Het begon met 1 januari op stal werken en daarna heerlijk kunnen rijden met mijn toenmalige leasepony.
deze foto is van een andere rit, ik dacht iets van een maand daarvoor.

Kort daarna heeft Karo enkele weken kreupel gelopen, in die tijd heb ik veel met hem gewandelt.
Toen we het rijden weer gingen oppakken was het wel duidelijk dat springen niet meer kon, hij is ook al wat ouder natuurlijk.
Hierdoor kwam bij mij ook wel het idee op om een andere leasepony te zoeken, want ik wou iets gaan opbouwen, niet steeds meer afbouwen.
Kort daarna kwam Corona Nederland binnen, op dezelfde dag dat de scholen sloten heb ik een kleine fotoshoot met hem gedaan(ik fotografeer zelf).

Door Corona mocht ik niet naar stal als bijrijder, Dit beleid is na 1,5 week verandert naar 1 persoon, per dag, per paard. Dus kon ik toch nog naar stal.
Ik ging wat bitloze ritjes maken, meer om de weilanden stappen dan rijden.
Dit heb ik een tijdje zo gedaan, soms een korte les maar vooral plezier maken.
(Springen naar half April)
Toen zag ik een hele leuk merrie te koop staan.
Ik ben met mijn ouders in gesprek gegaan over een eigen paard, en uiteindelijk heb ik het voorstel erdoor gekregen.
Ik mocht een eigen paard

We hebben 1,5 maand gekeken op internet, 1 keer bij een witte pony wezen kijken, waarvan direct duidelijk was dat het niks was.
Daarna zijn we heel kortdag bij Biko wezen kijken, op het eerste gezicht niet iets waar ik heen zou gaan.
Maar omdat er geen ander paard was waar we konden kijken en hij wel braaf stond aangewezen zijn we er heen gereden.
Bleek dat de dag van te voren een stalgenootje er was geweest, zij vond hem helemaal niks.
Maar, in het echt vond ik zen koppie echt heerlijk.
Nadat hij voorgereden was door mensen daar en mijn instucteur ben ik opgestapt.
Eerst aan de longeerlijn, ookal voelde het heel vertrouwt.
Daarna ook een stukje los en hij voelde heel veilig aan.
Dus na thuis overleg besloten hem te laten keuren, ik heb 4 dagen lang zenuwen gehad en niet geslapen maar toen kwam de keuring.
Hij werd goedgekeurd

Oh wat was ik blij zeg.
Hij mocht dus mee naar huis.
Dit betekende wel dat ik zou stoppen met Karo leasen, dus heb ik met hem nog een fotoshoot gepland.
Bij Merel Wolter fotografie

Nog steeds heel blij met deze keuze, ondanks dat Karo deze dag veel stress had zijn er prachtige foto's uit gekomen. En natuurlijk is het jammer dat hij toen wel stress had, maar omdat ik weet dat het meestal heel goed ging kan ik me daarbij neerleggen. Nogmaals bedankt Merel.
Waar dat avontuur eindigde begon een nieuwe met Biko

We hebben de eerste 2 maanden bijna iedere dag gelest.
Op mijn verjaardag zijn we voor het eerst alleen gaan rijden, het was een stapritje door de boomgaard naast stal.
maar wat heb ik genoten die dag

Toen Biko ongeveer 3 maanden bij mij was ben ik met een vriendin naar stal gegaan en heeft zij wat rijfoto's gemaakt, die dag ging het eigenlijk niet heel fijn maar ik wil toch een foto delen.

We zijn hierna gewoon veel aan t rijden geweest, 2 keer per week les, minstens 1 keer per week longeren en zo vaak mogelijk buiten uitstappen.
11 oktober is hij geschoren omdat hij het echt te warm had.
In begin Oktober zijn we samen met mijn instructeur op Buitenrit geweest, Zijn vriendin (die ook heel veel helpt met Biko) was ook mee met haar paard.
Eerst ging mijn instucteur ff een rondje met Biko omdat hij heel veel spanning had.
Daarna ging hij op het andere paard en ik op Biko.

Een paar dagen later hadden we een hele mooie zonsondergang en heb ik hem even op wei gezet en wat foto's gemaakt.

Begin November hebben we ons eerste sprongetje gemaakt, hier heb ik helaas geen beelden van.
We hebben ook nog leuke kerstfoto's gemaakt, Ik fotografeer zelf dus heb een goede camera en kerstkrans.
deze heeft mijn moeder gemaakt

En zelf heb ik ook wat foto's van hem gemaakt.

Helaas kreeg hij een week later een hele grote rasp uitbraak op zijn rechterachterbeen.
3 dagen later was zijn been dik en liep hij kreupel door de rasp.
we zijn samen met de DA het gaann behandelen en hij liep na 2 dagen weer goed door ontstekingsremmers.
maar daarna kwam de rasp ook op 2 andere benen ondanks dat we de hele tijd aan het schoonmaken waren. We hebben een agressieve shampoo gekregen dat alle bactiereen dood.
dit hielp wel maar uiteindelijk werd het toch weer erger en liep hij weer kreupel doordat de korsten zo in de weg zaten.
Hier enkele foto's

Hij heeft enkele dagen op pijnstilling gestaan en daarna ging het weer bergopwaarts.
In dezelfde periode heb ik een switch gemaakt kwa hoe ik Biko wil rijden, ik reed hem namelijk met martinggaal en sporen.
Ik heb besloten dat ik dat echt niet meer wil, We hebben een rambo mickel aangeschaft zodat ik kan beginnen met bitloos rijden.
Ik stop niet perse met het bit en zadel maar wil hem op bijde manieren gaan rijden.
We hebben nu ook enkele bitloze ritten gemaakt, nog lang niet perfect maar echt heel goed voor de eerste keren. Soms zelfs al stukjes echt zakken en mijn hand opzoeken, hij ontspande zijn kaak ook heel erg wat hij heel lastig vind met bit.
Door het bitloos rijden werd hij met bit een stuk zachter in zen mond (hij word heel snel sterk)en ging dat heel lekker.
Toen heb ik vorige week nog met hem gesprongen, wat hij echt super heeft gedaan

helaas heeft mijn vader de dag hierna een positiefe Coronatest gehad waardoor ik tot dinsdag niet naar stal mag.
Biko word nu verzorgd door mijn instructeur en zijn vriendin dus hij is in goede handen.
Voor het bitloos rijden gaan we aankomend jaar een instructeur zoeken

Als iemand nog een goede weet omgeving Arnhem....
Dat was het voor dit jaar even, een beetje een rommelig maar dat was het jaar ook.