2020 met Sunshine, jaar van vertrouwen en progressie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kristy1998x

2020 met Sunshine, jaar van vertrouwen en progressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 01:04

Ondanks dat wij dit jaar niet volledig met elkaar hebben doorgebracht ben ik erg blij dat ik jou in 2020 heb aangekocht. Een klein paspoortje:

Sunshine
12 Jarige Paint x New Forest merrie

Kort samen gevat; een oud fokmerrie welke nog geheel groen is/was op diverse gebieden welke mij erg veel kennis heeft bij gebracht en vertrouwen heeft terug mogen geven op paardengebied.

Mei 2020:

De verkoop foto waar ik zo verliefd op werd;
Afbeelding

Na het inslapen van mijn merrie en de aankomende verkoop van mijn ruin was ik lichtelijk opzoek naar een nieuwe pony. Gezien de afgelopen paar jaar op paardengebied geen geweldige jaren zijn geweest wilde ik een pony met een stabiel karakter maar ook zeker iets waar nog wel werk in zat. Tijdens een kleine zoektocht een advertentie tegengekomen welke erg aansprak. Een oud fokmerrie van 12 jaar welke op alle vlakken eigenlijk nog groen is, mét een stabiel karakter. Afspraak gemaakt en wezen kijken, het klikte meteen. Eind Juni stond je dan ook in de trailer om naar je nieuwe huis te gaan *\o/*.

Afbeelding

Juni 2020:

Juni bestond vooral uit elkaar leren kennen, samen wandelen in de omgeving, een begin maken met het zadel en een deel van de basis omgang bevestigen. Sunshine was in het begin erg kopschuw en het heeft even geduurd voordat dit eruit was. Tussendoor heeft ze vaak vrije dagen gehad om fijn op haar nieuwe plek te kunnen wennen.

Afbeelding

Juli 2020:

Juli verschilt niet zo heel erg in vergelijking met Juni. Veel wandelingen, veel rust en bezig met het zadelmak maken. Hierin heb ik fijn de tijd genomen met het oefenen van het op/af stijgen en het hangen over haar heen. Ik wou er niet eerder op dan dat zij bij deze handelingen geheel relaxt was zodat ik zeker weet dat het tempo niet te snel is.

Afbeelding
Afbeelding

Augustus 2020:

Sunshine pakte alles zo braaf en snel op dat ik begin Augustus voor het eerst op haar ben gestapt. 2 dagen na onze eerste keer onder het zadel heb ik met haar een rit in het bos gemaakt :o.

Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik haar voor de verandering eens een keer laten vrijspringen.  Ik was namelijk erg benieuwd naar haar techniek en werkwilligheid. Ik kan je zeggen dat ze deze aardig overtroffen heeft.

Afbeelding
Afbeelding

September 2020:

In September ben ik wat intensiever bezig geweest vanaf de grond. Voornamelijk aan de longe/dubbele longe. Iets wat voor haar totaal nieuw was en ook niet zonder slag of stoot ging. Al met al deed ze het super. De focus lag hierin vooral op het wennen aan deze handelingen/manieren van trainen, het lichamelijk correcte deel komt later wel. Ze liep dus maar al te graag als een lama en drukte haar rug geregeld weg. Ook ben ik er deze maand zo nu en dan eens opgestapt en heeft Sunshine veel vrije dagen gekregen :z.

Afbeelding

Eind September heb ik besloten om haar te verhuizen van stalling. Voorheen stond ze 24/7 buiten en deed ik de verzorging zelf. Echter stond ze hier constant op scherp en was er geen stal om fijn tot rust te komen. Ze gaf erg duidelijk aan dit nodig te hebben. Dit icm mijn recente zwangerschap heeft mij doen besluiten opzoek te gaan naar een vol pension stalling. Toevallig een stal hier in de buurt plek vrij gekregen, 2 dagen na de bezichtiging heb ik haar hierheen verhuisd. Een super fijne luxe en kwaliteitsvolle accommodatie. Eentje die in de paardenwereld helaas niet vanzelfsprekend is. Wat staat ze hier fijn zeg! Vanaf dag 1 helemaal op haar plek <3.

Afbeelding

Oktober 2020:

Na de verhuizing rustig aan alles weer opgepakt. Enkele keren onder het zadel gereden maar voornamelijk aan de longe/dubbele longe gewerkt. Ook hebben wij ons 1e sprongetje onder het zadel gemaakt, laag en puur voor de positieve ervaring. Gezien mijn zwangerschap word er niet vaak meer gereden, tevens wou ik dat ze de juiste bespiering op zou gaan bouwen. De maanden van mijn zwangerschap gebruik ik dus voornamelijk om haar vanaf de grond een goede basis te geven in kennis en bespiering zodat wij aankomend voorjaar/zomer intensief onder het zadel bezig kunnen gaan. Op de grond pakt Sunshine alles in een sneltrein vaart op. Waar alles eerst nog nieuw was is ze nu steeds meer gewend en zoekt ze vaker de ontspanning op. Ik laat haar hierin fijn zoeken en op eigen benen lopen en geef haar waar nodig een setje in de goede richting. Ondertussen ben ik de duur en intensiteit van de training rustig aan het opbouwen.

Afbeelding
Afbeelding

November:

November bestond uit herhalen en verfijnen van de training, maar voornamelijk uit veel vrije dagen. Het rijden ligt op dit moment zo goed als stil. Ook ben ik enkele keren met haar van het terrein af geweest om de omgeving te verkennen. De brug over, langs de drukke weg, fietsers, vrachtwagens het maakt haar allemaal niets uit. Precies het karakter waar ik naar opzoek was, een gouden pony. Sunshine heeft eind deze maand een kleine week in quarantaine gestaan omdat er een paard op stal niet helemaal lekker was. Dit was gelukkig niets ernstigs waardoor wij alles snel weer hebben kunnen oppakken.

Afbeelding

December:

En dan is het alweer December, ruim een half jaar is voorbij en wat is ze vooruit gegaan zeg. Hierin heeft de verandering van stalling en de vele dagen rust tussendoor haar ontzettend goed gedaan. Momenteel ben ik samen met een behulpzame kennis de training aan het uitbouwen. Ik train haar nu zelf 2x per week intensief en er word door mijn kennis nog 2 a 3 dagen wat mee gedaan. Zo zal ze dus de komende tijd 4 a 5 dagen per week actief bezig zijn. Nu de basis er fijn inzit en Sunshine lekkerder in haar lijft zit ligt mijn focus vooral op het opbouwen van spieren en de activiteit. Na mijn uitgerekende datum zal ik het rijden gaan oppakken en hier intensiever in bezig gaan. Mijn doel is om in 2021 een begin te maken met oefenwedstrijden, zowel springen/dressuur/cross. Tot die tijd word er vanaf de grond lekker met haar verder gewerkt en krijgen de spieren alle kans om zonder belasting van een ruiter op te bouwen. Ondanks dat ze nu niet gereden word zijn er nog veel gebieden om fijn mee bezig te gaan, los van de training aan dubbele longe/met lichte bijzet. Er word dan ook geregeld grondwerk gedaan en nieuwe dingen geoefend. Zo heef Sunshine deze week voor het eerst in de stapmolen gelopen en zijn wij een begin aan het maken met grondwerk in vrijheid en enkele vrijheidsdressuur kunstjes.

Afbeelding

https://i.ibb.co/TtCQkNd/PSX-20201216-142815.jpg

Last but not least heb ik hieronder enkele vergelijkingsfoto's geplaatst. Ze is in ruim 2 maanden tijd zo gegroeid en is een stuk lekkerder in haar lijf komen te zitten. Waar ze eerst nog achterliep in gewicht, graag als een lama liep en haar achterhand er niet goed onderzette is ze hierin erg veranderd. Ik ben dan ook super trots op hoe deze pony alles oppakt en zo graag aan het werk is. Ik kan niet wachten om midden 2021 weer vol met haar aan de slag te zijn en haar nog meer te zien groeien.

Vergelijking lichamelijk:

https://i.ibb.co/3rdTBmW/PSX-20201203-164925.jpg

Vergelijking training met lichte bijzet:

https://i.ibb.co/n88PCRx/PSX-20201216-194059.jpg

Vergelijking training dubbele longe:
https://i.ibb.co/G0GYRp3/PSX-20201216-193807.jpg

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik terugkijk op een erg geslaagd 2020, een jaar waarin ik mijn plezier en vertrouwen heb terug gevonden en een pony gigantisch heb zien groeien. Wij willen jullie allen alvast prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen <|-. Voor degenen die het leuk vinden onze progressie te blijven volgen heeft Sunshine haar eigen volgtopic; [PP] [VOLG] After rain comes... Welkom Sunshine

https://i.ibb.co/y85zgWf/PSX-20201216-142557.jpg
Laatst bijgewerkt door Ymor op 17-12-20 05:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 afbeeldingen. De rest in link

_Sofie

Re: 2020 met Sunshine, jaar van vertrouwen en progressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:14

Leuke veelzijdige pony!

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 02:04

Dankje dat is ze zeker <3.
Vind ook echt alles leuk om te doen.

_Sofie schreef:
Leuke veelzijdige pony!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 07:22

Leuk om te zien, daar ga je nog veel plezier mee hebben!

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:15

Heel leuk en mooi paardje. Ik heb je volgtopic ook gelezen. Heel leuk!

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 22:16

Leuke reacties, dankjullie :o. Plezier is een ding wat we zeker hebben! Gisteren met mijn 21 weken zwangere buik een rondje langs de weg gesukkeld zonder zadel, mevrouw was super braaf <3.