Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:37

Welkom! Wat een knapperd is het!

DinaxUllie

Berichten: 673
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 02:37

Monte_Cristo heb jij je paard toevallig bij Hs meijer vandaan?

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 07:50

DinaxUllie schreef:
Monte_Cristo heb jij je paard toevallig bij Hs meijer vandaan?


Ja dat klopt

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:27

Ik volg en klets ook graag mee.

Ik heb twee paarden uit 2018:
Afbeelding
De bruine heb ik zelf gefokt, Alexandro P x Whitesnake. Nu ongeveer 1,64m. Heeft een fantastische draf, echt als een veertje, maar heeft ook een behoorlijk karakter. Is afgelopen voorjaar geruind.

De zwarte heb ik als veulen gekocht, ze zijn hier samen aan huis opgegroeid. Is een Total US x Rubinstein, nu ongeveer 1,66m. Staat momenteel in training en wordt daar begin volgend jaar waarschijnlijk ook zadelmak gemaakt.

DinaxUllie

Berichten: 673
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:07

Ja ik herkende het hek. Die van mij komt daar ook vandaan *\o/*

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:26

ik volg.

Ik weet nog niet of mijn mijn jonge haflinger die in 2021 mei 3 jaar word. Al ga beleren,of dat ik hem nog een half jaar/jaar uit laat groeien.

Wel wil ik het grondwerk (dressuurmatig trainen vanaf de grond) en 'longeren' wat op gaan pakken rond 3 jaar.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:41

Wat leuk dat ik dit topic voorbij zie komen. Ik heb een 3,5 jarige haflinger ruin. De beginsels van het ruitermak maken/zijn gaat de goede kant op. Zo af en toe spring ik erop zonder zadel en loop dan een paar meter. Hij geeft er niks om en doet dit heel braaf. Wij zijn begin dit jaar begonnen met grondwerk en dressuur aan de hand lessen. De laatste 2 maanden hebben wij ook les in het longeren.

In februari wil ik hem serieus gaan oppakken onder het zadel.

Als jaarling toen ik hem kocht
Afbeelding

Als 2-jarige
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als 3-jarige
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:43

Ik meld me ook met Mascha!

Afbeelding

Afbeelding

Zo’n 2 maanden geleden heb ik Mascha direct van de fokker gekocht. Ze is nu 3,5 jaar en mijn planning is om rond haar 4de te starten met ruitermak maken. Voor nu zijn we dus bezig met de voorbereidingen. Het is nog echt een schriel ding, dus eerst even wat meer body krijgen. Het is een ontzettend stoer paard, wil overal bij zijn en deinst niet snel terug voor iets spannends. Wel een omzettende drammer en ongeduldig, haha. Maar wel echt super eerlijk.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:07

leuk! Ik meld me ook!
mijn 2,5 jarige merrie die we als veulen kochten op de veiling meet nu 1,65. Staat achter nog wat hoger dus zal nog wat de lucht in gaan.
Heeft nog niks aan longe of met hoofdstel gedaan, komt alle dagen in de hand. Kent wel de wasplaats sinds afgelopen weekend en de peeskappen.

Ik heb haar ingeschreven voor de EPTM( mei/juni ong) waar ze ook zadelmak gemaakt zal worden.

wij beginnen eigenlijk altijd standaard vanaf maart met hoofdstel etc zodat ze keurig afgeleverd worden en er gelijk mee aan de slag kunnen.

Teskex
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:37

Afbeelding

Afbeelding

Deze Twee knappe blondines worden volgend jaar ook zadelmak gemaakt.
Ze staan bij mijn bijrijder haflinger op stal en zijn van de zelfde eigenaar, ik mag ze als ze zadelmak zijn ook rijden *\o/*

Foto1.
Foto 1 is Roos (let nie top de manen haha) roos is 8 jaar oud en is al die tijd fokmerrie geweest.
De pony die ik al rijd is de moeder van roos en Roos is de moeder van de pony op de 2e foto haha one happy fammily.
We zijn in augustus met haar begonnen vanaf 0 eerst 2 maanden gelongeerd toen met zadel hoofdstel etc. Dat ging prima, toen heb ik 1 maand een beetje gehangen enz enz, en daarna er voor het eerst op, ze deed het zooo braaf.
1 week daarna weer erop, ik weet niet precies wat er gebeurde maar ze schrok, en ik ben er toen best hard vanaf gevallen helaas....
Had super veel pijn maar om hét niet te slecht af te sluiten maar even gaan hangen en toen in de stal gezet.
Daarna is iemand met haar aan de slag geweest, weer helemaal vanaf nuk begonnen dus longeren hangen ect.
Nu staat ze op de “winter weide” en volgend jaar gaan we weer verder met meer begeleiding.


Foto 2:
Foto 2 is Daisy de dochter van roos ze is nu 4,5 daisy is een hele knappe verschijning met heeel veel potentie denken we.
Met daisy hebben we dit jaar af en toe gelongeerd maar meer ook niet.
De eigenaar is al op leeftijd en aangezien daisy heel veel potentie heeft en we het graag goed willen doen brengen we haar volgend jaar naar iemand die meer verstand heeft van zadelmak maken en die daisy goed kan begleiden.
Daisy staat op dit moment net als roos op de winter weide lekker te genieten van het gras.
Dankjewel voor het lezen ik zou het leuk vinden als je een leuke reactie zou achterlaten of een goede tip zou geven _/-\o_

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:57

leuk! ik meld me ook.
wij hebben voor onze dochter een 3.5 jarige merrie gekocht die we langzaam aan oppakken.

ik volg l :j

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:51

Dit is mijn gup van 2.5. Hij mag nog even wat meer groeien.

Afbeelding

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:34

Wat een leuk topic!

Volgend jaar ga ik mijn grote cadeau beleren. Vanaf de geboorte al in mijn bezit en de hengsten keuze ook zelf gemaakt.

Gisolt is nu 2,5 jaar oud en 1,67 groot.

We zijn nu vooral bezig met grondwerk en werken aan zijn coördinatie met zijn lange stelten. Daarbij gaat hij soms mee naar de binnenbak en andere locaties als ik met zijn moeder aan de gang ga. Hij is september thuis gekomen uit de opfok en toen gecastreerd.

Mijn knappe puppy:
Afbeelding

Altijd spannend jezelf voor het eerst in de spiegel bekijken.
Afbeelding

Ook wandelen we rondom de boerderij.
Afbeelding

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:38

Puur uit interesse en nieuwsgierigheid. Hoe gaan jullie beginnen? Beginnen jullie eerst aan longeerlijn of gelijk los en dat iemand er naast loopt?

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:41

Ik wil me ook graag melden, maar dan de andere kant van het verhaal. Ik maak zadelmak! :D
Vind het altijd erg leuk om paarden te zien evolueren en jullie processen te volgen. Misschien pik ik er nog wel wat dingen tussenuit die ik kan toepassen bij mijn trainingspaarden! Altijd interessant om iets bij te leren :)

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 11:46

_activeme schreef:
Puur uit interesse en nieuwsgierigheid. Hoe gaan jullie beginnen? Beginnen jullie eerst aan longeerlijn of gelijk los en dat iemand er naast loopt?


Ik begin met longeertouw en als dat goed gaat dan vrij snel los. Maar even voor het vertrouwen met

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:50

Hopelijk mijn nieuwe match.
Helaas kan ik het nu niet zelf doen vanwege gezondheid, (doe dit normaal altijd zelf, ook voor andere) dus hij blijft lekker paar maanden bij mijn neef in training.
Ik vind het wel erg spannend omdat dit het eerste paard wat ik weg ga brengen voor in te rijden.
Dus heb het zelf niet echt in de hand om hem te trainen zijn eerste paar kilometers omdat ik zelf erg op mijn zit rij.

Hij is overigens 5 jaar en nog een slungel dus lekker rustig aan.

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:51

mijn plan is.. Eerst vanaf grondwerk de basis erin te hebben. Daarna zadelmak maken, en vervolgens erop te zitten met mijn instructrice in de grondwerk positie en dat zei hem een rondje mee neemt. Terwijl ik alleen mee lift,zodat hij alleen maar aan gewicht hoeft te wennen. En dit dan langzaam uitbouwen.

Of ik laat het doen. Daar ben ik nog niet over uit omdat ik nogal kritisch ben en van mening ben dat het niet allemaal in 3 weken hoeft.

maar ik weet ook nog niet of ik in 2021 ga beginnen of 2022

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:02

Wat leuk om te lezen hoe jullie het aanpakken. Iedereen doet het verschillend op zijn eigen manier.
Nu ben ik natuurlijk ook wel benieuwd wat voor soort paarden jullie hebben? Ik zal kort uitleggen wat voor soort paard Alano is. Hij heeft namelijk een bijzonder maar super leuk karakter.

Alano kan vrij dominant zijn, dit is al een stuk minder dan in het begin, we zijn namelijk van ver gekomen, hij bouwde snel spanning en dan explodeerde hij. Hij is super slim en pakt alles heel snel op, heeft een nuchter karakter maar wel heel speels.

Hij heeft de persoonlijkheid van een Left Brain Extrovert paard.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:28

Mijn plan is om het vooral heel rustig aan te doen. Het is mijn eerste eigen paard en meteen een onbeleerde. Ik hoef er niet binnen nu en een paar weken op te zitten. Ze is nu ongeveer een maand van mij en in die maand vooral bezig geweest met longeren, vetjes kweken en voetjes geven.

Aan de longe is stap en draf nu bevestigd, ze reageert goed op mijn stem en reageert meteen als ik van gang wil wisselen of tempo wisseling wil maken. Galop is nog niet bevestigd.

Aanstaande zaterdag komt de tandarts en daarna wil ik beginnen met een hoofdstel en bit.

Als ze het bit aan de longe geaccepteerd heeft, wat kilo'tjes is bijgekomen en de galop aan de longe goed is bevestigd dan wil ik er pas een zadel opleggen. Daarna met iemand er naast wat hangen en laten wennen aan gewicht op de rug en op- en afstappen oefenen.

Lady is eigenlijk vrij rustig. Zelfs mijn vriend met 0 paardenervaring kan haar uit de wei halen en haar het halster om doen (na 3 keer roepen hoe dat ding om moet :Y) ). Ze is niet erg snel ergens van onder de indruk maar is ook echt niet dominant. Wel leert ze erg snel. Ik verwacht met het zadelmak maken dan ook niet echt veel problemen.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:29

_activeme schreef:
Puur uit interesse en nieuwsgierigheid. Hoe gaan jullie beginnen? Beginnen jullie eerst aan longeerlijn of gelijk los en dat iemand er naast loopt?


Ik ga eerst veel grondwerk doen, dit alleen én samen met mijn instructrice. A.s. zondag heb ik mijn aller eerste lesje met Nena <3 Als ik er op ga eerst met een lange lijn/ longeerlijn, maar niet super lang. Misschien de eerste keer volledig en daarna meteen al afbouwen na een paar minuten als het veilig voelt. Maar dit is allemaal nog afhankelijk van hoe gek ze gaat doen in het beleerproces.


_activeme schreef:
Nu ben ik natuurlijk ook wel benieuwd wat voor soort paarden jullie hebben?


Nena is naar andere paarden toe erg dominant voor een 2,5 jarige, niet naar maar ze laat her kaas echt niet van haar brood eten! De eerste paar weken was ze erg door mij heen loperig en dat heb ik er met trainen toen vrij snel uitgekregen. Ze is een slim paard, pakt alles snel op. Als jij maar duidelijk bent, weet jij het ook niet helemaal dan loopt ze gewoon weg of zie je haar denken 'joh zoek het eerst even lekker zelf uit'.

Hoe doen jullie het momenteel met dekens?
Mijn eerste plan was en is nog steeds om haar deze winter bloot te laten staan aangezien we nog niet met de intensieve arbeid bezig zijn, maar mijn veel te menselijke gedachten vinden het nu zo koud in de avond en nacht. Ze staat s'nachts binnen op stal met de ramen open.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:40

Doordat die van mij te mager was toen ik haar kreeg heb ik die meteen onder een 0 grams fleecegevoerde regendeken gezet. Een wintervachtje had ze wel al een klein beetje maar zo hoefde ze geen energie te verspillen in het warmhouden van zichzelf.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 14:02

Ik heb geen deken op. Dit jaar nog in zijn blootje de winter door en vanaf volgend jaar krijgt hij een deken.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:32

Ik kom hier meelezen en waarschijnlijk ook praten. Heb een 17 jarige op stal die ik zadelmak ga proberen te maken. Er is meerderenalen in haar leven geprobeerd om haar zadelmak te maken, zonder succes :+ Heb ook eigenlijk niet de illusie dat het mij wel gaat lukken, maar als we uit komen op alleen longeren ben ik ook blij.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:35

Cheyenne0252 schreef:
_activeme schreef:
Puur uit interesse en nieuwsgierigheid. Hoe gaan jullie beginnen? Beginnen jullie eerst aan longeerlijn of gelijk los en dat iemand er naast loopt?


Ik ga eerst veel grondwerk doen, dit alleen én samen met mijn instructrice. A.s. zondag heb ik mijn aller eerste lesje met Nena <3 Als ik er op ga eerst met een lange lijn/ longeerlijn, maar niet super lang. Misschien de eerste keer volledig en daarna meteen al afbouwen na een paar minuten als het veilig voelt. Maar dit is allemaal nog afhankelijk van hoe gek ze gaat doen in het beleerproces.


_activeme schreef:
Nu ben ik natuurlijk ook wel benieuwd wat voor soort paarden jullie hebben?


Nena is naar andere paarden toe erg dominant voor een 2,5 jarige, niet naar maar ze laat her kaas echt niet van haar brood eten! De eerste paar weken was ze erg door mij heen loperig en dat heb ik er met trainen toen vrij snel uitgekregen. Ze is een slim paard, pakt alles snel op. Als jij maar duidelijk bent, weet jij het ook niet helemaal dan loopt ze gewoon weg of zie je haar denken 'joh zoek het eerst even lekker zelf uit'.

Hoe doen jullie het momenteel met dekens?
Mijn eerste plan was en is nog steeds om haar deze winter bloot te laten staan aangezien we nog niet met de intensieve arbeid bezig zijn, maar mijn veel te menselijke gedachten vinden het nu zo koud in de avond en nacht. Ze staat s'nachts binnen op stal met de ramen open.


Alano wel naar mensen maar naar paarden heel onderdanig. Loop liever weg dan dat hij is gevecht gaat. Wel houdt hij ervan om andere paarden te pesten :'). Alano staat nu nog 24/7 buiten als het echt veel regent heb ik voor hem 0gr regendeken. Volgende week wordt het kouder dus even kijken hoe en wat. Heb hem nog niet geschoren, zo intensief train ik hem nog niet.

Ik herken ik een paar dingen van Nena in Alano hihi, leuk! Hij laat duidelijk merken wanneer ik twijfel dat hij ook twijfelt.