Over wegen die naar Rome leiden gesproken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_xfe

Over wegen die naar Rome leiden gesproken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 22:32

Wauw daar gaan we dan mijn eerste topic 8-)

Sinds een paar weken ben ik trotse eigenaar van een ontzettend leuk paard, een 6 jarige KWPN ruin genaamd J'adore (v. Starpower). Nou ben ik niet zo van de deftige namen dus op stal heet hij gewoon Japie. Het is een ontzettend lief en voorwaarts paard, maar met een heerlijk boevenkoppie. Een keer een sprintje naar de andere kant van de bak, of schrikken van het krukje dat er 20 rondjes geleden ook al stond daar draait meneer zijn hoef niet voor om.
In dit topic wil ik graag onze avonturen en vooruitgang delen *\o/*

Hoe staan we er op dit moment voor?
Op dit moment werken wij aan goede basiscommunicatie, Japie is best wel voorwaarts, maar nog niet zo goed aan mijn been en liever bezig met alle dingen die om hem heen gebeuren. Zoals een paard wat voorbij komt lopen of dat enge krukje ;)
Mijn eigen valkuilen vind ik echter nog belangrijker, ik zit namelijk scheef. Ik heb te veel gewicht op mijn linker been, hierdoor bellemmer ik Japie en dit uit zich dat hij rechtsom minder fijn loopt en ''slechter'' de bocht om gaat (tips zijn meer dan welkom, in het nieuwe jaar ga ik op zoek naar professionele hulp bijv. fysio). Mijn 2e valkuil is dat wanneer Japie fris is ik ''stop met rijden'', waardoor hij zijn eigen plan gaat trekken.

Op dit moment ben ik mij aan het verdiepen in de trainingsmethode van Rien v/d Schaft. Ik moet zeggen, het valt mij zwaar... Er is nog zo veel wat ik niet begrijp, maar laten we bij het begin beginnen. Vooral het goed contact houden vind ik erg moeilijk, wat ik er van achter in rijd laat ik bijna altijd aan de voorkant weer afvloeien terwijl ik hem juist aan het bit wil rijden. Morgen ga ik weer rijden en zal ik posten hoe het is gegaan.

Afbeelding
De heer in kwestie

Marigo

Re: Over wegen die naar Rome leiden gesproken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:51

Gefeliciteerd met je paardje! Zeker een knapperd :) Ik volg je even, want herken ook totaal wat je zegt over balans (zelf scheef zitten) in combinatie met een paardje dat spooky kan zijn. Mijn leasepaard heeft dat ook. Benieuwd naar jullie voortgang!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:54

Wat een leuk paard! Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je; zoek een goede instructeur en neem les. Ik heb op dit moment 1x in de week privéles met mijn jonge paard en daar hebben we beiden zoveel profijt van.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:57

Leuk paard :j

En fijn dat je ook naar jezelf kijkt mbt wat er beter kan :)
Met goede begeleiding kun je heel ver komen met die instelling

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:00

Wat goed dat je een fijne weg aan het zoeken bent! Met de basis van van der schaft kom je al heel ver.

Mbt je ‘probleem’ van stoppen met rijden. Ik kom dit veel tegen als trainer bij mijn leerlingen. Vaak ook wat afgeleide en kijkerige paarden. Voor zover ik kan zeggen vanaf een scherm is mijn tip echt oefeningen te rijden op die momenten. Maak een volte op dát moment, niet 10 meter verder maar echt direct. Stuur je paard, kijk waar je heen wilt en rijd de lijn die in je hoofd zit. Maak die overgang zodra je paard z’n focuss verliest, naar een gang langzamer, vlotter of halt. Als je dat consequent op een vriendelijke manier doet leert je paard echt snel zijn aandacht erbij te houden. Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:03

Wat een leukerd!
Ik ben over de vloer geweest bij een fysio met flexchair, zoek even naar 'ruitertraining flexchair netwerk'.

En wat ik mij herinner van Van der Schaft is dat hij juist niet van 'drijf voor tien kilo en vang dan acht kilo op' is.
Zoek een tempo/ ritme/ snelheid waarin je dier kan ontspannen, teugel houdt contact met de mond (ik kies voor drie gram ipv kilo's) en de bedoeling is dat je dier dit accepteert.
Hopelijk krijg je na verloop van tijd aanleuning en wordt het dier nagefelijk, de eerste stap is rondrijden met de contactteugel en verder niet zeuren over hoofd/ halshouding.
(Ik ben op stal inmiddels :') gepromoveerd tot vrijetijdsruiter... :j )

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 01:29

Bedankt voor jullie leuke reacties en de tips natuurlijk! :)*
Op dit moment ben ik bezig met het afronden van mijn studie en druk aan het verhuizen, ik ga van noordholland naar overijssel en moet nog een aantal keer heen en weer. Zodra ik hier mee klaar ben ga ik op zoek naar goede instructie.

Gister heb ik voor mijn gevoel niet fijn getraind, Japie deed super zijn best maar het wilde bij mij totaal niet lukken. Doordat ik zo scheef ben springt hij steeds om in de rechter galop wanneer ik been geef, is ook totaal logisch omdat mijn hele lichaam zegt dat we naar links gaan... Alhoewel we in draf nu echt hele fijne stukjes hadden. Ook lag er een enorme plas met water in de bak, gelukkig is Japie een echte waterrat en ging hij er heel dapper en vol enthousiasme doorheen! Ik denk zelfs dat als ik hem de kans zou geven dat hij er even in was gaan liggen haha. Kreeg zelfs nog complimenten dat ik de buitenbak nog in durfde met dit weer ;)

Vandaag met trainen lekker rustig aan gedaan, beetje oeffenen met lang en laag. Vind hij nog wel lastig, hij drukt zich graag op, maar dat gaat al steeds beter.
De hoefsmid die ik normaal heb voor mijn andere paardje heeft zijn hand gebroken, dus die is helaas voorlopig uit de running. Japie was echt heeeel erg toe aan nieuwe schoenen, toevallig was er vandaag een andere smid op stal die nog wel tijd over had om hem ook te bekappen en nieuwe ijzers er onder te slaan. Hij is denk ik wel 3cm kleiner in totaal, want man wat waren zijn hoeven lang zeg. :roll:

Fijne kerst alvast <|-
Volgende update komt zondag of maandag!

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:50

Nou de kerst zit er weer op voor dit jaar, meteen weer 3 kilo zwaarder door al dat lekkere eten! Y)(^) nu op naar een mooie start van het nieuwe jaar!

Afgelopen week heel veel aandacht besteed aan mijn eigen zit, gewicht meer op rechts, knik in mijn armen en handen wat hoger, ook mijn onderbeen wat meer naar achter houden en rechtop zitten. Veel tegelijk dus, als het een beter gaat steekt het volgende de kop op. Ik merk dat we vooruitgaan en dat motiveert mij ontzettend, Japie gaat steeds lekkerder lopen. Na het bezoekje van de smid kan hij weer mooi ruim bewegen. Ook het gymnastiseren op de rechterhand werpt zijn vruchten af, rechtsom loopt hij super fijn, linksom heeft hij nu iets meer moeite en komt hij iets terug in tempo. Het galopperen gaat langzaam ook iets beter, dit oefen ik steeds doelgericht maar korte stukjes, liever 2 goede rondjes dan 10 slechte.

Vandaag was ik lekker in de buitenbak aan het rijden en kwamen er 2 stalgenootjes terug uit het bos dat op loopafstand is, Japie vond dit maar vreselijk interessant en daar gingen we dan, met luid gehinnik en een flinke snelheid om die paarden te bekijken. :evaw: Op zulke momenten maakt hij zich echt sterk, is hij volledig in zijn eigen wereld en dan is het wel lastig hem weer bij de les te krijgen. Na een paar rondjes was hij uitgeraasd en konden we weer fijn verder trainen gelukkig!

Afbeelding