Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:41

Ik heb Mascha onder een 50 gram regendeken staan. Ook over getwijfeld hoor, wilde haar het liefste nog een jaar zonder, maar het is een mager beessie en zo hoeft ze geen energie in te zetten om zichzelf warm te houden. Zelfde dus als bij Laura haar paard.

Ik zou er in jouw geval geen deken opleggen, maar doe wat goed voelt voor jou en je paard.

Over Mascha: het is een stoer en nieuwsgierig paard, snel afgeleid en ongeduldig. Super lief, echt een knuffel. Vind alles en iedereen leuk. Niet snel onder de indruk, maar laat wel merken als ze het ergens niet mee eens is. Blijft wel altijd eerlijk. En ze is super slim, wat leuk is in de training want ze pakt alles heel snel op. Minder leuk als het gaat om bijvoorbeeld knopen lospeuteren :')

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:51

plutolover schreef:
Of ik laat het doen. Daar ben ik nog niet over uit omdat ik nogal kritisch ben en van mening ben dat het niet allemaal in 3 weken hoeft.


Dit herken ik heel erg. En voor mij ook de reden dat ik het toch zelf ga doen. Mocht ik er tegen die tijd naast staan en me bedenken kan ik altijd nog hulp inroepen van mijn instructrice.

Ik ga beginnen met grondwerk. Dat trek ik wel wat verder dan alleen longeren. Ik wil bijvoorbeeld ook met hem gaan wandelen in het bos en aan de hand al werken aan het recht richten.

Maar heel eerlijk. Ik zie wel hoe het loopt. Ik heb geen haast in ieder geval

loyce_

Berichten: 953
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:30

Mijn nu 2.5 jarige barock pinto gaat er ook aan geloven van de zomer !
Omdat ze niet in de opfok heeft gestaan is ze best arrogant en niet heel respectvol voor je "bubbel"

We zijn nu aan het freestylen en wandelen. Hierin krijgen wij 1 keer per maand grondwerk les via Dakota!


Afbeelding

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:38

_activeme schreef:
Puur uit interesse en nieuwsgierigheid. Hoe gaan jullie beginnen? Beginnen jullie eerst aan longeerlijn of gelijk los en dat iemand er naast loopt?

Bij mijn vorige paard ben ik eerst begonnen met grond werk. Maar deze heeft zijn hele leven al thuis gestaan dus kende alles al redelijk goed.
Na wat grond werk en opvoeding ben ik begonnen met een zadel en grondwerk.
Als hij dan braaf was en in had controle ben ik er wel eens op gaan zitten en er weer af. En toen op een gegeven moment heb ik besloten om er op te gaan zitten en hierbij de dingen die ik hem met het grond werk heb geleerd vooral te doen. Meer snapte hij ook niet echt. En de keer erna ben ik gewoon aangereden. Ik heb hem nog nooit voor het rijden gelogeerd. En verder ook niet echt hulp gehad.
Maar ik denk dat het veel belangrijk is dta wat je doet dat je je daar goed bij voelt en dat dat ook bij je paard moet passen

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:52

Even in dubio om mij in dit topic te melden of in het 2020 topic. Toch maar hier.

Sinds oktober heb ik een 3 jarige tuiger ruin, we zijn op dit moment bezig met de kleuterschool. Grondwerk, huis tuin en keuken opvoeding en ook zadelmak maken. Inmiddels zijn we aangekomen bij het onder de man een rondje stappen aan de hand. Dit is de eerste keer dat ik een eigen paard zadelmak maak. Vroeger heb ik wel meegeholpen met het inrijden van pony's, maar nooit zelf het hele proces gedaan.

Ik klets graag met jullie mee, ook om tips en tricks uit te wisselen!


Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:10

karakter van mijn jonge haf is speels, maar vind zelf dat hij best wel al aan werk kan... heerlijk nuchter en niet snel onder de indruk.

is wel wat happig in alles wat hij voor zn neus krijg..lees halster willen pakken met omdoen enz. Touw constant vast pakken.. mocht iemand een tip hebben? ik hoop dat het minder wordt nadat hij ouder wordt.

Denk dat een bit geen probleem zal zijn bij hem haha

loyce_

Berichten: 953
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:11

Mooi paard! Ik wil het in eerste instantie ook zelf bekijken of het lukt. Vroeger ook zelf pony's bereden maar die waren al wel door voor de kar. En een paard is toch wat spannender.

Zadel is mijn pinto niet van onder de indruk. Maar de eerste keer erop lijkt me toch wel spannend.

loyce_

Berichten: 953
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:12

plutolover schreef:
karakter van mijn jonge haf is speels, maar vind zelf dat hij best wel al aan werk kan... heerlijk nuchter en niet snel onder de indruk.

is wel wat happig in alles wat hij voor zn neus krijg..lees halster willen pakken met omdoen enz. Touw constant vast pakken.. mocht iemand een tip hebben? ik hoop dat het minder wordt nadat hij ouder wordt.

Denk dat een bit geen probleem zal zijn bij hem haha


Dat denk ik ook niet haha.
Wij doen wel pak spelletjes. Voorwerpen aanraken of pakken tijdens het lopen. Misschien is dat een afwisseling tussen wat wel gehapt mag worden en wat niet?

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 16:15

Nino is niet snel onder de indruk. Hij vind alles leuk en is rete nieuwsgierig. Nieuwe dingen altijd uitgebreid snuffelen en dan is het goed. Als hij schrik is het 1 beweging en dan is het ook over. Hij blijft er niet in hangen. Hij heeft tot 8 weken geleden in de hengstenwei geweest en ik kan zien dat hij niet de dominantste was. Hij is super sociaal en heeft een oudere ruin als maatje nu. Hij wil wel vaak spelen. Ook is hij erg aanhankelijk naar mensen. Vooral kinderen vinden het leuk om met hem te knuffelen als hij op stal staat. Hij heeft een open luik.

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:35

loyce_ schreef:
Mooi paard! Ik wil het in eerste instantie ook zelf bekijken of het lukt. Vroeger ook zelf pony's bereden maar die waren al wel door voor de kar. En een paard is toch wat spannender.

Zadel is mijn pinto niet van onder de indruk. Maar de eerste keer erop lijkt me toch wel spannend.


Dankje! Zadel was ook geen probleem hier. Heel af en toe komt er nog wel eens een bokje vanaf, maar dat vind ik vooral joligheid.

Eerste keer er op was ook spannend inderdaad, maar dat ging heel goed. Ik bouw het ook rustig op. Niet meteen erop en aan het longeren o.i.d., maar eerst wandelen met een helper op de grond.
De tweede keer oefenden we met been aanleggen bij weg stappen en rem op zit en teugels. Daar blijven we nu nog even hangen voordat dat een beetje bevestigd is en hij echt helemaal oké is dat ik op zijn rug zit en beweeg.

Tip voor happerig zijn is consequent uit de mond halen, stapje achteruit en verder negeren. Echt bijten hangt bij mij wel een lik op stuk correctie aan vast. Dat laatste doet mijn jonkie gelukkig niet.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:45

Bijten doet hij niet.

Constant touw uit z’n mond trekken ook geprobeerd.. werkt niet.... blijf wel steeds doen..

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:05

Mijn merrie neemt ook alles in haar mond. Ik doe er niet zo gek veel tegen. Spulletje uit haar mond halen en gewoon door met waar we mee bezig waren. Het word niet minder als ik er meer aandacht aan schenk. Ik ga er vanuit dat als haar tandjes dadelijk door zijn en ze wat meer van de wereld gezien heeft dat het er dan wel uit gaat.

Echt gericht happen of bijten straf ik natuurlijk wel af.

Vingino99
Berichten: 86
Geregistreerd: 16-11-18

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:31

Ahh wat een leuk topic! Ik ben sinds 1,5 maand de trotse eigenaar van een 4 jarige springmerrie. De merrie heeft hiervoor bij de fokker gestaan en heeft dit jaar een veulentje gekregen. Op dit moment is ze al 1.5 maand in training bij mijn oude springinstructeur. Ik vroeg mij af of ik mij hier wel bij kan aansluiten, want in 2021 ga ik beginnen met het doorrijden (ze is dan dus al wel zadelmak := ) Het lijkt me erg leuk om bij iedereen de voorderingen te zien.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:59

Wat leuk!
Ik heb dan geen rijpaard maar wel een klein hengstje die ik vanaf volgend jaar heel rustig ga laten wennen aan het tuig. Afhankelijk van hoe hij groeit komend jaar misschien ook een keer voorzichtig een bandje laten slepen. Voor zijn leeftijd is hij altijd erg groot geweest (echt een lange slungel) dus ik wil hem het liefst nog even laten groeien en wat meer body laten krijgen :))

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:37

Wauw wat komen er knappe dieren voorbij hier zeg!
Komend jaar is mijn pre merrie die 3 wordt. Het is idee is om haar te beleren en dan de winter lekker weer weg te zetten. Even zien hoe alles loopt en hoe ze het oppakt maar, maar dat is het idee vooralsnog. :Y)

Hier een fotootje van mijn buffel (2,5 jaar oud pas):

Afbeelding

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:17

plutolover schreef:
karakter van mijn jonge haf is speels, maar vind zelf dat hij best wel al aan werk kan... heerlijk nuchter en niet snel onder de indruk.

is wel wat happig in alles wat hij voor zn neus krijg..lees halster willen pakken met omdoen enz. Touw constant vast pakken.. mocht iemand een tip hebben? ik hoop dat het minder wordt nadat hij ouder wordt.

Denk dat een bit geen probleem zal zijn bij hem haha


Dit doet mijn haf ook. Ik heb alles al geprobeerd niks heeft geholpen. Ik lach er maar om :'). Het is wel een stuk minder nu hij ouder wordt. Hoe oud is die van jou?

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:09

Mijn tinker heeft ook een paar maanden de 'stop alles in je mond' fase gehad, maar wordt nu duidelijk minder!

Hij is echt ontzettend nieuwsgierig en wil graag met je meedenken, maar is een ontzettend gevalletje liever lui dan moe. Als ik een nieuw voorwerp introduceer dan kijkt ie daar misschien 2 seconden naar en dan is het wel weer mooi geweest. Soms denk ik wel eens: 'man ga eens AAN', maar aan de andere kant ben ik heel blij dat hij zo lekker rustig in zn hoofd is. Hij is ook verkeersmak geboren, loopt zonder moeite in zn eentje lang de drukke 60 weg met vrachtwagens, traktors, etc.

Hij kent de basis van grondwerk, dat vindt hij ook heel leuk om te doen, en heeft ook al een barebackpad op gehad. Volgende stap is kijken wat hij doet met een zadeltje waar dingen ook flapperen enzo, ik verwacht dat het hem niet superveel zal uitmaken.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:44

Mijne stopt nog steeds alles in d'r mond :+ Ben ik mn halster kwijt, staat mw er mee te zwaaien..

Verkeersmak maken vind ik nog een dingetje. Paard staat langs drukke weg met veel vrachtwagens.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:06

Mijn Secret merrie komt zondag naar binnen en vanaf dan start haar kleuteropleiding. Vanaf Maart gaat ze weg om zadelmak te maken dus dan heb ik drie maanden om longeren, bitje, bijzetteugels, longeersingeltje aan te leren. Lijkt me voldoende voor haar. Werd overigens wel tijd dat ze naar binnenkomt, luilekkerleven doet haar fysiek niet zo goed (is megavet Y)(^) hehe) en ze krijgt wat praatjes. Dringend tijd dat ze getemd wordt }:) :+ :')

Afbeelding

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:32

Leuk topic! Ik ben ook van plan aankomend jaar mijn nu 2 jarige merrie te gaan beleren. Ze staat nu nog heerlijk buiten met haar vriendjes tot het voorjaar begint. Dus tot dan zal ik vooral meelezen over jullie verhalen!
Afbeelding
Een beetje een onvoordelige foto maar alvast voor het idee, dit is Numa!

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:00

Hallo allemaal. Ik haak ook even aan. Ik heb nog geen plan van aanpak met mijn baby. Maar vind het sowieso leuk om mee te kijken en te kletsen.

Meet Meriva (v. Peru's Scen Tao) 27-04-2018
Afbeelding

Zelf gefokt uit mijn Manno merrie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We doen iig alle basics en we wandelen 1x per week een beetje. Afgelopen zomer was ze enorm benieuwd naar het hoofdstel van mama en zonder al te veel gedoe accepteerde ze dat. Bit was ok bevonden.

En vorige week even stiekem gekeken hoe dat er nou uit zou zien onder het zadel:
Afbeelding

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:31

Qimm schreef:
Hallo allemaal. Ik haak ook even aan. Ik heb nog geen plan van aanpak met mijn baby. Maar vind het sowieso leuk om mee te kijken en te kletsen.

Meet Meriva (v. Peru's Scen Tao) 27-04-2018
[ [url=m/G96HlW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zelf gefokt uit mijn Manno merrie
[ [url=m/8bqAZs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M0J5rB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nelFgh.jpg]Afbeelding[/url] ]

We doen iig alle basics en we wandelen 1x per week een beetje. Afgelopen zomer was ze enorm benieuwd naar het hoofdstel van mama en zonder al te veel gedoe accepteerde ze dat. Bit was ok bevonden.

En vorige week even stiekem gekeken hoe dat er nou uit zou zien onder het zadel:
[ [url=m/krGebU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke foto’s met dat dekje, hoe ze er zo in groeit <3

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:30

Wauw wat een mooie paarden komen hier voorbij!

Leuk zo die veulenfoto met het dekje!

Lady was gisteren braaf en stout te gelijk }> Ze gaf heel braaf alle 4 dr hoeven in een keer zonder te trappen maar met longeren vond ze linksom ineens alles eng. Steeds in 1 hoek aandraven of plat door de bocht draven. Uiteindelijk heeft ze wel dr eerste pasjes galop aan de longe gemaakt (op mijn commando). Toch even gebruik gemaakt van de frissigheid. Rechtsom liep ze als een zonnetje!

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:35

Wat super leuk om allemaal te volgen!
hier hebben wij Ayslynn voor het eerst met hoofdstel gelongeerd dit pakt ze super op.
op stal is ze wel een echte merrie en ze is erg bazig naar andere paarden .
Mijn 10 jaar oude ruin ( vol tuiger) is zelfs zwaar onder de indruk ..nou en dat is hij amper:)
in de hand is ze super lief en erg volgzaam en leergierig.
deken heeft erop gelegen..dekje..en zo rommelen we elke x wat meer aan. alles rustig op zijn tijd. jullie allemaal veel plezier!

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:09

Hier vandaag voor het eerst een longeersingel om gehad. Die stuiterde wel helemaal bol rond. Weet toch niet zeker of ik er zelf voor het eerst op ga meer. :=