Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:51

Nikass schreef:
pillow schreef:
De discussie over Herten en Zwijnen in Drenthe is hier al eerder gevoerd. De grootste reden naast de landbouwschade is het verkeer. Die dieren lopen van het ene natuurgebiedje naar het andere en moeten daarvoor alle snelwegen en N wegen oversteken. Dan moeten alle bossen in de hekken en dat wil niemand.
En Nikass kunnen we aub de discussie over de veehouderij en landbouw ergens anders voeren. Jij klimt steeds weer opnieuw op dezelfde stokpaardjes en dat wordt vervelend.


De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
Tja Pillow, vindt jij niet dat mensen hier ook steeds in herhaling vallen? We zijn het niet eens, dus dat zal voorlopig wel zo blijven.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen.

De meest gesubsidieerde beroepsgroep zal toch echt een keer een stapje terug moeten doen. Pijnlijk, maar niet anders.


Ik snap niet dat je de illusie hebt dat wanneer er boeren minderen of verdwijnen dat er dan daadwerkelijk natuur voor terug komt.

En als er dan zoveel overschot is kunnen ze veel beter stoppen met alles te importeren en alles hier uit eigen land te gebruiken.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:02


Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:12

Zonder elk weiland waar een dier in kan staan wat niet opgegeten mag worden zo te omheinen als een dierentuin dat er dus echt geen wolf in kan, zie ik gewoon echt niet hoe je je dieren veilig moet houden. Normaal met die warme weer zou ik dag en nacht omdraaien. Dus ‘s nachts buiten en overdag op stal (nu valt het gelukkig wel iets mee, we gaan niet richting de 40 ofzo). Maar dat doen we nu dus uiteraard echt niet…

Nikass

Berichten: 16724
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:15

Kendra schreef:
Of je gaat voor 'rewildering', waarbij je er inderdaad vanuit gaat dat de natuur zelf een nieuw evenwicht tot stand brengt, of je gaat voor 'beheer' waarbij de mens ingrijpt om een (kunstmatig) evenwicht te bewerkstelligen.

Ik kies in Nederland voor de tweede optie, omdat ik denk dat de 'natuur' zoals die is bedoel, vrijwel niet voorkomt in Nederland. Het is alsof je een vierkantje door een rondje probeert te stoppen.


Ik ben niet tegen beheer. Maar beheer kun je natuurlijk wel op allerlei manieren invullen.

Dreamboy: gaat de discussie nu over wat je zou willen of denkt dat nodig is, of wat de politiek gaat doen?
Er staan 219.000 kantoorpanden leeg in Nederland. Ik vind dat die eerst eens omgetoverd moeten worden tot woningen (op enkele plekken gebeurt dit)
Nederland hoeft niet veel vol(ler) gebouwd te worden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-09-23 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud
Berichten: 1847
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:23

Weer een aanval op jongvee Wittelte, het dier is inmiddels geeuthanaseerd. Nogal een bloederig plaatje op mijn app.
Het vee staat op nog geen 200 meter van huizen.

De toekomst : alle koeien binnen ?

Nikass

Berichten: 16724
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:36

Ik begrijp dat veel mensen niet tevreden zijn met hoe het nu gaat in Nederland. Ik ook niet. Maar op de één of andere manier blijft men toch op de partijen stemmen die dit beleid veroorzaken.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:39

Mensen zijn volgens mij helemaal niet op de hoogte van wat het partijprogramma concreet inhoudt

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:42

Nikass schreef:
Kendra schreef:
Of je gaat voor 'rewildering', waarbij je er inderdaad vanuit gaat dat de natuur zelf een nieuw evenwicht tot stand brengt, of je gaat voor 'beheer' waarbij de mens ingrijpt om een (kunstmatig) evenwicht te bewerkstelligen.

Ik kies in Nederland voor de tweede optie, omdat ik denk dat de 'natuur' zoals die is bedoel, vrijwel niet voorkomt in Nederland. Het is alsof je een vierkantje door een rondje probeert te stoppen.


Ik ben niet tegen beheer. Maar beheer kun je natuurlijk wel op allerlei manieren invullen.

Dreamboy: gaat de discussie nu over wat je zou willen of denkt dat nodig is, of wat de politiek gaat doen?
Er staan 219.000 kantoorpanden leeg in Nederland. Ik vind dat die eerst eens omgetoverd moeten worden tot woningen (op enkele plekken gebeurt dit)
Nederland hoeft niet veel vol(ler) gebouwd te worden.


Er lopen inmiddels zoveel discussies door elkaar heen, waaronder de persoonlijke troubles tussen jou en wintou dat ik de draad een beetje kwijt begin te raken. Maar volgens mij heb jij de illusie (of de wens?) dat het land van uit gekochte boeren zal veranderen in natuur. En ik reageer daarop dat ik die illusie niet heb.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:43

sterregoud schreef:
Weer een aanval op jongvee Wittelte, het dier is inmiddels geeuthanaseerd. Nogal een bloederig plaatje op mijn app.
Het vee staat op nog geen 200 meter van huizen.

De toekomst : alle koeien binnen ?


Echt een vies plaatje.
En ja ze worden brutaler, de aanval in Fochteloo laatst was 50 meter van mijn bed.

DuoPenotti

Berichten: 29559
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:49

Heel schuw....

Citaat:
Update:
Melder : Het ging wel degelijk om een wolf. Een geschrokken winkelier heeft dit ook gezien en de tieners aangesproken. De dochter van de melder is 16 jaar en gelukkig wijs genoeg om er niet achteraan te gaan. De rest van haar klasgenoten wilden dit wel doen. Ze heeft ze kunnen overtuigen dit niet te doen. Gelukkig maar.
Melder (bij ons bekend)
Mocht iemand nog iets hierover in bladen of op internet vinden dan melden we het hier.
8-9-2023
Verlate zichtmelding Harderwijk.
Tijdstip 14.00 uur.
Op 30 Augustus liep er midden in het centrum van Harderwijk een grote wolf.
Foto gemaakt op 2 meter afstand door de dochter van deze melder tijdens een speurtocht in het centrum en is er zeker van is dat het een wolf was.
Politie reed achter het beest aan om het beest de stad uit te drijven.
Aanvullende informatie over deze melding graag per WhatsApp of Messenger sturen naar Wolvenmeldpunt GW +31617018889



Afbeelding

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:53

Puur op basis van dit beeld met de oren en de losse staart, zie ik niet een panisch dier…
Dat is wel heftig hoor.

Nikass

Berichten: 16724
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:54

Dank je Zerena maar dat zei ik dus niet.
En Susan, ik heb ook niet gezegd als er wild is pakken ze geen schapen..
En zo gaat het maar weer door, niet goed lezen, conclusies trekken en alle opties afwijzen.
Prima hoor, maar drie topics later zijn jullie nog niets opgeschoten.

DuoPenotti

Berichten: 29559
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:59

En jij bent wel wat opgeschoten bedoel je? Hoogstens wat mensen op de zenuw gewerkt, maar verder ben je ook niet gekomen...
Je verwijt nu de andere van wat jezelf doet

Zo dat was mijn reactie weer na 3 pagina's gedoe en je bewust negeren en weer door....

Nikass

Berichten: 16724
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:03

Ja het wordt een beetje onoverzichtelijk soms Dreamboy. Maar die illusie heb ik niet nee.
Maar ik vind wel dat de landbouw moet inkrimpen en dat de natuur meer ruimte moet krijgen. Hoe de uitvoering er precies uit zou moeten zien is weer een volgende discussie.

Wat mij verbaasd, is dat men blijkbaar niet realiseert dat wij in de eerste plaats allemaal afhankelijk zijn van de natuur.
"No farmers no food" vind ik wat overdreven, maar ik snap het idee, maar zonder natuur geen farmers.. dus waar leg je de prioriteiten? Bij een toekomst voor ons allemaal? Ook de volgende generaties? Of volharden in het stelselmatig om zeep helpen van de natuur, zodat er voor niemand straks meer leven is?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:11

Nikass schreef:
Ja het wordt een beetje onoverzichtelijk soms Dreamboy. Maar die illusie heb ik niet nee.
Maar ik vind wel dat de landbouw moet inkrimpen en dat de natuur meer ruimte moet krijgen. Hoe de uitvoering er precies uit zou moeten zien is weer een volgende discussie.

Wat mij verbaasd, is dat men blijkbaar niet realiseert dat wij in de eerste plaats allemaal afhankelijk zijn van de natuur.
"No farmers no food" vind ik wat overdreven, maar ik snap het idee, maar zonder natuur geen farmers.. dus waar leg je de prioriteiten? Bij een toekomst voor ons allemaal? Ook de volgende generaties? Of volharden in het stelselmatig om zeep helpen van de natuur, zodat er voor niemand straks meer leven is?

Landbouw moet juist weer veel meer integreren met eigen verschillende takken en natuur. Huidige methodes zijn funest voor bodemleven, insecten, etc. en daarmee ook voor de voedingswaarde van de geoogste gewassen. Krijg je type B ondervoeding van incl. gezondheidsellende die weer veelal met farmaceutica behandeld wordt wat vervolgens weer wegens niet kunnen zuiveren in het milieu terecht komt. Nee, geen krimp dus, wel geheel anders en dat begint met veiligheid voor het vee om buiten gericht te kunnen begrazen van weides en groenbemesters op de akkers ... De beste uitvinding in de landbouw voor mij is niet de trekker, maar het schrikdraad apparaat wat gericht en naar draag/groei kracht gras/gewas grazen zo makkelijk maakt.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:13

Nou dat is een leuke denkwijze. Maar wat wil je in dat vlekje op de wereld wat Europa is en Nederland helemaal, terwijl er een aantal heule grote vervuilers in de wereld zijn? Niet dat wij in Europa helamaal niets moeten doen hoor, maar ik vind dit soort uitspraken altijd erg grappig. Pak er eens een wereldbol bij zou ik zeggen. Dat geeft wat perspectief. En dan zakt de moed in je schoenen ook.

De landbouw waarvan jij vind dat in moet krimpen zijn ondernemers, gezinnen. Die door de overheid in deze positie zijn gemanoeuvreerd. Denk jij dat die blij zijn dat ze 200 koeien moeten hebben om een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen? Nu gedwongen worden te stoppen gaat voor velen niet eens. Afrekenen met de Rabobank omdat ze tot hun oren in de investeringen zitten. En dan met de belastingdienst om dan niets over te hebben om een nieuw leven op te bouwen.... Netjes hoor.

En kijk dan even weer naar China....

Zolang de consument geen fatsoenlijke prijs voor het voedsel gaat betalen kunnen de boeren niet eens wat anders.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:32

tienus63 schreef:
Eerder deze week op de Utrechtse Heuvelrug.
11 dode schapen, 3 vermist.
Beheerder van de kudde Utrechts Landschap hult zich in stilzwijgen.
Landgoed Bormida Heidestein.

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 188744738/

Dat is bij mij in de buurt. Vreselijk. Zo zonde ook

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:47

Nu dit weekend Langbroek, Hardenbroek, Heidestein en Austerlitz zichtmelding.
En nog wat onduidelijkheid over Cothen.

Lekker dan, mijn jongens staan in Leersum, een steenworpafstand hiervan.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:00

Onali schreef:
Nu dit weekend Langbroek, Hardenbroek, Heidestein en Austerlitz zichtmelding.
En nog wat onduidelijkheid over Cothen.

Lekker dan, mijn jongens staan in Leersum, een steenworpafstand hiervan.

Ja ik schrik er ook wel van. Woon in Doorn (grens Driebergen) met mijn paarden.

Baal ook dat het lijkt alsof het een beetje stil wordt gehouden.

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:04

Weet iemand hoe het ook zit met verzekering? Ik ging snel kijken, maar maakt het uit waarvoor je paard moet laten inslapen? Of dat nou een gebroken been is door een domme actie of door een wolf?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:23

Sanet schreef:
Weet iemand hoe het ook zit met verzekering? Ik ging snel kijken, maar maakt het uit waarvoor je paard moet laten inslapen? Of dat nou een gebroken been is door een domme actie of door een wolf?

Ik dacht dat die wolvenstichtingen vergoedingen moesten geven?

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:45

Op basis waarvan dan? Is dat marktwaarde, slachtwaarde…?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:52

Sanet schreef:
Op basis waarvan dan? Is dat marktwaarde, slachtwaarde…?

Dat weet ik niet,ik heb het gehoord. Maar wat ik ook hoorde was dat je dan moet bewijzen dat de dader een wolf was want ze komen toch met de verhalen dat het een hond geweest moet zijn.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:11

Volgens mij staat er op BIJ12 dagwaarde.
Maar moet ik even checken.

DAkosten worden ook vergoed, uiteraard moet je wel eerst zelf betalen en dan hopen dat er bij het DNA wolf uitkomt.

DuoPenotti

Berichten: 29559
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:14

Zal wel slachtwaarde zijn. Want geen 1 dier is eigenlijk echt meer waard.

En emotionele schade is natuurlijk al helemaal nooit vergoed.