Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:08

pien_2010 schreef:
Duopenotti ik zag het op TV en omdat ik weinig van dit dier weet stond hij al op mijn lijstje om op te zoeken. Dus versneld gedaan vanwege jouw post en ik heb uitgebreide informatie gevonden en misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd om meer te weten van dit dier.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Goudjakhals

OP dit moment weet ik niet wat ik er van vind. Eerlijk gezegd.

Kijkende naar de op de rode lijst staande potentiele prooidieren is het zorgelijk. Er is geen wild genoeg om deze extra roofdieren te voeden. Die zoogdiervereniging heeft nota bene de cijfers op de site staan, maar kan dat verband niet leggen?! Gezien de groei in de gebieden waar ze van vertrekken, is daar geen territorium meer vrij, maar dat maakt het elders nog niet geschikt.

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:11

tamary schreef:
pien_2010 schreef:
Duopenotti ik zag het op TV en omdat ik weinig van dit dier weet stond hij al op mijn lijstje om op te zoeken. Dus versneld gedaan vanwege jouw post en ik heb uitgebreide informatie gevonden en misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd om meer te weten van dit dier.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Goudjakhals

OP dit moment weet ik niet wat ik er van vind. Eerlijk gezegd.

Kijkende naar de op de rode lijst staande potentiele prooidieren is het zorgelijk. Er is geen wild genoeg om deze extra roofdieren te voeden. Die zoogdiervereniging heeft nota bene de cijfers op de site staan, maar kan dat verband niet leggen?! Gezien de groei in de gebieden waar ze van vertrekken, is daar geen territorium meer vrij, maar dat maakt het elders nog niet geschikt.


Nu is het niet zorgelijk maar als ie blijft en zich vermederd kan het zeker wel zorgelijk worden.
Hij blijkt ook wolf te eten las ik :=

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 14:27

Pien geen dank ik heb veel opgeslagen alleen geen echte logica erin :D, mocht ik het tegenkomen pb ik het.

Tja goudjakhals, als ik zie soms roedels van 30 stuks.... En Glenn heeft gezegd dat er in Nederland plek is voor 1000 dan vrees ik. Hopelijk vind dat dier het te nat in Nederland.
Maar heb ontzettend met de schapenboeren te doen en als ze schapen kunnen doden zal een zeker een pony veulen ook lukken.

Wat al deze roofdieren zo geweldig maakt snap ik niet, tja anti jacht.
Het nemen van dna monsters zal nog lastiger worden, als bv na de wolf de vos of goudjakhals nog wat eet dan zal er geen wolf worden vastgesteld. Dat is in uitgestrekte gebieden een groot probleem, hoe snel ben je bij een kadaver.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18153
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:02

Jet schreef:
jobamara, waarom mag je geen Duitse link delen? De titel is toch ook met Duitsland erbij?


In de OP van dit topic staat heel duidelijk aangegeven dat de voertaal op bokt Nederlands is.
Ook staat er dat er bij linkjes naar buitenlandse teksten even een korte samenvatting hoort.
Dat is toch maar een kleine moeite als je bedenkt hoelang de reacties zijn hier over het algemeen?

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:24

balance schreef:
Jet schreef:
jobamara, waarom mag je geen Duitse link delen? De titel is toch ook met Duitsland erbij?


In de OP van dit topic staat heel duidelijk aangegeven dat de voertaal op bokt Nederlands is.
Ook staat er dat er bij linkjes naar buitenlandse teksten even een korte samenvatting hoort.
Dat is toch maar een kleine moeite als je bedenkt hoelang de reacties zijn hier over het algemeen?


Klopt Balance dat is de theorie vd regels en wat ook klopt dat er met Engels een bijna 100% tolerance is en met Duits en Frans 0,0.
Zeer intensief ooit met mod team met ongelooflijk veel vb over uitgewisseld.
De regels zijn 1 de uitvoering de ander. Het is wat het is en nu ook door mij geaccepteerd hoe raar ik het ook vind.

DuoPenotti

Berichten: 29789
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:30

Van mij mag er in elke buitenlandse taal wel door de plaaster een beknopte vertaling staan.
Ik kan Engels en Duits wel lezen, kort nieuws bericht gaat prima. Maar bijvoorbeeld een onderzoek naar iets van enkele pagina's moet ik wel ff voor gaan zitten.
Frans ken ik niet, geen woord. :)

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:42

DuoPenotti schreef:
Van mij mag er in elke buitenlandse taal wel door de plaaster een beknopte vertaling staan.
Ik kan Engels en Duits wel lezen, kort nieuws bericht gaat prima. Maar bijvoorbeeld een onderzoek naar iets van enkele pagina's moet ik wel ff voor gaan zitten.
Frans ken ik niet, geen woord. :)


Van mij mag dit ook.ik heb dyslexie dus alleen Nl leest gemakkelijk en al die Engelse lappen tekst is heel pittig. Gelukkig bestaat er deepl translation.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 16:58

Net binnen, grens Nederland, België Let op je dieren!!!
Geen plaats bij vermeld, helaas.

05.05.2021

<<Er zijn duidelijke aanwijzingen dat er zich in Vlaanderen een nieuwe wolf ophoudt. De wolf verscheen duidelijk op camerabeelden en er werd een aangevreten ree-kadaver gevonden. Men vermoedt dat de wolf de voorbije dagen vanuit Nederland afzakte en de grens overstak. Eerste inschatting is dat deze wolf minstens enkele dagen in de omgeving van Brabantse Wal (NL) / Grenspark Kalmthoutse Heide en de daarop aansluitend open gebieden verbleef. Om misverstanden uit te sluiten: de schapenslachtoffers die halfweg april op de Kalmthoutse heide vielen waren niet het werk van een wolf, maar van een hond.
Op dit moment weten we nog niet of de wolf een doortrekker is of van plan zich in de regio te vestigen. Natuur en Bos raadt uit voorzorg aan om 's nachts kleinvee veilig te stellen in een stal of achter een elektrische omheining. In de komende periode zal Natuur en Bos samen met het INBO - Instituut Natuur- en Bosonderzoek de regio verder monitoren en proberen uit te maken of de wolf een blijvertje wordt. Indien hij zich definitief vestigt is er kans dat Vlaanderen binnenkort een tweede wolventerritorium telt. Onze Natuur>>

Meer info over de wolf vind je op www.natuurenbos.be/wolf.

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:03

McNamara, ik ken dat gebied goed en is prachtig en zeer uitgestrekt, en loopt van Nl door in België en vv. Die wolf kan overal zijn zolang ze niet weten waar hij zich gevestigd heeft .

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:10

Nou dan zal dit geen problemen opleveren :D

Afbeelding
WAARSCHUWING DIT IS WOLVENGEBIED
- Kinderen aan de hand houden!
- Honden altijd aangelijnd houden!
-Wandelt u. joggen alleen in groepen, altijd samen blijven!

Als er een wolf gezien wordt; Niet vluchten, alleen luid in de handen klappen en gelijk de "wolfverantwoordelijken" informeren

een bord uit 2015.....

Na alle gruwelijke beelden, vind ik deze ook heel erg verontrustend. Dit wil zeggen, zoals je vandaag ook op nowolves etc kunt lezen dat buitenrijden in het bos eigenlijk niet meer te doen is. Een vrouw verteld dat een vriendin van haar slechts buiten kan rijden in een grote groep, na eerst de omgeving per auto verkent te hebben, en iemand standby te hebben met een auto, als ze vertrekken die ze kunnen bellen als er problemen zijn -O-
Seriously !!!! is dat waar we naar toe willen, niet meer zonder zorgen in een bos kunnen komen voor je paarden, jezelf, je honden of je kinderen ?
Ze willen Europa omtoveren tot een soort Jurressic park ! we weten hoe dat afgelopen is....

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:23

Mist schreef:
Ze willen Europa omtoveren tot een soort Jurrassic park ! we weten hoe dat afgelopen is....
Dat is wel een goeie opmerking. Niet meer alleen buiten kunnen rijden en een auto stand-by hebben is idd wel een triest vooruitzicht ;(

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:11

Pien, in onderstaande link nog een beschrijving hoe groot het gebied moet zijn.

https://www.hln.be/kalmthout/krijgt-vla ... 148200491/

Ook vreemd hier nog geen uitsluitsel van dna bij de gedode schapen en vlgs het andere hond???

Gebieden waar echt de territitoria zijn/komen zullen afgesloten worden in het paar en welpen seizoen onder het mom rust voor broedsel en jonge dieren.

Op de info avond voor de ten ZO van Eindhoven gevestigde wolf (wolven inmiddels) vroeg de boswachter van dat gebied nog of het losloop gebied voor honden daar kon blijven, vlgs Glenn geen probleem want door de honden geur zouden wolven dat mijden. Hoop het vandaag op de Franse site iemand een oproep die honden pootjes gevonden had de rest was afgekloven. Of iemand zijn hondje miste in dat gebied.

Buitenrijden zal in de toekomst een uitdaging worden, Duitsland heeft heel veel wolven en ze worden steeds minder schuw. Als je prof Geist is opzoekt en zijn inschaling bekijkt qua gedrag van wolven dan schrik je.

sterregoud
Berichten: 1860
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:39

Wat enorm triest van dat hondje in Frankrijk !

En die Glen maar roepen dat wolven schuw zijn, en bij honden wegblijven etc. Geef die man eens een waarheidserum ! Of een spreekverbod dat mag ook.

Terugbrengen van de natuur, rewilding gaat dus betekenen dat je niet meer alleen kan gaan wandelen, en zeker niet met je kleine hondje.

En dat noemen ze dan meer natuur, de mensen weggestopt in flatgebouwen nog dromend over de tijd dat je wel kon gaan wandelen.

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:02

We verplaatsen de natuur naar de daken van de flats.... kan iedereen nog veilig buiten lopen.

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:29

Jobmara bedankt voor de link. Zelf zat ik ook aan dat gebied te denken samen dan aan beide kanten vd grens. Het is huge. Dus ik kan me voorstellen dat een solitaire wolf daar terecht komt en wil blijven hangen. We zullen het zien.

Onze paarden waren in Nl altijd heel aardig voor honden van vrienden in hun paddock. Dus ik was heel verbaasd dat ze in Frankrijk de hond van vrienden wilden aanvallen . Mijn man en ik hebben de aanval kunnen keren zodat onze vrienden de hond konden grijpen om hem letterlijk over de draad te gooien. De paarden vond ik gevaarlijk op dat moment en zo had ik ze nog nooit gezien.

Door een stuk hier in dit topic vanochtend over angst bij paarden na een ontmoeting met een wolf dacht ik, dat onze paarden waarschijnlijk wildzwijnen en vossen hebben meegemaakt en dus hier wat wilder zijn geworden en het hun wei was waar de hond niet welkom was.

De merrie wilde mee aanvallen maar was nog echt onder controle. Hercule, de ruin, luisterde nog maar net omdat ik zeer dringend aanwezig was. Door dit topic kijk ik daar nu anders tegenaan. Wolven zitten en zaten hier (nog) niet, dus dat is het niet geweest.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 23:19

Ik woon net over de grens in Nederland en 16 kilometer van Kalmthout vandaan. Vandaag toch maar wat dingen bestelt om onze PP extra te beschermen. Maar of dat echt wat gaat doen.
Zou het heel zuur vinden als we ze straks op moeten sluiten.

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:26

Hier een interessant artikel over de goudjakhals
https://www.volkskrant.nl/cs-b9d89ed7

Eens met dat hij op de beschermde lijst komt zsm in Nl zodat kosten voorgoed worden
. Ook eens dat hij waarschijnlijk al langer in Nl is

DuoPenotti

Berichten: 29789
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:30

mafkees die liegt.
Nee hij had nog nooit van dode schapen gehoord ook niet in het buitenland.
DNA bevestigingen in Duitsland, maar nee dat weet hij niet.

Mafkees is het en die word voor ware expert aangezien, dat is nog het ergste.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:44

cam schreef:
Ik woon net over de grens in Nederland en 16 kilometer van Kalmthout vandaan. Vandaag toch maar wat dingen bestelt om onze PP extra te beschermen. Maar of dat echt wat gaat doen.
Zou het heel zuur vinden als we ze straks op moeten sluiten.


Wat voor soort hek heb je nu staan Cam? Mijn schrikdraad assecoires komen eindelijk vandaag binnen (na bijna 2wkn wachten op agrishop.nl die zegt volgende dag te leveren)
Kan niet wachten om er mee te beginnen...

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:01

DubbelFun schreef:
We verplaatsen de natuur naar de daken van de flats.... kan iedereen nog veilig buiten lopen.


Dat is inderdaad wat de pretstudentjes van vroeger kennelijk willen. Sloeg achterover toen ze ook liepen te verkondigen graag beren in de NL bossen terug te willen :')

Zie dan nog wel een aantal aanpassingen die moeten gebeuren;
- kadavertonnen die bij elke boerderij aan de oprit liggen kunnen niet meer, dat zijn open buffetten voor zowel wolven als beren
- iedereen aan de spijkermatten voor ramen en voor de stoep want een beer komt gewoon door een raam of deur, no problem
- vuilnisbakken met een slot er op
- alle speelplaatsen voor kinderen; groot hek er omheen
- er moeten veel meer hondenuitlaatvelden komen met groot hek er omheen, want ergens ander kun je niet meer je hond uitlaten

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:23

Kunnen we eindelijk legaal Bearspray naar NL halen...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 11:24

Pien, klopt alle prooidieren worden agressiever.

Kijk naar de aanval vh wild zwijn op de meneer vh weekend. Het is bewezen dat de reeën, edelherten hele grote groepen gaan vormen en steeds meer de nabijheid van mensen gaan opzoeken. Lijkt mooi de mensen zien ze nu sneller en zullen denken ooo zat eten voor de wolf. Zwijnen, runderen en ook wilde paarden worden agressiever zeker tegen honden.

Ze willen een omgekeerde dierentuin, alles los en wij in hokken. De PVD wilde al een dierentuin gaan sluiten.

Ik heb het vermoeden dat Loos denkt dat het 1 vd jonge wolven is die op het Leo... Nog wat militair terrein in Belgie geboren is. Omdat hij weer schietterrein aanhaalt.

Sterregoud, komt regelmatig voor helaas, soms vreselijke beelden hoofdje met halsband. Dat was de reden dat die vrouw in Duitsland ook zo in paniek raakte de angst dat hij voor haar ogen de hond zou pakken. De NABU adviseerd daar om pepperspray mee te nemen. Tja mag hier niet en de wind moet gunstig staan.

Cam, echt rust hebben we niet meer. Maar dat vond ik toch al, ze leggen in 24 uur enorme afstanden af. Dat ze onze landen zo doorkruisen.
Zorg dat je onderste draad echt op 15 tot max 20 cm zit. Er is al gezeur geweest dat hij bij mensen of ad binnenkant zat of op 1 plek op 22 cm. Het liefst met afstandshouder als je gaas hebt staan. Daarna 20 cm hoger steeds weer 1,bij paarden zou ik die 2e op 40 cm ook nog ad buiten kant zetten bij kleine pony's niet dan steeds 20 cm hoger en rond de 80 cm weer ad buitenzijde. En bovenop als je de mogelijheid hebt hem overhellend naar buiten.
Heel veel succes en sterkte.

Mist, ook jij succes en sterkte met het plaatsen van je spullen, fijn dat ze binnen zijn.

Pien, ha ha oneens, blijft buiten rovers niets over als hij de belachelijke beschermde status krijgt. De Moeflons zijn hier al 100 jaar laat ze die beschermen.
Je kunt roofdieren in mijn ogen nooit een totaal bescherming geven, zag al dat ze om weidevogels te beschermen tegen de vos, in polders omheiningen aan het zetten zijn met stroom. Welke gevolgen gaat nog een rover opleveren.

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:38

Citaat:
Pien, ha ha oneens, blijft buiten rovers niets over als hij de belachelijke beschermde status krijgt. De Moeflons zijn hier al 100 jaar laat ze die beschermen.
Je kunt roofdieren in mijn ogen nooit een totaal bescherming geven, zag al dat ze om weidevogels te beschermen tegen de vos, in polders omheiningen aan het zetten zijn met stroom. Welke gevolgen gaat nog een rover opleveren.


Je begrijpt mijn opmerking niet. Mijn opmerking slaat op het feit dat alleen schade aangebracht door dieren op die lijst voor vergoeding in aanmerking komt. Dus als een dier je veulen of je schapen dood maakt en hij staat niet op de lijst dan kun je fluiten naar je centen. DAT vind ik een slechte zaak.

Zelf ben ik er van overtuigen dat in de (nabije) toekomst er weer op wolven geschoten gaat en mag worden. Is gewoon een kwestie van tijd. Ik ben dus voorstander van en schade vergoeden en mogen schieten onder bepaalde voorwaarden.

Die rode jakhals is zo vreselijk schuw die krijg jij echt niet geschoten hoor. Zelfs hun sporen, zoals kak enz verbergen ze. Dus toch tuk als hij je lammeren pakt want natuurlijk gaat ie dat doen. Dat kun je op je vingers natellen. Zet hem dan op die lijst, zodat boeren het geld tenminste krijgen. Het is al naar genoeg.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:54

Mist, De hoogte van mijn PP omheining is nu 1.55. Ik ga nog krulstaart afstandhouders aan de bovenkant zetten dan zit ik op1.80-1.85. Idd aan de buitenkant komt op 10 cm een draad. En tussen de paal en de krulstaart afstandhouders komt nog een draad, dat zal een aarde draad zijn, om te zorgen dat als ze over de hoogste draad springen ze toch stroom krijgen.
Ik heb nu 5 draden aan de binnenkant. Maar ga je tip opvolgen Jopamara en een draad overzetten naar de buitenkant. Ik heb dan een draad op 15 cm buiten en een draad op 10 cm binnen. Manlief heeft beloofd elke week onder de draadjes te maaien. Ik heb dan straks 8 draden stroom. Met twee stroomapparaten. De hoogste en de laagste draad aan de buitenkant komen op een eigen stroomapparaat.

Even een weekende door werken, maar dan heb je ook wat.

We zijn weer arm want oppervlakte terrein is bijna 12.000 M2.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:56

Maar zijn ze echt zo schuw? Want het is iedere keer hetzelfde verhaal. ze zijn heel schuw, je gaat ze nooit zien of tegenkomen, ze komen niet in de buurt van woningen, ze eten geen vee maar wild etc. En dan gelijk met de eerste paar exemplaren die de grens over steken, blijken ze al uitzonderlijk gedrag te vertonen :+.
Waarom komt een heel schuw dier uberhaupt naar het druk bevolkte Nederland? Ik geloof het gewoon niet meer. Ook dat die goudjakhals vooral muizen vangt, terwijl ze tussen de 6 en de 15 kilo wegen. En dat kan leven op muizen? Ik blijf me verbazen hoe al die 'experts' weg komen met hun leugens.
Als ze op die lijst komen mag je echt nog maar heel weinig, dus zo'n voorstander ben ik daar niet van. Al laten andere Europese landen zien dat je wel gewoon kan afschieten ook al is een dier beschermd.