Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:58

Maureen95 schreef:
Misschien moet ik mijn 'ik vind dat paarden minimaal 8 uur buiten zouden moeten staan' iets bijstellen naar 4 uur. 8 Uur zou natuurlijk ideaal zijn. Dit is vaak niet haalbaar. Maar ik ben het er nog wel mee eens dat paarden minimaal een aantal uur per dag 'paard' moeten kunnen zijn. Dus lekker buiten kunnen scharrelen met soortgenootjes. Met of zonder draadje ertussen.
Als ik geen plek kan vinden waar mijn paard minstens 12 uur per dag naar buiten kan, dan komt er voor mij geen paard, simpel zat. 4 uur buiten, betekent nog altijd 20 uur binnen. Imo is de professionele paardensport met het bijbehorende ophokken van paarden ook gewoon niet meer van deze tijd. Juist doordat ik in de professionele sport gewerkt heb, heb ik een nog sterkere mening over het houden van paarden dan daarvoor.

Gini schreef:
Ach nee, Maureen, niks bijstellen. Als dat jouw visie is, is dat jouw visie en moet je je daar niet vanaf laten brengen. Het is al zo moeilijk om in de paardenwereld een stem van verandering te laten weerklinken, omdat onze wereld nu eenmaal een stugge, logge wereld is, waar je vooral niet te veel aan de heilige huisjes mag komen. Ik gok dat we binnen de 2 pagina's de stelling dat dit beter is dan 24/7 tot de knieën in de blub ook wel zullen zien passeren.
Die hebben we ook al gezien. :))

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:00

Stallen met een stukje vrije uitloop zouden wel de norm moeten kunnen worden op de luxe stallencomplexen die in de toekomst nog gebouwd gaan worden. Is misschien niet per se een oplossing voor direct echt contact met andere paarden, maar schept in ieder geval meer mogelijkheden tot een stukje beweging, zonlicht en buitenlucht. Om veiligheidsredenen zou dat stukje dan 's nachts afsluitbaar kunnen zijn.

Anastasia24

Berichten: 2721
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:06

Ik vind het ook niet te veel gevraagd om paarden minimaal 8 uur buiten te gunnen mét mogelijkheid tot droog staan. Is toch te gek voor woorden? Een paard 23 uur binnen?
En zoals al geschreven was, natuurlijk wilt een paard naar binnen als hij ver met z'n benen de modder in staat zonder hooi op een paddock, alleen. Dan liever een schoon stalletje en wat stro om te knabbelen.
Maar beide vind ik niet paard waardig. Ik zou in ieder geval niet kunnen slapen als mijn paard er zo bij zou staan, daarom ben ik dus ook vaak verhuist van stal. Dan weer de ruimte, dan weer de modder dan geen schuil mogelijkheden, hooi.. Dieren vragen al zo weinig. Op z'n minst een goede tijd buiten onder normale omstandigheden is niet veel gevraagd, lijkt mij.
En als aanpassingen op training vind ik pure onzin en goedmakerij.
Ik ben in ieder geval blij met mijn eigen weide en schuilstal... Dan maar geen bak en alle luxe...

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:06

Grappig: voor mij zijn stallen zo'n fijne plek inclusief het gesleten beton, het stof/de modder, de strootjes die er ronddwarrelen dat ik het vooral vreemd vind om het zo 'binnen' te maken. Dat is helemaal persoonlijk, maar het is net als met veel dure villa's: hoe voel je je daar nou thuis?

(Het bankje in de stalgang echter... er zijn naar mijn mening wel veel te weinig zitplaatsen op veel stallen.)

Verder: ik ben maar wat blij met de leuke plekken voor paarden die ik hier in de buurt ken. Niks is perfect, maar buiten en contact is in elk geval op de stallen waar ik kom toch wel heel vanzelfsprekend. Maar ik snap ook wel de risico's: er is gedoe als je paarden bij elkaar zet, en bv de paarden in de loopstallen gingen niet uit zichzelf naar binnen bij teveel zon en of teveel regen. En omdat dat maar huis- tuin en keukenpony's zijn, is het ook niet zo erg als ze daar vervolgens wat stijfheid aan overhouden.
Maar ik begrijp wel dat de eigenaar uit Qatar een andere rekensom maakt over zijn paarden, en dat de stallen dat dus ook anders invullen.

Wat ik in elk geval niet per se snap is waarom er niet meer wordt ingezet op binnen-buitenboxen. Dat lijkt me een heel haalbare en fijne manier om echt wat toe te voegen, je kunt het zo inrichten dat paarden in elk geval elkaar ook meer zien, een beetje kunnen scharrelen, lekker buiten zijn. (En je wilt toch op een stal aankomen en paarden zien, geen gekapte heggetjes.)

Maar goed. Wie weet wat er allemaal nog aan overwegingen is dat wij niet weten (inbrekersrisico of paarden iets toe te dienen wat niet de bedoeling is... Het is mijn wereld niet.)

Maar laat mij maar lekker waar ik ben :)

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:15

Tja het is idd voor mensen maar dat komt ook omdat ze hun geld verdienen met de paarden. En zodra er geld of mooie lintjes verdient kunnen worden gaan er hele andere belangen spelen.

Wat mij betreft horen paarden ook dagelijks minimaal 8 uur hun benen te kunnen strekken met soortgenootjes. En liefst zonder tierelantijntjes, want tegenwoordig gaan paarden als een soort rugbyspelers de wei op. Springschoenen, peeskappen en weet ik niet wat meer... belachelijk.

Ik zie hier Jill Huijbrechts genoemd worden maar die vind ik t niet heel veel beter doen. Haar paarden staan toch ook niet samen buiten?

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:16

Toch hoor je vaak voorbij komen, van top paarden die op het hoogste niveau in het springen/dressuur hebben mee gedraaid, dat ze op oudere leeftijd (eind 20 of zo) zijn overleden.
Hebben heerlijk nog jaren lang van hun pensioen kunnen genieten.
Ze worden niet voor niets zo oud denk ik, er is altijd heel erg goed voor ze gezorgd en met beleid zijn ze getraind en uitgebracht in de sport.
Maar ik neem aan dat op zo'n stal als Tops ze niets hebben aan paarden die gebreken hebben en niet in topvorm zijn, dus op de één of andere manier moeten ze toch ook echt goed voor hun paarden zorgen.
Als zo'n paard elke dag een uurtje lekker vrij met één vriendje buiten kan lopen, een keer in de stapmolen kan, een keer wordt getraind op een dag, verder de hele dag lekker kan eten op stal.
Het is een heel ander soort stal als wat ik zelf ben gewend, maar zo echt verkeerd voor een paard vind ik het nou ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:19

Shadow0 schreef:
Grappig: voor mij zijn stallen zo'n fijne plek inclusief het gesleten beton, het stof/de modder, de strootjes die er ronddwarrelen dat ik het vooral vreemd vind om het zo 'binnen' te maken. Dat is helemaal persoonlijk, maar het is net als met veel dure villa's: hoe voel je je daar nou thuis?

(Het bankje in de stalgang echter... er zijn naar mijn mening wel veel te weinig zitplaatsen op veel stallen.)

Verder: ik ben maar wat blij met de leuke plekken voor paarden die ik hier in de buurt ken. Niks is perfect, maar buiten en contact is in elk geval op de stallen waar ik kom toch wel heel vanzelfsprekend. Maar ik snap ook wel de risico's: er is gedoe als je paarden bij elkaar zet, en bv de paarden in de loopstallen gingen niet uit zichzelf naar binnen bij teveel zon en of teveel regen. En omdat dat maar huis- tuin en keukenpony's zijn, is het ook niet zo erg als ze daar vervolgens wat stijfheid aan overhouden.
Maar ik begrijp wel dat de eigenaar uit Qatar een andere rekensom maakt over zijn paarden, en dat de stallen dat dus ook anders invullen.

Wat ik in elk geval niet per se snap is waarom er niet meer wordt ingezet op binnen-buitenboxen. Dat lijkt me een heel haalbare en fijne manier om echt wat toe te voegen, je kunt het zo inrichten dat paarden in elk geval elkaar ook meer zien, een beetje kunnen scharrelen, lekker buiten zijn. (En je wilt toch op een stal aankomen en paarden zien, geen gekapte heggetjes.)

Maar goed. Wie weet wat er allemaal nog aan overwegingen is dat wij niet weten (inbrekersrisico of paarden iets toe te dienen wat niet de bedoeling is... Het is mijn wereld niet.)

Maar laat mij maar lekker waar ik ben :)
Als je zorgt voor een stabiele kudde met fatsoenlijk opgevoede paarden, is er nagenoeg geen "gedoe". En stijfheid komt bij ieder paard weleens voor. Bovendien, als ze de keuze hebben, maar ze blijven buiten staan met zon of regen, is het blijkbaar dus niet "teveel". Teveel zou zijn als het oncomfortabel is voor het dier, en blijkbaar is het dat niet op zo'n moment.

Barbet schreef:
Toch hoor je vaak voorbij komen, van top paarden die op het hoogste niveau in het springen/dressuur hebben mee gedraaid, dat ze op oudere leeftijd (eind 20 of zo) zijn overleden.
Hebben heerlijk nog jaren lang van hun pensioen kunnen genieten.
Ze worden niet voor niets zo oud denk ik, er is altijd heel erg goed voor ze gezorgd en met beleid zijn ze getraind en uitgebracht in de sport.
Maar ik neem aan dat op zo'n stal als Tops ze niets hebben aan paarden die gebreken hebben en niet in topvorm zijn, dus op de één of andere manier moeten ze toch ook echt goed voor hun paarden zorgen.
Als zo'n paard elke dag een uurtje lekker vrij met één vriendje buiten kan lopen, een keer in de stapmolen kan, een keer wordt getraind op een dag, verder de hele dag lekker kan eten op stal.
Het is een heel ander soort stal als wat ik zelf ben gewend, maar zo echt verkeerd voor een paard vind ik het nou ook weer niet.
Dat ze er niet aan doodgaan, betekent niet dat het niet beter kan. En vergeet niet dat er voor ieder paard dat de 20+ haalt, er een stuk meer zijn die dat niet halen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:21

Billy schreef:
Maureen95 schreef:
@Billy Ik weet dat het ook niet realistisch is hoor! Maar ik neem aan dat jou paarden niet 23/7 binnen staan in een stal waar weinig contact is met soortgenoten. :o Ik zeg ook niet dat een paard 8 uur per dag in de regen moet staan. Het is vaak genoeg droog in Nederland. Ik mis aan deze stal gewoon het stukje paardenwelzijn. Al is wel aan echt alles gedacht voor de paarden. Behalve het sociale contact en vrije beweging voor het paard zelf.

Als je gelezen had weet je dat ik geen paard meer heb. Mijn paard stond in de winter wel 23/7 binnen, duwde bijna het hek eruit als ze in de paddock stond. Op het land kon niet in de winter..
Paard vond het prima..

Dit vind ik altijd zo simpel gedacht... Natuurlijk wilt je paard naar binnen, als ze zonder ruwvoer staan, in een saaie vierkante paddock staan, alleen staan, andere paarden wel naar binnen gaan, in de blubber staan, het gewoon gewend zijn of geen schuilmogelijkheden hebben. En dan dat aangrijpen om te zeggen dat je paard het prima vind, echt sneu.

Ik heb inmiddels de beslissing gemaakt om mijn (sport)paard 24/7 buiten te zetten. Maar wél met gedraineerde grond, constant ruwvoer zowel hooi als gras, constant beschikking tot krachtvoer (uiteraard met een maximum) en een uitdagende leefomgeving. En dat was ook een paard die voor mij op een stal stond waar die een uurtje buiten kwam, bij mij begon met 4 uur naar buiten, toen naar 8 en nu dit. En ik heb altijd gedacht dat hij het prima vond, tot ik zie hoe die er nu bij staat. Al is het alleen maar mijn eigen gemoedsrust, dat ik savonds op de bank zit en een chippie pak en weet dat hij ook kan kiezen wat hij op dat moment wil eten en waar hij wil staan/zijn.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:24

Mkango schreef:
Barbet schreef:
Toch hoor je vaak voorbij komen, van top paarden die op het hoogste niveau in het springen/dressuur hebben mee gedraaid, dat ze op oudere leeftijd (eind 20 of zo) zijn overleden.
Hebben heerlijk nog jaren lang van hun pensioen kunnen genieten.
Ze worden niet voor niets zo oud denk ik, er is altijd heel erg goed voor ze gezorgd en met beleid zijn ze getraind en uitgebracht in de sport.
Maar ik neem aan dat op zo'n stal als Tops ze niets hebben aan paarden die gebreken hebben en niet in topvorm zijn, dus op de één of andere manier moeten ze toch ook echt goed voor hun paarden zorgen.
Als zo'n paard elke dag een uurtje lekker vrij met één vriendje buiten kan lopen, een keer in de stapmolen kan, een keer wordt getraind op een dag, verder de hele dag lekker kan eten op stal.
Het is een heel ander soort stal als wat ik zelf ben gewend, maar zo echt verkeerd voor een paard vind ik het nou ook weer niet.
Dat ze er niet aan doodgaan, betekent niet dat het niet beter kan. En vergeet niet dat er voor ieder paard dat de 20+ haalt, er een stuk meer zijn die dat niet halen.


Een paard in leven houden is niet zo moeilijk. Ik hoop dat we niet wachten tot paarden massaal bij bosjes dood neervallen voordat we iets bestempelen als 'goh, misschien niet optimaal'. De paarden van Andrew Kocher leven ook nog, maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat sporen met stroom niet optimaal zijn.

Daarnaast krijgen topruiters in hun carrière tientallen, wat zeg ik, honderden paarden in het zadel. Het zou aan het verschrikkelijke grenzen moesten die paarden standaard voor hun twintigste levensjaar het loodje al leggen. Dus dat je een paard tot voorbij zijn twintigste levensjaar kan loodsen is leuk, maar is nu ook wel niet echt een bovenmenselijke prestatie.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:31

ElSea schreef:
Billy schreef:
Als je gelezen had weet je dat ik geen paard meer heb. Mijn paard stond in de winter wel 23/7 binnen, duwde bijna het hek eruit als ze in de paddock stond. Op het land kon niet in de winter..
Paard vond het prima..

Dit vind ik altijd zo simpel gedacht... Natuurlijk wilt je paard naar binnen, als ze zonder ruwvoer staan, in een saaie vierkante paddock staan, alleen staan, andere paarden wel naar binnen gaan, in de blubber staan, het gewoon gewend zijn of geen schuilmogelijkheden hebben. En dan dat aangrijpen om te zeggen dat je paard het prima vind, echt sneu.

Ik heb inmiddels de beslissing gemaakt om mijn (sport)paard 24/7 buiten te zetten. Maar wél met gedraineerde grond, constant ruwvoer zowel hooi als gras, constant beschikking tot krachtvoer (uiteraard met een maximum) en een uitdagende leefomgeving. En dat was ook een paard die voor mij op een stal stond waar die een uurtje buiten kwam, bij mij begon met 4 uur naar buiten, toen naar 8 en nu dit. En ik heb altijd gedacht dat hij het prima vond, tot ik zie hoe die er nu bij staat. Al is het alleen maar mijn eigen gemoedsrust, dat ik savonds op de bank zit en een chippie pak en weet dat hij ook kan kiezen wat hij op dat moment wil eten en waar hij wil staan/zijn.

Jij kent mijn paard en mijn omstandigheden? Je weet niet eens waar en hoe ze stond, je doet nogal wat aannames...
Feit is dat paarden zover doorgefokt zijn dat veel paarden het niet eens trekken om 24/7 buiten te staan in de winter. Ik weet nog iemand die ik vaag kende had een paard in een paddock "paradise". Dier was compleet ondervoed, had hoefzweer na hoefzweer maar moch vooral niet in een ophokstal... Ze liet hem liever bijna doodgaan. Dan gen je echt een paardenliefhebber als hij 24/7 buiten staat.....

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:33

Stond die in de blub?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:38

Ik heb mijn paard in de winter 8 uur buiten en in de zomer 24/7. Maar met slecht weer melden hier de paarden zich echt wel eerder ondanks in de groep op een weiland met hooi. Dus sommige dagen gaan ze wel eens eerder naar binnen.

Maar ik vind een basis voorwaarde voor welk paard dan ook dat die minstens een uur of 5 zijn stal uit moet komen, ideaal gezien met een vriendje. Los van het rijden. Ik vind dit soort stallen dan ook tegen de dierenmishandeling aan zitten, ze worden vast goed verzorgt maar er wordt gewoon niet voldaan aan een aantal basis voorwaarden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:41

@Dahyo en Gini Voor mijzelf ben ik het er nogsteeds mee eens dat paarden 8 uur buiten moeten staan. Maar ik snap dat dit bijvoorbeeld in de randstad niet haalbaar is. Ondanks dat moeten paarden nog wel genoeg buiten kunnen staan en paard kunnen zijn :D

@alice0cullen Jouw situatie is toch prima. Jouw paarden kunnen tenminste wel gewoon lekker paard zijn. En zoals je zegt gaan ze ook eerder naar binnen mocht het weer het echt niet toelaten. :)

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:48

Ik heb mijn paard 10 jaar lang 24/7 buiten gehad in de Randstad. Ook dat is geen excuus meer :D

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:53

Gini schreef:
Stond die in de blub?

Geen idee, maar ookal was dat niet zo, was dat alsnog geen geschikte manier van houden voor dat dier

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:54

Mkango schreef:
Als je zorgt voor een stabiele kudde met fatsoenlijk opgevoede paarden, is er nagenoeg geen "gedoe".


Mmm, 'nagenoeg.' Meestal, maar niet altijd. En dat is denk ik het punt waarom dit zo moeilijk te veranderen is: een krasje hier of een schrammetje daar is niet zo'n groot probleem bij de huis- tuin- en keukenpaarden. Maar ik denk dat het ook niet realistisch is om te doen alsof dat hetzelfde werkt bij hele dure paarden. (Het hoeft trouwens niet eens 'gedoe' te zijn bedenk ik me. We weten meestal niet hoe paarden wonden oplopen maar het vriendelijk krabben of het spelen gaat ook niet altijd subtiel.)

Citaat:
En stijfheid komt bij ieder paard weleens voor. Bovendien, als ze de keuze hebben, maar ze blijven buiten staan met zon of regen, is het blijkbaar dus niet "teveel". Teveel zou zijn als het oncomfortabel is voor het dier, en blijkbaar is het dat niet op zo'n moment.


Niet op dat moment inderdaad, maar ook dat is dus iets wat meespeelt. Het paard weegt het af voor dat moment zelf, maar niet per se voor het programma van de dagen daarop. Sporters doen dat wel. Die paarden zijn er uiteindelijk toch niet helemaal voor zichzelf. En dat blijft, totdat er helemaal geen sportof werk voor paarden meer over is. (Maar dan zijn er denk ik ook gewoon geen paarden meer.)

Maar nogmaals, voor ik verkeerd begrepen word: dat ik deels begrijp waarom de afwegingen gemaakt worden is niet het hele verhaal. Ik ben maar wat blij dat alle paarden die ik van dichtbij meemaak gewoon lekker bij elkaar lopen en keuze of veel afwisseling hebben tussen binnen en buiten, beschikking hebben over voldoende ruwvoer en die je af en toe terugvindt met zand/modder/stro van staart tot maantop.

Lindsey_99
Berichten: 2500
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:01

Billy schreef:
Feit is dat paarden zover doorgefokt zijn dat veel paarden het niet eens trekken om 24/7 buiten te staan in de winter. Ik weet nog iemand die ik vaag kende had een paard in een paddock "paradise". Dier was compleet ondervoed, had hoefzweer na hoefzweer maar moch vooral niet in een ophokstal... Ze liet hem liever bijna doodgaan. Dan gen je echt een paardenliefhebber als hij 24/7 buiten staat.....


Ook naar de 247 kant slaat men soms door in 'idealisme', maar dat is geen regel, meer onkunde. Als eigenaar heb je het dan niet helemaal begrepen of heb je je niet goed geinformeerd of laten informeren. Een goede paddock paradise is wat het woord zegt, of hoort het (zo goed mogelijk...) te zijn.
Mooi dat steeds meer sportpaarden toch samen buiten leven. En inderdaad, ze gaan vriendschappen aan en als de kudde stabiel is, is er nagenoeg geen 'gedoe' onderling.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:06

Gini schreef:
Schrijnend is het.

Gini schreef:
Gewoon naar buiten met die beesten. Kan prima.
Maar mensen zetten paarden in hun uppie op een zandpostzegel van 20 bij 20, in het beste geval met een hooinetje erbij dat na een halfuur op is, en gaan dan zeggen dat 'hun paard het buiten niet leuk vindt en aan de poort staat te trippelen'. No oliebol, Sherlock.

Zo is het.

Billy schreef:
Feit is dat paarden zover doorgefokt zijn dat veel paarden het niet eens trekken om 24/7 buiten te staan in de winter. Ik weet nog iemand die ik vaag kende had een paard in een paddock "paradise". Dier was compleet ondervoed, had hoefzweer na hoefzweer maar moch vooral niet in een ophokstal... Ze liet hem liever bijna doodgaan. Dan gen je echt een paardenliefhebber als hij 24/7 buiten staat.....

Die doorgefokte paarden redden dat prima hoor, als je het management maar op orde hebt. Maar ja, je hebt zeker gelijk dat er tussen die natural brigade flink wat gestoorde extremisten zitten die geen enkel benul van welzijn hebben.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:12

Ik vind het jammer dat er blijkbaar geen keuze is.
Je kunt het namelijk ook aan de klant overlaten toch?
Ik heb mijn vorige paard heel even op een grote sportstal gehad voor de verkoop, daar kon je kiezen of je paard in een grote groep kwam, alleen in de wei, met z‘n 2en (moest he dan onderling regelen) of alleen op de loopband. Het was geen 8 uur maar afgezien daarvan keurig geregeld.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:14

Ik schrijf nergens dat Jill huijbregts haar paarden 8 uur per dag buiten heeft staan. :+

Maar wel dat ze wel iedere dag allemaal naar buiten gaan. Ook zet zij ze soms bij elkaar.

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:16

Een stal al deze zou in Zweden niet kunnen bestaan. Daar heb je wel wetgeving en vrije beweging valt daar onder :j

Toppaarden gaan gewoon naar buiten!

Denk dat het een kwestie van tijd is voor er in Nederland ook dat soort regels komen. Het bestaansrecht van de paardensport in de huidige vorm begint langzaam maar zeker te wankelen.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:41

Goh, kijk... ik kom zelf wekelijks op een gp dressuurstal. Daar komen de paarden vaak minstens 5u op de weide per dag. Er zijn enkele paarden die standaard de hele dag (van ‘s morgens tot ‘s avonds dus) buiten gaan. De fokmerries bijvoorbeeld en de dekhengst ook. De sportpaarden staan alleen en nooit samen, ook omdat 3 vd 5 sportpaarden hengsten zijn. Ze zijn het gewend om naast ruinen in de weide te lopen, maar toch is 1 van de hengsten zo knettergek buiten dat hij zichzelf zou doodlopen. Gaat rondom met beschermers naar buiten en kan dan na 3u plots als een malle beginnen rennen. Peeskappen en springschoenen vliegen in het rond. Dat wil je niet met kostbare sportpaarden die nog een hele toekomst voor zich hebben. Hij wordt dan dus verplaatst naar de paddock (veel kleiner dan de weide) maar ik zou perfect begrijpen dat op andere stallen dat soort paarden gewoon NIET buiten mogen lopen. Het risico is groot en ik snap echt dat je dan beslist om dat risico niet te nemen.

Ik begrijp dus ook wel ergens dat het op deze stal zo geregeld is. We kennen de dagindeling van de paarden ook niet. Er is op YouTube een mooi filmpje van de dagindeling van een paard bij Jessica von Bredow-Wendl. Ik zal eens kijken of ik dat kan terugvinden. Ik vond dat op zich een mooie dagindeling. Als ze bij Tops echt nastreven dat de paarden bijvoorbeeld ‘s ochtends in de molen gaan, ‘s middags trainen, namiddag een stapwandeling, avond nog een rondje molen of een uurtje paddock... tja dan zijn ze wel voldoende ‘in beweging’ maar of ze er gelukkiger van worden weet ik niet.

Er is naar mijn mening wel echt een verschil tussen sport en recreatie op dat gebied. Of misschien beter een onderscheid tussen de professional en de niet-professional. De stal in het filmpje is een bedrijf, een bedrijf wat draait rond training en waarschijnlijk ook verkoop/wedstrijden. Als bedrijf zijnde worden de paarden dus vaak gezien als investering. En een ongeluk is zo snel gebeurd. Ik begrijp de kant die zegt dat het paard onwaardig is, maar ik begrijp ook de kant die zegt dat dit een weloverwogen beslissing is van Tops.

Edit
Filmpje gevonden:

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:54

Er zijn heel veel weloverwogen beslissingen maar die hoeven niet overeen te komen met dierwelzijn.
Sport gaat boven levensvreugde voor het paard?

Vrijwel alle sportpaarden lopen als ze jong zij in een kudde op de wei en in een loopstal. Tot ze worden ingereden daarna zij het porseleine popjes die ineens nergens meer tegen kunnen?
Een paard weet zelf niet hoeveel hij waard is maar heeft wel basisbehoeften.
Vrije beweging en sociale contacten horen daar m.i. bij.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:07

Heleenn, van dat filmpje word ik dus triest. De uren dat die op stal staat lekker het wijzertje snel laten doortikken zodat die periodes niet zo erg lang en saai lijken en dan moet verdorie de nacht nog beginnen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8829
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:23

Ik heb een periode gegroomed voor een Team Qatar ruiter en ook ingevallen als Groom voor de genoemde Mike K uit Japan ( zorg zelfs nog dagelijks voor nu 1 van zijn gepensioneerden springpaarden, had een 2e in verzorging die veel weidegang nodig had ,staat nu terug bij tops voor een vet check.

Maar goed kan uit ervaring vertellen dat de meeste paardeb weinig in de weide komen maar ze zeker 3 tot 4 keer per dag wel uit hun box komen.
Handstappen 2 x minimaal 20 minuten
Dan nog rijden en of longeren
Molen en evt nog aan de hand grazen
Er lopen veel grooms rond bij tops die gemiddeld 3 paarden groomen en je hebt er serieus een dag taak aan om alles rond die 3 te regelen qua bewegen en ook qua paard netjes houden scheren , smid etc etc

Zo een stal voldoet niet aan ons penny ideaal beeld nee
Maar logischerwijs staan daar ook hele hele dure paarden , en paarden staan nu gemiddeld gezien niet bekend als zuinig op hun zelf.