Ik hoop hier een maandelijkse update te kunnen geven van mijn paarden avonturen.
Maar voor het zo ver is even een korte introductie.
Mijn naam is Amber ben net 30 geworden en mijn eerste woordje ever was paard.
Manege pony's, verzorgpaarden de hele rimram gehad en na jaren sparen eindelijk een eigen paard kunnen kopen. Helaas heb ik in 2019 het moeilijke besluit genomen en mijn 10 jarige Friese ruin Ellert van Noordwijk verkocht. We hebben 7 jaar lang geprobeerd een setje te worden maar helaas is dit niet gelukt. We werden er beide niet gelukkig van. Hij is nu in Oostenrijk en helemaal blij, dus dat is fijn.

Ik zou niet gelijk aan een nieuw paard gaan, omdat het zo'n teleurstelling was.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik zat diezelfde dag gewoon op MP te kijken.
Toen ik de foto van Shane tegen kwam, of Rosy zoals ze toen nog heette, en verliefd werd.
Ik zei tegen mijn vrouw neee we gaan volgende week wel kijken, maar nog geen 12 uur later zaten we in de auto opweg naar een mega mooi veulen en een meneer genaamd Leo.
Ze nou zelf, is het geen plaatje?!

Zoals paardenmensen snappen is kijken natuurlijk kopen ...
Zeker als ze zo leuk zijn en het gelijk klikt. Ze volgde overal, wilde graag aangehaald worden en zag er mega bijdehand uit. Ik heb wel even getwijfeld tussen haar en haar zusje Zoey, maar dat kwam meer omdat Zoey een mega chille uitstraling had en dat Jose dat wel zou kunnen gebruiken. Maar deze was voor mij dus tadaaaa Rosy heet nu Shane en zou half september op stal komen.
De trailer rit was de eerste 30 minuten HEL. Dit monster deed alles in haar macht om uit dat rijdende ding te komen. Springen, trappen, bokken, draaien rennen OMG. 1x een luide knal, daarna nog 1x beweging en toen was ze rustig. Bij het openen van de trailer kijkt mevrouws mij arrogant aan zonder ook maar 1 zweetje alsof ze wil zeggen, dat duurde lang! Wel had ze haar hele hoofd open gehaald en haar knieeen beschadigd, sukkeltje....
1st meeting .. ps dont mind the hair it was an accident ....

Home!!

Het eerste jaar met Shane was een uitdaging.
Mevrouw zit vol pit en een eigenwilletje. Maar tegelijkertijd is ze heel erg slim en gevoelig.
Soms een lastige combinatie waarin we elkaar echt wel even moesten vinden.
Soms was zo ook gevaarlijk door te trappen met voor en achter benen, bijten of hysterisch te steigeren en achterover te rollen.
Nu zijn we daar ruim overheen, weet ik dat ik het soms wat kleiner moet houden en weet zij dat ik geen dingen met haar wil die zorgen dat ze pijn, ellende of narigheid ervaart.
Haar slimheid komt nu mooi van pas met grondwerken en spelenderwijs leren.

Nu is mijn droom om samen met Jose te paard de wereld te verkennen.
Dat is alleen wat lastig met maar 1 paard .... Dus heb ik (in goed overleg!) Jose een paardje voor haar verjaardag cadeau gedaan, een halfzusje van Shane genaamd Fianna.
Ik heb onderzoek gedaan naar welke merrie chille lieve veulens met iets minder vuur dan Shane geeft en zo kwam ik met als 1e keuze een veulen van de merrie April. Zoey die mij in 2019 deed twijfelen was ook van die merrie, even als een mega mooi grullo jaarling. Dus ik heb Leo gecontact of er al iemand was geweest die deze wilde reserveren en gelukkig was het ongeboren veulen nog vrij van optie.'
16/04/2020 om kwart voor 11 kreeg ik een foto van Leo met de tekst ze is geboren, de koffie staat klaar. Nu wonen wij 2 uur rijden van Leo dus zijn we een dag later gaan kijken en voor Jose was het liefde op het eerste gezicht.
2 uur oud

1e bezoek

2e bezoek

Eind augustus hebben we Fianna opgehaald en in tegenstelling tot Shane heeft deze geen kick gegeven.
Zo stil en braaf op de trialer, te leuk.
De dames hebben 2 nachtjes op stal gestaan waarna ze samen het land in gingen. Staart om hoog, scheurend door de bocht en daarna lekker zij aan zij eten.
Het is nu december en ze zijn al echt maatjes van elkaar. Slapen samen, kroelen samen en rennen samen. Ze delen een slowfeeder, staan samen vast maar kunnen ook nog los van elkaar gehandelt worden.
We wonen vlak bij de duinen en de zee dus we gaan steeds vaker wat verder op stap.
Eerst alleen eten op de dijk, daarna het bos in, de duinen door en nu ook al met de voetjes door de zee. Zo gaaf om ze samen te zien gaan, oortjes naar voren en hopla. Alsof ze het beide al jaren doen.
Wel zijn ze mega verschillend in karakter. Shane is heet, ziet alles en reageert overal op.
Fianna is chill en laat het allemaal over zich heen komen. Een beetje een binnen vetter maar een klein kind kan haar meenemen zonder dat er gekke dingen gebeuren. Shane loopt graag voorop als we buiten gaan spelen en die kleine huppelt er achter aan. Maar soms ook stukjes voorop

Ik kan mij niet voorstellen dat we 2 paardjes hadden gevonden die beter bij ons zouden passen. Fianna en Jose & Shane en Amber. Vriendjes voor het leven!!! Dat het vertrouwen maar mag groeien en de avonturen maar mogen blijven komen

Shane -> LC Tecum Black Rose

Fianna -> LC Tecum Rainbow End
Http://boktimg.m/RD6Ry5.jpg
Http://boktimg.m/eI1uDL.jpg
So far so good.
Ik hoop elke maand iets te kunnen posten.
Er zal niet altijd iets spannends te melden zijn natuurlijk maar een foto of een kort stukje zit er zeker wel in! Wie weet tot snel.