Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:02

3heathcliff5 schreef:
Yontheke schreef:
Wat een knapperd zeg 3heathcliff5. Wat voor afstamming zit er achter?

Dankje allemaal! Hij heeft een wat ongebruikelijke afstamming. Het is nml een Hackney x KWPN (Dreamcatcher). Veel mensen zullen er waarschijnlijk bij voorbaat op af knappen, maar voor mij is hij juist de perfecte mix. Ik heb jaren geleden een volle Hackney gehad, maar voor het mooie was hij te iel voor mijn lengte. Deze heeft wat meer body en de verwachting is dat hij ook wat groter wordt dan de gemiddelde Hackney.

Heb jij al meer nieuws over de klinische keuring voor de 2,5 jarige die jij op het oog hebt?


Ooh wat een toffe mix zeg. Dat had ik er vanop de foto echt niet uitgehaald.

De 2,5 jarige was al een keer op de foto geweest bij het castreren en die zijn goedgekeurd door mijn eigen dierenarts. Die gaat maandag klinisch keuren in hoeverre dit kan want hij is wel goed in de hand maar kent longeren helemaal niet. Dus wat er nagekeken kan worden, wordt dan wel gedaan.

Het is een Arezzo VDL x Vermont x Julio Mariner XX.

Ik heb nog een jaarling Arezzo VDL x Berlin x Zeus in de opfok staan.

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:33

Spannend, dus maandag even duimen dat ook klinisch alles in orde is. Daar heb je straks zeker een paar hele gave allrounders aan.

Ik had trouwens niet zoveel enthousiaste reacties verwacht. Bij de meeste mensen is het in eerste instantie ‘onbekend maakt onbemind’ en die zien pas wat ik zie nadat ze hem hebben zien bewegen :D

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:37

Jij denkt er anders over dan mijn dierenarts. Die wordt blijkbaar niet gelukkig van Arezzo nakomelingen. Zal maar niet herhalen wat hij daarover zei :+.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:48

Ze hebben karakter :') en soms moet je er even werkoverleg mee hebben, maar ze zijn wel werkbaar.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:52

Oehlala schreef:
Ze hebben karakter :') en soms moet je er even werkoverleg mee hebben, maar ze zijn wel werkbaar.


Ik vind deze fantastisch. De jaarling heeft echt wel karakter. Die wordt mij misschien een maatje te moeilijk maar dat zien we over 2 jaar dan wel weer.
Het zijn wel echt heel duidelijk half broertjes qua uiterlijk deze 2.

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:59

Haha, ik ben verder niet bekend met zijn nakomelingen. Dan ben je wat meer onbevangen in je reactie.

Als het geen fysieke bezwaren zijn dan moet jij vooral het idee en gevoel hebben dat het een leuke is waar jij mee overweg kan, toch?

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 17:03

Ik ben toch niet doorgegaan met de koop door omstandigheden, baal er wel van, maar beter zo. Ik heb wel tijdens de zoektocht voor een pensionstal 2 hele leuke paarden aangeboden gekregen, een 12 jarige die al wat wedstrijdervaring heeft maar nu een jaar stilstaat, en een 5 jarige die nog niet zadelmak is (die wordt wat afwachten haha). Met de 12 jarige heb ik net voor de eerste keer gereden na hem eerder deze week paar keer te gaan longeren, en hij is echt een schatje! dus daar ga ik zeker mee verder, de eigenaresse was ook erg blij met de match. Intussen ga ik uitkijken naar een jong iberisch paard, en in de jaren dat die moet uitgroeien kan ik leuk aan de slag en me verder blijven ontwikkelen met deze twee. Heel blij met de kans die ik kreeg!

Shar123
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 08:11

Hebben jullie ervaringen met de Lingehoeve voor keuren? Klinisch ieder geval en de rontgen foto’s beoordelen en evt aanvullen/overnieuw maken.

Django_Mette

Berichten: 1373
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:48

Shar123 schreef:
Hebben jullie ervaringen met de Lingehoeve voor keuren? Klinisch ieder geval en de rontgen foto’s beoordelen en evt aanvullen/overnieuw maken.

Niet specifiek met keuren, maar wel met de afdeling paard itself. Ik vind het enorm kundige en geduldige dierenartsen die destijds echt de moeite hebben genomen om uit te zoeken wat er met mijn paard aan de hand was.

linda_C
Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:52

Django_Mette schreef:
Shar123 schreef:
Hebben jullie ervaringen met de Lingehoeve voor keuren? Klinisch ieder geval en de rontgen foto’s beoordelen en evt aanvullen/overnieuw maken.

Niet specifiek met keuren, maar wel met de afdeling paard itself. Ik vind het enorm kundige en geduldige dierenartsen die destijds echt de moeite hebben genomen om uit te zoeken wat er met mijn paard aan de hand was.


Idem!

MyWishMax

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:53

Hier ook :j Geen aankoopkeuring maar wel alle onderdelen daarvan. Altijd enorm tevreden.

Shar123
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-06-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 10:43

Bedankt voor jullie berichten.
Ik ga daar volgende week wat paarden kijken dus handig om te weten.

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 10:55

Kiwiaa schreef:
Ik ben toch niet doorgegaan met de koop door omstandigheden, baal er wel van, maar beter zo. Ik heb wel tijdens de zoektocht voor een pensionstal 2 hele leuke paarden aangeboden gekregen, een 12 jarige die al wat wedstrijdervaring heeft maar nu een jaar stilstaat, en een 5 jarige die nog niet zadelmak is (die wordt wat afwachten haha). Met de 12 jarige heb ik net voor de eerste keer gereden na hem eerder deze week paar keer te gaan longeren, en hij is echt een schatje! dus daar ga ik zeker mee verder, de eigenaresse was ook erg blij met de match. Intussen ga ik uitkijken naar een jong iberisch paard, en in de jaren dat die moet uitgroeien kan ik leuk aan de slag en me verder blijven ontwikkelen met deze twee. Heel blij met de kans die ik kreeg!


Inderdaad balen zeg! Ik volg een beetje dezelfde route als jij nu wil gaan doen. Zonder bijrijdpaard was ik zeker niet voor een veulen gegaan en zou ik over een (paar) jaar waarschijnlijk in een lange zoektocht hebben gezeten voor een paard dat al beleerd was. Nu ben ik gewoon toevallig tegen het paardje aan gelopen dat ik helemaal perfect vind en het hele aankoop proces is onwijs relaxt verlopen. Met dit soort aankopen ben ik normaal gesproken ook een enorme twijfelaar en zie ik overal beren op de weg. De enige stress die ik hierin gehad heb, is dat ik ineens onvoorbereid van alles moest regelen. Maar ook dat viel met het nodige geluk allemaal op z’n plaats. Ik sta zelfs al op de wachtlijst voor de stal waar ik hem na de opfok naartoe wil verhuizen. Zo kan het dus ook gaan ;)

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 11:17

Ah super zeg, dat is inderdaad ideaal. Ook fijn dat alles op zijn plek viel! Je zou idd een paard moeten kunnen kopen zonder stress. Hetgeen mij wat deed twijfelen bij een jonge is dat ik dan nog een aantal jaar zonder rijpaard zou zitten, en om een paar jaar niet te rijden en dan ineens een paard te gaan doorrijden (ook al is het met begeleiding) dat vond ik dan weer een brug te ver. Maar op deze manier is het heel fijn, ik kan mijzelf blijven ontwikkelen als ruiter en ik heb de tijd nu! (Oke, dat is niet de enige twijfel bij een jong paard, maar bon _O- blijf het wel eng vinden of het wel gaat klikken onder het zadel, of hij mooi gaat uitgroeien, ... :') maar uiteindelijk als het mijn paard is, is het mijn paard en is het vast het allermooiste dier dat er op deze wereld rondloopt :+ )

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 11:44

Ja, mee eens. Ik heb nu iets gekocht wat op papier gewoon een erg leuk paardje moet worden als hij uitgegroeid is, maar dat als 3 jarige in een prijsklasse had gezeten wat ik niet voor een paard overheb. Of het qua rijden gaat klikken is inderdaad nog even afwachten. Als het absoluut niet klikt, heb ik een veulenavontuur gehad met een paard dat bovenin de normale tot onderin de hogere prijsklasse doorverkocht moet worden. Ik ga er voorlopig vanuit dat hij perfect voor mij is en dat ik bij eventuele issues dan maar alle zeilen bij moet zetten om ook perfect voor hem te zijn.

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:25

Ik ga vanavond met een vriendin kijken bij een een paard. Dit is de eerste waar we gaan kijken. Hebben jullie toevallig tips of iemand met meer ervaring die via pb even mee wilt kijken/denken? Wij hebben zelf nog nooit eerder een paard bezichtigd/een paar gekocht.

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:23

Niet verliefd worden maar realistisch kijken of het is wat je zoekt heb ik als tip.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:54

Weet niet of jullie naar een paard gaan die jullie kunnen proefrijden, maar indien één van jullie op het paard stapt, laat de ander filmen! Ik vond dit heel fijn om terug te kunnen kijken, en heb regelmatig filmpjes naar kennissen doorgestuurd om te vragen wat zij van het paard vonden. Sommige dingen vallen ook pas op als je het op film ziet.

En inderdaad; ook al word je verliefd op een bepaald paard, als deze niet aan je wensen kan voldoen dan moet je over de verliefdheid heen stappen en realistisch bepalen of het paard echt wel de juiste voor je is.

Verder, tja... Het helpt als je van tevoren weet waar je op moet letten. Bijvoorbeeld hoe zien de benen eruit, heeft hij een pijnlijke plek als je zijn rug aanraakt, dat soort dingen zegmaar.

Getup

Berichten: 8277
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:44

En les 1 bij proefrijden: laat voorrijden en stap er dus iets zelf als eerste op.

Filmen is een goede. En daarna ( in geval dat jullie willen kopen); keuren.

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:10

Belangrijke tip hierboven. Voor laten rijden kan ook al aanleiding geven om er zelf niet eens op te willen stappen.

En laat je niet onder druk zetten door de verkoper. Als volgens de verkoper morgen de volgende kijker met trailer komt en het paard na een leuke proefrit zonder keuren meeneemt, ga je gewoon verder met je zoektocht. Er zijn onwijs veel leuke paarden, je vindt dan heus wel een volgende die minstens net zo leuk of zelfs nog leuker is.

Shar123
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-06-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:34

Ik ga morgen ook een paard bezichtigen. Paard is van de zomer al volledig gekeurd, dus ik denk dat ik (als t klikt) klinisch laat keuren en vraag of mijn da de foto’s wilt beoordelen. Als er dan nog onduidelijkheden zijn nog nieuwe foto’s maken.

Spannend zeg! De vorige twee zijn net voor mn neus verkocht dus hopelijk is drie keer scheepsrecht.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:15

Moderatoropmerking:
Deze post is leeggehaald omdat hij niet voldoet aan de aanwijzingen in de OP. Vragen of er vraag is naar projectpaarden mag; erbij vermelden dat iemand er één te koop aanbiedt mag niet.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:27

Ik denk heel weinig, iedereen wil ze wedstrijdklaar hebben (of bomproof en klaar om alleen het bos in te gaan wat recreatie-versie van wedstrijdklaar is).

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:27

Ik denk dat dat een beetje aan het project ligt en dat je net de juiste match moet vinden. Ik zou daar zelf, afhankelijk van het issue, best voor open staan ware het niet dat ik momenteel nog met een projectje van een vriendin bezig ben. Eigenlijk om diezelfde reden ook, proberen te voorkomen dat ze in de handel terecht komt.
Tegelijkertijd, verkocht is verkocht dus uiteindelijk heb je er dan ook geen zeggenschap meer over natuurlijk.

Shar123
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-06-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 07:47

Ik vind een projectje ook geen optie voor mijzelf. Koop liever een paard zonder teveel gedoe, kan altijd nog wat komen.

Maar er zijn er inderdaad zat die wel de ruimte en mogelijkheden hebben om dat makkelijker op te pakken. Ligt er denk ik ook aan waar je woont, als ik zelf genoeg land had dan had ik eerder een projectje erbij gekocht. Maar hier in de randstad is stallen best lastig dus zou ik dat niet doen.