Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15192
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:03

Haha wat een mooi hopsje :D
Voor longeren moet er echt een kwartje vallen en meestal(!) gaat het daarna prima.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:07

Mooblie schreef:
Ik vind jullie foto's en video's echt heel gaaf om te zien <3 Zo leuk ook dat ze allemaal zo braaf en goed hun best doen. Tips durf ik niet te geven :+ :')

Ook op zijn nieuwe stal vind hij het longeren erg moeilijk. Ik denk dat hij het gewoon niet goed snapt. Als hij weer wat is aangekomen en gewend aan zijn nieuwe plekje ga ik dat stukje toch uitbesteden denk ik.

Voor nu dus gewoon veel lol maken samen.

[ Video ]

Ik doe normaal helemaal niks met Instagram maar vind het wel makkelijk met een filmpje plaatsen en die van je jullie ook zo leuk om te zien.


Die van mij? Zoja super leuk om te lezen *\o/*.
Ik deed ook eerst alles via youtune oploaden etc. maar als ik toch op insta zet kan ik net zo goed de link hier delen.

Haha super leuk die sprong, ook echt dik een meter hoger :')

loveslimpie

Berichten: 1727
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:14

@Cheyenne, Heel veel sterkte!

@future_vet, hoe is het met je? Gaat het herstel zoals verwacht of valt het tegen?

@Rayoow, wat gaaf dat het zo goed gaat met Willem!

@Fillis, interessant verhaal van dat overtriggeren, ik herken het van 1 van de 2 paarden hier, daar kon ik niet eens van stal mee naar de bak lopen, dan zat het emmertje al vol... Afgelopen weekend ben ik er voor het eerst zelf opgestapt (3e keer in de bak rijden) en ze voelde zo vertrouwd, grappig om te zien hoe snel paarden compleet vertrouwd kunnen raken met een situatie.

@Ester, Welkom, dat ziet er al goed uit!

@Nobel, wat fijn dat het zo goed gaat en dat je er zelf ook op kan!

future_vet
Berichten: 2624
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:31

loveslimpie schreef:
@future_vet, hoe is het met je? Gaat het herstel zoals verwacht of valt het tegen?


Wat lief dat je het vraagt!
Gaat best goed. Pijn is goed onder controle en bijwerkingen worden minder.
Vandaag eerste x fysiotherapie gehad en nu wat kleine oefeningen in bed om m’n spieren wel te gebruiken zonder m’n bekken te belasten.
Aanstaande maandag opnieuw een röntgenfoto en afspraak bij de orthopeed, hopelijk is er niks verschoven en kan het herstel beginnen.

Inmiddels ook een trainingsstal gevonden dus Nacho gaat binnenkort in training om verder doorgereden te worden, terwijl ik train in te herstellen. :) Moet zeggen dat ik wel angst heb om angst te ontwikkelen om op Nacho te rijden. Tis een stom ongeluk maar omdat ik niet meer kon opstappen maakt dat de drempel wel groter. Maar komt vast goed als Nacho braaf gereden wordt en ik mijn kracht terug krijg.
Ik denk dat ik bij de manege naast stal wat privelessen ga doen om het vertrouwen en kracht weer terug te krijgen als ik weer groen licht heb om te gaan rijden.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:20

Heftig hoor!

Het moet zeker helemaal ‘zelf’ herstellen? Gips of opereren lukt op zo’n plek vast niet of wel?

Fijn dat Nacho straks doorgetraind wordt! Ik begrijp je angst heel goed, het kan soms ook zo in je hoofd gaan zitten. Hopelijk geven wat ritjes op een braaf paard en daarna zien dat Nacho het goed doet bij de trainingstal straks weer genoeg vertrouwen. Al ben je dan heel wat maanden verder denk ik of niet? Durven de artsen een termijn uit te spreken?

future_vet
Berichten: 2624
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:33

Debbie schreef:
Heftig hoor!

Het moet zeker helemaal ‘zelf’ herstellen? Gips of opereren lukt op zo’n plek vast niet of wel?

Fijn dat Nacho straks doorgetraind wordt! Ik begrijp je angst heel goed, het kan soms ook zo in je hoofd gaan zitten. Hopelijk geven wat ritjes op een braaf paard en daarna zien dat Nacho het goed doet bij de trainingstal straks weer genoeg vertrouwen. Al ben je dan heel wat maanden verder denk ik of niet? Durven de artsen een termijn uit te spreken?


Klopt, moet zelf herstellen.
Als het een instabiele breuk was dan zou het vastgeschroefd worden.

Breuk hersteld in principe in 6 weken. Maar je verliest heel snel je spierkracht dus dat duurt minstens nog 6 weken om weer zonder krukken te kunnen lopen.
Met een maand of 3-4 zou ik, als alles goed gaat weer redelijk hersteld moeten zijn. (En dus hopelijk weer beginnen met voorzichtig kunnen rijden) Maar kan zomaar een half jaar tot negen maanden kunnen duren tot ik weer de oude ben.

Goed rust nemen, maar wel ook goed de oefeningen doen.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:46

Flink traject dus! Sterkte ermee en niks overhaasten :(:)

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:21

Fillis schreef:
Mensen, jullie gaan veel te hard, kan het topic nauwelijks bijhouden :')


Blaze1994 schreef:
Ja ik ook! Dat wil ik ook gaan oefenen binnenkort. Goed voor z'n pezen en het verkeersmak worden

De mijne is totaal niet onder de indruk te krijgen van iets zolang iets op bekend terrein is maar daar buiten is het een heel ander paard :')


opisop_shop schreef:
Kun je wat uitleg geven over je aanpak Fillis, ben wel benieuwd.


Zeker wil ik dat :) Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden :')

Hier een filmpje dat trigger stacking goed/kort uitlegt:
[ Video ]

Gaat over honden, maar geldt evengoed voor paarden

Dit gebeurd waarschijnlijk ook met jouw paard, Blaze1994. Net als de jouwe is de mijne poepbraaf op het erf, en ook nog wel eventjes daarbuiten, maar bij teveel nieuwe indrukken slaat 'ie op tilt. Heel logisch, als je het trigger stacking in acht neemt. Sowieso een mega handig concept om in je achterhoofd te houden met jonge paarden. Ik probeer langzaam genoeg te gaan in mijn training dat bokken, steigeren en staken vermeden wordt. Ik ben niet zo'n cowboy :=

Wat je doet is eerst eens op zoek gaan naar de plekken waar je paard zich helemaal senang voelt. Denk aan (het pad naar de) wei, de bak of longeercirkel, enz. Daarna ga je langzaam richting uitgang van het erf en houdt je je paard goed in de gaten om te kijken waar hij zich niet prettig meer voelt. Denk aan hoofd hoog houden, hoge spierspanning, langzamer of juist harder lopen, of stil gaan staan. Op het moment dat je paard geen voer meer aan wil nemen en/of niet meer kan/wil stilstaan zit je over de threshold - paard voelt zich hier niet veilig en leert niet meer/minder goed. Verder lopen kan resulteren in ongewenst gedrag als omdraaien, wegrennen, steigeren, enz.

[ Afbeelding ]
Hierbij een kaartje van mijn observaties. Mijn paard voelt zich prima in de gebouwen, in de weides en in de buitenbak en de paden daarnaartoe. Als je langs de stal de oprit afloopt richting de parkeerplaats dan begint er steeds iets meer spanning te komen, tot je op de weg komt en daar wordt hij erg onrustig/is hij over threshold.

Wat je in het trainen doet is proberen in het gele/oranje gebied te blijven, daar ga je wat grondwerk dingetjes doen (achterwaarts, achtjes lopen, stilstaan, targetten, enz). Als dat goed gaat, ga je terug naar het groene gebied. Dat is de clou! Niet denken 'oh, het gaat goed, we gaan verder' - dan werkt het niet. Ook in het groene gebied doe je wat oefeningetjes. Dan ga je weer terug en schuif je weer wat meters op. De instructeur omschreef het als het tij; de golven komen ook niet in 1x tot aan de duinen, maar er komt een golf, die trekt zich terug, de volgende golf gaat weer iets verder, enz.

Toen ik dit kaartje maakte kon ik de weg dus nog niet op. Maar in de post die ik gisteren plaatste las je dat de weg inmiddels alweer bereikbaar is, binnen drie sessies :) De parkeerplaats ligt nu geheel in de 'gele zone', en het stukje weg ervoor is 'oranje' geworden. Je moet er dus wel een beetje geduld voor hebben, maar het werkt erg goed.*

* Dat gezegd hebbende, ik werk met clickertraining. Zonder zal het ook wel lukken, maar kan je dan niet garanderen dat het even snel gaat :) Dan moet je nog strakker gaan letten op lichaamstaal denk ik, en kleinere stapjes nemen.

Boeken die ik hierbij kan aanraden:
Kalmerende Signalen van Paarden, Rachaël Draaisma (Deze is echt een aanrader als je het moeilijk vind om subtielere lichaamstaal te zien)
Connection Training, Hannah Weston & Rachel Bedingfield


Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Zo wilde ik het idd ook aanpakken. Wel nog even kijken of ik met of zonder clicker training ga doen. Eerst iets simpels proberen aan te leren met de clicker en kijken of hij daar fijn om reageert. Zonder clicker en eten werkt voor hem totaal niet.grappig dat die van jou ook zo makkelijk is in een vertrouwde omgeving maar daar buiten het heel spannend vind. Ben ook heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken op wedstrijd/vreemd terrein in de toekomst

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:22

Cheyenne0252 schreef:
Lieve mensen, ik ga dit topic verlaten. Ik zal jullie verhalen met veel plezier volgen want jullie doen het allemaal echt super <3 ik heb helaas geen paard meer om te beleren want ik heb vanochtend mijn prachtige merrie in moeten slapen door een dom stom ongeluk.


Oh nee wat erg :j allergrootste nachtmerrie van iedereen. Mocht je er behoefte aan hebben, m'n PB staat open. Heel veel sterkte :(:)

Esther_r20

Berichten: 2414
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:44

Chayenne, sterkte met je verlies. Echt verschrikkelijk.

Future vet,ook heftig zo'n breuk. Ik snap dat dat wel even een drempel is om straks weer over te gaan. Fijn dat hij in training gaat. Ik ben altijd meer van "eerst zien dan geloven". Als hij het braaf kan bij een ander kan ik het ook wel. Hopelijk gaat het voor jou ook zo werken

En op de vorige pagina zag ik een heel stoer sprongetje. Volgens mij een erg leuk dier.

Timmie06, ik ben ook totaal geen held. Maar met de mijne voelt het zo vertrouwd. En alles op zn tijd. Ik doe het alleen als het voor mij goed voelt. Alle goedbedoelde adviezen van stadgenoten laat ik maar gaan. Mijn paard, mijn tempo. Vooral lekker genieten

Activeme, nog een haflinger! Leuk dier zeg en loopt al lekker!

Nog anderhalve week dan komt hier de zadelmaker. Ik leen nu tijdelijk van een stalgenootje een zadel die redelijk past. Om weer even te wennen voordat het bij de zadelmaker ineens weer allemaal nieuw is. Hopelijk zit er wat moois passende bij en graag ook betaalbaar hihi

loveslimpie

Berichten: 1727
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:54

future_vet schreef:
Wat lief dat je het vraagt!
Gaat best goed. Pijn is goed onder controle en bijwerkingen worden minder.
Vandaag eerste x fysiotherapie gehad en nu wat kleine oefeningen in bed om m’n spieren wel te gebruiken zonder m’n bekken te belasten.
Aanstaande maandag opnieuw een röntgenfoto en afspraak bij de orthopeed, hopelijk is er niks verschoven en kan het herstel beginnen.

Inmiddels ook een trainingsstal gevonden dus Nacho gaat binnenkort in training om verder doorgereden te worden, terwijl ik train in te herstellen. :) Moet zeggen dat ik wel angst heb om angst te ontwikkelen om op Nacho te rijden. Tis een stom ongeluk maar omdat ik niet meer kon opstappen maakt dat de drempel wel groter. Maar komt vast goed als Nacho braaf gereden wordt en ik mijn kracht terug krijg.
Ik denk dat ik bij de manege naast stal wat privelessen ga doen om het vertrouwen en kracht weer terug te krijgen als ik weer groen licht heb om te gaan rijden.


Fijn dat het de goede kant op gaat en mooi dat je een plekje hebt gevonden voor Nacho! Ik zou me nog niet te druk maken over een eventuele angst.. Bij mij zit de angst meer gekoppeld aan een bepaalde beweging dan aan een paard. Ik ben een paar jaar terug door een paard, perongeluk tegen mn hoofd getrapt en ondanks dat het midden in de bak gebeurde loop ik ook op stal nog steeds niet graag achter een paard langs, maar durf ik het inmiddels wel weer.
En bovendien, bij een goede trainingsstal trainen ze niet alleen het paard, maar ook de ruiter zodat jij straks ook weer op pad kan!

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:05

@future_vet: fijn dat het de goede kant op gaat en je een plekje hebt gevonden voor Nacho! Ik zou mij ook
Nog niet zo druk maken over angst. Als ze nu goed word doorgereden dan kun je er onder begeleiding weer opstappen en dan komt het vast en zeker goed! Ja de eerste keer zal wat spannend zijn maar ook dat komt wel weer goed!

Lady krijgt zaterdag ijzers er onder. Haar hoeven slijten heeel hard. Ze is in januari naar de smid geweest en de hoeven groeien heel slecht aan. Met het oog op de vele buitenritten die we in de zomer willen maken toch besloten om er zowiezo voor ijzers onder te zetten. Gisteren is de smid komen kijken en achteren zal ze ook op ijzers moeten. De stand van haar achterhoeven is niet goed. Die moet gecorrigeerd worden anders gaat ze last van haar rug krijgen.

Ik ben benieuwd of hij de ijzers achter er onder kijgt aangezien ze kramperig is en vaak al heel veel moeite heeft met het uitkrabben van de hoeven. Al moet ik zeggen dat het de laatste tijd wel steeds beter begint te gaan.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:32

_lauraaa_ schreef:
Lady krijgt zaterdag ijzers er onder. Haar hoeven slijten heeel hard. Ze is in januari naar de smid geweest en de hoeven groeien heel slecht aan. Met het oog op de vele buitenritten die we in de zomer willen maken toch besloten om er zowiezo voor ijzers onder te zetten. Gisteren is de smid komen kijken en achteren zal ze ook op ijzers moeten. De stand van haar achterhoeven is niet goed. Die moet gecorrigeerd worden anders gaat ze last van haar rug krijgen.

Ik ben benieuwd of hij de ijzers achter er onder kijgt aangezien ze kramperig is en vaak al heel veel moeite heeft met het uitkrabben van de hoeven. Al moet ik zeggen dat het de laatste tijd wel steeds beter begint te gaan.


Deze keus moet ik ook maken. Nu we regelmatig over de weg gaan worden ze heel kort. Alano heeft iets gevoelige zolen die hij al jaren heeft maar niet sterker worden. Zijn hoeven zijn heel goed en hard maar slijten harder dan dat ze groeien. Voor is best kort en achter heel netjes. Misschien dat ik alleen voor nu voor doen en als het achter straks ook te kort wordt rondom. Maar overleggen met de smid kan nooit kwaad.

Komt vast wel goed met Lady. Alano vind de smid ook altijd een dingetje haha.

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:56

_lauraaa_ schreef:
@future_vet: fijn dat het de goede kant op gaat en je een plekje hebt gevonden voor Nacho! Ik zou mij ook
Nog niet zo druk maken over angst. Als ze nu goed word doorgereden dan kun je er onder begeleiding weer opstappen en dan komt het vast en zeker goed! Ja de eerste keer zal wat spannend zijn maar ook dat komt wel weer goed!

Lady krijgt zaterdag ijzers er onder. Haar hoeven slijten heeel hard. Ze is in januari naar de smid geweest en de hoeven groeien heel slecht aan. Met het oog op de vele buitenritten die we in de zomer willen maken toch besloten om er zowiezo voor ijzers onder te zetten. Gisteren is de smid komen kijken en achteren zal ze ook op ijzers moeten. De stand van haar achterhoeven is niet goed. Die moet gecorrigeerd worden anders gaat ze last van haar rug krijgen.

Ik ben benieuwd of hij de ijzers achter er onder kijgt aangezien ze kramperig is en vaak al heel veel moeite heeft met het uitkrabben van de hoeven. Al moet ik zeggen dat het de laatste tijd wel steeds beter begint te gaan.


Mijn (toevallig ook) orthopedische smid heeft mij altijd gezegd dat je op 3 jarige leeftijd niks meer kan doen omdat de pezen etc al al die tijd in de andere stand staan en je meer problemen krijgt als je het dan nog gaat aanpassen

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:32

Cheyenne0252 schreef:
Lieve mensen, ik ga dit topic verlaten. Ik zal jullie verhalen met veel plezier volgen want jullie doen het allemaal echt super <3 ik heb helaas geen paard meer om te beleren want ik heb vanochtend mijn prachtige merrie in moeten slapen door een dom stom ongeluk.



Oh wat verdrietig zeg, heel veel sterkte gewenst :knuffel: Y;(

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:15

Ik vermoed dat je over lange tijd gezien wel e.e.a kunt aanpassen nog aan de hoeven dan wel beenstand.

Zijn hoefschoenen geen optie?
De hoeven van M groeien bijna niet, de smid komt nu om de twaalf weken en ook dan komt er maar een klein randje af.
Dit is van vorige week van vier hoeven, hier in de hoek van een kruiwagen incl bijbehorend stof uit het gangpad :Y)


Afbeelding

M heeft dinsdag de guasha behandeling gehad. Hij liet het goed toe en stond of te kriebelen of te doezelen, veel slikken en kauwen enz. Genoot er dus sowieso van, hopelijk heeft hij er behalve dat ook baat bij. Over twee week komt ze weer.


Afbeelding


Afbeelding

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:04

Hier ook herkenbaar dat de hoeven niet zo snel groeien. Smid komt eigenlijk begin juni maar denk dat ik 'm wat opschuif. Hij loopt nog niet op het harde

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:08

Spannend Laura, Lady op ijzers! Bo heeft achter sliding plates sinds een tijdje en dat was de eerste keer best spannend door alle vreemde geluiden en vooral de geur. Laat hem nu meestal als de smid komt op de poets plaats staan zelfs als hij zelf niet gedaan word maar dat hij aan alles went en dat werkt super. Voor heeft hij gelukkig goede voeten dus niks nodig! Ze groeien ook best snel dus hij word standaard iedere zes tot acht weken gedaan.

Mega trots momentje gisteren! Eerste bosritje en dan is dit uitzicht toch genieten! Iemand van stal liep mee met paard en Bo vond het allemaal maar schitterend. Zelfs toen er een paard in een weiland ineens naar hem toe kwam bleef hij braaf.
Speknek on tour :P
Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:55

Wat goed!

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:25

future_vet schreef:
Debbie schreef:
Heftig hoor!

Het moet zeker helemaal ‘zelf’ herstellen? Gips of opereren lukt op zo’n plek vast niet of wel?

Fijn dat Nacho straks doorgetraind wordt! Ik begrijp je angst heel goed, het kan soms ook zo in je hoofd gaan zitten. Hopelijk geven wat ritjes op een braaf paard en daarna zien dat Nacho het goed doet bij de trainingstal straks weer genoeg vertrouwen. Al ben je dan heel wat maanden verder denk ik of niet? Durven de artsen een termijn uit te spreken?


Klopt, moet zelf herstellen.
Als het een instabiele breuk was dan zou het vastgeschroefd worden.

Breuk hersteld in principe in 6 weken. Maar je verliest heel snel je spierkracht dus dat duurt minstens nog 6 weken om weer zonder krukken te kunnen lopen.
Met een maand of 3-4 zou ik, als alles goed gaat weer redelijk hersteld moeten zijn. (En dus hopelijk weer beginnen met voorzichtig kunnen rijden) Maar kan zomaar een half jaar tot negen maanden kunnen duren tot ik weer de oude ben.

Goed rust nemen, maar wel ook goed de oefeningen doen.


Daar gaat even tijd inzitten dus, heftig! Beterschap!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:51

Hoe doen jullie het in deze tijd met weidegang opbouwen? Ze hebben hier twee week niet op gras gestaan ivm de vele regen. Ze staan sinds een paar dagen af en toe een uurtje op het gras. Stalgenootje wil ze zaterdag eigenlijk de hele dag op gras hebben, ik vind die overgang veel te groot. Hoe pakken jullie het aan?
Ik had hiervoor ook altijd eczemers dus ben erg huiverig met gras

Qimm

Berichten: 15192
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:54

Hier krijgen ze s nachts een strook gras die overdag dicht gaat en dan hebben ze hooi.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:56

Hoe heb je dat opgebouwd?

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:23

opisop_shop schreef:
Hoe doen jullie het in deze tijd met weidegang opbouwen? Ze hebben hier twee week niet op gras gestaan ivm de vele regen. Ze staan sinds een paar dagen af en toe een uurtje op het gras. Stalgenootje wil ze zaterdag eigenlijk de hele dag op gras hebben, ik vind die overgang veel te groot. Hoe pakken jullie het aan?
Ik had hiervoor ook altijd eczemers dus ben erg huiverig met gras


Ik heb met de verhuizing van die van mij een kaal gegeten weilandje kunnen regelen op de nieuwe plek (stond op paddock met hooi of op stal met hooi). Hier voer ik 24/7 hooi bij (staat nog alleen) en die overgang ging prima en nu na 1,5 week een strip met iets meer (ook niet veel of heel lang) gras erbij gedaan en tot nu toe gaat dat prima. Ik laat hem nu overdag 1 tot 2 uur in voller gras grazen (krijg ik hem bijna niet vanaf gesleurd daarna :') ) tot nu toe gaat dit heel goed. Geen dunne of rare mest gehad. Doordat het een verhuizing van stal ook was heb ik wel geleidelijk de brok van daar afgebouwd en de nieuwe brok opgebouwd om zo min mogelijk veranderingen te hebben naast het gras.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:20

Lady heeft vandaag ijzers er onder gekregen. Wat een karwei was dat zeg! Respect voor de smid hoe rustig en kundig hij er mee om wist te gaan. De stand van haar achtervoeten was geloof ik wel echt dramatisch. Heb nog een hele uitleg gekregen over hoe haar stand nu was en wat dat voor effect had op haar lichaam en wat uiteindelijk de bedoeling is. Lady blijkt geen typische krampentrekker te zijn maar dit lijkt wel echt sprekend er op. Heb hier nog een hele uitleg over gekregen en hij vermoed dat het echt wel flink minder kan worden en dat het uiteindelijk een heel andernpaard gaat worden. Aanstaande dinsdag had ik eigenlijk les maar dan komt mijn instructrice haar een bodywork behandeling geven voor haar spieren gezien ze nu andere spieren gaat gebruiken.