Ben ik te lang voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cojin

Ben ik te lang voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:47

Afbeelding
Hey allemaal,
Ik ben al enige tijd op zoek naar een eerste paard voor mij en mijn zusje. Nu heb ik er een gevonden waar de klik zeker aanwezig is. Ze stemt zich af op de ruiter en is echt een knuffelaar, maar ik maak me toch een beetje zorgen over haar grootte. Ikzelf ben 1,85 en mijn zusje zal ook nooit langer worden dan dat. De merrie zelf is 1,55. De eigenaar zei dat dit prima kon, maar zoals te zien is op de foto heb ik mijn beugels wat te kort. wat vinden jullie?
Afbeelding

VValar

Re: Ben ik te lang voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:50

Zo vanaf de foto vind ik de amazone te groot voor het paard/pony ja. De verkoper zal allicht zeggen dat het prima kan, die wilt natuurlijk verkopen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:51

Je beugels moeten idd een flink stuk langer. Heel eerlijk vind ik de combinatie een beetje een randgeval, vooral ook omdat ze vrij smal gebouwd is. En dan puur vanwege de lengte, je lijkt me zeker niet te zwaar. Een goede klik is veel belangrijker dan het plaatje hoor maar ik denk dat ik door zou zoeken. Naar ofwel een hogere of een bredere met deze maat.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:51

Tsjah, wat is te lang. Kijk eens naar de IJslandse heren op de paardjes ;)

Vind het er op de foto wat ongemakkelijk uitzien ivm de beugellengte. Maar behalve lengte is ook gewicht van belang imo

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:53

Als ik eerlijk bent vind ik je wel te lang ja.
Zoals nu ligt je knie bijna aan de voorkant over het zadel.
Als je ze op "dressuurlengte" zou doen zou je denk ik wel 3 gaatjes erbij mogen doen.
Qua gewicht denk ik dat het wel zou kunnen.
De stokmaat is niet het enige, deze merrie is ook niet opvallend breed, dat maakt een groot verschil.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:53

Aangezien je op zoek bent naar een eigen paard waar je waarschijnlijk vaker op gaat rijden, zou ik op zoek gaan naar een paardje waar zowel de klik is als waar het plaatje iets mooier is. Denk dat je daar uiteindelijk meer bij gebaat bent.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:53

Nu heb uit enthousiasme al een aanbetaling gedaan, op voorwaarde dat ze goedgekeurd wordt door de DA. Zal de DA dit ook beamen?

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:55

Ik heb nog nooit gehoord dat een DA hier uitspraken over doet, maar ik weet daar niet genoeg van. De aanbetaling maakt de situatie wel ietsje lastiger...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:55

Ik hoop dat je met de aanbetaling ook een contract oid hebt getekend, een aanbetaling is(in mijn ogen) niet gebruikelijk.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:57

Het is in ieder geval wel schriftelijk vastgelegd, maar als ik er specifiek naar zou vragen kunnen ze daar wel duidelijkheid over geven hoop ik

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:57

Je lijkt wat lang. Mijn pony is 151/152 cm. Ik ben 178 cm. Voor het mooie vind ik mezelf ook te lang. Maar ik heb voor hem gekozen wanwege zijn karakter. En omdat ik een fijn en nuchter familiepaardje wilde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:58

Nope daar gaat een da niet op afkeuren. Je hebt dus in feite het dier al gekocht. De enige optie die je hebt is de verkoper vragen om coulance en die heeft dan het recht om je aanbetaling te houden, daar is een aanbetaling natuurlijk ook voor.

Tja, het is niet dat het niet kan natuurlijk. Het is alleen minder ideaal

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:58

Het belangrijkste voor mij is dat ze in ieder geval geen problemen op de lange termijn krijgt vanwege mijn grootte.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:59

Cojin schreef:
Het belangrijkste voor mij is dat ze in ieder geval geen problemen op de lange termijn krijgt vanwege mijn grootte.

Als jij een goede ruiter bent die in balans zit dan zal dat wel meevallen. Maar als jij nog veel te leren hebt dan heeft je pony er wel meer werk van. Betekent dat jij de plicht hebt om het dier extra goed getrained te houden voor voldoende bespiering etc.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:01

Ikzelf heb het paardrijden na een aantal zware operaties net weer opgepakt, maar mijn zusje zal haar zeker de juiste beweging kunnen geven

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:02

Cojin schreef:
Nu heb uit enthousiasme al een aanbetaling gedaan, op voorwaarde dat ze goedgekeurd wordt door de DA. Zal de DA dit ook beamen?

Wat bedoel je? Of jij past of niet, dat heeft geen effect op de keuring.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:03

JosjeDZ schreef:
Cojin schreef:

Wat bedoel je? Of jij past of niet, dat heeft geen effect op de keuring.

Nouja, of de dierenarts ons in ieder geval kan vertellen of ze wel of niet geschikt is voor mijn lengte

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:04

Je krijgt geen problemen met je lengte.
Er rijden genoeg lange mensen op ponies. Als je zelf niet te zwaar bent geen probleem.

Gefeliciteerd met je paardje!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:04

Denk niet dat het paard er last van heeft, maar voor het mooie ben je wel te lang. Voor een keer niet erg, maar als je er nog onderuit kunt zou ik het doen. Kan me niet voorstellen dat dit voor jou prettig rijdt namelijk.
De dierenarts zal geen uitspraken doen over jouw lengte in combi met paard, die keurt het paard en niet de combinatie :)

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:05

Ikzelf ben 78 kilo

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:06

De bedoeling is om in ieder geval zelf 2 a 3 keer in de week te rijden (ik kan niet te vaak ivm mijn enkel) en dat mijn zusje de rest van de dagen rijdt.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:08

De dierenarts kan wellicht een mening geven, maar daarop wordt ze niet afgekeurd. Zoals ik al schreef, ik ben zelf ook aan de lange kant. En heb bewust voor dit paardje gekozen. Bij ons op stal rijden langere mensen op kleinere ponies (IJslanders). Het gaat er ook om dat je niet te zwaar bent en in balans kunt zitten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:10

Je lijkt al heel stellig dat je het paard wilt kopen (vanwege de aanbetaling) ongeacht onze mening. Ik snap het doel van het topic dan niet zo.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:13

Bralindy schreef:
Je lijkt al heel stellig dat je het paard wilt kopen (vanwege de aanbetaling) ongeacht onze mening. Ik snap het doel van het topic dan niet zo.

Er was erg veel animo voor haar en de klik was er wel. De verkoper zei dat hij niet met ons door wou gaan zonder de aanbetaling

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:13

Tip voor de volgende keer niet op bokt voor zo'n advies vragen. Beter iemand met kijk op jou situatie behoefte meenemen. Zoveel mensen zoveel meningen daar ben je echt niet mee geholpen.

20% van het gewicht met harnachement houden ze aan. Ik schat het paard 500-550 kilo bij deze hoogte. Als je het laag aanhoudt zit je nog steeds prima.