Stoppen met bijrijdpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Winchester05

Stoppen met bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 01:08

Hoi allemaal!

Ik denk al een tijd na over of ik wel of niet moet stoppen met mijn bijrijdpaard.

Nu zo’n 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met het bijrijden samen met mijn beste vriendin. We hebben een hele leuke tijd gehad en hoewel het helemaal geen makkelijke paarden zijn hebben we er toch samen met de eigenaar wat van moois van gemaakt. Nu zijn we dus 1,5 half jaar verder en zit ik inmiddels in mijn enalaatste jaar middelbaar. Ik merk dat ik meer tijd hieraan moet besteden dan ik nu kan. Naast het bijrijden werk ik ook drie dagen in de week (bijrijden zo’n 3 keer). Ik werk ook op een stal en heb het hier ook wel naar mijn zin, maar dit doe ik wel altijd helemaal alleen en dat is dus niet echt heel gezellig.
Helaas word de klik tussen mij en de eigenaar van het bijrijdpaard minder. Er zijn steeds meer verwijten hier en daar en vervelende opmerkingen en word het af en toe meer een verplichting dan dat het echt nog leuk is. Daarnaast vind mijn moeder haar ook een vervelende vrouw in de omgang, dus dat beïnvloed mijn mening ook wel een beetje. Ik wil haar absoluut niet als een slecht persoon neerzetten, want we hebben natuurlijk haar paarden mogen rijden, waar ik haar ongelofelijk dankbaar voor ben en er zijn ook zeker dagen waar het wel goed gaat en ik me er fijn bij voel.
Ik heb helaas niet overal tijd meer voor en wil eigenlijk ook niet stoppen met werken omdat ik aan het sparen ben voor mijn rijbewijs.

Ik ben wel een beetje een sentimentele sok en hecht me heel snel aan paarden en gewoonten dus dit is een hele moeilijke beslissing voor mij. Het gaat ook steeds beter met het paard en het voelt dan ook weer ‘zonde’ om te stoppen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Elin
Laatst bijgewerkt door Winchester05 op 23-11-20 01:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 01:14

Hoi Elin,

Jouw struggles begrijp ik heel goed. Je gaat je toch hechten en vind het misschien ook wel moeilijk de eigenaar teleur te stellen. Klopt dat?

Misschien ben je ook wel een beetje gevoelig voor wat ze zegt?

Ik herken dat wel hoor.
Zelf heb ik 2 jaar bij iemand gereden. Ze was of heel positief, supervrolijk en lief. Of ze was kortaf, sjagereinig en veroordelend. Zelf kon ik er op den duur niet meer tegen. Elke keer was het weer afwachten in wat voor bui ze nu weer was. Ik ben iemand die ook snel hecht aan mens en dier, dus het moet wel goed zitten. Voor mij was de keus weg te gaan ook heel moelijk maar uiteindelijk een enorme opluchting. Wie weet is dat voor jou ook wel zo.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 01:21

Ook ik begrijp jouw struggles worsteling. Het is moeilijk afscheid te nemen, maar in dit geval gewoon heel verstandig. Je krijgt het straks nog zo druk met alles. En er komen nog andere paarden, nog genoeg als je dat wilt.

Linnie050

Re: Stoppen met bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:27

En als je nou bespreekt om minder te komen bv 1x in de week?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:26

Ok, dus je moet veel tijd steken in schoolwerk, hebt een baantje voor 3 dagen per week en rijdt 3 keer per week dit paard?

Dat is echt heel druk! Helemaal als je daarnaast ook nog tijd steekt in vrienden en bijv familie. Ik snap helemaal dat je keuzes moet maken en dat dan minder bijrijden of stoppen daarmee de eerste stap is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:39

Het voordeel van een bijrijd-of leasepaard is dat je kunt stoppen wanneer je wilt.Met een eigen paard kan dat niet zomaar.Wel zou ik eraan denken dat het best moeilijk kan zijn aan een bijrijdpaard te komen,zeker als het gratis is. Dus van stoppen zou je spijt kunnen krijgen.Inderdaad zou je,zoals hierboven ook geopperd wordt,kunnen voorstellen om minder vaak te gaan?

Winchester05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 09:57

Evamarie schreef:
Hoi Elin,

Jouw struggles begrijp ik heel goed. Je gaat je toch hechten en vind het misschien ook wel moeilijk de eigenaar teleur te stellen. Klopt dat?

Misschien ben je ook wel een beetje gevoelig voor wat ze zegt?

Ik herken dat wel hoor.
Zelf heb ik 2 jaar bij iemand gereden. Ze was of heel positief, supervrolijk en lief. Of ze was kortaf, sjagereinig en veroordelend. Zelf kon ik er op den duur niet meer tegen. Elke keer was het weer afwachten in wat voor bui ze nu weer was. Ik ben iemand die ook snel hecht aan mens en dier, dus het moet wel goed zitten. Voor mij was de keus weg te gaan ook heel moelijk maar uiteindelijk een enorme opluchting. Wie weet is dat voor jou ook wel zo.

Ja ik ben inderdaad wel gevoelig voor wat ze zegt, maar vaak beïnvloed dat dan ook Een beetje mijn sfeer de rest van de dag. Ik vind het fijn om te horen dat het voor jou een opluchting was. Ik was toch bang dat ik met een beladen gevoel achter zou blijven, maar zo kan het natuurlijk ook.

Helaas is één keer in de week rijden niet mogelijk. Ze wil eigenlijk dat we er toch 4 keer per week zijn, wat nu dus soms ook wel ‘spanning’ tussen ons veroorzaakt. Ik vind het ook heel moeilijk om haar teleur te stellen.

Ik ben inderdaad bang dat ik er straks toch spijt van ga krijgen. Het is toch iets waarbij we samen kunnen rijden en het gezellige van dat we het samen doen is er natuurlijk niet op mijn werk.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:14

Lastige keuze TS! Het is jammer dat de eigenaar redelijk wat eisen aan jullie stelt, 4 dagen in de week naast school, werk, sociaal leven, etc. vind ik echt veel.

Is het een mogelijkheid om nog een derde bijrijder te zoeken zodat de paarden voldoende aandacht krijgen en jullie de dagen wat meer kunnen verdelen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:19

Laat het geen spanning worden, spreek met de eigenares. Laat haar weten dat 4x per week te veel is voor jou. Communicatie is key.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:22

Volgends mij wil je zelf het liefste stoppen. Hartstikke logisch, je hebt het nu echt heel druk.
Ik zou gewoon zeggen dat het nu te druk voor je is, en ook dat je he vervelend voelt omdat je niet genoeg tijd hebt om naar je bijrijpaard te gaan.
Ik denk dat er een kast van je af zal vallen.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:49

Bedenk wel dat het nieuw jouw eigen paard en de beweging/het rijden van het paard dus niet jouw verantwoordelijkheid is..
Zoals anderen al aangeven; misschien kan je minder dagen gaan rijden. Het zou enorm raar zijn als de eigenaresse 'nee' zegt gezien jullie niet getrouwd zijn en elkaar niks te verwijten hebben. Het laatste wat je wilt is aan het probleem van een ander er onderdoor gaan :+
Toen ik mijn eigen paard meerdere keren per week kon gaan rijden heb ik mijn bijrijdpaard voor 1 x per week ook opgezegd omdat het teveel werd. Ze was blij dat ik het aangaf en had snel een nieuw iemand gevonden die jonger is en meerdere keren per week komt knuffelen en/of rijden. Paard is helemaal opgebloeid en ik heb weer meer balans in mijn leven en kan lekker fulltime aan de slag met mijn eigen paard zonder te hoeven denken aan een ander. Dit was echt een enorme opluchting ondanks dat het maar 1 dag was.

Winchester05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 12:41

Ik neig er toch wel naar inderdaad om toch te stoppen, maar het ook echt gaan vertellen is wel heel moeilijk. Zeker als ik dan net een goede les heb, voelt het weer zonde.
Ik moet denk ik vooral nog even de moed verzamelen :) .

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:52

Begrijpelijke keuze, succes met het vertellen TS :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:39

Wij hebben het andersom meegemaakt. Hadden dus verschillende bijrijders voor onze pony's.
Er zijn er geweest die steeds minder kwamen, smoesjes verzonnen en uiteindelijk weg bleven, of door ons zijn weggestuurd omdat afspraken niet werden nagekomen.
Verreweg de meeste zijn gelukkig gewoon netjes komen zeggen dat ze ivm studie te weinig tijd meer hebben. Helemaal geen probleem. Voor beide partijen duidelijk en eerlijk.
Met de meeste van deze ruiters hebben we nog steeds een heel fijn contact en sommigen komen af en toe nog langs om een praatje te maken, de pony's te zien of zelfs een ritje te maken.

Eerlijk uitleggen is mijn advies dus.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:07

TS: geef aan dat je het in combinatie met school en werk nu even niet meer red, neem een doosje Merci mee voor de fijne tijd en geef aan dat je graag terug komt als je klaar bent met school als dat haalbaar is.

Winchester05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 00:03

Ik heb het er nu over gehad, dat ik er serieus over aan het nadenken ben. Ze was blij dat ik het heb aangekaart. Het daadwerkelijk weggaan wordt wel vervelend, maar we zullen er even doorheen moeten. Er komen er inderdaad vast nog genoeg.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:12

Goed zo. Gewoon bespreekbaar maken geeft voor beide partijen het beste resultaat.
Succes met je keuze. Lastig hoor ...

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:44

Dan kan je desnoods nog even blijven tot zij iemand heeft gevonden, waarvan ze nu weet dat zij dat moet zoeken. Zal sowieso als een last van jouw schouders zijn denk ik!

Winchester05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 11:09

Nou, dat was het dan, gister ben ik voor het laatst geweest. Ik zal het wel een beetje missen natuurlijk, maar het is Inderdaad beter zo. Heel erg bedankt voor jullie hulp!