Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:44

Qimm schreef:
Ik ben al enkele weken misschien maanden al los in de wei via de de trekkerband aan het hangen op haar rug en daar dan een lekkere gezellige kriebelsessie van maken. Zij houdt daar wel van dus blijft ze gezellig staan. Opstappen was dus een verlengstuk van dat hangen en vindt ze dus gewoon ook gezellig blijkbaar.
Dus misschien gewoon oefenen met staan op het krukje er naast (beide kanten oefenen, dus misschien rechts beginnen) en daar een prettig momentje van maken. Je zou ook voor voedselbeloningen kunnen gaan, ik ben er zelf niet zo dol op, maar eten is vaak een heeeel goede motivator.
En dan gewoon niet opstappen, alleen gezellig doen. Dus gaan longeren tussendoor en dan vanaf het krukje een knuffel pauze houden.
Zo zou ik het doen denk ik.

ja dan doet hij het wel braaf
Maar zodra wij de bak in gaan, alsof er een knop omgaat

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:49

Daar dus oefenen :D Blijkbaar heeft hij het daar gelinkt aan iets spannends. Ik kan geen andere manier bedenken dan, stapje terug, oefenen en herhalen. Maar werkelijk opstappen gewoon even laten voor wat het is tot hij relaxed kan blijven staan naast het krukje op welke locatie dan ook

IndianSu

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:38

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:37

IndianSu schreef:
Ik heb het bovenstaande probleem ook. Hanneke was bij eerst heel braaf met opstappen, maar nu gaat ze ook ineens draaien en achteruit lopen bij het krukje. Dit is vooral als ze ergens gespannen over is, dus het zal wel met haar verhuizing te maken hebben. Bij mij is het echt een kwestie van de lange adem, ik houd net zolang vol tot ze wel stil blijft staan. En dan inderdaad uitgebreid belonen. Vooral niet opstappen als ze niet stil staan, dan krijg je het er nooit meer uit :')


Nee wij gaan er ook heel hard mee bezig.
Want stap ik aan de rechterkant dan kan ik de teugels los laten en blijft hij staan.
Sta ik ook links dan draait hij om, loopt weg enz.

Doe ik zonder krukje, blijft hij staan.
Maar wil via krukje opstappen, ivm bdter voor zijn rug

IndianSu

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:00

Ja ik doe ook alleen met krukje! Ik ken zoveel paarden (ook oudere) die niet stil blijven staan, dat wil ik dus echt niet |(

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:33

Oooh lastig loran.
Niet alles gelezen, maar in stal/hoe opstappen? Dat hij minder draaimogelijkheid heeft. Of oefenen met rechts opstappen. Of iemand laten vasthouden? Of ben je veel alleen.

Ik kom ook graag advies inwinnen. Ik heb een 6 jarige merrie gekocht. Nu 1,5 maand uit de wei.

Eerst poetsen en aan de hand, nu aan het longeren. In september komt iemand hem beleren. Ik heb nog een zadel, ligt niet verkeerd, maar past ook niet perfect.

Bij een 3 jarige had ik eerst df doorgezet met de juiste pad er onder zodat je aan kan passen. Dit ivm groei en ontwikkeling. Maar deze merrie is 6. Uitgegroeid en uitgezwaard. Wat raden jullie aan? Gelijk op zoek naar een defintief zadel? (Oftewel duur ook). Spieren zitten er nu nog niet op natuurlijk.
Of eerst dit zadel (of ander goedkoop 2e hands zadel) gebruiken en over een half jaar gaan kijken?

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:33

Joltsje, ik zou gaan voor dezelfde benadering als een 3-jarige, ook al is deze uitgezwaard, zoals je zelf al concludeert, de spieren zitten er nog niet... Ik zou nu beginnen met iets wat oke pasten straks op zoek gaan naar iets "definitiefs".

Met de 5-jarige gaat het inmiddels wel lekker, gisteren voor het eerst de hele bak in stap en draf door geweest. Nog een beetje onwennig, maar ze pakte het echt super op!

Vrijdag avond ook nog een les op "Otto" gereden. Dat is zo'n simulatie paard die vol hangt met sensoren. Erg leuk om eens te zien hoe recht ik nou zelf op het paard zit en hoe de verdeling van de teugeldruk is. Vooral geoefend met het ontspannen van alle spieren tijdens het doorzitten in draf.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:39

Opstap problemen heb ik niet dus geen tips. Alano blijft netjes wachten omdat hij weet dat hij dan wat lekkers krijgt hihi. Ik wel alles gelezen maar reageren via de tel is lastig. Alano heeft vanwege het weer, weer vrij. Alles is nat en glad. Vandaag wel lekker rondje wezen wandelen.

IndianSu

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:06

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:52

Oh dat ziet er fijn en ontspannen uit, hoe groot is ze?

IndianSu

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:52

1.50 :)

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:08

IndianSu schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst les gehad met Hanneke, ging echt heel goed *\o/*

[ [url=m/rWDz9X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo trots op haar! Ze is nu ongeveer 3 maanden zadelmak.


Knap paardje <3.

-----------
Alano geniet van zijn vrije dagen :'). Maar verveelt zich kapot. Met het onvoorstelbare weer kan ik niks plannen. Wij hebben alleen een buiten bak en als het regent wordt deze glad en het weiland ook helaas. Vandaag wel even wat vrijheidsdresuur gedaan en foto's gemaakt. Deze morgen even uitzoeken. Hij vind dit mega leuk om te doen, vooral het samen werken <3

Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:02

Wij gaan het met M nu anders aanpakken om er een beetje meer tempo in te krijgen. Zadelmakmaakster deed alles zelf maar ik ga hem nu aan de longe doen met haar erop, zodat hij vertrouwen heeft van iemand op de grond. Maar dan niet op de traditionele manier, wel nog steeds net als tijdens het grondwerk.
Ben benieuwd hoe hij dat op gaat pakken.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:26

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:23

@Loran, Opstappen oefenen op de plek waar het 'fout' gaat. Echt even een stapje terug doen en positief bekrachtigen als het goed gaat. Dan heb je het er zo uit denk ik. Zou zonde zijn als het er in slijt namelijk.

@Joltsje, ik zou nu voor een tweedehandsje gaan en als ze verder doorgereden is aan een definitiever zadel denken.

@loveslimpie, fijn dat het goed gaat!

Fijn IndianSu en Activeme! Die foto van Alano is leuk!

Opisop en Nobel, hopelijk gaat het vanaf nu beter met de voortgang!

Man wat kan ik genieten van mijn knappe paardenkind.
In de bak en in het bos doet hij het zo leuk en stoer. Puur genieten!
Binnenkort wil ik het laden eens goed gaan oefenen in voorbereiding op de eerste keren op andere locaties oefenen met hem.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door stitchlover op 03-08-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:28

Ooh lekker spetteren! Wat een braaf en dapper dier.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:18

Even een ego postje O:)

Vandaag dan voor het eerst voor de band gedraafd :D het eerste filmpje was na 2 minuten, het tweede was het eerste aandraven en nog wat onzeker.


Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:19

Hihi je ziet die oortjes echt gaan van 'huh? Nou ok'

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:11

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:08

@IndianSu ziet er al netjes uit

@Stichlover dit is gaaf, lekker hoor

@Nala stoer hoor

@Nobel wauw super fijn zeg. Bij Alano kan ik ook zo opstappen zonder dat hij raar doet. Denk dat het gewoon een kwestie van vertrouwen is.

Hoop dat ik niemand heb overgelagen.
---------

Alano staat alweer 1,5 week stil, ben helemaal klaar met dit weer. Zaterdag weer les onder het zadel hoop dat het dan wel droog is :'). Voor de rest hebben we afgelopen lekker uurtje gewandeld. Hij was hierna best moe. Eergisteren hele boel foto's gemaakt met vrijheidsdressuur trucjes. Dit vind hij zo leuk om te doen. Tegenwoordig kan hij al los staan. Zijn concentratieboog is nog wel kort, want na ongeveer 10 min was hij er klaar mee :'). Dit trucje als goed is de Jambette en begin hij al goed te snappen. Hij is wel heel geconcentreerd hihi.


Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 23:18

@Stitchlover, ooh wat ziet dat er heerlijk uit zeg!! Heb je zulke mooie buitenrij locaties gewoon bij je in de buurt? (Jaloers :+)

@Nala, wat leuk om te zien! Ik vind het wel interessant zo om eens te volgen hoe dit beleren gaat! Hele andere tak ;)

@Nobel1, wat fijn zeg _/-\o_ Ik gun jullie echt dat alle ellende nu voorbij is!

@Activeme, wat een heerlijke foto.. Die blik :')

Ik heb maandag mijn zadel opgehaald, singelstoten zijn vernieuwd. Nu nog even nieuwe beugelriemen eraan en ik heb echt geen excuus meer om er niet op te klimmen :+ Ben zo benieuwd hoe ze het gaat vinden..

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:44

@Debbie, Wij zitten inderdaad vanaf stal zo in een prachtig uitgestrekt bos met stukjes hei en een groot ven!

@Activeme, Wat een leuk plaatje van jullie!

@Nobel, Fijn jullie stijgende lijn. Hopelijk blijft dat zo!

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:46

Wat ben ik trots op Trippel. Vandaag was de keuring van het Bonte Paardenstamboek en ze heeft een 1e premie behaald en is reservekampioen geworden. Ze vond het zo spannend maar deed het zo braaf. Foto's volgen nog. Die moeten nog binnen komen.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:49

Hoera, gefeliciteerd! *\o/*

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:16

Qimm schreef:
Hoera, gefeliciteerd! *\o/*


Dank je wel :D