Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:42

Ik denk dat het voor elk paard, inclusief alle sportpaarden, mentaal het heel gezond is om dagelijks wat vrije beweging buiten te hebben, een frisse neus en even wat koelte in het hoofd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-20 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:47

Ik moest denken aan Heilan Equestrian. Vergeleken daarbij is Stal Tops dan weer opeens heel normaal en een ordinaire stal.. :+
Die zebra's |(

Zinzi_jewel

Berichten: 8830
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:53

Bah dat is pas erg daar
Attracties die paarden

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:56

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb een periode gegroomed voor een Team Qatar ruiter en ook ingevallen als Groom voor de genoemde Mike K uit Japan ( zorg zelfs nog dagelijks voor nu 1 van zijn gepensioneerden springpaarden, had een 2e in verzorging die veel weidegang nodig had ,staat nu terug bij tops voor een vet check.

Maar goed kan uit ervaring vertellen dat de meeste paardeb weinig in de weide komen maar ze zeker 3 tot 4 keer per dag wel uit hun box komen.
Handstappen 2 x minimaal 20 minuten
Dan nog rijden en of longeren
Molen en evt nog aan de hand grazen
Er lopen veel grooms rond bij tops die gemiddeld 3 paarden groomen en je hebt er serieus een dag taak aan om alles rond die 3 te regelen qua bewegen en ook qua paard netjes houden scheren , smid etc etc

Zo een stal voldoet niet aan ons penny ideaal beeld nee
Maar logischerwijs staan daar ook hele hele dure paarden , en paarden staan nu gemiddeld gezien niet bekend als zuinig op hun zelf.



Maar wat heeft een paard daar nu werkelijk zelf aan?

Heeft niets met Penny te maken, dat is bagatelliseren.

Cayenne ,dat is echt om te huilen |(

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:57

Echt schandalig en ethisch gezien niet te verdedigen. Zodra er geld verdiend moet worden met dieren leveren die dieren in op levenskwaliteit, punt.

Mensen die de paardensport ook nog een mooie sport durven noemen als dit soort praktijken aan de top staan, zijn echt op hun achterhoofd gevallen.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:57

Hmmm het weide/paddock beleid is niet mijn ideaalbeeld inderdaad. Daarbij moet ik zeggen dat als het rotweer is bij de pensionstal waar ik sta ook bijna alle paarden aan het hek staan. Het verschilt gewoon per paard maar niet tot 1 uur per dag is in mijn ogen veelste weinig!

Zinzi_jewel

Berichten: 8830
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:00

Vindt ik niet Fransje23
Deze paarden zijn dit ritme gewoon.
En krijgen door de dag genoeg te eten en bewegen gecontroleerd.

En eerlijk heb zelf een E pony die na 3 uur in de wei het echt wel gezien heeft
Haha
Die staat bij de poort te hangen
Blij dat ze eruit mag .
Niet elk paard is blij met vele uren weide gang .
Dat is dan weer t andere uiterste
Maar paarden die ongelukkig zijn hebben niet de power om grote prestaties neer te zetten .
Zo simpel is dat

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:14

Ik denk dat mensen hun vaak ook wel miskijken op puur het aantal uur buiten. Ik lees hier bvb iemand die 12u buiten als minimum zag. Dat is heel veel. Toevallig hier op stal is dat wel zo, maar merk ik dat de paarden het vanaf een uur of 6 soms al wel voor gezien houden en aan de draad komen wachten als ik er ben. Ook zij die geen krachtvoer krijgen op stal. En waarom? Geen idee, voor 20u gaat nooit iemand binnen tenzij uitzonderlijke condities. Onbeperkt hooi buiten in slowfeeders op een groot verhard stuk. Schuilstal. Winterweide. Loopstuk van 300m. In een stabiele groep. En toch... volgens mij zouden die paarden even gelukkig zijn als ik ze buiten zou zetten van 8-4 ipv 8-21.

Neemt niet weg dat ik minder dan 4u buiten gewoon te weinig vind, ongeacht of ze worden gestapt of gereden tussendoor.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:35

Best wel schrijnend om te lezen ook hoe weinig sommige mensen van paarden gedrag weten. En hoe dit soort praktijken nota bene op een paarden forum worden goed gepraat. Als dit de enige manier is om sportpaarden te houden, dan is de enige conclusie dat we de sport maar moeten afschaffen. Gelukkig is het flauwekul en zetten ze op andere stallen de paarden, ter waarde van tonnen en meer, wel gewoon buiten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8830
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:37

Er zijn meerdere manieren om sport paarden te houden .
Maar om per definitie te zeggen dat deze paarden een k** leven hebben is ook te kort door de bocht hoor

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 02:07

Billy schreef:
ElSea schreef:
Dit vind ik altijd zo simpel gedacht... Natuurlijk wilt je paard naar binnen, als ze zonder ruwvoer staan, in een saaie vierkante paddock staan, alleen staan, andere paarden wel naar binnen gaan, in de blubber staan, het gewoon gewend zijn of geen schuilmogelijkheden hebben. En dan dat aangrijpen om te zeggen dat je paard het prima vind, echt sneu.

Ik heb inmiddels de beslissing gemaakt om mijn (sport)paard 24/7 buiten te zetten. Maar wél met gedraineerde grond, constant ruwvoer zowel hooi als gras, constant beschikking tot krachtvoer (uiteraard met een maximum) en een uitdagende leefomgeving. En dat was ook een paard die voor mij op een stal stond waar die een uurtje buiten kwam, bij mij begon met 4 uur naar buiten, toen naar 8 en nu dit. En ik heb altijd gedacht dat hij het prima vond, tot ik zie hoe die er nu bij staat. Al is het alleen maar mijn eigen gemoedsrust, dat ik savonds op de bank zit en een chippie pak en weet dat hij ook kan kiezen wat hij op dat moment wil eten en waar hij wil staan/zijn.

Jij kent mijn paard en mijn omstandigheden? Je weet niet eens waar en hoe ze stond, je doet nogal wat aannames...
Feit is dat paarden zover doorgefokt zijn dat veel paarden het niet eens trekken om 24/7 buiten te staan in de winter. Ik weet nog iemand die ik vaag kende had een paard in een paddock "paradise". Dier was compleet ondervoed, had hoefzweer na hoefzweer maar moch vooral niet in een ophokstal... Ze liet hem liever bijna doodgaan. Dan gen je echt een paardenliefhebber als hij 24/7 buiten staat.....

Haha nou, ik kan het inderdaad niet checken nog invullen maar ik eet m'n schoen op als 1 van deze factoren niet van invloed is.
Tja doorgefokt of niet, mijn paard stamt ook af van een bekende springhengst maar die red het prima met wat aanpassingen her en der. En fijn dat je een uiterste noemt om je punt te halen. Komen we uiteindelijk ver mee in een discussie. Ben het uiteraard met je eens dat bovenstaand geen normale/houdbare situatie is, maar dit doet niks af aan wat uiteindelijk het beste is voor een paard (en ik ben ook met je eens dat de meeste 24/7 buiten stallen niet voldoen aan gezonde condities voor een paard om buiten te staan).
Laatst bijgewerkt door ElSea op 28-11-20 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 02:08

Zinzi_jewel schreef:
Er zijn meerdere manieren om sport paarden te houden .
Maar om per definitie te zeggen dat deze paarden een k** leven hebben is ook te kort door de bocht hoor


Maar op welke manier wordt het paard voorzien in zijn sociale behoeftes op deze stal?

Dierenwelzijn wordt vaak getoetst op basis van de 5 vrijheden. Deze paarden voldoen daar niet aan waardoor je op basis hiervan kan concluderen dat hun welzijn geschaad wordt. En waarom, omdat wij ze te kostbaar vinden.
Afbeelding

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:59

Zinzi_jewel schreef:
Er zijn meerdere manieren om sport paarden te houden .
Maar om per definitie te zeggen dat deze paarden een k** leven hebben is ook te kort door de bocht hoor

Iedereen met meer dan drie hersencellen kan bedenken dat dit niet paard vriendelijk is. En als je het niet kan bedenken, dan is de wetenschap er inmiddels ook duidelijk over.

Maar als die paarden je nou geen reet interesseren, doe het dan toch maar voor jezelf, want door het op deze manier te doen mogen we over een paar jaar helemaal niet meer paardrijden.

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:13

Zinzi_jewel schreef:
Er zijn meerdere manieren om sport paarden te houden .
Maar om per definitie te zeggen dat deze paarden een k** leven hebben is ook te kort door de bocht hoor


Feitelijk zitten de paarden in een soort Corona-quarantaine maar dan zonder naasten die tot het gezin behoren.
Voor mensen is de term huidhonger bedacht, paarden die nooit gewoon "schoffie krabben" krijgen hetzelfde. Paarden zijn van nature kudde dieren, echt sociaal contact is een levensbehoefte.
Bijna al die paarden hebben ooit in een groep in de opfok gestaan, ze kunnen het dus wel :j

Er is een verschil tussen mensen die een paard als een middel om sport de bedrijven ziet en mensen die hun paard daadwerkelijk als partner ziet.

Anoniem

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:23

Tja en weet je wat het is. Vaak komen ze na bizar lange tijd weer eens buiten en dan gaan ze inderdaad uit hun dak. Hoe zou jij zijn? Ik heb ook nog op een stoeterij gewerkt. Dochter in kwestie rijd nu bij de young riders. Zijn ook geen paarden van €1000 om het zo te zeggen. En nee, er zaten ook moeilijke karakters bij. Maar ze gingen 6/7 buiten. Als door sneeuw etc ze een dag minder buiten gingen had je inderdaad een paard dat zich bijna verongelukte.

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:24

Zinzi_jewel schreef:
Maar paarden die ongelukkig zijn hebben niet de power om grote prestaties neer te zetten .
Zo simpel is dat


Het is hetzelfde argument wat in de veehouderij gebruikt wordt :j
" De dieren produceren alleen zo goed als hun welzijn optimaal is".
Ze zijn het ritme gewend en krijgen goed te eten, worden gecontroleerd en het klimaat in de stal heeft optimale omstandigheden.
Daarmee wordt volledig voorbij gegaan aan het wezen wat een dier is. Het is verwoorden tot enkel een productiemiddel.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:33

Ik heb een stal uitgekozen waar mijn paard 4/5 uur buiten komt in de winter. Dit vind ik voldoende voor nu. In de zomer kan 24/7 en ze staan meestal van maart tot november in de wei.
In de middag ben ik er dan een aantal uur en In de avond is er eventueel nog een stalgenoot die nog kan losgooien of wandelen. In mijn omgeving is 2 uur gebruikelijk voor de paddock dus ben hier enorm blij mee. Verder de hele dag onbeperkt ruwvoer.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:34

Ik zie en lees vooral bij particulieren pas dramatische omstandigheden in het houden van dieren. Maar die mensen zijn er heilig van overtuigd dat ze zo goed bezig zijn.
Paarden staan 24/7 buiten. Maar van oktober tot april wel kniehoog in de modder en op een klein stukje want anders lopen ze de toch al te kleine wei helemaal stuk.
Maar hé, ze staan wel buiten. :+

Andere boerderijdieren in te kleine hokken met weinig daglicht waar de hygiene sterk te wensen overlaat. . Ziektes krijgen dus alle kansen, dieren gaan dood.
En toch blijven die mensen er nog van overtuigd dat hun dieren het zo goed hebben :x

Nee, geef mij dan maar Stal Tops. :D

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:36

Pandora2 schreef:
Ik zie en lees vooral bij particulieren pas dramatische omstandigheden in het houden van dieren. Maar die mensen zijn er heilig van overtuigd dat ze zo goed bezig zijn.
Paarden staan 24/7 buiten. Maar van oktober tot april wel kniehoog in de modder en op een klein stukje want anders lopen ze de toch al te kleine wei helemaal stuk.
Maar hé, ze staan wel buiten. :+

En ja hoor, daar is de vergelijking links of rechts. Het is allebei niet goed. Er is nog zoveel meer dan 24/7 in de modder of 23/7 op stal :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:37

Gini schreef:
Ach nee, Maureen, niks bijstellen. Als dat jouw visie is, is dat jouw visie en moet je je daar niet vanaf laten brengen. Het is al zo moeilijk om in de paardenwereld een stem van verandering te laten weerklinken, omdat onze wereld nu eenmaal een stugge, logge wereld is, waar je vooral niet te veel aan de heilige huisjes mag komen. Ik gok dat we binnen de 2 pagina's de stelling dat dit beter is dan 24/7 tot de knieën in de blub ook wel zullen zien passeren.


Want een middenweg bestaat hier niet :')

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:41

Pandora2 schreef:
Ik zie en lees vooral bij particulieren pas dramatische omstandigheden in het houden van dieren. Maar die mensen zijn er heilig van overtuigd dat ze zo goed bezig zijn.
Paarden staan 24/7 buiten. Maar van oktober tot april wel kniehoog in de modder en op een klein stukje want anders lopen ze de toch al te kleine wei helemaal stuk.
Maar hé, ze staan wel buiten. :+

Andere boerderijdieren in te kleine hokken met weinig daglicht waar de hygiene sterk te wensen overlaat. . Ziektes krijgen dus alle kansen, dieren gaan dood.
En toch blijven die mensen er nog van overtuigd dat hun dieren het zo goed hebben :x

Nee, geef mij dan maar Stal Tops. :D


Is er iemand die zegt dat dat goed is?
Bestaat er naast nooit vrije beweging alleen het alternatief 24/7 buiten in de modder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:42

Wie het interessant vindt, zoek even serenity stables op op facebook (ze hebben ook een website) Zij zijn bezig met sportpaarden een zo goed mogelijk leven te geven. En ja, er kan nog veel verbeterd worden. Dat is overal. Maar zij hebben bijvoorbeeld aan 1 kant van de stalgang bij elke, sowieso al ruimere box dan 3 x 3 een paddock van 3,5 op 6 erbij.

En dit zijn ook geen huis tuin keuken paarden.

Sherivey
Berichten: 8700
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:42

Ik heb mijn paarden vroeger op stallen gehad waar ze in dd winter 23 uur binnen stonden. Nu denk ik 'hoe kon je?'.

Heb momenteel een draver. Altijd op een grote renstal gestaan waarbij het gebruikelijk was dat ze een paar uur buiten kwamen, maar ook veel op stal.
Toen ik hem kreeg ging hij naar een 24/7 buiten stal met schuilstal (waar ie alleen bij warme dagen vol zon in stond). Deed hij het geweldig op.

Echter ben ik nu verhuisd naar een omgeving waar de 24/7 buiten plekken bijna onmogelijk te vinden zijn. Of er zijn maar dan dus wel in de natte klei/blubber. Dus heb nu een stal waarbij ze overdag 4-8 uur buiten komen. Zie echter duidelijk hoe hij veranderd is sinds hij weer meer op stal staat. Maar helaas zijn de meeste andere stallen ingericht op minder uren buiten.

Oke, nu direct maakt het weinig uit, want hij staat op verplichte boxrust.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:45

fransje23 schreef:
Pandora2 schreef:
Ik zie en lees vooral bij particulieren pas dramatische omstandigheden in het houden van dieren. Maar die mensen zijn er heilig van overtuigd dat ze zo goed bezig zijn.
Paarden staan 24/7 buiten. Maar van oktober tot april wel kniehoog in de modder en op een klein stukje want anders lopen ze de toch al te kleine wei helemaal stuk.
Maar hé, ze staan wel buiten. :+

Andere boerderijdieren in te kleine hokken met weinig daglicht waar de hygiene sterk te wensen overlaat. . Ziektes krijgen dus alle kansen, dieren gaan dood.
En toch blijven die mensen er nog van overtuigd dat hun dieren het zo goed hebben :x

Nee, geef mij dan maar Stal Tops. :D


Is er iemand die zegt dat dat goed is?
Bestaat er naast nooit vrije beweging alleen het alternatief 24/7 buiten in de modder?

Op bokt wordt 24/7 buiten ook al is het in de modder wel verheerlijkt.. Als je er anders over denkt ben je geen paard waard en een dierenbeul.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:53

Mijn paarden hebben zelf de keus. Buiten of in de dagelijks uitgemeste en met stro op gestrooide stal. Ze vinden beide heerlijk en wisselen ook continu af. Regen hebben ze inderdaad en hekel aan. Ik tref ze ook zelden nat aan. Maar ook in de zomer zijn ze meerdere uren op stal terug te vinden.

Bij Tops zou ik ze niet willen zetten, maar geheel zonder stal ook niet. En 24/7 in de modder is voor mij net zo’n no go als 24/7 in een vieze stal of op het beton. Maar dat zijn ook uiterste.