Weer een jaar Lusitano avonturen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Weer een jaar Lusitano avonturen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 20:25

... maar door de coronasituatie wel wat minder avonturen dan normaal. -O-

Geen shows, geen evenementen, geen Rossfechten Symposium en geen WE... Maar gelukkig hebben Santi en ik toch weer genoeg leuke dingen samen kunnen doen. :)

Vlak voor de hele corona ellende begon hebben we nog een leuke Rossfechten training gedaan samen met verschillende geintereseerden en showcollega's.

Afbeelding

Daarna zat ik een tijdje zonder zadel omdat de kussens van mijn zadel opnieuw gevuld moesten worden. In de bak rij ik ook vaak met barebackpad, maar buiten ontwikkelt Santi soms nogal extreme g-krachten :+ dus moest ik daar een andere oplossing voor vinden. Gelukkig vond hij het supergezellig om als handpaard mee te gaan.

Afbeelding

Het voorjaar was natuurlijk rustig, voor ons doen, met de lockdown. Daarom maar eens vrijheidsdressuur weer wat meer opgepakt. Santi heeft leren liggen op commando en we maakten voorzichtig een beginnetje met zitten.

Afbeelding

In het voorjaar werden ook verschillende clinics afgelast. Toen het van de zomer de goede kant op leek te gaan met corona en er meer kon en mocht, ben ik samen met vrienden twee weken naar Arne Koets gegaan om te trainen. Eva Roemaat heeft daar prachtige foto's gemaakt. <3

Afbeelding

Afbeelding

We hebben heerlijke buitenritten gemaakt in de mooie omgeving van het Thuringerwald.

Afbeelding

En in het najaar nog twee leuke fotoshoots gedaan.

Santi helemaal in Portugese stijl, door Marlies Mulder fotografie.

Afbeelding

Stukje piaffe.

Afbeelding

Poseren met garrocha.

Afbeelding

En zijn 'nieuwe' kunstje. <3

En nog een fotoshoot waarin ik mijn lang gekoesterde droom waar heb kunnen maken, waha. :D Santi als eenhoorn! Hij was weliswaar zo ongeveer staatsgevaarlijk met dat ding van 70cm op 'n voorhoofd (lekker koekje bedelen en totaal niet door hebben dat er een steekwapen aan je gezicht vast zit :+ ) maar niettemin hebben we mooie foto's kunnen maken en is hij bewonderd door heel veel wandelaars, waardoor hij zichzelf geloof ik ook wel erg mooi vond. :')

Afbeelding

Afbeelding

En ook in 2020 was Santi natuurlijk weer de knapste, de leukste...en de liefste. :knuffel:

Afbeelding

Maureen95

Re: Weer een jaar Lusitano avonturen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:43

Wat een gave paarden heb je toch! Ik hou ook echt van je historische stijl!

Hopelijk kan je volgend jaar weer meedoen met evenementen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:49

Hele gave foto's!

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 07:28

Wat gaaf, ik hoop voor je dat je aankomend jaar weer veel op pad kan. Wat heeft hij in zijn staart? En hoe blijft zijn (hele mooie) hoorn nou zitten?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:28

Knap! Volgend jaar weer meer evenementen en activiteiten...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:11

Gave foto's :) Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verenstukje wat je zelf achter je oren draagt op de eenhoornfoto. Zelf gemaakt ?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:21

Leuke foto's weer rider.
Nou valt me in ene op dat je korte singelstoten hebt aan je zadel;
heb je daar een recht toe recht aan lange veelzijdigheidssingel bij of heb je een singel à la deze portuguesa van Marjoman, plaatje hier: https://www.marjoman.es/intranet/index. ... s&id=22677 ?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 11:51

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

amaniblauw schreef:
Wat gaaf, ik hoop voor je dat je aankomend jaar weer veel op pad kan. Wat heeft hij in zijn staart?

Dat is een hoesje, wordt ook wel tail binder of staartcorset genoemd. :') Bij een aantal Iberische disciplines wordt de staart helemaal opgevlochten, bijvoorbeeld voor het werken met koeien, WE of hogeschoolsprongen. Omdat Lusitano's van nature heel diep en makkelijk kunnen gaan 'zitten' loop je anders het risico dat ze op hun eigen staart trappen. Om te zorgen dat de staartvlecht beter blijft zitten kun je er zo'n hoesje om heen doen. Zonder lukt het ook wel, maar met vind ik wel sjiek en het past ook wel bij het volledig barokke plaatje. :D

Citaat:
En hoe blijft zijn (hele mooie) hoorn nou zitten?

Daar is wel een klein beetje photoshop aan te pas gekomen, maar voornamelijk omdat Santi een lastige vachtkleur heeft. De hoorn zit met schroefdraad vast aan een klein rond plaatje. Aan dat rondje plaatje heb ik elastiek vastgemaakt wat achter zijn oren langs gaat en om zijn neus. Om het rondje weg te werken zit er een haarstukje op (valse voorlok) waar de hoorn dan weer bovenop vastgeschroefd is. Santi heeft veel verschillende tinten bruin in zijn vacht dus bruin elastiek blijf je helaas (vaag) zien. Bij een zwart paard kun je dat makkelijker weg werken.

henny_W schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verenstukje wat je zelf achter je oren draagt op de eenhoornfoto. Zelf gemaakt ?

Nee, dat is gemaakt door een bedrijf uit de UK, Flights of Fancy. Zij maken allerlei kostuumprops met veren.

Elbony schreef:
Nou valt me in ene op dat je korte singelstoten hebt aan je zadel

Dat lijkt maar zo, haha. :j Ik heb lange stoten en een korte singel (je kunt dit goed zien op de foto waar hij ligt), een Rossner Anatomic van 55cm. Positie en type stoten, samen met type singel, maken in mijn ervaring een wereld van verschil qua hoe een Iberisch zadel hoort te liggen. Als we lollige dingen gaan doen moet alles wel muurvast blijven liggen :+ en dat doet deze combi op dit paard. Singelstoten hebben een v-opbouw en een passant onderaan het zweetblad om een optimale ligging van de singel te bewerkstelligen.

Ik heb in het verleden een ander paard gereden met een Gomes Equestre traditioneel Portuguesa zadel, met korte, rechte stoten. Daar zat zo'n singel bij als op je afbeelding. Portuguesas zijn rejoneo/veedrijverszadels van oorsprong, die moet ook bij extreme bewegingen van paard en ruiter goed blijven liggen. De bouw van de Lusitano in samenhang met zijn vermogen om flink te versnellen en extreem te verzamelen maakt in mijn ervaring dat je altijd iets van v-strapping nodig hebt. In het geval van een traditioneel zadel zit die v-strapping dan dus in de singel i.p.v in de stoten maar het effect is enigzins vergelijkbaar. :)

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:49

Elbony schreef:
Nou valt me in ene op dat je korte singelstoten hebt aan je zadel

Dat lijkt maar zo, haha. :j Ik heb lange stoten en een korte singel (je kunt dit goed zien op de foto waar hij ligt), een Rossner Anatomic van 55cm. Positie en type stoten, samen met type singel, maken in mijn ervaring een wereld van verschil qua hoe een Iberisch zadel hoort te liggen. Als we lollige dingen gaan doen moet alles wel muurvast blijven liggen :+ en dat doet deze combi op dit paard. Singelstoten hebben een v-opbouw en een passant onderaan het zweetblad om een optimale ligging van de singel te bewerkstelligen.

Ik heb in het verleden een ander paard gereden met een Gomes Equestre traditioneel Portuguesa zadel, met korte, rechte stoten. Daar zat zo'n singel bij als op je afbeelding. Portuguesas zijn rejoneo/veedrijverszadels van oorsprong, die moet ook bij extreme bewegingen van paard en ruiter goed blijven liggen. De bouw van de Lusitano in samenhang met zijn vermogen om flink te versnellen en extreem te verzamelen maakt in mijn ervaring dat je altijd iets van v-strapping nodig hebt. In het geval van een traditioneel zadel zit die v-strapping dan dus in de singel i.p.v in de stoten maar het effect is enigzins vergelijkbaar. :)[/quote]

;-) ik kan het bijna niet geloven dat er een korte dressuursingel zichtbaar zou zijn op Santi's liggende foto, en dan ook nog maar 55 cm.

Ik ken de problemen met schuivende zadels en g-krachten, vandaar dat ook ik een zadel heb met stoot 2 en 3 in y-vorm + een c-vormige dressuursingel (wel 65cm lang!) om de naar voren liggende singelgroeve te kunnen bereiken zonder de hele lading op of nog erger over zijn schouderkop te trekken.

edit: nou ben ik toch wel heel benieuwd naar jouw ervaring van beide singelstootvarianten kort recht met portuguesa singel versus dressuurstoot met v/y constructie en dresuursingel. Welke variant blijft het meest stabiel? en Welke variant is het meest aangenaam voor paard zijn spieren (in het bijzonder plaatje hier https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... ce=sh/x/im
nummer 7 schijnt nog latisimus dorsi te zijn maar dan vooral het stuk wat het dichtst bij het voorbeen zit)?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:53

Daar is geen eenduidig antwoord op te formuleren, is per paard verschillend. De plaats en vorm van de schouder zijn belangrijk, maar ook de plek van de singelgroeve en de vorm van de buik (bij een rondere buik gaat de singel eerder wandelen). Een v-constructie werkt voor veel paarden goed maar kan het zadel ook naar voren trekken. De zit van de ruiter heeft daarnaast ook veel invloed; als je een paard hebt wat makkelijk verzameld en je maakt geen ruimte in je zit om de bolling van de rug op te kunnen vangen, zal het paard het zadel naar voren stuwen, over de schouder heen.

Iberische zadels liggen sowieso écht achter de schouder, i.t.t veel Engels type zadels. Daardoor is de invloed van het zadel op de beweging direct ook heel anders, maar je evenwichtspunt als ruiter ook.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:16

Ik had er overheen gelezen dat je over 2 verschillende paarden praat, v.w.b. Marjoman's en Gomez' zadel constructie. Dan is het lastig vergelijken, als de paarden niet dezelfde bouw hebben.
Mijn PRE heeft met zijn spaanse zadel geen last meer met schuiven; en zijn eerste zadel (antieke Syd Hill met oversingel) bleef ook liggen als een huis. Alle andere zadelpas-probeersels daarentegen niet.
Ik had al eens zitten te filosoferen of de traditionele spaanse singelstoot-oplossing met korte stoten en portuguesa-singel niet evenzeer bruikbaar zou kunnen zijn, maar dan wel vriendelijker voor de paardenspieren. Vandaar mijn vraag aan jou.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:22

Wauw, wat een gaaf paard! En een prachtig zadel. Ik ben al blij met mijn unieke deuber, maar jouw zadel doet zeker niet onder. En je prachtige lusi ook niet!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:02

Dank je rider voor de tip van het bedrijf uit de UK :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 19:44

elbony schreef:
Ik had al eens zitten te filosoferen of de traditionele spaanse singelstoot-oplossing met korte stoten en portuguesa-singel niet evenzeer bruikbaar zou kunnen zijn, maar dan wel vriendelijker voor de paardenspieren. Vandaar mijn vraag aan jou.

Wat voor type Spaans zadel heb je? Ze lenen zich niet allemaal voor korte singelstoten (hoewel dat ook wel weer afhankelijk is van het type paard). :)

@Earthfocus: Thanks! Deuber heeft ook hele fijne zadels, helaas voor Santi allemaal te lang. Ooit koop ik nog een tweede Luso waar een Deuber Jerez of Amarant op past, haha. :')

@Henny_w: graag gedaan!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:09

rider schreef:
elbony schreef:

Wat voor type Spaans zadel heb je? Ze lenen zich niet allemaal voor korte singelstoten (hoewel dat ook wel weer afhankelijk is van het type paard). :)

@Earthfocus: Thanks! Deuber heeft ook hele fijne zadels, helaas voor Santi allemaal te lang. Ooit koop ik nog een tweede Luso waar een Deuber Jerez of Amarant op past, haha. :')

@Henny_w: graag gedaan!

Ik heb de Deuber el campo Shorty, het enige zadel dat op mijn mega korte eerste lusitano pastte.
Een normaal dressuurzadel kon zelfs een 16inch niet op.
Misschien toch een overweging om daar eens voor te kijken als je heel graag een Deuber wilt?