Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:50

Ik zelf ga eerst maximus in rust meer opleiden vanaf de grond,

Heel soms pak ik hem erbij voor de basis oefeningen

DinaxUllie

Berichten: 673
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:00

Hier ook een allrounder. Voornamelijk buitenritten en lekker weekendjes weg en daarnaast even kijken hoe hij wedstrijden oppakt, maar zeker dressuurmatig een goede basis.

Langzaam aan bezig met opstapkrukjes bekijken en besnuffelen en ook af en toe overdreven knuffelen en dan half op zn rug leunen en dat soort dingen. Alles moet de normaalste zaak van de wereld worden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:15

Ik wil ook vooral een fijne recreatiepaardje, met het voornaamste doel ontspannen buitenritten kunnen maken, ook met mindere ervaren ruiters (mijn moeder). Ook zou ik graag de paarden makkelijk mee kunnen nemen naar andere locaties of bv eens een weekendje weg gaan.
Ik ben aan het overschakelen naar western rijden en zo nu en dan een wedstrijdje meepikken lijkt me ook leuk. :D Maar ook endurance lijkt me leuk.

De rassen die ik heb, staan bekend om hun mensgerichte, coole en bomproof karakter, dus normaal moet dat wel lukken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:00

Lady heeft vandaag voor het eerst een bit in gehad. De eerste 5 minuten echt hevig kauwen en onrustig schudden met haar hoofd maar daarna was ze weer lekker ontspannen! Alleen is het bit net een beetje te smal. Ik wil er nog bitringen aan hebben en met een 13,5 die ze op de foto in heeft pas dit echt niet. Morgen even omruilen.

Afbeelding

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 19:11

Ziet er goed uit lauraaa

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:09

Ik meld me ook! Zit al een hele tijd mee te lezen in het topic van 2020, had al gehoopt dat iemand een topic voor het komende jaar zou maken :Y)

Dit is Walo, een Welsh-cob kruising van juni 2018:
Afbeelding
Ik ben benieuwd hoe groot hij wordt, de fokker schatte 1.50, maar daar zit hij al bijna op nu, dus zal nog wel wat bijkomen. Heel stiekem hoop ik dat het een kleine maat paard wordt, maar dat is afwachten...

In 2021 ga ik er nog niet opzitten, hij is echt nog super-puppy, zowel fysiek als mentaal. Wel ga ik van het voorjaar beginnen met longeren en werk aan de hand, en dit laatste uitbreiden naar lange teugelwerk. Heb al eens eerder een paard zo rustig beleerd en dat werkt heel fijn, en aangezien er een stuur opzit en ze al spieren en balans hebben is het bijna opstappen en wegrijden :)
In principe rijd ik geen wedstrijden (alhoewel ik het met deze misschien wel eens wil proberen), maar ik ben altijd wel serieus bezig met correct dressuurmatig trainen. Dus mijn doel met hem is wel hogere dressuur te gaan rijden zeg maar.

Ik heb hem sinds februari dit jaar en moet erg aan 'm wennen :o in veel opzichten echt het tegenovergestelde van mijn vorige paard. Geen paard voor beginners, hij is loeisterk en er zit best wel een kop op := Wel grappig, mijn vorige paard was ook geen beginnerstype maar dat was een binnenvetter, en deze absoluut niet. Hij vind alles interessant maar is dan bijv. zo afgeleid dat hij gewoon tegen dingen aanloopt. Ook dat boeit hem niet, maar het is niet heel handig :')

Tot nu toe heb ik met name rustig gewerkt aan netjes meelopen en stilstaan. Ook wat basisschriktraining meegepakt, en hij heeft een dekje en dekensingeltje opgehad. Van de week een bit geprobeerd, daar reageerde hij best ok op - zoals het paard van Lauraa eerst erg onrustig maar al snel kalm! Ik heb echter het tegenovergestelde probleem, het bit is veel te groot voor hem. Ben ook niet van plan om te gaan longeren met bit of inrijden met bit (werk aan de hand en rijden later wel met bit oppakken, maar eerst maar eens tandjes wisselen!). Dus dat laat ik nog even rusten. Er zit zeker nog wat werk aan het meelopen en stilstaan, dus daar blijf ik even een beetje hangen tot dat goed gaat, en dan maak ik begin '21 een start met hem.

Superleuk om te zien hoe iedereen het anders aanpakt! En ik vind het leuk dat er hier zoveel verschillende soorten paarden in het topic zitten, van warmbloeden tot criollos en van quarters tot new forests!

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:24

Ik kom hier ook graag meekletsen, ik ben op dit moment bezig met een 3 en 4 jarige.
De 3 jarige is een totilas, pakt tot nu toe alles goed op.
De 4 jarige is v Everdale, wat meer bezig met dr omgeving dus dat kost nog wat meer moeite.

1,5maand terug waren ze beide nog niet gewend aan een halster, dus nu vooral bezig met grondwerk en met de 3 jarige een klein begin gemaakt aan het longeren.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:28

Hoofdstel met bit staat Lady goed !

Dat is een knapperd fillis! Veel plezier ermee :)

Heb je fotos loveslimpie? Fotos zijn altijd leuk haha.

Morgen Bo weer op de aqua trainer. Deze week laatste opbouw fase na de navelbreuk operatie. Daarna ga ik hem ook erbij longeren.
Hij vind het allemaal prima gelukkig, is blij dat hij wat regelmaat krijgt. Merk dat hij dan echt veel meer rust heeft in zn koppie.
Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:31

Hoe komt hij aan een navelbreuk?

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:48

Was die mee geboren. En bleef lange tijd nog krimpen dus wat langer gewacht met opereren. Maar wilde dat wel gefixt hebben voor we aan de slag gaan.
Nu bijna twee maanden geleden operatie gehad en hij is weer zo goed als back in business haha

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:22

Vee foto’s heb ik nog niet, ik zet m’n statief in de hoek van de bak en dan film ik, maar een deel is met groothoeklens dus dan zien de paarden er wel heel lang gerekt uit...

De Totilas:

Afbeelding

Longeren gaat prima vanuit stap, maar inmiddels zit er ook een klein drafpasje in
Afbeelding

De everdale:

Afbeelding

@kimvicious wat een lief hoofdje heeft hij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:32

Kimvicious schreef:
Was die mee geboren. En bleef lange tijd nog krimpen dus wat langer gewacht met opereren. Maar wilde dat wel gefixt hebben voor we aan de slag gaan.
Nu bijna twee maanden geleden operatie gehad en hij is weer zo goed als back in business haha

Ahhh okee. Gelukkig dat het goed gekomen is!

Leuke paarden loveslimpie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:29

Wel bit gebruiken jullie trouwens voor het inrijden?
Ik heb nu dit bit gehaald : https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .41106009/. Nu kreeg ik gisteren van de staleigenaar te horen dat dit bit veel te dun was, dat dit nooit 20mm kon zijn en dat het een scherp bit is. Naar mijn idee is dit juist een heel vriendelijk bit. Nu zijn ze daar wel een beetje van de "oude stempel" en gebruiken ze naar mijn idee daar allemaal veel te dikke bitten. Maar toch ben ik aan het twijfelen gebracht. Is dit bit echt te dun?

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:35

Een bit zelff is niet te dun of te dik, het is relatief aan de mond van je paard. En zelfs al zou hij 'te dun' zijn, als je er niet mee gaat lopen sleuren zou dat niet uit moeten maken.
Ik wil kijken hoe ze reageert op de verschillende bitten die ik heb. Ik zou het liefst mijn dubbelgebroken kneveltrens pakken. Maar ik was ook van plan weer een duo aanpak te doen zoals destijds met haar moeder. Bit en bitloos.

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:47

_lauraaa_ schreef:
Wel bit gebruiken jullie trouwens voor het inrijden?
Ik heb nu dit bit gehaald : https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .41106009/. Nu kreeg ik gisteren van de staleigenaar te horen dat dit bit veel te dun was, dat dit nooit 20mm kon zijn en dat het een scherp bit is. Naar mijn idee is dit juist een heel vriendelijk bit. Nu zijn ze daar wel een beetje van de "oude stempel" en gebruiken ze naar mijn idee daar allemaal veel te dikke bitten. Maar toch ben ik aan het twijfelen gebracht. Is dit bit echt te dun?

Geen. :D
Ik ga starten met een natural hackamore.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:53

Ik heb een enkelgebroken kneveltrensje. Dubbelgebroken geprobeerd maar was enorm onrustig en gooie zijn tong eroverheen. Nu de enkel gebroken erin en die gaat prima!

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:58

Hier een simpel enkelgebroken trens van sweet iron. Hij is hem al gewend en vind het helemaal prima.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:13

Mijn plan met Nimbus is ook om er een allrounder van te maken. We staan op de Veluwe dus daar gaan we veel gebruik van maken!
Verder vind ik het gewoon leuk om te kijken hoever we komen, zowel qua springen als dressuur.

Ik ga voor een dubbel gebroken trens denk ik. Misschien dat ik er tegen die tijd ook wel een bitfitter naar laat kijken.
Het zadelmak en ruitermak maken wil ik sowieso bitloos doen. Het zou zo zonde zijn als hij dan een negatieve ervaring aan het bit krijgt tijdens een gekke sprong ofzo.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:34

De dikte maakt me inderdaad ook niet zo heel veel uit, maar liever een enkel dan een dubbelgebroken. Een dubbelgebroken wiebelt vaak teveel en ik heb gemerkt dat dat juist een versterkende werking geeft kauwen > wiebelen > meer kauwen > meer wiebelen.

Het hoofdstel heb ik inmiddels al wel geintroduceerd. Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking heb (wel met verlichting), maar dit zijn de paarden helemaal nog niet gewend. Dus 's avonds oefen ik gewoon op stal met vanalles, dekjes, dekens, bit maar vooral lekker knuffelen. Meelopen is op dit moment overdag al lastig genoeg, dus om dat ook nog eens in het donker te moeten doen is nog een beetje teveel.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:30

Wat heb ik dan een braaf paard als ik jullie zo lees over een singel. Alano gaaf er echt helemaal niks om de eerste keer :').

Eerste keer een bit in vond hij ook vreemd, even raar kauwen en schudden dat duurde maar even. Zo af en toe doet hij in het begin nog een beetje raar maar na een seconde is dat ook weer weg.

Met Alano wil ik vooral heel veel plezier hebben. Of dit nu is met dressuur, springen of boscrossen. Voornamelijk wil ik lekker gaan dressuren en veel het bos in af en toe een sprongetje voor de afwisseling. Ik kijk gewoon wat hij het leukst vind.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:06

Singel was hier ook geen probleem. Singel en toen longeren was wel even rodeo :D gewacht tot het over was en daarna geen probleem meer.

Bo kent al best veel. Enige wat ik nog moet doen is opstappen haha. Teugel, been en stem hulp heeft hij vanaf de grond al geleerd.
De bedoeling is straks reining wedstrijden te gaan rijden afgewisseld met bos crossen etc.

Ti_Amo

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:42

Wat een leuk topic!

Ik zal mijzelf even voorstellen, ik ben Mandy 30 jaar en sinds een paar maanden in het bezit van een KWPN merrie Madinka 07-05-2017 (Franklin x Briljant).

Hiervoor had ik een Friese ruin maar ik heb heel veel wedstrijdinteresse, vooral dressuur maar ook springen en evt. eventing. Mijn Fries deed ik daar geen plezier mee.

Mijn dochter heeft 3 jaar geleden een NRPS ruintje gekregen (onbeleerd) en zij heeft hem zelf opgeleid. Nu is mama aan de beurt.

Omdat Madinka erg groot is en nog lekker aan het groeien is, ik schat haar nu al op de 1.75m hebben wij ervoor gekozen haar nog even te laten groeien en haar in het voorjaar van 2021 te gaan beleren.

We zijn nu wel al rustig bezig met grondwerklessen, dit pakt ze erg goed op.


Afbeelding


Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:21

ik ga zo alles bijlezen.

maar hoe pakken jullie verkeersmak maken aan? helaas ligt onze stal echt aan een drukke weg met weinig uitwijk mogelijkheden. Ik heb wel een keer een mini rondje gedaan maar echt fijn lopen vond ik het niet omdat mensen gewoon weinig rekening met je houden.. ondanks gele vest met jong paard in opleiding graag traag..

Zijn er ook bedrijven/mensen die paarden verkeersmak maken?

Ik zag een vraag over een bit. Ik denk dat ik de mijne zowel bitloos als aan bit laat wennen. Mijn voorkeur gaat uit naar een myler level 1. of ik laat na het wisselen/tandarts een bitfitter komen die ook hoofdstellen aanmeet (ondanks dat ze nog groeien)

zelf vind ik myler bij mijn oudere haf erg fijn die heb ik nu op myler level 2 watertrens.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:30

plutolover schreef:
ik ga zo alles bijlezen.

maar hoe pakken jullie verkeersmak maken aan? helaas ligt onze stal echt aan een drukke weg met weinig uitwijk mogelijkheden. Ik heb wel een keer een mini rondje gedaan maar echt fijn lopen vond ik het niet omdat mensen gewoon weinig rekening met je houden.. ondanks gele vest met jong paard in opleiding graag traag..

Zijn er ook bedrijven/mensen die paarden verkeersmak maken?

Ik zag een vraag over een bit. Ik denk dat ik de mijne zowel bitloos als aan bit laat wennen. Mijn voorkeur gaat uit naar een myler level 1. of ik laat na het wisselen/tandarts een bitfitter komen die ook hoofdstellen aanmeet (ondanks dat ze nog groeien)

zelf vind ik myler bij mijn oudere haf erg fijn die heb ik nu op myler level 2 watertrens.


De eerste keer met een braaf paard erbij met extra persoon. Ik heb met hem gaan wandelen toen hij 1.5 jaar oud was. Met halster en hengstenkertting. Daarna regelmatig zonder paard maar wel met 2 man. Toen hij ouder was met bit. Alano is gelukkig vrij nuchter en vind sommige dingen wel spannend maar blijft wel bij je.

Ik heb nu dit bit. Harry's Horse Bustrens Sweet Iron dubbel gebroken.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:36

Ik kom hier ook mee babbelen. Al ga ik niet onder het zadel maar voor de koets beleren. De basis dingetjes zijn denk ik toch aardig hetzelfde.

Ik zal mijn kleine man eventjes voor stellen.
Naam: Kalimotochoo Aka: Pip
Ras: Shetlander ruin

Ik moet hem nodig weer eens meten, de laatste keer dat ik hem gemeten heb was hij 1.05 mijn gevoel zegt dat hij nog wat de hoogte in gegaan is.
Ik heb eventjes geen recente foto van hem dus deze is van afgelope zomer.
Afbeelding

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Grondwerk
hij heeft 3x Zijn tuigje op gehad
spelender wijs wat laten merken wat sturen is
en vorige week als nieuwe les: Mee naast de fiets.

Verkeersmak maak ik het liefst door op een oprit/T-splitsing te gaan staan. Ik hoop dan op veel verkeer op de weg waar wij niet staan. Dan steeds dichter bij de weg gaan staan. Mijn kwpn heb ik toen zij jong was deels van haar tractor angst af geholpen door haar als de tractor voorbij was om te draaien en erachteraan te gaan. Zo hebben ze het idee dat ze het enge weg jagen en ze het de baas zijn.

Verder ben ik gezegend met een pony nu die verkeersmak geboren lijkt. Helaas nog geen vrachtwagens of tractoren op ons rondje tegen gekomen dus daar weet ik nog niet hoe hij erop gaat reageren.
Hier in Frankrijk rijden ze vaak heel erg hard op de wegen hier in de buurt dus hopelijk gaat pip ook geen problemen geven met groot verkeer want we zullen veel over wegen moeten rijden als we zo ver zijn.