Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:10

mysa schreef:
@Huertecilla:
Ten eerste eerlijke voorlichting (tot voor kort zei men nog dat er zo nu en dan een incidenteel schaap zou worden gepakt en er niets groters zou worden aangevallen, noch zouden wolven honden aanvallen en ze zouden enorm schuw zijn; allemaal allang ingehaald door de feiten). Ten tweede subsidie voor omheiningen, in de toekomst eventueel verplaatsing of castratie van wolven.
Maar rewilders hopen op tientallen wolven- territoria in Nederland.....


Jij maakt van extremen in het gedrag de regel.
Maar goed, het kán en zál dus voorkomen.
Prima omdat helder te vertellen. Wél graag in het kader van verlies door verkeer, honden, vossen, mensen (vuurwerk) etcetera.
Neem ook mee hoeveel van die oh zo geliefde paarden er ´wegens ongeschikt´ naar de lijmfabriek gaan. ÉCHT eerlijke voorlichting.

Wolfbestendig omheinen zou dan wél werken? Dat is praktisch haalbaar? Wie gaat dat betalen; de belastingbetaler? Is dat politiek verkoopbaar?

Verplaatsen? Waarheen en verder komt er dan een plaats vrij en een andere wolf wat weer meer migratie tot gevolg heeft.

Castratie? Je weet dat de loopse dames graag gedekt/drachtig worden, op pad gaan en toch drachtig worden?!

In míjn ogen is er geen mogelijkheid om de kool en de geit te sparen:

Wolfkant:
Beperk de jacht waardoor er meer natuurlijke prooi blijft.
Doordat de wolf o.a. reeen jaagt hoeven er dáárvan dan minder/geen afgeschoten te worden. Idem zwijnen en roodwild, zelfs koniks! Prima natuurlijke afweging lijkt me.
Bepaal net als nu voor reeen, zwijnen e.d. een aceptable wolfdichheid en schiet meer af. Per saldo wordt er dan VÉÉL minder afgeschoten.

Veehouder-/hobbyhouder-kant:
Weeg subsidie voor hek/verlies en ondernemersrisico af voor veehouders.
Hobbyisten hebben imo hun eigen verantwoordelijkheid.
Waakhonden/hengst/muildier erbij werkt al milennia maar indien in NL niet ethisch, welnu, doe je het niet.Dan is er nog een beperkte vuurwapenvergunning voor bescherming op eigen terrein. Dat zou de wolf ook mooi schuwer maken voor vee. Maar ja, dan krijg je weer de vuurwapenhysterie ;)

Er is geen ideale oplossing. Wolven zijn/komen er.

Erg jammer dat de politiek er niet vooraf op heeft ingespeeld. Het is geen verrassing. Zat er >20 jaar terug al aan te komen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-11-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:16

Dat laatste bedoel ik dus, er is alleen gedroomd (door de liefhebbers) en niets voorbereid. En ja, ik heb de tuin deels omheind vanwege mijn twee pensionados die ik, hoewel ze toch een keer aan hun eind moeten komen, liever niet met half weggevreten achterhand zieltogend wil laten euthanaseren.
Maar mijn buurtgenoten, die hobbyschapen hebben, krijgen dus wel die subsidie, ik geloof ongeveer vijfduizend euro.

Edit: en waarom zat dit er aan te komen? Omdat wolven een beschermde status hebben en het is best een flinke gok om een top-predator een beschermde status te geven. Ik ben benieuwd hoe dit experiment uitpakt.

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:26

mysa schreef:
Dat laatste bedoel ik dus, er is alleen gedroomd (door de liefhebbers)


Nóg een keer. Ik ben in de jaren negentig in Polen geweest en niets alleen dromen. Er is echt wel correct gerapporteerd in studies.
Maar ja, ik heb ook al decénnia geleden de beheerders van de Oostvaardersplassen op héél makkelijk chemisch castreren van hengsten gewezen.
De verschillende belangen bij ´natuur´ zijn even verbazend als :roll:
Neem het niet/minder afschieten van wild. WOW dát kan niet. Krijg je alle jagers in de gordijnen en die hebben erg veel politieke invloed achter de schermen. Díe schieten liever ook nog een wolf af dan minder vanalles.

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:32

Joh, het gaat niet om rapportages, je zegt hierboven zelf al:"Erg jammer dat de politiek hier niet op in gespeeld heeft".

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:50

Zo een nieuw topic over de wolf. Ik kan het alleen maar volledig met de goed onderbouwde berichten van HC eens zijn. En ook onderschrijf ik volledig de term "hysterisch".

Ik lees hier zelfs iemand schrijven dat de wolf schadelijk is voor het wild in NL. Ik vraag me af waar de aandacht is voor alle wilde diersoorten die aan het uitsterven zijn door de landbouw. Dit zijn er heel veel en de aantallen slinken heel snel. Maar de boeren en hun fans worden alleen maar boos als er gesproken wordt over de schade die ze op allerlei fronten aanrichten.

Er wordt zó met een x aantal maten gemeten. Extreme reacties op een bericht van een hond die een ree doodt. Uiteraard zielig en niet de bedoeling. Maar nooit hoor ik die verontwaardiging over de duizenden reeën die jaarlijks worden afgeschoten en waarvan er ook een x aantal gewond in het bos achterblijven. En de reeën die doodgereden worden waarbij dit door de bestuurder niet gemeld wordt maar het dier in de kofferbak verdwijnt om de vriezer mee te vullen.

Ja er moet geanticipeerd worden op de aanwezigheid van de wolf, maar niet met als doel hem te verdrijven of uit te roeien. De mensheid heeft lang genoeg alle ruimte opgeëist. Het wordt tijd om te zoeken naar een manier van een gezamenlijk voortbestaan, zonder elkaar teveel te hinderen.

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:53

mysa schreef:
Joh, het gaat niet om rapportages,


Dat refereert heel duidelijk aan jouw dromen door liefhebbers.

Het basisprobleem ligt in de aard van politiek.
Voor invoeren van wat dan ook is politiek draagvlak nodig.
Dat is als je kind geen oplossing kunnen geven voor iets wat nog niet als probleem ervaren wordt.
Dat maakt politiek vooral reactief ipv proactief.
Tja en daarbij is ´natuur´ een broertje van ´eco´ en dat een mega- melkkoe voor de Staat. De burger slikt zowat álles onder dat argument dus het imago moet wel pro-natuur blijven ja.
Net een heel grappige discussie op een autoforum aangelingerd dat ´filling up with adblue is taking the piss´.
Mbt veehouderij een nóg stekeliger punt :D

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:59

Nikass schreef:
Maar nooit hoor ik die verontwaardiging over de duizenden reeën die jaarlijks worden afgeschoten


Ik heb denk ik 15 of meer jaar terug hier op Bokt onder meer daarover geschreven dat het 2500 af te schieten ´overschot´ aan reeen een perfecte voedselbron voor toen nog hypothetische wolven zou zijn.

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:09

Lastige is dus dat die wolven niet weten dat ze geacht worden enkel de reeënstand op peil te houden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:13

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:
Maar nooit hoor ik die verontwaardiging over de duizenden reeën die jaarlijks worden afgeschoten


Ik heb denk ik 15 of meer jaar terug hier op Bokt onder meer daarover geschreven dat het 2500 af te schieten ´overschot´ aan reeen een perfecte voedselbron voor toen nog hypothetische wolven zou zijn.


Jammer dat ik dat gemist heb. Klinkt als toen al een goed inzicht.

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:15

mysa schreef:
Lastige is dus dat die wolven niet weten dat ze geacht worden enkel de reeënstand op peil te houden.


Maakt het juist makkelijk. Wolven nemen de weg van de minste weerstand. Reeen leven in ´de natuur´ net als de wolven dus liggen, lopen, het meest voor de hand, bek. Maak aan de andere kant vee wat lastiger, onaantrekkelijk, riskanter en :)*
Dan alleen nog zorgen dat er niet meer wolven zijn dan reeen, zwijnen, roodwild etc kunnen voeden en *\%/*
Maar ja, dat houdt wel én (veel) minder wilde dieren neerknallen door de mens* in én accepteren dat er wolven rondlopen; opzouten van het roodkapje-syndroom dus.

*minder ´jacht´vergunningen nodig, die dan mooi kunnen worden uitgegeven als eigen-terreinvergunningen en dat voorkomt vuurwapen-angst bij het brede publiek

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:20

Nikass schreef:
Jammer dat ik dat gemist heb. Klinkt als toen al een goed inzicht.


Het idee van de wolf in NL en de problematiek spelen al sinds de jaren tachtig. Dieren neerknallen, oeps; jacht, is echter nog een heiliger koe dan de auto.

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:31

Huertecilla schreef:
Maakt het juist makkelijk. Wolven nemen de weg van de minste weerstand. Reeen leven in ´de natuur´ net als de wolven dus liggen, lopen, het meest voor de hand, bek. Maak aan de andere kant vee wat lastiger, onaantrekkelijk, riskanter en :)*
Dan alleen nog zorgen dat er niet meer wolven zijn dan reeen, zwijnen, roodwild etc kunnen voeden en *\%/*
Maar ja, dat houdt wel én (veel) minder wilde dieren neerknallen door de mens* in én accepteren dat er wolven rondlopen; opzouten van het roodkapje-syndroom dus.


Oh, doe me nou een lol en houd eens op met diagnoses stellen. Ik ben te vaak uitgemaakt voor lijder aan dat syndroom toen ik mijn paddock/tuin ging afrasteren. Ook door de boeren en hobbyhouders hier, die lachten me twee jaar geleden gewoon uit. Nu niet meer.
Maar dat terzijde. Die wolven hier pakken dus uiteraard wel reeën, tot nu toe alleen skeletten van reekalveren gevonden trouwens maar volwassen dieren zullen ze ook echt wel eten. En zwijnen waarschijnlijk ook.
Maar: ze pakken dus net zo lief, of liever schapen. Twee aanvallen in september. Terwijl de omgeving dus vol met wild zit.
Laatst bijgewerkt door mysa op 15-11-20 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:43

Huertecilla schreef:
mysa schreef:
Lastige is dus dat die wolven niet weten dat ze geacht worden enkel de reeënstand op peil te houden.


Maakt het juist makkelijk. Wolven nemen de weg van de minste weerstand. Reeen leven in ´de natuur´ net als de wolven dus liggen, lopen, het meest voor de hand, bek. Maak aan de andere kant vee wat lastiger, onaantrekkelijk, riskanter en :)*
Dan alleen nog zorgen dat er niet meer wolven zijn dan reeen, zwijnen, roodwild etc kunnen voeden en *\%/*
Maar ja, dat houdt wel én (veel) minder wilde dieren neerknallen door de mens* in én accepteren dat er wolven rondlopen; opzouten van het roodkapje-syndroom dus.

*minder ´jacht´vergunningen nodig, die dan mooi kunnen worden uitgegeven als eigen-terreinvergunningen en dat voorkomt vuurwapen-angst bij het brede publiek

2 vormen van voedselcalorien zijn schaars in de natuur : suiker en vet. Zeker vet is ivm hoge caloriedichtheid zeer aantrekkelijk als voedselbron. Laat de mens nu net om die reden al heel wat eeuwen hun vee selecteren op een hoger gehalte aan lichaamsvet.

En het zal altijd fors lastiger zijn om een omheining te maken die succesvol dier van voedsel scheidt dan 1 die ze bij elkaar houdt. Dat geldt voor geiten en moestuinen, maar ook voor roofdieren en vee.

Minste weerstand aka opportunist is een kansberekening en de basis daarvoor is successen in het verleden. Als er over 1.20m te springen is, dan zal 1.40m ook wel lukken (of in elk geval het waard om te proberen). We zijn zeker gezien de basis die de zwervende wolven mee krijgen al voorbij een simpel hek. Dat er goed voedsel aan de andere kant is weten ze al en dan is de inspanning het sneller en langer waard ook als het moeilijker is dan de laatste keer.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:04

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:
Jammer dat ik dat gemist heb. Klinkt als toen al een goed inzicht.


Het idee van de wolf in NL en de problematiek spelen al sinds de jaren tachtig. Dieren neerknallen, oeps; jacht, is echter nog een heiliger koe dan de auto.


I know :j

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 01:23

Nikas, ik denk dat jouw opmerking over slecht voor het wild op mij gericht is.
Om de wolf in nederland vlgs de experts niet aan te leren om vee te pakken, willen ze dat alle veehouders wolfwerende hekken wegzetten, wat denk jij dat die voor invloed gaan hebben op reeën, hazen konijnen, patrijzen, fazanten??

Ooo dat ezeltje dat was echt sneu. Maar gisteren ook een ezel/muildier gezien die echt vals was op de wolf.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 03:20

Ikzelf ben pro wolf.
Omdat ik simpelweg vooral pro natuur ben. De wolf houdt het wild bestand gezond.
Ik verbleef eind in Roemenië, Gurghiu, Carpaten, mijn gastheer is beheerder van de bossen en Poiana's waar alleen houthakkers en herders mogen komen.
In feite zijn deze mensen de gevaarlijkste wolven in het gebied :-), normaal dulden ze geen vreemden. De mensheid is vele malen gevaarlijker dan de wolf, meestal gaat het schaap of kalf ook door zijn mond, maar te hypocriet om dat toe te geven...

Ik heb een eind op een hoogvlakte verbleven aan de rand van een bos waar het stikte van de wolven. Regio Gurghiu.

Afbeelding

Ik was zelf bang voor de paarden, huçuls, maar in Roemenië waagt geen wolf blijkbaar om volwassen paarden aan te vallen, wel veulens.
De paarden lopen gekluisterd rond de verblijfplaatsen zonder bescherming, soms hingen we ze vast aan bindingen net aan die rand waar het stikte van wolven.

Afbeelding

Ik vind het daarom heel bizar dat er zo veel volwassen paarden gedood worden door wolven volgens dit topic. Mijn idee is dat deze paarden niet de sterkte, wil en kracht hebben om zich te weren. Te gedomesticeerd. Dus verzwakt en de wolf weet van nature welke de zwakke prooien zijn. Die zwakte zit dus in paardengenen wat eigenlijk ook niet OK is.
Ik zelf plan om met mijn kudde terug te gaan naar wolven gebied in de bergen. Ik mis het enorm.
Ik laat daarom mijn paarden vrij in natuurgebieden opgroeien ter voorbereiding voor het ontwikkelen van natuurlijke instincten en ook zorg ik voor natuurlijke types die goed van zich afbijten.
Gezien ze in kuddes opgroeien leren ze door schijngevechten de snelheid en tactieken aan. Kwetsen doen ze elkaar nooit maar ze worden wel zeer snel in het ontwijken.
https://youtu.be/cakI4kicBCI

Mijn hengsten staan in het natuurgebied al bekend als gevaarlijk, is verboden gebied voor derden en hun taak is ook om mensen daar weg te houden omdat er gevaarlijke waterputten zijn, al mijn paarden hebben dus een natuurlijk instinct om zichzelf en de kudde te verdedigen, maar dat moeten ze mijns inziens wel ontwikkelen. Honden die in het gebied komen zouden ze afmaken.
Vertroetelen in stal of paddock worden ze geen krijgers van.
Ik zou persoonlijk nooit veulens in een wolvenregio houden, die worden wel genomen. Mijn Roemeens rijpaardje Betiar had zo'n bijtwonde in de nek, maar heeft het gelukkig overleeft.
Ook weet ik van de herders dat honden nog meer geliefd zijn als prooi dan schapen. Dat jaar waren ze 8 honden kwijt.
Dat paarden meisjes schrik hebben van wolven begrijp ik, maar ik niet, omdat ik de juiste karakters en bloedlijnen uitgekozen heb die deze natuurlijke vechtlust en gezondheid in zich hebben in combi met in het wild opgroeien.
Zelf zou ik ook nooit met een hond in wolvenregio gaan wandelen omdat ik geleerd heb dat gewone honden en wolven niet zo'n goede combi is en het meestal fataal afloopt voor middel slag honden (bvb border colli, dat zijn meer drijvertjes dan verdedigers) als die een wolf aanvallen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-11-20 03:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 03:29

Huertecilla schreef:
jobamara schreef:
Klopt de politiek zal zich hierover moeten buigen. Maar dat werkt helaas niet zo snel.
En ik heb beesten op een perceel van 2 ha en die wil ik beschermen want ik hou ze achter die omheining.

Dus als iemand daar ervaring mee heeft.....


Twee grote honden bij los laten lopen; werkt al milennia:

https://www.youtube.com/watch?v=GScuF2ZEGOA

Welnee, niet in Nederland, om verschillende redenen. Mensen die kuddewaakhonden als mogelijke oplossing propageren hebben weinig verstand van het management van zulke dieren.
Alleen al het feit dat je deze methode voorstelt aan een hobbyhouder met een paar schaapjes op 2 ha spreekt boekdelen.

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:52

@Cambiar: niet alle paarden worden in kuddes gehouden. En ze zijn ook niet allemaal jong en fit. Ik heb zelf twee oudere merries. Wel van een ras dat gewoonlijk opgroeit in begrazingsgebieden, totdat ze volwassen zijn. Maar afkomstig uit een land zonder wolven of andere grote roofdieren. Dus die waakzaamheid zit niet in hun genen. Nog afgezien van het feit dat ze volledig aan honden gewend zijn en een wolf dus in eerste instantie niet als bedreiging zullen zien.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:11

jobamara schreef:
Nikas, ik denk dat jouw opmerking over slecht voor het wild op mij gericht is.
Om de wolf in nederland vlgs de experts niet aan te leren om vee te pakken, willen ze dat alle veehouders wolfwerende hekken wegzetten, wat denk jij dat die voor invloed gaan hebben op reeën, hazen konijnen, patrijzen, fazanten??

Ooo dat ezeltje dat was echt sneu. Maar gisteren ook een ezel/muildier gezien die echt vals was op de wolf.


Ik weet niet of ik voor die hekken ben en de gevolgen en de alternatieven ervan zou ik eerst precies willen weten om me daar een mening over te kunnen vormen. Maar weet je hoe het momenteel staat met de dieren die je noemt? Als gevolg van de landbouw gaat het er bijzonder slecht mee. Dus als er aan die landbouw niks verandert dan kunnen die hekken de situatie waarschijnlijk nauwelijks verergeren, want deze dieren zijn nu al op weg om uit te sterven.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:31

@ Cambiar: Roemenie is toch niet te vergelijken met Nederland. NL past zeker 4x in Roemenie in oppervlakte en heeft 17 Miljoen inwoners ten opzichte van Roemenie 21 Miljoen. Betekent ook dat er veel meer natuur is.

Daarnaast echt geweldig dat jij de juiste bloedlijnen hebt kunnen fokken om sterke paarden te hebben die de wolf kunnen weren. Wij hebben die hier niet blijkbaar of we zijn gewoon een stel domme paardenmeisjes dat we daar nou nooit eerder aan hebben gedacht 8)7 .

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 09:35

Ik vind het best een ding die hekken, maar de paarden los laten is geen optie in Nederland denk ik.
In grote ruime gebieden waar een aantal van jullie het over hebben zullen de paarden veel weerbaarder zijn.
Op mijn 2 ha loopt best wat wild, ze kunnen nu via de takken ril makkelijk in en uit. Mijn erf is niet mooi aan kant, mesthoop met stro, bladeren op een hoop (egels) en hooien doen we laat.
Schuur open voor de uil en tig zwaluwen vanaf begin april tot half september.
Omdat ik toch al best wat wild in foto's in de hekken heb zien hangen, onder stroom wat ik best heel triest vind.

Ik kan alleen voor mezelf praten en zorgen dat mijn stuk aantrekkelijk is/was.

Maar ik denk dat weides met bio koeien, varkens, schapen vriendelijker zijn dan de graslanden, voor kuil, voor de dieren op stal.
En vraag me dus serieus af of we over pak hem beet 10 jaar niet volledig terug zijn bij juist het tegenovergestelde. Vee binnen in grote stallen en geen bio veeteeld meer.
Haal juist mijn vlees daar waar zowel koe als varken buiten lopen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:37

Mirranda schreef:
@ Cambiar: Roemenie is toch niet te vergelijken met Nederland. NL past zeker 4x in Roemenie in oppervlakte en heeft 17 Miljoen inwoners ten opzichte van Roemenie 21 Miljoen. Betekent ook dat er veel meer natuur is.

Daarnaast echt geweldig dat jij de juiste bloedlijnen hebt kunnen fokken om sterke paarden te hebben die de wolf kunnen weren. Wij hebben die hier niet blijkbaar of we zijn gewoon een stel domme paardenmeisjes dat we daar nou nooit eerder aan hebben gedacht 8)7 .


Is niet te vergelijken nee, maar dat handje vol wolven dat hier rondloopt ook niet met de populatie daar.
Ik vind haar ervaring erg interessant en jouw opmerking erg oppervlakkig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:41

jobamara schreef:
Ik vind het best een ding die hekken, maar de paarden los laten is geen optie in Nederland denk ik.
In grote ruime gebieden waar een aantal van jullie het over hebben zullen de paarden veel weerbaarder zijn.
Op mijn 2 ha loopt best wat wild, ze kunnen nu via de takken ril makkelijk in en uit. Mijn erf is niet mooi aan kant, mesthoop met stro, bladeren op een hoop (egels) en hooien doen we laat.
Schuur open voor de uil en tig zwaluwen vanaf begin april tot half september.
Omdat ik toch al best wat wild in foto's in de hekken heb zien hangen, onder stroom wat ik best heel triest vind.

Ik kan alleen voor mezelf praten en zorgen dat mijn stuk aantrekkelijk is/was.

Maar ik denk dat weides met bio koeien, varkens, schapen vriendelijker zijn dan de graslanden, voor kuil, voor de dieren op stal.
En vraag me dus serieus af of we over pak hem beet 10 jaar niet volledig terug zijn bij juist het tegenovergestelde. Vee binnen in grote stallen en geen bio veeteeld meer.
Haal juist mijn vlees daar waar zowel koe als varken buiten lopen.


Ik denk niet dat we dan terug zijn bij af. Hopelijk blijft de ontwikkeling de goede kant op gaan en wordt de landbouw natuur vriendelijker. En met de juiste instelling en de bemoeienis van deskundigen komt er ook wel een manier om samen te leven met een paar roofdieren.
Natuurlijk willen we erkenning dat de politiek zich er mee bezig houdt. En daar ontbreekt het nog al eens aan. Dus zoek uit op wie je stemt, de mogelijkheden zijn er heus wel.

mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:44

Er is natuurlijk ook de optie tot het deels afrasteren en deels niet.

Maak één gedeelte compleet wolfproof, waar je de dieren van zonsondergang tot zonsopkomst laat lopen.

En overdag op de ruime weides.

Dat wolfproof gedeelte kan natuurlijk een stal zijn, of een paddock of een klein stukje land.

Zet daar een omheining van minimaal 1,80m met schuin naar buiten lopende draden en met flink stroom erop! Eventueel binnen in die omheining nog een 2e omheining om te voorkomen dat je dieren bij de buitenste omheining kunnen komen (omdat daar dus een hele flinke klap stroom op staat)

Kost het geld? Ja! Maar zeg een paddock van 50x50 afzetten is voor veel bedrijven vast nog wel te betalen, in tegenstelling tot hele hectaren afzetten.

Dan heeft het overige wild ook geen last van dat om elk stukje Nederland een hek staat, die kunnen gewoon nog op de weides komen.

De aanvallen van wolven zijn toch voornamelijk in de schemering en in de nacht.

Het "ophokken" van kwetsbare dieren in de nacht icm goed beheer van de populatie (doormiddel van afschieten, neutraliseren, herplaatsen) zal een samenleving echt wel mogelijk gaan zijn.

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:34

mvdende schreef:
De aanvallen van wolven zijn toch voornamelijk in de schemering en in de nacht.



...en nú is het ´voornameijk´ ineens wel genoeg?!
Gooi maar in mijn pet.

Wolven jagen voornamelijk wild.
Wolven zijn voornamelijk schuw.
Etcetera.
Dus waar gáát het dan in vredesnaam over?!