Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:39

https://www.gld.nl/nieuws/7399669/hoofd ... et-de-wolf

De baas van de Hoge Veluwe, (is dus niet de eigenaar, die sowieso de wolf wil weten) is het volstrekt oneens met het rapport van een ecoloog uit Wageningen, dat onlangs verscheen.
Let ook op de bewering dat er maar vijf of zes wolven in Nederland zouden zijn. Zou dat echt in dat rapport staan?

nine1987

Berichten: 8354
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:20

Sansevieria schreef:
Ook in NL overdag bij een gehoedde kudde een schaap doodgebeten en aangevreten, de herder kreeg de wolven niet verjaagd door schreeuwen, die had nog angst om zijn werkhonden.
Vind het alleen heel erg dat ze zijn naam in het stuk genoemd hebben, die zal voortaan ook wel kunnen rekenen op bedreigingen :(
https://www.rtvnunspeet.nl/15355-ik-sch ... Uwas_haYiI

Kwestie van tijd, hier had je op kunnen wachten.


Ik sta hier met mijn paard vlak in de buurt.. Hou m'n hart vast..

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:37

Ik woon sinds kort in Frankrijk, voor zover ik weet nog geen wolven hier in de buurt. En als het wel zo is denk ik dat de jagers wel zorgen dat ze verdwijnen. Er lopen hier veel koeien in de bergen achter prikkeldraad hekjes van een meter hoog, op hele grote weilanden dus.
Donderdag hadden we een roadtrip naar de Chevennen oa en het viel me op dat op de uitgestrekte hoogvlaktes de weides afgezet waren met schrikdraad, en dat ze daar buiten een nieuwe omheining met schrikdraad hadden geplaatst die 2 keer zo hoog was, ik schat iets van 1,5 meter hoog. Ik vroeg me meteen af of dat ivm wolven was.

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:55

Op de causses in de Cévennes zitten inderdaad wolven. Voor zover ik weet nog geen roedels, maar er worden zeker schapen aangevallen daar.

Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:58

FrNo schreef:
Lijkt me een machteloos gevoel voor de herder.

Dat vertelt ie ook in het radio intervieuw, kun je beluisteren via de link die ik plaatste.

Loretta
Berichten: 8815
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:08

Sansevieria schreef:
Ook in NL overdag bij een gehoedde kudde een schaap doodgebeten en aangevreten, de herder kreeg de wolven niet verjaagd door schreeuwen, die had nog angst om zijn werkhonden.
Vind het alleen heel erg dat ze zijn naam in het stuk genoemd hebben, die zal voortaan ook wel kunnen rekenen op bedreigingen :(
https://www.rtvnunspeet.nl/15355-ik-sch ... Uwas_haYiI

Kwestie van tijd, hier had je op kunnen wachten.


En dan al weer de reacties in groep wolf. Schreeuwen zou niet geholpen hebben omdat de wolf al aan het eten was. De wolf zou bang voor mensen zijn volgens de "wolvenkenners" nou ik vraag me af wat een wolf dan doet die al begonnen is met eten wanneer er opeens een beer aan komt??????

Tot nu toe schuift gedrag wat normaal gevonden wordt voor wolven steeds een stukje verder op.

Bloemetje75
Berichten: 1995
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:15


DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:29


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:35


DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:39

BaileyMix schreef:
Bloemetje75 schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1982271 ... -door-wolf

Wolf goed voor de biodiversiteit? Als er geen edelhertkalfjes de zomer overleven…..




Jij hebt even niet meegekregen dat er jaarlijks onwijs veel edelherten geschoten worden?

En jij hebt niet meegekregen dat ze dan goed kijken naar de aantallen?

Of heb jij de wolf daar leren tellen, dan zeg ik niets meer.

pien_2010

Berichten: 43749
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:39

BaileyMix schreef:
Bloemetje75 schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1982271 ... -door-wolf

Wolf goed voor de biodiversiteit? Als er geen edelhertkalfjes de zomer overleven…..




Jij hebt even niet meegekregen dat er jaarlijks onwijs veel edelherten geschoten worden?


Idem wild zwijnen

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:41

BaileyMix schreef:
Bloemetje75 schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1982271 ... -door-wolf

Wolf goed voor de biodiversiteit? Als er geen edelhertkalfjes de zomer overleven…..

Jij hebt even niet meegekregen dat er jaarlijks onwijs veel edelherten geschoten worden?

Wat dus kon omdat er zoveel kalfjes geboren werden en ook lang genoeg overleefden om zelf nakomelingen te krijgen/maken. Als die aanwas dit jaar geheel ontbreekt en die trend doorzet, zal de soort in dat gebied uitsterven. Minder biodiversiteit dus en daar zijn we voor gewaarschuwd.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:49

tamary schreef:
Wat dus kon omdat er zoveel kalfjes geboren werden en ook lang genoeg overleefden om zelf nakomelingen te krijgen/maken. Als die aanwas dit jaar geheel ontbreekt en die trend doorzet, zal de soort in dat gebied uitsterven. Minder biodiversiteit dus en daar zijn we voor gewaarschuwd.



"Kon" lijkt me niet zo'n gepast woord. Je slaat een aantal stappen over, je moet de natuur zelf de kans geven een equilibrium te bereiken. Het is echt onzin om te zeggen dat de wolf slecht is voor de biodiversiteit, omdat hij dit jaar die edelhertkalfjes heeft gegeten. Je moet niet alles geloven wat een sensatieblad als de Telegraaf schrijft.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:50

DuoPenotti schreef:
En jij hebt niet meegekregen dat ze dan goed kijken naar de aantallen?

Of heb jij de wolf daar leren tellen, dan zeg ik niets meer.



Dat evenwicht komt er vanzelf weer, de wolf kan dat altijd beter dan kunstmatig beheer dat kan. Het is juist een zegen, want maakt beheerjacht overbodig.

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:52

BaileyMix
niet in nederland...was dat maar zo....
Dat kan hier niet met die postzegels bos, is geen natuur.
Zolang mensen denken dat die 3 bomen hier natuur is gaat het mis.

pien_2010

Berichten: 43749
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:53

Citaat:
Dat evenwicht komt er vanzelf weer, de wolf kan dat altijd beter dan kunstmatig beheer dat kan. Het is juist een zegen, want maakt beheerjacht overbodig.

Dat is prematuur wat je hier stelt. Want de vraag is, pakt de wolf het wild, en/of de schapen, veulens en andere gemakkelijke hapjes.
Dat weten we eigenlijk nog helemaal niet. Daar is amper of geen onderzoek naar. Bv de dode wolf onlangs, daar ben ik wel nieuwsgierig naar wat ze vinden in zijn maag. Dat zal wel onderzocht worden.

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:00

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
En jij hebt niet meegekregen dat ze dan goed kijken naar de aantallen?

Of heb jij de wolf daar leren tellen, dan zeg ik niets meer.



Dat evenwicht komt er vanzelf weer, de wolf kan dat altijd beter dan kunstmatig beheer dat kan. Het is juist een zegen, want maakt beheerjacht overbodig.

Want die wolf houdt netjes bij hoeveel hij van elke soort eten kan zodat er volgend jaar ook genoeg te eten is?

Bloemetje75
Berichten: 1995
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:26

En die wolf stopt dan na x% van de edelhertkalfjes en gaat dan everzwijn biggetjes eten en na zoveel % daarvan over op?

Ik geloof niet in sprookjes….

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:29

8)7 Ah, ja, want zo werkt natuur en een natuurlijk equilibrium, dat komt er omdat ze met percentages gaan werken. Wat zou de natuur toch eigenlijk moeten zonder ons hè?

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:56

BaileyMix schreef:
8)7 Ah, ja, want zo werkt natuur en een natuurlijk equilibrium, dat komt er omdat ze met percentages gaan werken. Wat zou de natuur toch eigenlijk moeten zonder ons hè?

Van de ene hongersnood naar de andere, vinden we voor mensen niet acceptabel, hebben we in onze natuurparkJES ook moeite mee, maar als een wolf de oorzaak is, is het goed en natuurlijk (welke natuur?). Mens heeft al zo lang ze de mogelijkheden hadden (vuur!) invloed uitgeoefend op zijn leefomgeving, zelfs olifanten drukken bomen om om de savanne open te houden en voedsel zeker te stellen, maar nu mag de mens selectief nog wel! geen invloed meer uitoefenen op zijn leefomgeving? Dat een dier invloed uitoefend op de leefomgeving is natuurlijk en de mens is daar niks anders in. Wil je dat de natuur het zelf oplost, dan moet je daar ruimte voor maken, maar dan zitten er wel zo'n 7-8 miljard mensen klem. M.a.w. er is gezien de grote aantallen mensen geen ethische en morele motivatie te rechtvaardigen om een diersoort uit te laten sterven enkel voor een andere die ook niet genoeg plek heeft om daar te kunnen leven. We kunnen niet anders meer dan managen willen we de overlevingskansen van ons menselijk habitat niet geheel verpesten. De natuur het zelf laten oplossen in de huidige fragiele staat betekent veel meer schade en uitsterven van soorten dan wat wij actief al voor elkaar krijgen. MInste van twee kwaden zal je het best kunnen noemen, maar zeker tot de soort mens in aantallen fors (80%) gekrompen is, heeft dit veel meer kans van slagen dan denken dat gevolgen van niks doen op plek A geen impact zal hebben op plek B, C, D, ... . ALLES is met elkaar verbonden op deze planeet, dat betekent net zo goed de verschillende geografische gebieden als alle diersoorten INCL. de mens.
De mens op een voetstuk zetten qua die kan alles oplossen is net zo funest als de natuur op een voetstuk zetten en die alles laten regelen. Samenwerking komt nog altijd het verst (zat soorten ook die dat bewijzen).

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 15:42

BaileyMix schreef:
8)7 Ah, ja, want zo werkt natuur en een natuurlijk equilibrium, dat komt er omdat ze met percentages gaan werken. Wat zou de natuur toch eigenlijk moeten zonder ons hè?

Wat een bijzondere opmerking.
Klinkt als argumenten zijn op dan maar zo.

Nee de mens heeft de wereld verkl00t.
Maar daarom kan men in die 3 bomen bos ook geen wolf zijn gang laten gaan. Dat is ook geen natuur meer.

Popstra
Berichten: 13849
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 15:47

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
En jij hebt niet meegekregen dat ze dan goed kijken naar de aantallen?

Of heb jij de wolf daar leren tellen, dan zeg ik niets meer.



Dat evenwicht komt er vanzelf weer, de wolf kan dat altijd beter dan kunstmatig beheer dat kan. Het is juist een zegen, want maakt beheerjacht overbodig.

Natuurlijk Evenwicht??? De wolf heeft geen natuurlijke vijand hier!
Ga jij maar eens vertellen hoe we een te veel aan wolven gaan oplossen dan!

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:00

Die gaan dan dood, ook leuk. Die hele verheerlijkte natuur is synoniem met leed.

Popstra
Berichten: 13849
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 17:05

Ja of ze gaan elkaar afmaken. Dat kan ook nog

josien_m_
Berichten: 2439
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 17:12

Een natuurlijk evenwicht is niet eeen statisch iets. Er komt van een diersoort door b.v. een milde winter veel aanwas. Dat betekent voor de rovers die die diersoort eten een overvloed en meer jongen die groot worden. Al die jongen willen eten en dat kan, totdat er een grens is bereikt en er te weinig prooidieren over zijn om nog met succes te vangen. De rovers moeten overstappen op een andere diersoort en/of verhongeren. Wij mensen zijn een natuurlijk onderdeel van die kringloop en doen het uitzonderlijk goed, gezien onze aantallen. Wat we doen, "goed" of "slecht" beheer aan van onze leefomgeving, is onderdeel van die kringloop. Dat is wat het is en het goed of slecht noemen zegt vooral iets over onze wensen of verwachtingen. Ieder dier, ook de mensheid, oefent invloed uit op zijn leefomgeving en dat geeft verschuivingen in de soorten die daarmee kunnen leven. Zo vind ik het wat vreemd om iets niet als "natuur" te benoemen omdat het te klein is, of te weinig om "natuur" te worden genoemd of om een evenwicht te bereiken. Dat bestaat niet, alles is altijd in een bepaalde vorm van evenwicht, al kan die toestand als ongewenst worden ervaren. Dus ja, waar geen eten voor is gaat dood. Het lot van de meeste jonge dieren die geboren worden...Maar alles is in mijn ogen natuur ja. Ook onze jacht, ook die ene boom en het plansoentje om de hoek of de weilanden met eenzijdig gras zonder insecten. Wat niet betekent dat ik blij ben met de wolven in "mijn" leefomgeving met mijn pony's, zeker niet! Want ik kies voor de dieren die bij mij wonen, ik geef ze voorrang op de wolven.