Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:32

MyWishMax schreef:
Dan kies ik dus blijkbaar altijd ruinen met merrie karakter en merries zonder merrie karakter :')

Tja, ik had een Quarter-ruin die zelfs door een kenner werd aangezien voor een "mooi klassieke AV-merrie" _O- _O-

Paarden hebben ook een humeur en dat wordt bij merries nogal snel als "merriestreken" weg gezet.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:57

Is er een groot gedeelte van de paarden dat het karakter hebben dat ze echt lief zijn voor kinderen, niet wispelturig op stal en dus gewoon een beetje een nuchter betrouwbaar karakter die niet zo snel van slag is, maar wel gewoon lekker voorwaarts is, of is het redelijk een speld in een hooiberg denken jullie?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:04

Lionlakes schreef:
Is er een groot gedeelte van de paarden dat het karakter hebben dat ze echt lief zijn voor kinderen, niet wispelturig op stal en dus gewoon een beetje een nuchter betrouwbaar karakter die niet zo snel van slag is, maar wel gewoon lekker voorwaarts is, of is het redelijk een speld in een hooiberg denken jullie?

Ik denk niet dat dat heel moeilijk gaat zijn, maar je moet wel net iets kritischer zijn en soms off the beaten track durven kijken maar ik denk wel dat er nu eentje op Marktplaats staat die ervoor in aanmerking zou kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:27

Lionlakes schreef:
Is er een groot gedeelte van de paarden dat het karakter hebben dat ze echt lief zijn voor kinderen, niet wispelturig op stal en dus gewoon een beetje een nuchter betrouwbaar karakter die niet zo snel van slag is, maar wel gewoon lekker voorwaarts is, of is het redelijk een speld in een hooiberg denken jullie?
Als dit je enige eisen zijn en je niet per se een paard hoeft dat dressuurmatig heel goed bevestigd is (kan iedereen hier al raden wat ik ga zeggen _O- ), maar zou je eens naar een volbloed kunnen kijken. Wel bij een betrouwbaar adres (kyrkelover op Bokt o.a.), want anders zit je straks met shady Ierse import en kun je nog weleens voor verrassingen komen te staan, maar daarvan zijn er echt genoeg die nuchter en lief zijn, maar ook lekker voorwaarts.

Ik ga even op zoek naar een leuk filmpje voor je. :D

Edit
Pinatubo als 3-jarige op de dag dat hij met pensioen ging, de dekdienst in met de kinderen van zijn trainer. Ongeslagen als 2-jarige en Group 1 winnaar als 3-jarige, dus voorwaarts genoeg zou je denken. :)) (En nog een sprinter ook; die zijn vaak zelfs nog scherper dan de middle distance paarden of stayers.)


En eentje met 5-jarige hengst Ghaiyyath, om het af te leren. :D

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:08

Lionlakes schreef:
Is er een groot gedeelte van de paarden dat het karakter hebben dat ze echt lief zijn voor kinderen, niet wispelturig op stal en dus gewoon een beetje een nuchter betrouwbaar karakter die niet zo snel van slag is, maar wel gewoon lekker voorwaarts is, of is het redelijk een speld in een hooiberg denken jullie?

Ja hoor, ik heb er een stal vol van staan :+ Wel Arabieren, dus niet wat de gemiddelde koper zoekt.

Hier worden een 2 en 3-jarige door de kinderen naar binnen gebracht <3

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:38

goldenarrow schreef:
Lionlakes schreef:
Is er een groot gedeelte van de paarden dat het karakter hebben dat ze echt lief zijn voor kinderen, niet wispelturig op stal en dus gewoon een beetje een nuchter betrouwbaar karakter die niet zo snel van slag is, maar wel gewoon lekker voorwaarts is, of is het redelijk een speld in een hooiberg denken jullie?

Ja hoor, ik heb er een stal vol van staan :+ Wel Arabieren, dus niet wat de gemiddelde koper zoekt.

Hier worden een 2 en 3-jarige door de kinderen naar binnen gebracht <3
[ Video ]

Wow, ja kijk, dat is fijn. Waarom is een Arabier niet wat een gemiddelde koper zou willen (sorry voor de misschien domme vraag)

MyWishMax

Berichten: 25448
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:43

Ik heb gewoon altijd kwpners gehad en er niet op uitgezocht, maar ze konden het allemaal. Geen groot gedeelte, maar zeker wel te vinden. Soms ergens doorheen kijken, dat wel. Huidige paard leek niet erg voorwaarts, maar binnen paar weken of maanden was ze gewoon fijn voorwaarts en enthousiast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:47

Ik denk om een beetje dezelfde reden als dat een EV ook niet is wat de gemiddelde koper zoekt: een combinatie van vooroordelen (volbloed, dus zenuwachtig, scherp, heet etc.) waardoor mensen die een paard voor de recreatie zoeken er snel overheen kijken, en een sportruiter in de niet-endurance (in het geval van AVs) zoekt ze vaak niet, omdat ze er niet zo specifiek voor gefokt zijn als een warmbloed. Wat overblijft zijn dus vaak liefhebbers van het ras of mensen die er per toeval tegenaan lopen.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:51

Ik associeer een EV niet snel met heet en scherp hoor.
Aangezien de gemiddelde KWPN flink bloed heeft

Maar AV,EV, Draver zijn voor mij dressuurtechnisch gewoon niet mijn ding.
Ik vind hun alle ook geen mooie bouw hebben en natuurlijk zijn er uitzonderingen maar over algemeen sla ik deze paarden over en niet omdat ze heet zijn

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:00

Ik denk dat de grootste groep van zoekende mensen een paard zoekt voor dressuur/springen. En een AV/EV/draver is dan niet het eerste dat in je opkomt.
Zijn idd ook vooroordelen, maar als ik zelf een dressuurpaard zou zoeken, zou ik ook niet gauw voor een volbloed/draver gaan.

Nu zoek ik er een voor de endurance en wil dus een AV, ook omdat ik het fijne paarden vind qua karakter. :)
Dravers vind ik ook leuke paarden, maar zie er voornamelijk veel te koop die nog niet (ohz) kunnen galopperen. En ik ben niet handig genoeg om ze dit zelf fatsoenlijk aan te leren.

Nou had ik afgelopen week op vakantie een Quarterhorse met een galop waar ik het wel kilomters op uithou :j Maar die is helaas niet te koop :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:18

tita schreef:
Ik associeer een EV niet snel met heet en scherp hoor.
Aangezien de gemiddelde KWPN flink bloed heeft

Maar AV,EV, Draver zijn voor mij dressuurtechnisch gewoon niet mijn ding.
Ik vind hun alle ook geen mooie bouw hebben en natuurlijk zijn er uitzonderingen maar over algemeen sla ik deze paarden over en niet omdat ze heet zijn
Jij misschien niet, maar genoeg mensen die dat wel doen.
Bovendien is de invloed van de Engels volbloed over de gehele populatie inmiddels zo verdund (ja, tenzij je een halflboed hebt) dat die eigenschappen ook nauwelijks nog één-op-één te herleiden zijn. :P

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:24

En toch hoor ik die vooroordelen wel veel hoor, dat die volbloeden zo heet zouden zijn. Ook in de dressuur kunnen ze prima meekomen (zijn er diverse die ZZ-Licht lopen bijvoorbeeld).

De gemiddelde koper zoekt een warmbloedpaard heb ik het idee. Het liefst 1.65m of hoger, tussen de 5-12, braaf, maar wel met potentie :+ Wij verkopen in ieder geval voornamelijk aan de liefhebber of iemand die er toevallig een keer tegenaan loopt. Wat overigens jammer is, want als er iets werkwillig en mensgericht is dan is het wel een AV, daar zijn ze immers duizenden jaren op gefokt.

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:26

goldenarrow schreef:
En toch hoor ik die vooroordelen wel veel hoor, dat die volbloeden zo heet zouden zijn. Ook in de dressuur kunnen ze prima meekomen (zijn er diverse die ZZ-Licht lopen bijvoorbeeld).

De gemiddelde koper zoekt een warmbloedpaard heb ik het idee. Het liefst 1.65m of hoger, tussen de 5-12, braaf, maar wel met potentie :+ Wij verkopen in ieder geval voornamelijk aan de liefhebber of iemand die er toevallig een keer tegenaan loopt. Wat overigens jammer is, want als er iets werkwillig en mensgericht is dan is het wel een AV, daar zijn ze immers duizenden jaren op gefokt.

Dat is dus precies waarom ik Arabieren leuk vind :j

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:33

Arabieren zijn veel beter uitgerust om te dienen als rijpaard dan EV's.
De bouw van EV's laat zo ontzettend veel te wensen over....

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:34

goldenarrow schreef:
En toch hoor ik die vooroordelen wel veel hoor, dat die volbloeden zo heet zouden zijn. Ook in de dressuur kunnen ze prima meekomen (zijn er diverse die ZZ-Licht lopen bijvoorbeeld).

De gemiddelde koper zoekt een warmbloedpaard heb ik het idee. Het liefst 1.65m of hoger, tussen de 5-12, braaf, maar wel met potentie :+ Wij verkopen in ieder geval voornamelijk aan de liefhebber of iemand die er toevallig een keer tegenaan loopt. Wat overigens jammer is, want als er iets werkwillig en mensgericht is dan is het wel een AV, daar zijn ze immers duizenden jaren op gefokt.

Maar het helpt ook niet als jury's zo bekrompen zijn in hun opvattingen dat ze op het protocol durven zetten dat je met een draver niks te zoeken hebt in een dressuurring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:36

Dees schreef:
Arabieren zijn veel beter uitgerust om te dienen als rijpaard dan EV's.
De bouw van EV's laat zo ontzettend veel te wensen over....
Volgens mij is er geen ras met zulke grote onderlinge verschillen in exterieur als de Engels volbloed, dus knap dat je zo'n sweeping statement kunt maken over honderdduizenden paarden.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:36

Mango, toon mij eens 1 EV die wel in een correct rijpaard type staat?
Ik ben benieuwd.

Ik wist overigens niet dat er nog zoveel over waren van dat ras... weer wat geleerd.
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-07-21 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:37

Mkango. Definieer "correct rijpaard type."

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:38

Nou, eentje waarbij de hals wat hoger staat als de schoft en dan de schoft weer wat hoger staat dan de achterhand... da's al pure winst hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:39

Dees schreef:
Nou, eentje waarbij de hals wat hoger staat als de schoft en dan de schoft weer wat hoger staat dan de achterhand... da's al pure winst hoor :D

Afbeelding

(Voordat je gaat vallen over de rug: dier is 21 en wordt niet gereden.)

MyWishMax

Berichten: 25448
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:41

Deze horizon lijkt de andere kant op te gaan als bij de meeste warmbloeden :+

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:43

Verrassend :D
Al is het nog wel een horizontaal gebouwd dier met een neerwaartse romprichting.
Maar deze is al minder vlak dan de meesten (en ook dan die hier laatst in een topic trots gedeeld werd).

Voor mij heeft een geschikt rijpaard overigens wel een veel meer opwaartse bouw en front.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:45

MyWishMax schreef:
Deze horizon lijkt de andere kant op te gaan als bij de meeste warmbloeden :+

Dat ook nog eens, alleen was ik te lui om de foto bij te draaien. _O-

Dees schreef:
Verrassend :D
Al is het nog wel een horizontaal gebouwd dier met een neerwaartse romprichting.
Maar deze is al minder vlak dan de meesten (en ook dan die hier laatst in een topic trots gedeeld werd).

Voor mij heeft een geschikt rijpaard overigens wel een veel meer opwaartse bouw en front.
Ja hé, niet ineens de spelregels veranderen tijdens het spel. Ik heb je ongelijk bewezen, dan kun je dat ook gewoon toegeven.

Smerige sneer trouwens, echt nergens voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:47

Zo zie je dat de stelling 'Dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur.' in principe ook maar wat gebakken lucht is. :D

MyWishMax

Berichten: 25448
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:48

Maar dat zie je bij veel meer rassen of stamboeken. Ook bij de kwpners zijn ze lang niet allemaal opwaarts gebouwd.