde bij dressuren ligt, dan doe je jezelf en uiteindelijk het paard ook een plezier als de bouw van het paard past bij wat je aan hem vraagt. r


Hier maak je wel de aanname rijtypisch = dressuur. Niet iedereen wilt GP. Elk gezond en “oke” gebouwd paard moet het Z kunnen halen. En laten we niet de gemiddelde ruiter overschatten. Meeste kunnen zelf gewoon geen EV naar het Z opleiden.

Eens dat een lekker neerwaarts EV met een overbouw geen Z gaat halen, maar ze zijn er in meer smaken :D
Je ziet minder EV in de subtop omdat er simpelweg ook gewoon veel minder EVs te vinden zijn. Ik kende er 1. Geen mega gangen die een meter van de grond afkwam maar gewoon een heel correct dier dat steeds beter bewoog door een gedegen opleiding.

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:18

Danique_G schreef:
Babootje schreef:
@Mkango, zeker waar, maar het hoeft niet perse ambities voor de hogere dressuursport te zijn. Met een wat meer rijtypisch gebouwd paard gaat het dressuren gewoon makkelijker (zowel bij het paard als de ruiter). Dus als je liefde bij dressuren ligt, dan doe je jezelf en uiteindelijk het paard ook een plezier als de bouw van het paard past bij wat je aan hem vraagt. r


Hier maak je wel de aanname rijtypisch = dressuur. Niet iedereen wilt GP. Elk gezond en “oke” gebouwd paard moet het Z kunnen halen. En laten we niet de gemiddelde ruiter overschatten. Meeste kunnen zelf gewoon geen EV naar het Z opleiden.

Eens dat een lekker neerwaarts EV met een overbouw geen Z gaat halen, maar ze zijn er in meer smaken :D
Je ziet minder EV in de subtop omdat er simpelweg ook gewoon veel minder EVs te vinden zijn. Ik kende er 1. Geen mega gangen die een meter van de grond afkwam maar gewoon een heel correct dier dat steeds beter bewoog door een gedegen opleiding.


Dat heeft niets met GP te maken. En het is geen aanname; ik zeg dat je er beter aan doet om een paard te kopen dat past bij je ambitie. Dat betekent dat je daar van tevoren goed over moet nadenken.
Niet ieder rijtypisch gebouwd paard is een topper of hoeft GP te gaan lopen. Maar het is voor zowel de ruiter als het paard makkelijker om te beantwoorden aan wat ervan wordt gevraagd als ie zn bouw mee heeft. Als je graag springt, zoek dan een paard dat qua bouw en karakter/instelling beantwoordt aan wat je daar dan weer aan vraagt. En ook dat hoeft dan geen springtopper te zijn; maar moet wel door een parcoursje te sturen zijn. Anders frustreer je elkaar alleen maar.
Ik ben het met je eens dat "ieder gezond en oke gebouwd paard het Z moet kunnen halen" maar niet iedereen kan met dat 'oke' gebouwde paard het Z halen. En willen ze dan toch wedstrijden starten, dan wordt het vaak een hoop gewring en getrek. (Dit weekend weer een goed voorbeeld van gezien) Voor de ruiter en het paard niet fijn.

Raineri
Berichten: 6297
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:43

Mee eens! Denk dat we redelijk op 1 lijn zitten afgaande van de laatste paar berichten.

De berichtjes van Dees gaven een beetje een en nare bijsmaak gezien de opmerkingen over het paard van Mkango. Als we over EVs gaan starten zijn er nog wel een stuk of tien rassen die niet aan de rijtypische eisen voldoen.

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:06

Danique_G schreef:
Mee eens! Denk dat we redelijk op 1 lijn zitten afgaande van de laatste paar berichten.

De berichtjes van Dees gaven een beetje een en nare bijsmaak gezien de opmerkingen over het paard van Mkango. Als we over EVs gaan starten zijn er nog wel een stuk of tien rassen die niet aan de rijtypische eisen voldoen.


Ik denk dat Dees het ook zo bedoelt.

En niets te nadele van EV's. Je kunt er best veel terugvinden in de pedigree van heel veel van de betere sportpaarden. In ons vorige paard History (Johnson x Ferro) zat in de moederlijn (Balia stam) Exkurs xx (Frontal xx x Sayajirao xx). Het geeft werklust, vlugheid maar ook een cool karakter mee.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:39

Toch vind ik het woordje 'rijtypisch' wel een lastige. Want wat versta je daaronder? Een goed springpaard is anders gebouwd dan een goed dressuurpaard. En een goed Endurance-paard is weer anders gebouwd dan een goed westernpaard (waarbij een reiner er weer heel anders uit ziet dan een cutter). Terwijl dit toch allemaal rijklasses zijn. Is dan alleen dat dressuurpaard 'rijtypisch' gebouwd, of zijn ze allemaal 'rijtypisch' gebouwd in hun klasse? En zie je die verschillen vooral op hoger niveau en maakt het als recreant wat minder uit wat je onder je billen hebt? Niet iedereen wil immers wedstrijden rijden.

Ook binnen het ras zitten er natuurlijk grote verschillen, afhankelijk van welke lijnen je volgt. Dat is bij de EV en AV zo (kijk maar naar de Saddle Seat klasses in Amerika vs de Europese paarden), maar ook binnen de warmbloeden zie je die verschillen.

Maar goed, dit is een hele andere discussie dan waar het topic voor bedoeld is :+ Zomaar even wat gedachten die bij me opkwamen toen ik de andere berichten las.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:44

Fly_high schreef:
AV's zijn vooral aan de kleine kant voor heel veel volwassenen, meeste halen nauwelijks 155cm schofthoogte en dan zijn ze ook vrij kort in de rug en vaak nogal rank gebouwd. Dus wat langere ruiters die 17,5 of zelfs 18 inch zadels nodig hebben - en die hebben we in overvloed in Nederland he - hoeven geen AV te kopen. In springsport, ook op laag niveau, is zo'n ponymaat beest ook niet bepaald handig vergeleken met een gewone warmbloed, helemaal niet in combinatie met een lange ruiter.

Het klopt dat ze meestal niet heel groot zijn, maar de meeste volwassenen kunnen er prima op weg komen. Ik heb al heel veel gereden AVs gezien en eigenlijk pas 1x gevonden dat een combinatie niet helemaal passend was (en daarbij had de ruiter flink overgewicht, dus dat had op een groter paard ook niet gepast). Zowel mannen als vrouwen. Mijn eigen 18" past ook prima, het grotere probleem is dat de rug vaak ietwat oploopt waardoor je sneller met maatwerk zit.

Maar ik ben het dus absoluut niet met je eens dat je als volwassene niet op een AV zou passen. Daarvoor heb ik vaak genoeg het tegendeel bewezen gezien :)

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:10

goldenarrow schreef:
Toch vind ik het woordje 'rijtypisch' wel een lastige. Want wat versta je daaronder? Een goed springpaard is anders gebouwd dan een goed dressuurpaard. En een goed Endurance-paard is weer anders gebouwd dan een goed westernpaard (waarbij een reiner er weer heel anders uit ziet dan een cutter). Terwijl dit toch allemaal rijklasses zijn. Is dan alleen dat dressuurpaard 'rijtypisch' gebouwd, of zijn ze allemaal 'rijtypisch' gebouwd in hun klasse? En zie je die verschillen vooral op hoger niveau en maakt het als recreant wat minder uit wat je onder je billen hebt? Niet iedereen wil immers wedstrijden rijden.

Ook binnen het ras zitten er natuurlijk grote verschillen, afhankelijk van welke lijnen je volgt. Dat is bij de EV en AV zo (kijk maar naar de Saddle Seat klasses in Amerika vs de Europese paarden), maar ook binnen de warmbloeden zie je die verschillen.

Maar goed, dit is een hele andere discussie dan waar het topic voor bedoeld is :+ Zomaar even wat gedachten die bij me opkwamen toen ik de andere berichten las.


Ik vind dat je daar wel gelijk in hebt GA. Met rijtypisch bedoel je eigenlijk een paard wat met rijden het best tot zn recht komt. En dat kan natuurlijk net zo goed een EV van de renbaan zijn.
Maar ik denk wel dat ik met de context wel genoeg heb verklaard wat ik ermee bedoel. Het paard moet gewoon passen bij je ambities. En dat is voor veel mensen al lastig genoeg kiezen.

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:20

Ik heb gisteren een hele dag AV's gefotografeerd, van trail naar reining tot ZZ-licht dressuur, en ze konden alles prima :D Er zaten soms wel wat hetere (jonge) hengsten tussen die heel gevoelig leken, maar het grote deel was super relaxed, prijsuitreiking werd gedaan door een super jong meisje en ze is geen enkele keer vertrappeld _O- Was ook gewoon een fijne sfeer. Dat is ook nog altijd een optie hé, binnen een rasvereniging rijden. Ben zelf ook zo wat aan het kijken naar de MCI wedstrijden, voor als ik ooit mijn PRE of Lusi vind (maar momenteel te weinig tijd om nog actief naar een paard te zoeken).

ajesca123

Berichten: 1933
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:23

Nog iemand een nieuwe aanwinst? Denk dat er nu wel genoeg gezegd is over de diverse rassen?
Maar waarschijnlijk denken jullie daar anders over ;)
Wij gaan dinsdag onze nieuwe pony ophalen.
Jonge E pony.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:39

Ik ga morgen bij een jonge haflinger kijken. Ik ben heel benieuwd!

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:41

Ik ga morgen met kyrkelover naar de keuring om hopelijk daarna te kunnen zeggen dat de vos (nu ruin) van mij wordt. Een EV dus :+

En om het rijtje compleet te maken qua niet rijtypische paarden in mijn zoektocht zaten er ook AV en AT bij. En geen enkele warmbloed. Die vind ik namelijk niet zo interessant...

:')

Raineri
Berichten: 6297
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:32

Prairy schreef:
Ik ga morgen met kyrkelover naar de keuring om hopelijk daarna te kunnen zeggen dat de vos (nu ruin) van mij wordt. Een EV dus :+

En om het rijtje compleet te maken qua niet rijtypische paarden in mijn zoektocht zaten er ook AV en AT bij. En geen enkele warmbloed. Die vind ik namelijk niet zo interessant...

:')


Leuk!! Veel plezier en succes

Raineri
Berichten: 6297
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:32

ajesca123 schreef:
Nog iemand een nieuwe aanwinst? Denk dat er nu wel genoeg gezegd is over de diverse rassen?
Maar waarschijnlijk denken jullie daar anders over ;)
Wij gaan dinsdag onze nieuwe pony ophalen.
Jonge E pony.


Spannend! Heb je een foto?

Lzzl
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:02

ajesca123 schreef:
Nog iemand een nieuwe aanwinst? Denk dat er nu wel genoeg gezegd is over de diverse rassen?
Maar waarschijnlijk denken jullie daar anders over ;)
Wij gaan dinsdag onze nieuwe pony ophalen.
Jonge E pony.


IK IK IK!

Sinds zaterdag is deze prachtige Draver ( :+ ) van mij. Geheel onverwachts keihard verliefd geworden <3

Afbeelding
Afbeelding


Al vanaf de eerste minuut dat hij er staat kijkt hij nergens van op. Grote trekker kwam dicht langs de paddock waar hij net een uurtje stond. De paarden in de wei rende en sprongen alle kanten op en meneer was daarvan meer onder de indruk dan dat er een enorm grote, herrie-makende machine voorbij kwam. En dat voor een 3-jarige :') Oude ziel in een jong lijf :o

Meneer kan ook heel mooi galopperen onder het zadel, mede-bokker BeeGee vond hem zelfs niet onderdoen voor een KWPN'er :D

Sinds zaterdag barst ik bijna van trots en verliefdheid <3

__
EDIT: schoonheidsfoutjes

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:05

Wat een onwijs leuk dier, gefeliciteerd! :D

Lzzl
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:07

Mkango schreef:
Wat een onwijs leuk dier, gefeliciteerd! :D


Dankjewel!! *\o/*