Kun je op afspraak een paard later kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

So_fia

Kun je op afspraak een paard later kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:18

Hi allemaal,

Misschien een wat gekke vraag, maar eerst even een kleine intro.
Ik ben nu al enige tijd opzoek naar een veulen. Ik heb er nu eentje op het oog waar ik echt een heel goed gevoel bij heb en ik graag zou willen kijken. De vraagprijs ligt echter boven mijn budget, maar aan de hand van wat over en weer berichten met elkaar zijn ze bereid best wat te zakken in prijs. Nu is dit voor mij alsnog wat te duur, dit heb ik ook aangeven en daarmee dus vriendelijk afgewezen.

Ik heb hierop een reactie terug gehad dat ze een goed gevoel bij mij hadden en het fijn zouden vinden als ik toch zou langs komen, zij hebben gezegd dat zij qua financiën toch nog wat zouden kunnen zakken, of dit is in ieder geval wat ik eruit opmaak.

Nu zou ik ook erg graag gaan kijken maar ik wil mijzelf niet blij maken met iets wat niet kan.

Mijn vraag is dus, bestaat er zoiets als nu alvast een contract opstellen wat de verkoper verzekerd dat je het veulen binnen een bepaalde tijd wel zal kopen?

PS. ook hoor ik graag wat gebruikelijk is bij de aanschaf van een jong paard. (qua contract etc.)
Laatst bijgewerkt door So_fia op 09-12-20 20:00, in het totaal 3 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:24

Leuk dat je een veulen wil kopen!

Met veulens is het vrij gebruikelijk dat ze eerder verkocht zijn dan dat ze opgehaald/betaald worden. Dit door het feit dat ze pas weg mogen na het afspenen.
Hoe het precies geregeld wordt kunnen anderen beter vertellen maar een aanbetaling en voorlopig contractje kunnen zeker uitkomst bieden in zo'n geval.
Belangrijk om afspraken te maken over de 'wat als' situaties...wanneer haal je het veulen wel op, wil je eventueel nog een klinische keuring veulen-stijl, stel het veulen krijgt een ongeluk, ontwikkelt een stalgebrek etc.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:27

Als verkoper zou ik dat niet doen, tenzij je nu een goede aanbetaling doet. Maar als koper zou ik dat dan weer niet doen. Stel dat hij een blessure krijgt, wil jij hem dan nog, en krijg je dan als je hem niet wilt het geld terug? Stel je krijgt het geld toch niet bij elkaar wat dan?
Kun je nu geen geld lenen? van familie bijvoorbeeld.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:30

MariekeS_ schreef:
Met veulens is het vrij gebruikelijk dat ze eerder verkocht zijn dan dat ze opgehaald/betaald worden. Dit door het feit dat ze pas weg mogen na het afspenen.

Ik mag aannemen dat deze, gezien de tijd van het jaar, wel afgespeend is.

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:42

pillow schreef:
Als verkoper zou ik dat niet doen, tenzij je nu een goede aanbetaling doet. Maar als koper zou ik dat dan weer niet doen. Stel dat hij een blessure krijgt, wil jij hem dan nog, en krijg je dan als je hem niet wilt het geld terug? Stel je krijgt het geld toch niet bij elkaar wat dan?
Kun je nu geen geld lenen? van familie bijvoorbeeld.

Ah dit zijn inderdaad goede zaken om over na te denken, ik vind het een lastige situatie. Helaas kan ik op dit moment niet van iemand geld lenen

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:44

MariekeS_ schreef:
Leuk dat je een veulen wil kopen!

Hoe het precies geregeld wordt kunnen anderen beter vertellen maar een aanbetaling en voorlopig contractje kunnen zeker uitkomst bieden in zo'n geval.
Belangrijk om afspraken te maken over de 'wat als' situaties...wanneer haal je het veulen wel op, wil je eventueel nog een klinische keuring veulen-stijl, stel het veulen krijgt een ongeluk, ontwikkelt een stalgebrek etc.

Ah ik heb het misschien wat verkeerd verwoord, het is een jaarling, dus hij staat nu bij leeftijdsgenoten. Dankjewel voor je reactie, er komt natuurlijk veel bij kijken, ook nog zaken waar ik nog niet veel van af weet of wat gebruikelijk is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:45

pillow schreef:
MariekeS_ schreef:

Ik mag aannemen dat deze, gezien de tijd van het jaar, wel afgespeend is.

Nee, waarom? Ze staan er nogal eens, van september.
Daarnaast zijn er, gelukkig, nog altijd mensen die ze liever wat langer bij de merrie hebben lopen.

Ik heb het meerdermalen gedaan maar altijd met een aanbetaling, soms een bedrag inkl stalling, soms de stalling apart. Kwestie van met elkaar afstemmen.

Gini

Re: Kun je op afspraak een paard later kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:48

Afspraken maken en dingen in contracten gieten kan altijd. Die afspraken en contracten ook (laten) nakomen wanneer er iets misloopt, is een ander paar mouwen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:48

Met aanbetaling is dat best mogelijk :)

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:59

Gini schreef:
Afspraken maken en dingen in contracten gieten kan altijd. Die afspraken en contracten ook (laten) nakomen wanneer er iets misloopt, is een ander paar mouwen.

Waar zou ik dan aan moeten denken? Met een contract is het in ieder geval wel juridisch bindend lijkt mij

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:03

Dat klopt, maar ga je de daadwerkelijke juridische stappen ondernemen wanneer het zo ver komt? Dat gebeurt ook niet gratis.

En waaraan denken? In de paardenwereld zijn de mogelijkheden legio:
- je hebt het bedrag binnen de vooropgestelde termijn toch niet bijeengespaard
- het veulen breekt een been nadat je aanbetaald hebt. De eigenaars willen de aanbetaling niet teruggeven.
- het veulen wordt aan een ander verkocht voor een hoger bod

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:13

Gini schreef:
Dat klopt, maar ga je de daadwerkelijke juridische stappen ondernemen wanneer het zo ver komt? Dat gebeurt ook niet gratis.

En waaraan denken? In de paardenwereld zijn de mogelijkheden legio:
- je hebt het bedrag binnen de vooropgestelde termijn toch niet bijeengespaard
- het veulen breekt een been nadat je aanbetaald hebt. De eigenaars willen de aanbetaling niet teruggeven.
- het veulen wordt aan een ander verkocht voor een hoger bod

Nee dat klopt, dat zijn inderdaad zaken om over na te denken.

Ik vind het wel wat lastig, het eerste punt wat je benoemt zal geen probleem zijn, maar dat is natuurlijk iets waar zij ook mij in zouden moeten vertrouwen.

De andere twee punten vind ik wel een lastig. Ik vraag me af of je je tegen zoiets kan beschermen of dat dat ook op vertrouwen gebaseerd zal zijn?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:17

Ik zou het zelf echt nooit doen maar : lening afsluiten?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:18

Wat leuk dat je veulen wilt kopen
Ik heb mijn 2 paarden in termijnen betaald. Niet zo maar bij iemand maar waar ik stage liep toen en de tweede op mijn werk toen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:18

Dat is een keuze die je maakt natuurlijk om iets op goed vertrouwen te doen. In de paardenwereld met mensen die ik toch niet echt ken, zou het niet mijn keuze zijn. Maar dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken.

Ik kan alleen zeggen dat een contract opstellen waarbij je op voorhand al weet dat je geen gevolg kan geven aan contractbreuk, misschien leuk is voor je eigen gemoedsrust maar voor de rest dan ook niet zoveel betekent. In een contract leg je namelijk vast wat je afdwingbaar wilt hebben en waar je dus juist niet alleen op goed vertrouwen wilt steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:25

TIP: gewoon nog even doorsparen, daarmee voorkom je "onvoorziene" dingen die je mogelijk veel geld en/of verdriet gaan kosten

afspraken hoe mooi ook zijn niet altijd wat ze lijken te zijn,

ken de mensen niet en ik weet ook niet of je daar goede afspraken mee kunt maken, het is een risico maar het kan ook goed gaan, je kunt alleen zelf bepalen of je dat risico wil/kunt nemen

wees reëel, een paard kopen is wat maar een paard onderhouden is heeeeeeeel wat, b.v.

kan het paard na aankoop ook daar blijven?? of moet je het ergens anders onderbrengen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-20 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:45

Ik vind dit toch wel een lastige.

Want wie gaat totdat je de jaarling helemaal betaald hebt de onderhoudskosten betalen zoals opfok, hoefsmid, entingen en ontworming?
En mocht hij/zij geblesseerd raken wil je hem/haar dan nog? Maar ook wie gaat die kosten voor de dierenarts etc betalen? Jij, hun of 50/50? En wat nu als je anders denkt over een behandeling of wel of niet doen van een vervolgonderzoek met de huidige eigenaren?
Wat nou als hij/zij een been breekt en afgemaakt moet worden? Wie betaald het in laten slapen? En Moet jij dan nog blijven betalen? Etc.

Daarnaast ook weet je zeker dat jij het uiteindelijke bedrag bij elkaar kunt krijgen? Ik weet niet hoe je nu aan je geld komt. Maar stel je werkt. Is het zeker dat je volgend jaar je baan nog hebt. Je kan altijd ziek worden of een ongeval krijgen, waar je langdurig last van kan hebben. Werk je voor jezelf ben je goed verzekerd als je ziek wordt etc. En houd je maandelijks genoeg over ook als je wat tegenslagen hebt om geld opzij te zetten om aan het bedrag te komen. Ook als je maandelijks een bedrag extra kwijt bent aan deze jaarling. Want ik neem eigenlijk aan dat de onderhoudskosten en kosten bij ziekte voor jou zullen zijn want als je hem/haar in 1 x zou kunnen betalen was dat ook het geval. Weet je dan echt zeker dat je genoeg overhoud om hem/haar af te betalen?

Ik snap dat je soms weg bent van een paard. Maar ik ben eigenlijk ook wel een voorstander van dat je pas een paard moet kopen als je hem ineens kunt betalen. Want er zullen daarna nog genoeg kosten komen. En pech kun je altijd hebben dat je financieel zwaarder krijgt.
Daarnaast vind ik de verkoper redelijk pushen, snel bereidt te zakken in prijs en paaien dat ze jou een goed baasje vinden. Zegt wellicht niks. Want wat kan een jaarling nou hebben. Maar de keren dat ik zo verkoper mee heb gemaakt in mijn omgeving bleek er wel wat mis te zijn met het paard. Maar goed met een jaarling kan weinig mis zijn. Misschien hebben de verkopers ook gewoon geld nodig waardoor ze haast hebben en willen verkopen. Maar voor een goed paard zullen ook wel een paar goede fijne kopers in de rij staan.

Als je het doet zet dan echt alles op papier. Alle wat-als-situaties.

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 00:11

Daantj__ schreef:
Ik vind dit toch wel een lastige.

Want wie gaat totdat je de jaarling helemaal betaald hebt de onderhoudskosten betalen zoals opfok, hoefsmid, entingen en ontworming?
En mocht hij/zij geblesseerd raken wil je hem/haar dan nog? Maar ook wie gaat die kosten voor de dierenarts etc betalen? Jij, hun of 50/50? En wat nu als je anders denkt over een behandeling of wel of niet doen van een vervolgonderzoek met de huidige eigenaren?
Wat nou als hij/zij een been breekt en afgemaakt moet worden? Wie betaald het in laten slapen? En Moet jij dan nog blijven betalen? Etc.

Daarnaast ook weet je zeker dat jij het uiteindelijke bedrag bij elkaar kunt krijgen? Ik weet niet hoe je nu aan je geld komt. Maar stel je werkt. Is het zeker dat je volgend jaar je baan nog hebt. Je kan altijd ziek worden of een ongeval krijgen, waar je langdurig last van kan hebben. Werk je voor jezelf ben je goed verzekerd als je ziek wordt etc. En houd je maandelijks genoeg over ook als je wat tegenslagen hebt om geld opzij te zetten om aan het bedrag te komen. Ook als je maandelijks een bedrag extra kwijt bent aan deze jaarling. Want ik neem eigenlijk aan dat de onderhoudskosten en kosten bij ziekte voor jou zullen zijn want als je hem/haar in 1 x zou kunnen betalen was dat ook het geval. Weet je dan echt zeker dat je genoeg overhoud om hem/haar af te betalen?

Ik snap dat je soms weg bent van een paard. Maar ik ben eigenlijk ook wel een voorstander van dat je pas een paard moet kopen als je hem ineens kunt betalen. Want er zullen daarna nog genoeg kosten komen. En pech kun je altijd hebben dat je financieel zwaarder krijgt.
Daarnaast vind ik de verkoper redelijk pushen, snel bereidt te zakken in prijs en paaien dat ze jou een goed baasje vinden. Zegt wellicht niks. Want wat kan een jaarling nou hebben. Maar de keren dat ik zo verkoper mee heb gemaakt in mijn omgeving bleek er wel wat mis te zijn met het paard. Maar goed met een jaarling kan weinig mis zijn. Misschien hebben de verkopers ook gewoon geld nodig waardoor ze haast hebben en willen verkopen. Maar voor een goed paard zullen ook wel een paar goede fijne kopers in de rij staan.

Als je het doet zet dan echt alles op papier. Alle wat-als-situaties.

Bedankt je reactie. Ik hierdoor er nog eens goed over nagedacht en ga het voor nu niet doen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:30

In principe zal dit best mogelijk zijn. Maar ik zou het zelf niet zo snel doen denk ik.. Besef je wel, dat als er in de tussentijd iets met het veulen gebeurt, je toch braaf door zult moeten betalen.. En dat je ook moet doorbetalen als je onvoorziene financiële uitgaven hebt (dit kan ook een onverwachte dierenartsrekening voor het veulen zijn)..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:41

In feite sluit je met zo'n overeenkomst een lening af voor iets (in dit geval een paard) waar je niet zeker van weet of het zijn waarde behoudt.
Lenen voor luxe, waar m.i. een paard onder valt, zou ik niet doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:46

Weet de verkoper je budget? Dan kun je gewoon gaan kijken en zijn ze wss bereidt tot jouw budget te zakken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:53

Ik heb het wel eens gedaan.
Op afbetaling, maar...
1. dit was bij een goede vriend van me
2. ik verzorgde haar al vanaf veulen af aan
3. ik kon haar over nemen voor een vriendenprijsje.

Maar ik denk dat het een verstandige keuze is.
Als het paard nu al boven budget is en stel je had hem toch gekocht en er gebeurd wat .
Dat je met hoge dierenarts kosten komt te zitten.
Dan kan beter nog een tijdje doorsparen tot je een goede buffer hebt.

In mijn geval, ik was toen 14 en de eigenaar gunde mij dat paard ontzettend.
Of het heel verstandig was, is een 2e haha.

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:00

Hutcherson schreef:
Weet de verkoper je budget? Dan kun je gewoon gaan kijken en zijn ze wss bereidt tot jouw budget te zakken.

Ja die weten ze, ze zijn al flink gezakt, maar ik kan niet tot het bedrag verhogen wat zij vragen, ik heb ook besloten om nu eerst door te sparen!

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:01

Texas02 schreef:
In principe zal dit best mogelijk zijn. Maar ik zou het zelf niet zo snel doen denk ik.. Besef je wel, dat als er in de tussentijd iets met het veulen gebeurt, je toch braaf door zult moeten betalen.. En dat je ook moet doorbetalen als je onvoorziene financiële uitgaven hebt (dit kan ook een onverwachte dierenartsrekening voor het veulen zijn)..

Ik heb nu ook besloten om het niet te doen, soms wil je te graag iets en denk je eerst niet goed na, nu wel gedaan en voor nu besloten door te sparen!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 07:53

Ik denk dat dat een goede beslissing is! Maar ik snap dat het ook een moeilijke beslissing is hoor.. Zoals je zegt, je wilt het zo graag, en dan zie je een leuk beestje.. Goed van je, dat je deze beslissing nu genomen hebt! :j