Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30096
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:23


josien_m_
Berichten: 2440
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:41

mysa schreef:
Wat zien die ezels er bedroefd uit. Ja, je moet dieren geen menselijke emoties toedichten, zegt men. Maar ik weet het zo net nog niet.
Over dat hek: eerder geklommen dan gesprongen, lijkt me?


Nee, geen menselijke emoties toedichten, maar onkennen van die universele emotie van hoger ontwikkelde zoogdieren, waaronder de mens, daarmee doe je ze juist recht. Haha, juist het zich toeeigenen van zo'n emotie door de mens lijkt mij een voorbeeld van speciesisme...

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:59

Je hebt gelijk hoor.

@Duo: toch aangereden waarschijnlijk. Meneer Lelieveld was dus weer suggestief bezig toen hij het had over eventuele hagel of kogels zoeken.

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:09

karuna schreef:
Maar nog steeds komt bij de topics hier een vraag naar boven. Tegen de wolf zijn maar hoe dan? Alles doodmaken wat hier loopt? Dan komen de volgende uit duitsland of polen vanzelf die plek opvullen. Oftewel steeds zeggen "we" willen ze niet. Maar wat zou dan de oplossing zijn behalve ermee leren leven en voorkomen dat je dieren op het menu staan?

Vroeger had je de schaapskooien op de hei waar de schapen s nachts veilig binnen stonden. Dat had een reden. Ook de werkpaarden stonden binnen s nachts toen.


Er wordt overdag ook gerust "gesloopt" door wolven. Onze paarden staan in de polder en lang niet altijd is er iemand aanwezig. Moeten we ze dan maar 20/7 binnen zetten en af en toe onder streng toezicht buiten doen in de toekomst??

Het nadeel van NL is overal water behalve via Duitsland waar overbevolking is van wolven en ze volgend jaar 50 procent groei van de nu al overbevolkte populatie verwachten. Alles wat richting NL komt kan enkel door via België... Ik voorzie absoluut grote problemen.

Alles afschieten klinkt leuk maar lukt nooit met constante aanvoer. Enigste optie lijkt mij het Europees beleid gaan veranderen. Immers heel NL wolf proof omheinen is ook geen optie met open grenzen haha. Zou wel de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing zijn ipv overal omheiningen aanpassen gewoon een lijn over de grens en openingen 24/7 bewaken zodat geen dieren er over kunnen..... Zit je ook weer met inteelt bij andere diersoorten die niet meer de grens over kunnen...

Ik weet geen oplossing, ik weet wel een probleem, namelijk de komst van nog meer wolven

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:22

Helaas wonen wij in de buurt van de pony's/ koeien die zijn dood gebeten de afgelopen tijd. Meer nog wij hebben de wolf achter in onze weide gezien smorgens |( . Kennissen van ons 2 straten verder hebben hem ook al aan de weide gehad. Hun paarden waren helemaal over de zeik smorgens en ze vonden sporen buiten de weide.

Met 13 veulens op komst volgend jaar zit de schrik er toch wel in moet ik zeggen -O- . De veulens gaan als ze een maand zijn 24/7 naar buiten normaal. De veulens constant op stal zetten is niet goed voor de ontwikkeling dus geen optie voor ons. Want zowel mijn partner als ik werken dus overdag is er ook niet constant toezicht, dan zouden ze dan ook binnen moeten. Dat is echt geen leven voor een paard ;(
We hebben nu 4 staaldraden als afrastering. We gaan de weides rondom nog een keer afzetten. Een halve meter naar binnen van de huidige afrastering gaan we nog eens 5 staaldraden zetten. En tusssen de 2 afrasteringen draad op de grond zodat de wolf zich er niet onderdoor kan graven. De eerste staaldraad gaan we dan op 15cm van de grond zetten net boven het gaas. En we gaan een aparte klok op de buitenkant van de draad zetten zodat daar zeker genoeg stroom opstaat. Ik hoop dat dit voldoende is om de wolf buiten te houden. Naast ons zit ook een schapenboer en tegenover ons een koeienboer. Veel mensen zijn echt not amused met die wolven. Vraag mij af hoelang het duurt voor mensen zelf het probleem gaan oplossen.
Onze veearts woont 5 min van ons af. We hebben het uitvoerig met hem besproken, hij zegt ook als ze echt erin willen komen houdt alleen een 2 meter hoge draad en een halve meter ingegraven ze tegen. Maar dat mag niet zonder vergunning in belgie dus dat houd al snel op. Maar we kunnen proberen om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken om erin te komen.

Ik moet ook zeggen dat ik mij stiekem zorgen maak om nog alleen het bos in te gaan met een paard. Ben ik daar irrationeel in of is dit terecht? Hoe groot is de kans dat als je een wolf of roedel tegenkomt te paard dat die achter je aan komen?

pien_2010

Berichten: 43761
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:26

Die klap stroom zal zeker iets gaan doen.
Ik denk persoonlijk dat een roedel nu nog niet zo ver is. Komt wel dichter bij. Maar een eenling als ze er al zitten bij jullie zeker wel. De vraag is of die durft aan te vallen. Dus je angst kan ik me wel voorstellen. Ik vind hem zeker niet onterecht of irrationeel.

Mjelleke
Berichten: 698
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:11

De wolf is terug in Nederland. Het dier heeft de afgelopen jaren Nederland als doortrekplaats ontdekt en een aantal dieren heeft besloten om zich hier te vestigen. ‘Het is een unieke situatie’, zo vertelt onderzoeker Hugh Jansman. ‘Nooit eerder vestigde de wolf zich in een land met zo’n hoge mens- en veedichtheid.’ In een rapport dat op 6 oktober verscheen staan alle feiten beschreven.

150 jaar lang waren er geen wolven in ons land aanwezig, de afgelopen zes jaar zijn er 34 verschillende wolven waargenomen en een vijftal heeft zich hier gevestigd. Een aantal dat de komende jaren verder zal groeien, is de verwachting. Met hoeveel en hoe snel is niet te voorspellen. Dit blijkt uit de tweede factfindingstudy van Wageningen Environmental Research (WENR). Deze studie is in opdracht van BIJ12, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Interprovinciaal Overleg uitgevoerd.


https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... e-wolf.htm

Volledig rapport (pdf): https://www.wur.nl/web/file?uuid=6f9586 ... tid=608819

pien_2010

Berichten: 43761
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:20

Wageningen, zo was net op het nieuws, heeft ook aangegeven dat de wolf een reëel risico is voor de dierenpopulatie en meer in het rapport.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37351
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:26

Citaat:
Op grond van eerdere onderzoeken wordt geschat dat in Nederland ruimte is voor zo'n 400 à 500 wolven. Nederland kan enkele tientallen roedels aan, en een roedel bestaat uit twee tot tien dieren.


Maar dit staat ook in hetzelfde onderzoek.

Oftewel nederland kan het aan maar zal wel iets moeten doen aan de juiste omheining.

Iets wat ik me afvroeg, wij hadden vroeger brede meidoorn maasheggen in combinatie met binnenin draad als extra. Ik kan me voorstellen dat een brede stekelheg minder aantrekkelijk is om over of doorheen te gaan dan een goed te overziene open hek.
Een combinatie van een stevige 1,30 m hoge en bijna even brede heg met desnoods stroom daarboven het een stuk minder overzichtelijk maakt voor een wolf.

pien_2010

Berichten: 43761
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:56

Wolf werend is...2 m hoogte en daarop 50 cm werend schuin naar buiten met daarop een echte flinke klap stroom erop.
1.30 is te laag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37351
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:42

130 cm stekelheg en net zo breed. Niet doorheen te kijken. Geen normaal open doorheen te kijken hek. Daardoor is het lastiger schatten met er over heen springen. Hondachtigen/wolven zijn meest niet zo stom dat ze springen zonder te weten wat ze aan de andere kant treffen. Er kan zomaar een afgrond of diep water liggen.

Geen idee of ze springen bij een open hek met water er achter?

Mjelleke
Berichten: 698
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:47

pien_2010 schreef:
Wageningen, zo was net op het nieuws, heeft ook aangegeven dat de wolf een reëel risico is voor de dierenpopulatie en meer in het rapport.


Welke dierenpopulatie bedoel je hier?

Ik heb het rapport hier voor me. Ik lees vooral dat het van allerlei factoren afhangt en niet te voorspellen is. Maar dat uit andere landen blijkt dat wolven weinig invloed hebben op de populaties van reeën en wilde zwijnen. Wel op het gedrag (prooidieren zoeken meer de veiligheid op), wat goed is voor o.a. bosverjonging. Aaseters (raven, vossen, dassen, wilde zwijnen, wouw en rode zeearend) gaan erop vooruit. Moeflon sterft uit. En bij zwijnen neemt runder-tbc af.

Edit: autocorrect had van een moeflon een moesson gemaakt
Laatst bijgewerkt door Mjelleke op 06-10-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43761
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:01

:j Op het nieuws heb ik begrepen dat ze het over huisvee hadden, maar ik heb het rapport niet gelezen dus jj weet het beter

Mjelleke
Berichten: 698
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:12

pien_2010 schreef:
:j Op het nieuws heb ik begrepen dat ze het over huisvee hadden, maar ik heb het rapport niet gelezen dus jj weet het beter


Ah, oké. Over vee zeggen ze o.a.:

Vee en wilde hoefdieren zijn vanuit het perspectief van wolven beide gewoon hoefdieren. Alle veesoorten zijn afstammelingen van wilde voorouders die zelf natuurlijke prooisoorten waren van wolven. Er is geen reden om te denken dat wolven dan ook een objectief onderscheid maken tussen vee (op basis van een identificatie) en wilde prooien. Ze kunnen vrij zeker wel het onderscheid maken tussen de verschillende soorten op basis van uitzicht en geur. Wanneer wolven vee lijken te mijden als prooidier is dat niet noodzakelijk omwille van de identiteit van de soort zelf, maar omdat vee doorgaans sterk geassocieerd is met de nabijheid van mensen, en daardoor indirect gemeden wordt.
Vrij levend vee of vee dat extensief zonder beschermingsmaatregelen gehouden wordt in uitgestrekte natuurgebieden of in de kern van wolventerritoria niet gemeden, maar wordt waarschijnlijk als ieder andere prooi beschouwd (Alvares et al., 2015)


Conflictsituaties tussen wolven en vee kennen een andere ontstaansgeschiedenis. Gewenning aan mensen speelt daarbij vrijwel geen rol. Voor een wolf is een hoefdier een hoefdier, en het onderscheid tussen een gehouden damhert of een vrij levend damhert is voor een wolf nauwelijks te maken. Dit kan doorgetrokken worden naar landbouwhuisdieren. Wel leren jonge wolven van hun ouders door
conditionering welke prooien zij bejagen en dat wordt door een jonge wolf dan ook als normaal
beschouwd. Meer over conditionering is uitgewerkt in paragraaf 7.2. Als ouders geleerd hebben dat schapen in het territorium geen geschikte prooi zijn door bijvoorbeeld vervelende ervaringen met stroomdraad en/of een kuddebewakingshond terwijl wilde hoefdieren beschikbaar zijn, dan zullen de ouders vooral wilde hoefdieren pakken en dat gedrag overgeven aan hun jongen (zie par. 8.1). Ook kan een jonge wolf die de ouderlijke roedel heeft verlaten voor het eerst zelf in aanraking komen met gehouden hoefdieren als schapen. Daarbij kan een wolf leren dat schapen een geschikte alternatieve prooi vormen, en dus frequenter schapen prederen. Voor een wolf die geleerd heeft dat gehouden hoefdieren een geschikte prooi vormen, is dat niet eenvoudig af te leren. Als een mens een wolf bij een kudde verjaagt, legt de wolf minder snel de relatie tussen verjaagd worden en het gevaarlijk zijn
van vee als prooi, maar vooral dat mensen een gevaar zijn. Het is waarschijnlijk dat een dergelijke wolf elders een aanval zal plegen op een niet-beschermde kudde, kortom dat het probleem zich verplaatst.


Schapen en geiten (vooral schapen) lopen veel risico. Grootvee in verhouding minder. Incidenten met honden komen ook voor (en dan wint de wolf).

Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:17

pien_2010 schreef:
Wolf werend is...2 m hoogte en daarop 50 cm werend schuin naar buiten met daarop een echte flinke klap stroom erop.
1.30 is te laag.


Krijg dat maar eens aan het verstand van al die gemeenten die moeilijk doen over elk hekje dat maar iets afwijkt van het ideaalbeeld. Met andere woorden ik zie het nog niet gebeuren dat er in Nederland fatsoenlijk beleid komt die het mogelijk maakt met de wolf te leven.

DuoPenotti

Berichten: 30096
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:44

dat mag idd niet.
daarnaast moeten we dat willen? Zo'n concentratiekamp buitengebied?
Alleen maar omdat een paar extreme die valse informatie verspreiden de wolf hier willen?

irmaz

Berichten: 4872
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:50

Mjelleke schreef:
Conflictsituaties tussen wolven en vee kennen een andere ontstaansgeschiedenis. Gewenning aan mensen speelt daarbij vrijwel geen rol. Voor een wolf is een hoefdier een hoefdier, en het onderscheid tussen een gehouden damhert of een vrij levend damhert is voor een wolf nauwelijks te maken. Dit kan doorgetrokken worden naar landbouwhuisdieren. Wel leren jonge wolven van hun ouders door
conditionering welke prooien zij bejagen en dat wordt door een jonge wolf dan ook als normaal
beschouwd. Meer over conditionering is uitgewerkt in paragraaf 7.2. Als ouders geleerd hebben dat schapen in het territorium geen geschikte prooi zijn door bijvoorbeeld vervelende ervaringen met stroomdraad en/of een kuddebewakingshond terwijl wilde hoefdieren beschikbaar zijn, dan zullen de ouders vooral wilde hoefdieren pakken en dat gedrag overgeven aan hun jongen (zie par. 8.1). Ook kan een jonge wolf die de ouderlijke roedel heeft verlaten voor het eerst zelf in aanraking komen met gehouden hoefdieren als schapen. Daarbij kan een wolf leren dat schapen een geschikte alternatieve prooi vormen, en dus frequenter schapen prederen. Voor een wolf die geleerd heeft dat gehouden hoefdieren een geschikte prooi vormen, is dat niet eenvoudig af te leren. Als een mens een wolf bij een kudde verjaagt, legt de wolf minder snel de relatie tussen verjaagd worden en het gevaarlijk zijn
van vee als prooi, maar vooral dat mensen een gevaar zijn. Het is waarschijnlijk dat een dergelijke wolf elders een aanval zal plegen op een niet-beschermde kudde, kortom dat het probleem zich verplaatst.


Schapen en geiten (vooral schapen) lopen veel risico. Grootvee in verhouding minder. Incidenten met honden komen ook voor (en dan wint de wolf).


Als de wolvenliefhebbers dus inderdaad wolven in Nederland willen hebben dan zouden ze volgens dit onderzoek veel meer moeite moeten doen om te zorgen dat de nieuwe wolven van jongs af aan leren dat vee geen geschikte prooi is. Zodra een wolf heeft geleerd dat schapen een makkelijk hapje zijn (om maar niet te spreken van ponies) krijg je dat er niet meer uit en zal deze wolf dat ook aan zijn nageslacht leren. Eigenlijk betekent bovenstaande dat wij best met wolven samen kunnen leven mits zij nooit leren om vee te bejagen. Wat weer betekent dat vrijwel alle wolven die nu in Nederland en België leven verwijderd moeten worden. Met name het stel wat in Meeuwen, België huishoudt zou je als serieuze pro-wolver accuut uit het wolvenbestand willen verwijderen.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:36


josien_m_
Berichten: 2440
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:01

Een meidoorn, of andere stekelige haag breed en dicht te laten groeien, dan ben je heel wat jaren verder. Maar het zal ook vast -mede- afschrikken.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:36

Popstra schreef:
In belgie krijg je geen subsidie als je je omheining wil aanpassen omdat je paarden hebt!.

https://www.facebook.com/groups/7214136 ... 629159362/

In Duitsland ook, maar zoek eens op hoeveel mensen aan gevraagd hebbe en hoe lang het duurt ( if ever) ze ook uitbetaald krijgen.
Zie " gegen wolfe pferden schutzen" op fb

Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:28

Ook in NL overdag bij een gehoedde kudde een schaap doodgebeten en aangevreten, de herder kreeg de wolven niet verjaagd door schreeuwen, die had nog angst om zijn werkhonden.
Vind het alleen heel erg dat ze zijn naam in het stuk genoemd hebben, die zal voortaan ook wel kunnen rekenen op bedreigingen :(
https://www.rtvnunspeet.nl/15355-ik-sch ... Uwas_haYiI

Kwestie van tijd, hier had je op kunnen wachten.

sterregoud
Berichten: 1882
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:27

Weer wat wolven die geleerd hebben dat de mens hen niets doet…. Gaat lekker zo, gewoon overdag.

Hannanas
Berichten: 13035
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:03

Ze zullen de kudde eerdaags wel weer opwachten, makkelijk scoren op deze manier.

FrNo
Berichten: 3678
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:32

Lijkt me een machteloos gevoel voor de herder.

pien_2010

Berichten: 43761
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:20

FrNo schreef:
Lijkt me een machteloos gevoel voor de herder.
Dat is bijna een eufemisme.....