Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:43

Ik krijg hier tranen van in mijn ogen |( , wat een dierenmishandeling. In de veehouderij mag je dieren niet meer alleen houden, koeien mogen bijvoorbeeld vast staan, maar een paard mag je wel opsluiten in een gouden postzegelbox :n , hier gaat echt iets heel erg mis...

Popstra
Berichten: 13897
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:47

Wat een pracht!! Een droom!!
Tja als je zelf goed bent voor 250 miljoen en in Monaco woont dan wil je geen aftans zooitje voor je dieren verderop...En of de paarden nou zo ongelukkig zijn dat zal wel mee vallen met de aandacht dat ze krijgen.

Mensen die dit niet vinden kunnen lopen zelf niet in de topsport mee. Hebben totaal geen idee wat de waarde is van deze dieren. (Dan heb je het over miljoenen)
Hebben hun viervoeter wel 24/7 of een groot dagdeel buiten in alle weersomstandigheden en doen alles zelf. Niks mis mee maar stop toch eens met Oordelen over hoe de ,,groten,, het doen.
een kostbaar talentvol dier van een paar ton zet je niet in een PP

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:53

Ik ben ook geen voorstander van paarden in de topsport, laten we dat maar gewoon afschaffen, zodat ook een paard van een miljoen euro gewoon paard kan zijn en geen barbiepaard :wave: ! Als jij 250 miljoen euro hebt, dan heb je geld zat voor heel wat weides erbij :)

Popstra
Berichten: 13897
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:54

MCE schreef:
Bbij Carl is de sfeer ook goed, de hele entourage is veel meer "natuurlijk"
respect vol, minder stress
denk dat hij net als Sjef vindt, ..............en de rest is gevoel
tuurlijk, en daarom geeft hij ze gratis weg zeker want het is ,,gevoel,,
:')

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:57

sureido schreef:
Verder gaat Carl Hester ook op internationale wedstrijd waar ook zijn paarden niet in de wei komen. Hij doet het goed thuis, maar ook hij kiest er vrijwillig voor paarden op internationaal concours mee te nemen en dus op te boxen.


Ja en? Hij doet het dus gewoon hartstikke goed thuis, kunnen vele topruiters nog wat van leren (en hobbyisten ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:00

Popstra schreef:
MCE schreef:
Bbij Carl is de sfeer ook goed, de hele entourage is veel meer "natuurlijk"
respect vol, minder stress
denk dat hij net als Sjef vindt, ..............en de rest is gevoel
tuurlijk, en daarom geeft hij ze gratis weg zeker want het is ,,gevoel,,
:')


denk niet dat Sjef dat denkt maar de prijs is wat een gek er voor geeft of vraagt, is maar in welk segment je verkeert

Josien_

Berichten: 9055
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:04

Stal Tops is prachtig, maar ik zou er mijn paard niet neerzetten.
Snap zeker dat je met dure sportpaarden wat voorzichtiger bent, maar daar zit nog heel veel grijs gebied tussen.

Het plaatje van Carl Hester is inderdaad meer binnen mijn straatje, maar dat kan hij zo doen omdat hij vooral ook véél minder paarden heeft. Vermoedelijk is de grond daar ook wat goedkoper en kan er dus makkelijker wat meer ruimte gekocht worden.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:09

Kinke schreef:
sureido schreef:
Verder gaat Carl Hester ook op internationale wedstrijd waar ook zijn paarden niet in de wei komen. Hij doet het goed thuis, maar ook hij kiest er vrijwillig voor paarden op internationaal concours mee te nemen en dus op te boxen.


Ja en? Hij doet het dus gewoon hartstikke goed thuis, kunnen vele topruiters nog wat van leren (en hobbyisten ook)

Ja en? Dat maakt hem echt geen haar beter dan Jan en Edwina. Zijn paarden gaan ook echt vaak mee op internationaal concours, daar staan ze bijna een week of langer 24/7 op stal, zonder stapmolen. Misschien vind ik dat wel zieliger: paarden laten wennen aan rond rennen in de wei en dan ophokken voor een week. Bij Tops worden steeds meer wedstrijden georganiseerd dus die paarden blijven dan wel thuis in hetzelfde ritme.

Ik ben totaal niet tegen top sport, maar internationale wedstrijden zijn erger dan de stal thuis, en als je daarvoor kiest, om die paarden mee te sjouwen meermaals per maand en dan heb je daar alleen een stal als faciliteit, ben je voor mijn idee hetzelfde als iedereen, hoe je je paarden thuis ook houdt.

Popstra
Berichten: 13897
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:17

Kan je uit jaren aan ervaring vertellen dat de paarden die dat gewend zijn er niet veel van te lijden hebben hoor sureido...

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:24

Popstra, is dat niet dezelfde redenering als een varken die leeft in de bio-industrie en zeggen dat hij er niet teveel onder te lijden heeft, omdat ie dat gewend is? Of een fokteef in een kennel die dat gewend is en er dus niet veel onder lijdt... Met die redenering kun je alles wel recht praten dat krom is...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:25

Popstra schreef:
Kan je uit jaren aan ervaring vertellen dat de paarden die dat gewend zijn er niet veel van te lijden hebben hoor sureido...

Nee dat weet ik ook haha, heb ook wel vaker meegewerkt op een internationale wedstrijd, mijn punt is meer dat iemand hier opgehemeld wordt die als puntje bij paaltje komt zijn paarden exact hetzelfde behandeld.

Amber_anne

Berichten: 6968
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:33

sureido schreef:
Popstra schreef:
Kan je uit jaren aan ervaring vertellen dat de paarden die dat gewend zijn er niet veel van te lijden hebben hoor sureido...

Nee dat weet ik ook haha, heb ook wel vaker meegewerkt op een internationale wedstrijd, mijn punt is meer dat iemand hier opgehemeld wordt die als puntje bij paaltje komt zijn paarden exact hetzelfde behandeld.


Hoe is het hetzelfde. Bij stal tops hebben ze paarden staan niet nooit los buiten komen. Dat is niet te vergelijken met paarden een week op stal laten staan bij een concours

denisesilver

Berichten: 3026
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:35

Popstra schreef:
MCE schreef:
Bbij Carl is de sfeer ook goed, de hele entourage is veel meer "natuurlijk"
respect vol, minder stress
denk dat hij net als Sjef vindt, ..............en de rest is gevoel
tuurlijk, en daarom geeft hij ze gratis weg zeker want het is ,,gevoel,,
:')

Hij is ook niet achterlijk hè. Hij weet heus wel wat hij voor die beesten kan vragen. Maar ik geef heb met die uitspraak groot gelijk. De prijzen voor die beesten zijn echt overtrokken. En dan heb ik het niet over de toppaarden die al hebben laten zien dat ze op niveau kunnen presteren, maar als ik zie wat sommigen voor een 2,5 jarige vragen. Dát is gevoel. Als ze de benen maar in de neusgaten lopen.

Sjef is gewoon zakenman, en als de gek er zoveel geld aan wilt geven, waarom zou hij dat er dan niet voor vragen?
Carl Hester heeft destijds een 1/2 jarige voor 900 pond gekocht. Is ook een grandprix paard geworden. Ik bedoel maar...

Is heel leuk dat mensen zoveel geld aan een paard uitgeven, maar als je geld hebt voor de beste stalling voor de ruiter, dan kan daar ook wat vanaf om te zorgen dat de paarden het goed hebben. Zoals Anky ze met een shetlander op de wei gooien, kan iedere vermogende dat toch bekostigen?

Overigens over die wedstrijden, gaat doorgaans over een week op locatie stallen. En topsporters gaan doorgaans niet elk weekend op zo'n concours ;)
Edit: en ik denk dat als de paarden er zodanig niet tegen zouden kunnen ze de hele stal af zouden breken. Al ben ik zelf wel voor het zorgen voor in ieder geval paddocks oid op locatie.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 28-11-20 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:36

ik snap het ook totaal niet. Dus als je je paarden meeneemt op dat soort wedstrijden dan hebben ze het thuis net zo goed wanneer ze 20 uur per dag op stal staan of overdag in de wei? Dat maakt dan opeens geen verschil meer? Of nog beter, nooit meer in de wei doen want na een week op stal tijdens een wedstrijd zijn ze daar zo aan gewend dat naar buiten doen dan zielig is?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:39

Ging het maar over één week :+ het gaat hier constant over dat goed praten niet mag, maar in Carls situatie gebeurt precies hetzelfde. ‘Och, het is maar een week dat ze 24/7 binnen staan, dat maakt niet uit want die tijd die ze thuis staan mogen ze wel op de wei!’ Ik snap niet waarom jullie zo’n moraal ridders zijn en tegen dat ophokken en ondertussen het wel oké vinden dat die paarden ook gewoon vaak per jaar 24/7 binnen staan.

Tops heeft de weilanden trouwens wel hoor, tegenover ligt een heel groot stuk land, waar op geparkeerd wordt met evenementen.

En daar zijn soms 2-3 weken jonge paarden concoursen of u25 (donderdag vet check, vrij za zo wedstrijd, twee dagen niks en weer zelfde riedeltje) en dan laten ruiters hun paarden gewoon daar als ze meedoen aan die wedstrijden, staan ze daar toch echt een hele tijd.

anjali
Berichten: 15314
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:40

Poekkie schreef:
Tsja ik begrijp wel dat ze die dure paarden niet samen buiten durven zetten maar toch lijkt het me niet leuk voor een paard zo. Nooit eens echt kunnen lopen of spelen.

Bij ons lopen ze in de zomer buiten en in de winter 10-14u buiten en de nacht binnen. Alhoewel de mijne van heel de dag geen poot uitsteekt en bij de hooibak blijft hangen, zie ik dat de rest wel eens even de benen strekt of met elkaar zit te klieren. Volgens mij is dat mentale aspect erg belangrijk voor het paard, ook al geeft dat dan kans op een kras hier en daar.

Ik ga wel mee met de reactie voor mij dat ik buiten in de modder echt niet fijn vind en dan ook liever een stal zou prefereren. Maar dus nog liever wel overdag buiten op een droog stuk :)

In de winter is er geen 10-14 uur daglicht dus het lijkt me moeilijk om ze dan zo veel uren buiten te hebben? Of ga je ze dan in het pikkedonker binnenhalen?

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:48

Tjonge, het mag wel wat aardiger Sureido. Mooraalridders?
Wat is jouw ideaalbeeld dan? Alle paarden op de wereld gewoon los in de natuur? Mogen we er op rijden?

denisesilver

Berichten: 3026
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:50

sureido schreef:
Ging het maar over één week :+ het gaat hier constant over dat goed praten niet mag, maar in Carls situatie gebeurt precies hetzelfde. ‘Och, het is maar een week dat ze 24/7 binnen staan, dat maakt niet uit want die tijd die ze thuis staan mogen ze wel op de wei!’ Ik snap niet waarom jullie zo’n moraal ridders zijn en tegen dat ophokken en ondertussen het wel oké vinden dat die paarden ook gewoon vaak per jaar 24/7 binnen staan.

Tops heeft de weilanden trouwens wel hoor, tegenover ligt een heel groot stuk land, waar op geparkeerd wordt met evenementen.

En daar zijn soms 2-3 weken jonge paarden concoursen of u25 (donderdag vet check, vrij za zo wedstrijd, twee dagen niks en weer zelfde riedeltje) en dan laten ruiters hun paarden gewoon daar als ze meedoen aan die wedstrijden, staan ze daar toch echt een hele tijd.

Maar ik hoop dat je het verschil wel ziet tussen überhaupt altijd binnen en alleen op concours 24/7 binnen? Keur het beide niet goed, maar als ik tussen twee kwaden moet kiezen..

Moeten ze toch meer FEI wedstrijden in Nederland organiseren, zodat de Nederlandse ruiters daar hun lol op kunnen. Rem op de globalisering van de sport.

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:51

Mijn ideaalbeeld is in de winter alle paarden 24/7 keuze geven tussen buiten staan en binnen staan met minstens 1 maatje waarbij ze ook minstens 3 galoppassen kunnen doen en in de zomer op de wei overdag waarbij ze een sprintje kunnen trekken en 's avonds weer in de paddocks/stallen. Paarden zijn echt kuddedieren, dus het niet meer samen laten staan is niet van deze tijd. Ik heb de video dan ook gedisliked en hoop dat heel veel meer mensen dat met mij gaan doen zodat we laten horen dat zo'n stal echt niet meer van deze tijd is. Ik vind zo'n stal echt iets als een museum, niet iets waar je echt paarden instopt voor 23 uren per dag. Sorry dat ik het zegt, maar vind echt alles rieken naar "kijk, wij hebben geld teveel!".
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-11-20 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:53

Kinke schreef:
Tjonge, het mag wel wat aardiger Sureido. Mooraalridders?
Wat is jouw ideaalbeeld dan? Alle paarden op de wereld gewoon los in de natuur? Mogen we er op rijden?

Sorry, was niet gemeen bedoelt. :)

Mijn ideaalbeeld: ik maak me eigenlijk helemaal niet druk om hoe die mensen hun paarden houden, ieder huisje heeft zijn kruisje, maar ik vind het gewoon raar om tegen 24-7 binnen te zijn, maar het wel goed vinden hoe Carl Hester zijn paarden behandeld, want ook hij houdt ze op bepaalde momenten (en niet maar 1 keer per jaar) binnen.

Hij doet het thuis misschien goed, maar imo sta je toch niet helemaal er 100% achter als je wel naar internationale wedstrijden gaat, dan vind je het nog steeds oké om paarden niet op de wei te laten komen. Misschien is het zo beter uitgelegd wat ik bedoel.

denisesilver

Berichten: 3026
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:57

sureido schreef:
Kinke schreef:
Tjonge, het mag wel wat aardiger Sureido. Mooraalridders?
Wat is jouw ideaalbeeld dan? Alle paarden op de wereld gewoon los in de natuur? Mogen we er op rijden?

Sorry, was niet gemeen bedoelt. :)

Mijn ideaalbeeld: ik maak me eigenlijk helemaal niet druk om hoe die mensen hun paarden houden, ieder huisje heeft zijn kruisje, maar ik vind het gewoon raar om tegen 24-7 binnen te zijn, maar het wel goed vinden hoe Carl Hester zijn paarden behandeld, want ook hij houdt ze op bepaalde momenten (en niet maar 1 keer per jaar) binnen.

Hij doet het thuis misschien goed, maar imo sta je toch niet helemaal er 100% achter als je wel naar internationale wedstrijden gaat, dan vind je het nog steeds oké om paarden niet op de wei te laten komen. Misschien is het zo beter uitgelegd wat ik bedoel.

En wellicht is hij het er juist niet mee eens hoe de paarden op concours gehouden moeten worden, maar is het voor het bestaansrecht van zijn stal nodig dat hij die concoursen rijdt. Maar goed dat weten wij niet.

Lindsey_99
Berichten: 2538
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:59

Shadow0 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Het vergelijk gaat helemaal niet op. Paarden kunnen uitstekend keuzes maken,


Maar de vraag is of ze daar dan gelukkiger van worden? Is het fijner voor paarden om dingen zelf te bepalen dan als dingen gewoon goed bij ze passen? En hoe weten we dat?


Andersom is de vraagstelling beter en ook eerlijker. Hoe weten we dat een paard het fijner vindt dat wij voor hen kiezen? Volgzaamheid is niet te vergelijken met zelf keuzes kunnen maken.

Zonder inmenging van de mens redden paarden of ander vee zich in normale (natuurlijke) omstandigheden uitstekend. Dus waarom zouden wij ze moeten dwingen in hokjes of weitjes te gaan staan? Dat is omdat mensen dat willen. Toen de mens van jager-verzamelaar zich vast ging vestigen is dat gedrag ontstaan en zijn we dieren gaan gebruiken voor ons gemak of werk. Het is er van oorsprong nooit geweest.

Dat is heel simpel te constateren door het te doen en objectief te observeren. Wetenschappelijk onderzoek is er niet van vermoed ik, maar er zijn nul dieren/paarden die niet zelf willen kiezen. Geen enkel dier wil dat een andere soort voor hem of haar kiest. Dat ze het accepteren omdat wij ze zo opvoeden/aanleren of ertoe dwingen is heel wat anders.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:02

@denisesilver: als je het ergens niet mee eens bent en je er niet tegen kan, stop je er toch mee.. of ga je fokken, of wat anders doen. Maar ja, geld :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58081
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:20

Popstra schreef:
Wat een pracht!! Een droom!!
Tja als je zelf goed bent voor 250 miljoen en in Monaco woont dan wil je geen aftans zooitje voor je dieren verderop...En of de paarden nou zo ongelukkig zijn dat zal wel mee vallen met de aandacht dat ze krijgen.

Mensen die dit niet vinden kunnen lopen zelf niet in de topsport mee. Hebben totaal geen idee wat de waarde is van deze dieren. (Dan heb je het over miljoenen)
Hebben hun viervoeter wel 24/7 of een groot dagdeel buiten in alle weersomstandigheden en doen alles zelf. Niks mis mee maar stop toch eens met Oordelen over hoe de ,,groten,, het doen.
een kostbaar talentvol dier van een paar ton zet je niet in een PP


Weten die dieren dat? Dat ze zoveel kosten? Hebben ze daardoor andere behoeften? Denken ze ‘ja ik kan maar een uurtje per dag echt paard zijn maar goed, ik kost ook een boel geld.’

denisesilver

Berichten: 3026
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:34

sureido schreef:
@denisesilver: als je het ergens niet mee eens bent en je er niet tegen kan, stop je er toch mee.. of ga je fokken, of wat anders doen. Maar ja, geld :D

Dat is te makkelijk gedacht. "Maar ja, geld" spijker op de kop.