20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:21

Old Billy in Engeland is geverifieerd 62 jaar geworden.In 1822 gestorven.Hij was een trekpaard.Ik vind dat leuk. Van oude paarden leer ik altijd veel.Maar goed,smaken verschillen en als iemand liever een jong paard heeft dan is dat ook goed uiteraard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:34

Trieste reacties.

Je kan naar je cijfertjes kijken, maar die zeggen dus niet alles!!

Ten eerste wordt er helemaal niet bijgehouden hoe oud paarden overlijden. Dat is slechts bij een deel van de paarden zo.

Wij hebben quarters en de AQHA schijft ze met 25 sowieso uit als dood, tenzij je aangeeft dat ze nog leven. Maar de meeste mensen nemen die moeite niet. Net als doorgeven na inslapen niet.

Wij hebben een shet die ooit zonder paspoort en papieren kwam en daar worden al helemaal geen cijfers van bijgehouden.

Als je alleen maar gaat kijken naar wat er wel wordt bijgehouden en in het kleine wereldje van kapot gereden sportpaarden zit, beperk je jezelf.

Er zijn echt zoveek oudere paarden die nergens geregistreerd staan op leeftijd.

Kijk eens rond bij beginnende sport ruitertjes en de leeftijd van hun leerpony's.

Maar zielig als mensen alleen hun eigen gelijk willen bevestigen door anderen neer te halen. Ik ontstip ook. TS reageert toch niet meer.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:17

Nou ts gezellig hier voor jou. Denk je ook een eenvoudige vraag te stellen. Neem de tijd, je kent de eigenaar goed dus ik neem aan dat ze je ook de tijd gunt om een fijne stal te zoeken, de prijs komen jullie vast wel over uit als de stal geschikt is

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:25

anjali schreef:
Old Billy in Engeland is geverifieerd 62 jaar geworden.In 1822 gestorven.Hij was een trekpaard.Ik vind dat leuk. Van oude paarden leer ik altijd veel.Maar goed,smaken verschillen en als iemand liever een jong paard heeft dan is dat ook goed uiteraard.

Oke gefeliciteerd. Mijn pony werd op zijn 36e nog fanatiek gereden. Allemaal een lolly?

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:34

Kuggur schreef:
Nee "datzelfde" geldt NIET voor jongere paarden. Dáárom zijn jongere ingereden paarden duurder dan zulke oude ingereden paarden.
Bizarre koppigheid zoiets simpels niet in te willen zien.


Alleen gaat het in dit geval niet om een statistiek. Maar om een pony. Een pony die TS al jaren kent.
Dus als dat dier nog gaat als de brandweer dan heb je verder weinig aan statistiek. Dan heb je iets aan dat gegeven.

Ik zit, geheel naar de statistieken, ook te wachten tot mijn 24 jarige er de brui aan geeft. Heb zelfs op tijd een nieuw paard er bij gekocht toen hij 19 werd. Want ja, waarschijnlijk is hij er binnenkort wel een keer klaar mee. Zit ik hier te koekeloeren met 2 rijpaarden :') Heb ik er net één die aan de uitersten zit.

Dus als Ts in zijn algemeenheid vraagt: zal ik op zoek gaan naar een 20 jarige, dan heb je helemala gelijk. Als TS vraagt zal ik deze 20 jarige kopen, kun je veel meer gegevens naast die statistiek leggen en dus een beter oordeel vellen.

TS: over de prijs is al veel gezegd. Ik denk ergens; binnen de bandbreedte van het redelijke. Hoe plak je in hemelsnaam een prijs op een paard. Een paard wat je kent, waar je en band mee hebt, een dier wat je aanstaat. Kijk, als ze nou 10.000 vragen voor het beest, zou ik ook met mijn ogen rollen. Maar alles van 0 tot 3000 euro lijkt redelijk, afhankelijk van je perspectief. (eigenaar/niet eigenaar/ goede ervaring met oude paarde/geen goed ervaring, op zoek naar een sportpaard/op zoek naar je maatje etc etc)
En om het te relativeren: als je over 5 jaar terug kijkt. Hoe vaak denk je dan nog over die een paar 100 euro meer of minder? Ga er niet blind in met een blacno check en hartjes in je ogen. Maar laat je ook niet gek praten over 'de juiste prijs'. Want dat kan alleen een prijs zijn waar jij en de eigenaar over uit komen.

miereneter

Berichten: 2591
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:21

superpony schreef:
Trieste reacties.

Wij hebben quarters en de AQHA schijft ze met 25 sowieso uit als dood, tenzij je aangeeft dat ze nog leven. Maar de meeste mensen nemen die moeite niet. Net als doorgeven na inslapen niet.


Echt? Wat een vreemde praktijk. Je kunt toch gewoon wachten tot mensen zelf hun paard uitschrijven als dood? Zo kloppen de statistieken ook niet echt.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:27

Ik vraag me af of TS nu al tot een deal is kunnen komen met de verkoper?

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 17:21

Hoe zal ik het omschrijven. Tot vanmiddag waren de dingen erg positief. Ik heb een mooi plekje enz. Nu belde de eigenaresse mijn moeder op (mij eerst, alleen had ik college). Vraagprijs is bizar en eigenlijk gewoon niet fair tov mij. 4500 euro moet hij minimaal opbrengen....

Ik ga dit uiteraard niet betalen. Nog even onze prijs genoemd (kan nog iets bij, maar meer is hij echt niet waard).

Ben teleurgesteld en verdrietig. 2,5 jaar hem in de lease en 5,5 jaar gereden. Pony heeft mij bakken geld gekost....

Anoniem

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:23

Ach TS. Dat is inderdaad niet fair en totaal niet in verhouding :(

Imre

Berichten: 14212
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:23

-O- wat ontzettend jammer voor zowel jou als de pony.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:23

Ik vind dit oprecht erg voor je. De eigenaar heeft met jouw emoties gespeeld. Tot zover de gunfactor. :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-20 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:24

Ach TS, wat erg voor je!

Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze pony dit op gaat brengen. Spelen ze in op dat je al gehecht aan hem bent geraakt?

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:28

Jeetje wat onsympathiek van haar. Ik had toch echt wel de goede hoop dat er een grote gun factor voor je in zou zitten.

Anderzijds, je hebt nu een mooie paardvriendelijke plek gevonden, je hebt budget, en volgens mij weet je ook wat je wilt.
Ga lekker kijken naar een paard waar je nog een leven lang plezier van gaat hebben. Desnoods een jonkie die je vanaf 0 op kan leiden, dat is ook een mooie ervaring, met de juiste begeleiding.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:31

Ik zou de eigenaar succes wensen met dit ervoor te krijgen. Ik zou een bod doen van hooguit 2500 euro met spullen erbij en aanbieden dat ze alsnog contact met je op kunnen nemen.

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:33

Vala schreef:
Ik zou de eigenaar succes wensen met dit ervoor te krijgen. Ik zou een bod doen van hooguit 2500 euro met spullen erbij en aanbieden dat ze alsnog contact met je op kunnen nemen.


Moet je wel direct stoppen met het leasen van de pony, anders zet het nog geen zoden aan de dijk.

Anomien

Berichten: 7419
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:34

Vala schreef:
Ik zou de eigenaar succes wensen met dit ervoor te krijgen. Ik zou een bod doen van hooguit 2500 euro met spullen erbij en aanbieden dat ze alsnog contact met je op kunnen nemen.


Precies dat. Niet meer bieden dan je wil. En dan afstand nemen.

Dan gooi je je eigen glazen niet in als ze erop terug wil komen. En je doet je jezelf niet onnodig tekort... want 4500 euro is echt teveel.

Wordt ie verkocht. Dan mocht het niet zo zijn.
Maar neem eerst maar eens wat afstand na een bod.

Laten ze er zelf maar achter komen dat dat geld wat ze vragen echt te hoog is.

En idd stoppen met leasen

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:34

Ah wat een tegenvaller, hier hadden jullie natuurlijk niet op gerekend en terecht ook als je het mij vraagt. Een buiten proportioneel hoge vraagprijs.

Paardenfann4
Berichten: 1364
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:36

Wat een prijs voor zo'n oude pony. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dat er voor gaat betalen. Eerlijk gezegd zou ik kijken voor een ander leuk paardje en hier afscheid van nemen. Ze gunt het jou duidelijk niet. Heel jammer voor je, je bent toch gehecht aan hem natuurlijk.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:38

Heel jammer ts, ik zou de pony hoe moeilijk wellicht, dan los laten voor dit bedrag..

Ik begrijp wel dat mensen er nog geld voor willen hebben, er zijn veel mensen in dit topic die vinden dat een oude pony wel voor niets of heel weinig door mag, zeker als je weet dat hij goed terecht komt, maar dat komt maar weinig voor en eerlijk is eerlijk, als het op mp nog een paar duizend op brengt, waarom dan weggeven. Hoor ik ook niemand over wanneer het dier 14 zou zijn, maar de prijs is op deze leeftijd natuurlijk zeker een ding. Op mp doen pony's in die maat het nog steeds goed, maar heb daarbij wel het gevoel dat het tot 18 als zoete broodjes gaat en daarna wordt men wat kritischer. Dan moet de pony of nog hoog in de sport lopen en een top leerpony zijn op sportief gebied, of super braaf. Maar hoe dan ook, ik heb de pony niet gezien natuurlijk, maar met de sportresultaten zo ver terug en de leeftijd vind ik het bedrag dat ze vragen ook echt te hoog. Ik kom net uit deze zoektocht voor de kinderen en schrik niet van een oudere pony, en ook niet meer van de bedragen waar ik pony's voor te koop zie staan, maar had dit bedrag aan de hand van de omschrijving er dan ook niet voor willen betalen. Je betaald nu voor wat de pony gezien heeft, niet meer de verwachting dat hij nog top gaat ontwikkelen in de sport, M1 in een ver verleden is niet super bijzonder.

Wellicht kan je jouw uiterste bod nog neerleggen, vind 2500 incl spullen ook een mooi bod en wellicht komen ze er nog bij je op terug, evt als de realisatie komt dat het op marktplaats ook niet tot 4500 meer gaat lukken.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:42

Ik zou ook stoppen met leasen, weet niet hoe je daar zelf in staat, afstand nemen is natuurlijk altijd moeilijk als je er aan gehecht bent, maar je rijd hem anders voor hun verkoop nu, dat lijkt me ook geen fijn gevoel voor jezelf. Uiteindelijk als je hem niet koopt, zou dat dan ook stoppen, ik zou hen dan het leasebedrag ook niet meer gunnen. Kan me voorstellen dat je er erg verdrietig van bent, dit voelt na zolang te hebben geleased etc ook niet reëel, sterkte ts :knuffel:
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 02-12-20 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:44

Ooh wat balen ts. Ik snap je gevoel helemaal. Zolang je maatje en dan dit.

Probeer het zakelijk te zien.

En anders afstand. En wat gezegd wordt. Je hebt een goeie plek, budget en wilt graag. Er is vast een pony die perfect in jouw plaatje past.

Wel of niet stoppen met leasen moet je helemaal zelf weten. Zolang je niet over je grenzen gaat met wst je wilt is alles prima

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:44

Nou ja zeg, wat een gek wijf!!

Moet eerlijk zeggen dat ik al wel gedacht had , dat er een addertje onder het gras zou zitten!

Maar ik neem aan dat je haar smakelijk hebt uitgelachen en haar veel succes met de verkoop hebt gewenst en er gelijk achteraan hebt gezegd dat je stopt met de lease!

Wel ontzettend K voor je, maar er komt weer wat op je pad.

Waar deuren sluiten, gaan anderen weer open, zal je zien
Laatst bijgewerkt door Hubbels op 02-12-20 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:46

Dat is inderdaad een fors pak geld, zoiets verwacht je niet.
Ik zou er dan ook mee stoppen, wat iemand hierboven zegt, je houd hem anders alleen nog in conditie voor een potentiele koper, en als die er morgen (hypothetisch gezien dan hé) al is, dan stopt het ook sneller als dat je verwacht had.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:46

Eigenaar maakt gewoon misbruik van je band met die pony.
Maak van je hart een steen en zoek een leuke pony om te leasen/kopen dichter bij huis.
Ik heb ook fantastische herinneringen aan mijn eerste verzorgpaarden, ze laten staan heeft die mooie herinneringen geen afbreuk gedaan en zo kwam mijn huidige merrie op mijn pad waar ik al 10 jaar plezier aan heb. Die was 3 met springpapier en heeft een heel stuk minder als je oude lease pony gekost. Er wordt veel misbruik gemaakt van emotie en onervarenheid in de paardenwereld. Je wordt een stuk minder naïef in een paardenleven.
Laatst bijgewerkt door betadine op 02-12-20 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:48

Och jee, dat vind ik ook echt niet netjes! Wat verdrietig TS :( Hopelijk bedenkt ze zich, of komt er een ander leuk paardje op je pad!