Leuke dingen voor paard om te doen in de wei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizderksen

Leuke dingen voor paard om te doen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:24

Hoi!

Ik heb een verzorg haflinger en daarmee wil ik graag dingen in de wei doen wat voor het paard zelf ook leuk is. Ik ben bezig om goed longeren aan te leren, maar dat vindt ze helaas niet leuk. Dus heeft iemand ideeën wat ik in de wei kan doen wat wel leuk is voor de pony? Ik wil namelijk ook dat ze vertrouwen in mij opbouwd en dat we niet alleen maar hele tijd gaan longeren als ik haar pak. We hebben geen balken. Ze is niet ingereden dus iets dat met rijden te maken heeft kan niet. Ook vind ik het zelf niet fijn om alleen buiten te wandelen, omdat ze erg lomp en sterk kan zijn. Dus heeft iemand ideeën?

Alvast bedankt!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:33

Gras en andere dingen eten en lekker kriebelen bij de schoft vinden ze leuk!
Rollen in het zand, beetje rennen met een vriendje vinden ze ook leuk.

Mensendingen doen als longeren, braaf meelopen enzo vinden ze vaak iets minder leuk als bovenstaande.

Je zou aan vrijheidsdressuur kunnen denken. Kunstjes als flehmen, voetjes geven, buigen, Spaanse pas.

Maar het is wel handig dat ze dan met de gewone dingen braaf luistert en niet sterk en drammerig is. Dus dan moet je daar toch eerst mee aan de slag.

En je moet even nadenken of zomaar in een wei met een paard 'werken' wel zo handig is. Een paddock is al iets veiliger.

Lizderksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:48

Kelly_ann schreef:
Gras en andere dingen eten en lekker kriebelen bij de schoft vinden ze leuk!
Rollen in het zand, beetje rennen met een vriendje vinden ze ook leuk.

Mensendingen doen als longeren, braaf meelopen enzo vinden ze vaak iets minder leuk als bovenstaande.

Je zou aan vrijheidsdressuur kunnen denken. Kunstjes als flehmen, voetjes geven, buigen, Spaanse pas.

Maar het is wel handig dat ze dan met de gewone dingen braaf luistert en niet sterk en drammerig is. Dus dan moet je daar toch eerst mee aan de slag.

En je moet even nadenken of zomaar in een wei met een paard 'werken' wel zo handig is. Een paddock is al iets veiliger.

Dankjewel voor je antwoord!
Ze staat al dag en nacht buiten en overdag met andere paarden dus waarschijnlijk zal dat niet veel uitmaken. Vrijheidsdressuur zou ik wel willen aanleren maar ben bang dat ze er gebruik van gaat maken.

Ik werk nu in een vierkante wei dat niet heel groot is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:57

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:01

Poetsen, vlechten, kriebelen... :D

Daarnaast kun je ook kleine trucjes aanleren zoals flemen! Zolang je (nog) maar geen dingen aanleert zoals stijgeren of iets met de tanden vastpakken ;)

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:37

Wat je in een wei (en eventueel een paddock) met je paard/pony zou kunnen doen ....
Nou, heel veel! Je zou kunnen denken aan, poetsen kriebelen ... grazen :D
Maar ook (als je paard f pony het leuk vind) vrijheidsdressuur. En als je een bepaald doel hebt (bijv de Spaanse pas oid) zou je dat eventueel ook kunnen doen.