Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8390
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:18


DuoPenotti

Berichten: 29790
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:26

knollentuin schreef:
Ik verbaas me erover dat veel mensen nog geen idee hebben, ik zat van t weekend op verjaardag en het overgrote deel was niet op de hoogte dat er al zoveel wolven waren in Nederland, ze dachten zo een 3 of 5 max , ook keken ze op van de meer dan 50 meldingen in augustus, ik denk ook dat als het vaker in het nieuws komt mensen gealarmeerd worden en bezorgd, dat het daarom niet elke dag in het nieuws is?

Het grootse probleem is idd wel het voorliegen wat pro wolf doet.
Liegen dat zo'n honden wel werken, liegen dat een goede omheiing wel werkt, dus iedereen die dat niet heeft is fout. Mensen willen niet snappen dat er ook dieren zijn gedood met een zogenaamd wolven fence.
De aantallen idd, het schuw zijn, de keelbeten, enz enz enz
Waar zijn ze eigenlijk wel eerlijk in?

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:35

Ja precies duopenotti, ik doe erg m'n best om m'n kennissen op de hoogte te brengen van de actualiteit, er is bv een kaartje met verwacht gebied waar wolven kunnen leven in Nederland, nou ze wonen er al ver buiten, aan alle kanten, ook de hoeveelheden, voor een land als Nederland zijn er gewoon nu al teveel. Meer mensen zouden dat moeten weten. Ook de dagelijkse aanvallen ook op dieren die binnen een goedgekeurd hek staan, en hoe ze om zich heen bijten en vreten zonder prooi netjes te doden.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:34

Ja het moet veel meer in de media en ook dat niet alleen schapen het slachtoffer zijn. Ik denk dat zo'n half opgevreten pony wat meer tot de verbeelding spreekt voor de mensen die niet heel veel op hebben met dieren.

DuoPenotti

Berichten: 29790
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:49

Ja of die opengereten verdedigshond

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:52

Interessante bijeenkomst. Dank vd link

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:26

In NL lijken ze wakker te schieten. Is hier in Vlaanderen nog ver af denk ik… ik scroll ook elke dag over de pagina’s van de naburige dorpen mbt zichtmeldingen maar ik mis ze vaak. Erg jammer want ik ben graag mee.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:47

tienus63 schreef:
Voor wie zich zorgen maakt waar de wolf rondstruint, je kunt je via onderstaand nummer aanmelden voor een alert groep op whatsapp.

—->Aanmelden kan alleen via whatsapp[en na beantwoorden van de vragen hieronder in je aanmeld app.

Wegens drukte kan het even duren voordat je wordt toegevoegd.
Als je de vragen niet beantwoordt, wordt je niet toegevoegd aan de groep voor jouw regio. <—-

Citaat:
Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, aanmeldingen voor de whatsappgroep sturen naar
Boudewijn 0654918352

Vermeld daarin:
Welke groep je wilt
* Drenthe/overijssel/Groningen/Friesland/grensstreek Duitsland
*Noord Holland/Utrecht/Gelderland/Flevoland
*Oost Brabant/Limburg/grensstreek Belgie Duitsland
*Zeeland/Zuid Hollandse eilanden/ West Brabant/grensstreek België

Beantwoord de volgende vragen

Naam
Waar woon je
Welke dieren heb je

Standpunt tov de wolf?

Bewaar dit om door te geven aan andere bezorgde mensen zodat zij ook sneller aangemeld kunnen worden.

Niet voor wolvenwappies!


Oakland, heb je hier iets aan of zit je in een andere regio in België?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:56

Ja valt al buiten de grensstreek. Dat is bv Pelt en Lommel. Is een eindje maar ze zakken steeds meer af richting Antwerpen (de provincie, gelukkig niet de stad :=)

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:05

Oei, dat is jammer! Kan je niet informeren bij die groep of er voor jouw regio ook iets kan worden opgezet?

tienus63

Berichten: 12110
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:09

De Belgen kunnen zich melden voor een van de groepen grensstreek.
Maakt niet uit als ze buiten de grensstreek vallen.
De meldingen in België worden daarin meegenomen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:10

tienus63 schreef:
De Belgen kunnen zich melden voor een van de groepen grensstreek.
Maakt niet uit als ze buiten de grensstreek vallen.
De meldingen in België worden daarin meegenomen.


Allemaal?

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:37

quintusgl schreef:
Interessante bijeenkomst. Dank vd link

Was er, binnen was wolliger dan buiten.
Hoop dat er iets nuttigs uit gaat komen, maar tijdpad moet dan wel snelweg worden.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 00:04

tienus63 schreef:
De Belgen kunnen zich melden voor een van de groepen grensstreek.
Maakt niet uit als ze buiten de grensstreek vallen.
De meldingen in België worden daarin meegenomen.



Beetje jammer dat ie helemaal anti wolf moet zijn om in die groepen te kunnen komen

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 04:53

Daks schreef:
tienus63 schreef:
De Belgen kunnen zich melden voor een van de groepen grensstreek.
Maakt niet uit als ze buiten de grensstreek vallen.
De meldingen in België worden daarin meegenomen.



Beetje jammer dat ie helemaal anti wolf moet zijn om in die groepen te kunnen komen


Dat hoeft helemaal niet… je moet motiveren waarom je er bij wil. Wel ik heb paarden in die regio dus wil gewaarschuwd zijn. Dat is reden genoeg. Je moet daar ook niet actief deelnemen.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:27

Vanmorgen op het nieuws van 7u op 3FM werd wel iets gezegd over die bijeenkomst maar meer in de trant dat mensen bang zijn van de wolf.

mysa

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:36

Daks schreef:
tienus63 schreef:
De Belgen kunnen zich melden voor een van de groepen grensstreek.
Maakt niet uit als ze buiten de grensstreek vallen.
De meldingen in België worden daarin meegenomen.



Beetje jammer dat ie helemaal anti wolf moet zijn om in die groepen te kunnen komen


Nee hoor, ik heb gezegd dat ik me zorgen maak. En dat is ook echt mijn motivatie.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:19

Hoe is die app groep? Zijn het echt enkel meldingen of ook discussie? Ik zou meldingen ook wel prettig vinden.

sterregoud
Berichten: 1860
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:21

App groep Drenthe is enkel mededelingen (wel met enge foto’s)

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 09:08

Ik ben als antwoord als standpunt tegen de wolf aangegeven dat ik een klein koppel op de Veluwe niet erg zou vinden als die wildbeheer doen ipv jagers. daarbij heb ik aangegeven probleemwolven te ruimen. Lijkt mij niets verkeerd maar toch word ik niet toegelaten tot de groep vanwege bovenstaand antwoord. Beetje raar.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 09:40

Daks schreef:
Ik ben als antwoord als standpunt tegen de wolf aangegeven dat ik een klein koppel op de Veluwe niet erg zou vinden als die wildbeheer doen ipv jagers. daarbij heb ik aangegeven probleemwolven te ruimen. Lijkt mij niets verkeerd maar toch word ik niet toegelaten tot de groep vanwege bovenstaand antwoord. Beetje raar.

Kijkende naar de onderzoeken qua prooivoorkeur grote grazers is 1e keus leeftijdsgroep 2 dagen - 6 maanden met populatieimplosie als gevolg. Iets wat we zien gebeuren in een gebrek aan ree en edelhert kalfjes in wolventerritoria, daarmee is dat wildbeheer door wolven geen beheer. Probleemwolf en daar uit volgende eigenlijk wolf in de problemen mogen doden is nu nog een excuus om er af te blijven want wet zou onduidelijk zijn/mag niet verstoren (incl. verwonding na aanrijding of vast in combine). Er zal proactief ingegrepen moeten worden met zowel vrijgeven van die 30m2 bebouwing voor weides als het vooraf al bepalen wat een probleem wolf is en dan kom je uit bij geschikte plek = genoeg wild, vee als prooi is probleemwolf/wolf in de problemen door ongeschikte prooi en territorium.
Dus nee wolf is zeker geen vervanging voor jacht en dat zien we elders ook, in de VS is de wildstand in elkaar geklapt na herintroductie/einde bejaging wolf, er is misschien nog 20% over vergeleken met prewolf aantallen. Is trouwens ook het gebied wat elk jaar in het nederlandse nieuws is ivm bosbranden (teveel tondel en geen doorkomen aan voor de brandweer), zorgelijk vooruitzicht. Siberie, zonder mensen en geheel leeg gejaagd/beheerd door de wolf, ook dat gebied komt elk jaar om die reden in ons nieuws voor.
Niet een vooruitzicht wat je wil in Nederland met elke 3km een dorp en grote kans op weer hitte en droogte.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:09

Dus dan moet je de aantal wolven beperken en dat is dus net wat ik zeg..

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:29

Daks schreef:
Dus dan moet je de aantal wolven beperken en dat is dus net wat ik zeg..

Ik lees jouw post als : wolven zijn geschikt ipv jagers voor wildbeheer. Onderzoek toont anders aan. Wolf zelfstandig zijn gang laten gaan kan zeker in postzegel Nederland niet. Wildstand blijft niet stabiel, dus draagkracht verminderd naar mate er langer wolven in het gebied zijn.
Belangrijke reden dat wildbeheer via jacht problematisch is in NL heeft meer te maken met allerlei milieu/dieren beschermingsorganisaties en daarmee veranderende wetgeving ivm publieke opinie dan met jacht an sich. Opleiding in NL is een jaar (deeltijd), je hebt niet zomaar een jachtakte en je bent hem redelijk makkelijk kwijt als je je niet aan de regels houdt. Veel werk dat nodig is om de wildstand goed te houden is vrijwilligerswerk door jagers die er flink uren in steken met slechts kans op wat wild in de vriezer, maar geen garanties. Meeste vrijwilligers krijgen meer qua vergoeding en waardering.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:27

Jessix schreef:
Hoe is die app groep? Zijn het echt enkel meldingen of ook discussie? Ik zou meldingen ook wel prettig vinden.


Geen discussies. Enkel de beheerder kan reageren. Dus is echt puur informatief

Mellow

Berichten: 6486
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:30

Er zitten bij ons in de buurt 250/300 damherten en het is bijna een "plaag". Toch is de wolf hier maar "weinig" in vergelijk tot andere gebieden. Dus wbt wildbeheer dmv de wolf geloof ik niet zo in. Daarbij als de wolf hier wel weer eens in de buurt is zijn schapen meestal het slachtoffer. Er is van 1/2 damherten bekend dat ze gepakt zijn door een wolf hier in de buurt. De populatie groeit alleen maar.
Wij wonen aan een 80 weg en ik rijd in het donker/in de nacht altijd rustig want ze steken zo over en staan regelmatig gewoon naast de berm. Jammer genoeg nog veel malloten die in de nacht wel veel te hard rijden. Regelmatig moet er hier een damhert door instanties afgeschoten worden door weer een aanrijding.

Ik heb toen ze weer net in Nederland waren 1 zien lopen. Ik werd destijds voor gek verklaard. Gelukkig wist ik het zelf zeker. Maar deze was groot, en indrukwekkend en ben er schijtensbenauwd voor. Gelukkig zat ik in de auto. Maar het voelt gewoon niet veilig meer met zoveel nu in Nederland.

Daarbij word het gezien als "natuur". Maar voor mijn gevoel kan het hier geen natuur heten want hij pakt dieren achter een hek. De makkelijke prooi. Heeft niets meer met jagen te maken...

Hoelang wil je dit nog door laten gaan... en op basis van wat is de wolf beschermd? Als dit zou zijn omdat ze "zeldzaam" zijn dan moeten ze het bijstellen want in 4 jaar tijd van een enkele naar meer dan 50 (?) Dan gaat het hard... en het word dan alleen maar erger.