Gelukkig merken de paarden hier niks van al die ellende en zij hebben gewoon lekker een jaar hun leven geleefd. En nog gelukkiger dat ze allemaal nog compleet zijn. Geen ziektes gehad of rare capriolen beleefd, de rest is maar mooi meegenomen toch?
Dit is mijn hele clan bij elkaar:

Van links naar rechts:
Aik (Highline x Jetset D). Een 15-jarige KWPN-ruin van 1.65. Onze nieuwste aanwinst. Hij is sinds mei 2020 bij ons.
Elmira van de Hogenkamp (v. Krimh). Een 26-jarige NRPS ster-merrie van 1.52. Vroeger ingezet voor de fokkerij, daarna bij een manege terecht gekomen waar we haar in 2018 vandaan hebben gehaald. Mijn dochter heeft nog 2 jaar met veel plezier met haar gereden, maar sinds deze zomer is ze officieel met pensioen.
Florentino (Florencio x Rockefeller). Een 16-jarige NRPS-ruin van 1.65. Gefokt door mijn ouders en nu sinds ruim een jaar bij mij op stal.
Wainonia (Oliver x Wolfgang). Een 17-jarige KWPN-merrie van 1.61. Gefokt door mijn ouders en sinds 2014 bij mij op stal.
Veronia (Macho Polo x Oliver). Een 5-jarige Groninger merrie van 1.70. Gefokt door mij en nog altijd in mijn bezit.
Het had het jaar moeten worden van Veronia's L2 debuut, van onze eerste BB-springwedstrijd samen, maar dat werd het niet. Was het daardoor een slecht jaar voor ons? Nee hoor, want tijdens de eerste lockdown besloot ik om dan maar eerder dan gepland een veulentje te gaan fokken met haar. En we hadden geluk, want binnen 2 rondes was Veronia drachtig van de schitterende Zwaar Warmbloed hengst Ecksteins Eminenz. Wie het leuk vindt om haar dracht te volgen, dit is haar volgtopic: [KS-MK] Zorgt Veronia voor een vierde generatie in 2021?
In april 2021 mogen we een veulen verwachten uit deze combinatie. We hebben natuurlijk niet helemaal stil gezeten het hele jaar en onze kilometers onder het zadel alsnog op een leuke manier gemaakt. Zo hebben we ook wat online-proeven gereden in onze eigen achtertuin, meegedaan aan de competite voor Groninger paarden, dressuurclinics en dressuurlessen gevolgd, onze eerste springlessen gehad (voor de dracht), maar vooral samen plezier gehad.

Ons verhaal van dit jaar staat ook in het verenigingsblad van Het Groninger Paard

Voor Wainonia was het plan voor 2020 om te bevallen van haar veulen en haar opnieuw te laten dekken. Haar buik groeide gestaag door en vol spanning werd het april. Helaas bleek haar dikke buik niet door een veulen te komen maar waarschijnlijk meer van de lekkere merriebrokken die ze kreeg, want na onderzoek bij de DA bleek dat ze het veulentje ergens kwijt moet zijn geraakt. Best wel een domper natuurlijk, maar we hadden goede afspraken met de hengstenhouder en ze kon terug gedekt worden. Helaas leverde het na meerdere pogingen geen dracht op, waarna ik heb besloten dat het genoeg is geweest. Wainonia wordt door mijn verzorgsters recreatief gereden en heel af en toe stap ik er zelf nog eens een rondje op.

Niet alleen ik was blij toen ze terug was van het dekstation, ook haar dochter en vriend begroetten haar zo liefdevol. Echt een mooi moment was dit.

Moeder Wainonia (rechts) en dochter Veronia(links) samen

Florentino is dit hele jaar lekker in beweging geweest. Hij wordt gereden door één van mijn stalamazones en daarom heb ik eigenlijk geen beeldmateriaal van hem. Hij gaat in ieder geval mooi vooruit en er is een startkaart zichtbaar aan de horizon. Ik zou het heel leuk vinden als hij toch nog de sport wat in kan gaan, ondanks zijn leeftijd.
Knap is hij zeker ook

Dan hebben we nog Aik. Toen we besloten dat Elmira (hier Penotti genoemd) dit jaar met pensioen zou gaan, heb ik hem als opvolger gekocht voor mijn dochter. Wel hebben we afgesproken hem voorlopig samen te rijden, omdat hij best een heel paard is en mijn dochter daar nog in moet groeien, plus dat ik hem zo wat op zijn niveau kan houden voor haar. Ik plaats alleen foto's van mezelf met hem in dit topic. Aik is deze zomer mee geweest naar een fotoshoot:

Daarnaast zijn we thuis aan het trainen en lessen geweest.

En is hij één keer mee geweest op concours. Wat leuk om na al die tijd weer eens in 20x60 te rijden met een paard. Hopelijk is er volgend jaar weer een beetje meer ruimte voor wedstrijden als we corona onder de duim krijgen.
Ik hoop dat we volgend jaar een mooi jaar mogen krijgen met de geboorte van het veulen in het vooruitzicht en daarnaast lekker kunnen doorwerken en plezier mogen hebben met onze paarden.
Namens de paarden wens ik iedereen hele fijne feestdagen en een beter 2021!