Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:41

tamary schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat doet er wel toe.
Dat jij liever anders ziet kan.

En ja dat we de wereld om zeep helpen is een feit. Minder fokken van mensen is de enige optie. Helaas niet populair.
Dus voor nu de wolf bejagen.
Tegen de tijd dat er weer 5 miljoen mensen in Nederland wonen en asfalt terug is gegeven aan de natuur kunnen we verder praten..

Kijkende naar de geschiedenis qua wolf is actief schuw houden door populatiebeheer van de wolf altijd noodzakelijk geweest om samen te kunnen leven incl. een wildstand die zowel wolf als mens duurzaam kon voeden.


Eens. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord is vaak dat de beesten dan maar het onderspit moeten delven.
Ik ben er meer voor andere oplossingen;
Zorg dat het wild meer ruimte krijgt, zodat het niet of minder in de omgeving van de mensen hoeft te leven.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:44

tamary schreef:
Kijkende naar de geschiedenis qua wolf is actief schuw houden door populatiebeheer van de wolf altijd noodzakelijk geweest om samen te kunnen leven incl. een wildstand die zowel wolf als mens duurzaam kon voeden.


En dat laten ze alweer mooi zien dat Nederland niet capabel is om met grote roofdieren om te gaan. Elke poging om de wolf schuw te houden op de Hoge Veluwe wordt tegengewerkt.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:54

Loretta schreef:
tamary schreef:
Kijkende naar de geschiedenis qua wolf is actief schuw houden door populatiebeheer van de wolf altijd noodzakelijk geweest om samen te kunnen leven incl. een wildstand die zowel wolf als mens duurzaam kon voeden.


En dat laten ze alweer mooi zien dat Nederland niet capabel is om met grote roofdieren om te gaan. Elke poging om de wolf schuw te houden op de Hoge Veluwe wordt tegengewerkt.

precies


Asciugamano
als je me woorden in de mond legt reageer ik niet

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 15:00

Asciugamano schreef:
tamary schreef:
Kijkende naar de geschiedenis qua wolf is actief schuw houden door populatiebeheer van de wolf altijd noodzakelijk geweest om samen te kunnen leven incl. een wildstand die zowel wolf als mens duurzaam kon voeden.


Eens. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord is vaak dat de beesten dan maar het onderspit moeten delven.
Ik ben er meer voor andere oplossingen;
Zorg dat het wild meer ruimte krijgt, zodat het niet of minder in de omgeving van de mensen hoeft te leven.

Bejagen als de wildstand begint te krimpen. Zodat je niet zoals bv Kazachstan zijn populatie saiga antilopen op uitsterven hebt staan door dat de wolf er meer van doodde dan de populatie groeide. En daarbij komt dat de veldonderzoeken aantonen dat jonge dieren en drachtige vrouwtjes groot deel van de prooi uitmaken. Dan is een stabiele wildpopulatie die wolven kan blijven voeden niet mogelijk zonder dat er door de mens ingegrepen wordt. En dat weten we al eeuwen zo niet langer. Het ontkennen ervan is zeer recent en hoe snel dat misgaat is al decennia zichtbaar in het oostelijke deel van het verspreidingsgebied (= Eurazië).

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:06

Asciugamano schreef:
Eens. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord is vaak dat de beesten dan maar het onderspit moeten delven.
Ik ben er meer voor andere oplossingen;
Zorg dat het wild meer ruimte krijgt, zodat het niet of minder in de omgeving van de mensen hoeft te leven.


Hoe zie je dat voor je dan? Denk je dat als we al het bos in NL aan de wolf geven ze keurig daar blijven? Ook als het er steeds meer worden?

Ik denk dat een paar wolven op de Veluwe inderdaad geen probleem vormen. De eerste paar jaar is dat ook goed gegaan. Maar als het er steeds meer worden dan hebben ze ook steeds meer ruimte en voedsel nodig.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:19

Jessix schreef:
Asciugamano schreef:
Eens. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord is vaak dat de beesten dan maar het onderspit moeten delven.
Ik ben er meer voor andere oplossingen;
Zorg dat het wild meer ruimte krijgt, zodat het niet of minder in de omgeving van de mensen hoeft te leven.


Hoe zie je dat voor je dan? Denk je dat als we al het bos in NL aan de wolf geven ze keurig daar blijven? Ook als het er steeds meer worden?

Ik denk dat een paar wolven op de Veluwe inderdaad geen probleem vormen. De eerste paar jaar is dat ook goed gegaan. Maar als het er steeds meer worden dan hebben ze ook steeds meer ruimte en voedsel nodig.

Zoals plannen luiden; een deel van de landbouwgrond in natuur veranderen.
Bijkomend voordeel is dan dat er meteen minder landbouwdieren zijn en dus prooi kunnen worden.
En verder gewoon niet zeuren maar je eigen dieren beschermen tegen roofdieren. Net als je met kippen, konijnen enz. doet.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:29

Jessix schreef:
Asciugamano schreef:
Eens. Maar hoe doe je dat?
Het antwoord is vaak dat de beesten dan maar het onderspit moeten delven.
Ik ben er meer voor andere oplossingen;
Zorg dat het wild meer ruimte krijgt, zodat het niet of minder in de omgeving van de mensen hoeft te leven.


Hoe zie je dat voor je dan? Denk je dat als we al het bos in NL aan de wolf geven ze keurig daar blijven? Ook als het er steeds meer worden?

Ik denk dat een paar wolven op de Veluwe inderdaad geen probleem vormen. De eerste paar jaar is dat ook goed gegaan. Maar als het er steeds meer worden dan hebben ze ook steeds meer ruimte en voedsel nodig.


Fantastisch! Ik ben ervoor (gezien het feit dat mijn dochter nog thuis woont omdat een eigen woning onhaalbaar is)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:32

Asciugamano schreef:
Zoals plannen luiden; een deel van de landbouwgrond in natuur veranderen.
Bijkomend voordeel is dan dat er meteen minder landbouwdieren zijn en dus prooi kunnen worden.
En verder gewoon niet zeuren maar je eigen dieren beschermen tegen roofdieren. Net als je met kippen, konijnen enz. doet.


Dus alles moet maar in een hokje totdat het wild zelf ook in een hokje terecht komt?
Als gevolg van alle wolfwerende maatregelen? Daar al eens aan gedacht?

Wanneer gaat het besef eens doordringen dat er in Nederland alleen postzegelnatuur is waar voor grote roofdieren gewoon geen plek is.
Of moeten we allemaal ons huis maar overgeven aan "de natuur"?

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:33

Asciugamano schreef:
Tja, zullen we dan maar alle (moeite voor de) natuur afschaffen?


Oprechte vraag: hoe zie je het dan voor je over 5 jaar ofzo? Je kan voor of tegen de wolf zijn (al denk ik dat iedereen hier de wolf wel gaaf vindt, maar ze liever niet hier heeft om allerlei redenen) maar op een gegeven moment wordt het toch onhoudbaar als er niet gejaagd mag worden en ze geen natuurlijke vijanden hebben??

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:39

Er is geen natuur meer in nederland, al heel veel jaar niet.
Alles is cultuurgrond, ja ook de Veluwe. Hei bestaat ook niet in die grote getale. Dat is allemaal gemaakt.
Droomwensen van wat groene, meer bestaat er niet.

Vee, de landbouw dieren waar men zo op tegen zit heeft er al geen last van, die zitten binnen.
Het enige wat de wolf nu teweegbrengt bij andere gehouden buiten dieren dat die ook naar binnen moeten.
Goed bezig .... :n

Dan snappen sommige (en bij sommige bedoel ik meer mensen dan bokkers) duidelijk niet dat hectares omheinen anders in kosten zit dan een kippenren
En dat het niet eens mag ivm vergunningen.
En dat veel schapen elke paar weken elders staan.
En dat reeen enz ook niet meer kunnen grazen in afgezette gebieden

Maar dat is pas 10.001 gezegd....

Kop in het zand, daar hebben sommige wel last van

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:48

Asciugamano schreef:
Zoals plannen luiden; een deel van de landbouwgrond in natuur veranderen.
Bijkomend voordeel is dan dat er meteen minder landbouwdieren zijn en dus prooi kunnen worden.
En verder gewoon niet zeuren maar je eigen dieren beschermen tegen roofdieren. Net als je met kippen, konijnen enz. doet.


Als dat landbouwgrond dan eenmaal veranderd is in natuur dan zit je over een aantal jaren weer met hetzelfde probleem dat de populatie wolven groeit en ze weer ruimte te kort komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:58

Die natuur is er wel, elders in Europa niet hier. Zelfs in Duitsland, en landen in Scandinavië met veel meer uitgestrekte en nog ongerepte natuur hebben ze problemen met wolven die te na komen en vee aanvallen. In Zweden is onlangs een wolvin gedood vanwege herhaaldelijk aanvallen van rendieren die daar als vee gehouden worden. Dat zijn mensen die al eeuwen samen met de natuur leven. Die bejagen dus ook de wolf als deze aan hun grootste inkomstenbron komt. Nederland is het Singapore van Europa las ik pas ergens en ik ben het er wel mee eens. We zijn een soort stadstaat met wat mooie parken en heel veel cultuur landschap. Dat is geen goede plek voor een roofdier die makkelijk 70 km per dag aflegt om aan eten te komen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:41

Asciugamano schreef:
Zoals plannen luiden; een deel van de landbouwgrond in natuur veranderen.
Bijkomend voordeel is dan dat er meteen minder landbouwdieren zijn en dus prooi kunnen worden.
En verder gewoon niet zeuren maar je eigen dieren beschermen tegen roofdieren. Net als je met kippen, konijnen enz. doet.


Ok, jouw standpunt is me duidelijk. :)

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:08

Welke plannen luiden zo dan?
Vooralsnog word het land van de boeren opgekocht voor stikstof ruimte. Ofwel, voor wegen en huizenbouw!!
Niks geen natuur

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:14

Asciugamano schreef:
Zoals plannen luiden; een deel van de landbouwgrond in natuur veranderen.
Bijkomend voordeel is dan dat er meteen minder landbouwdieren zijn en dus prooi kunnen worden.
En verder gewoon niet zeuren maar je eigen dieren beschermen tegen roofdieren. Net als je met kippen, konijnen enz. doet.


Weet je wel dat dit idee van jou totaal niet klopt met de werkelijkheid? Ten eerste is er enkel aangelegde natuur en zou er ook enkel aangelegde natuur bij komen. Niets echte natuur.
Het blijven klein stukjes (zeker gezien de omvang die wolven als territorium minimaal nodig hebben)

Daarnaast nu zeg je dat er dan minder landbouwdieren komen. Dat is een aanname want landbouw grond wordt gebruikt voor gewassen. Aangelegde natuurgebieden onderhoud men vaak door natuurlijke begrazing. Dus het zou juist meer ruimte geven om landbouwdieren buiten te laten lopen. Echter de wolf gooit weer roet in het eten. Daardoor begrazing vrijwel onmogelijk waardoor gebieden juist vaak ook niet meer geschikt zijn als waar ze voor bedoeld zijn.

Extra uitleg, hier grotere stukken aangelegde natuurgebieden voor weide en water vogels. Deze worden begraast door jongvee koeien. Als dat niet meer kan moeten we alles maaien wat veel slachtoffers geeft qua grond broedende vogels. Of we maaien niet, begrazen niet en binnen no time groeit het zo dicht met allerlei struiken, bramen enz dat de vogels ook geen gebruik meer ervan kunnen maken.

Oftewel hoe je het ook wend of keert het is gewoon niet mogelijk om Nederland opeens geschikt te maken voor wolven. Afgezien van het feit dat we vestigingen kunnen gaan maken van weides wat meestal onmogelijk is qua prijs EN vergunningen want met 120 of 150 cm hoge omheining ga je het echt niet redden. Dat is geen zeuren dat is gewoon realiteit! Bovendien zoals al 1000den keren aan gegeven juist speciaal voor het wild worden omheiningen zo gemaakt dat ze ook gebruik van de weides kunnen maken en dus van stukje aangelegde natuur naar stukje aangelegde natuur kunnen gaan.

Je kan nog zo zwart naar boeren willen kijken maar ik woon er gelukkig tussen. Ik zie wat er hier door diverse boeren met succes gedaan wordt om grond broedende vogels te beschermen. Zo heeft iedereen zijn eigen manieren. Mijn zwager zet paar meter links en paar meter eerder dan een nest een stok om te markeren zodat ze de nesten kunnen vermijden. Expres geen stok bij nest want roofvogels bleken dat ideaal te vinden. Daarnaast wordt de vos bejaagd anders was er al geen grond broeder meer over. Vele boeren hebben echt wel een hart voor de natuur!

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:44

Wolven, ik vind het heel erg lastig om te begrijpen wat er momenteel allemaal gebeurt in Nederland!
Van welke informatie kun je nou op aan? Zijn ze hier vanzelf komen aanwandelen of kloppen allerlei geruchten dat ze gefokt zijn en hier losgelaten? Of zit in beide versies een grond van waarheid? Is het waar dat er auto’s uit het oosten gedrogeerde wolven hebben vervoerd en hier hebben losgelaten? Er schijnen filmpjes van te zijn, maar ja, ook filmpjes kunnen gemanipuleerd worden. Hoe kun je nou achterhalen wat de werkelijkheid is? Wat zou pleiten voor deze waarheid? 1. Deze wolven zijn niet schuw voor mensen. 2. Ze volgen auto’s trekkers en fietsen. 3. Ze laten zich veel overdag zien. En wat zouden redenen voor de uitzet van wolven kunnen zijn? Reden 1. Er zijn meer in Nederland uitgestorven dier opnieuw uitgezet, denk aan bevers en otters bijvoorbeeld of korhoenders. Maar over die dieren wordt openlijk gecommuniceerd. Reden 2. Men vindt het een verrijking van de natuur. Maar opnieuw, zou dat zonder passende communicatie kunnen plaatsvinden? Dat lijkt me toch heel bijzonder. Of wordt er juist expres niet gecommuniceerd omdat er de verwachting van weerstand was? Dat kan toch niet waar zijn? Wie weet de waarheid en wie spreekt de waarheid?
Klopt het dat de woven hier gekomen zijn en zich kunnen handhaven? Of klopt het dat ze bijgevoerd worden? Er worden verschillende verhalen gedeeld over dode dieren die in de buurt van een wolvenpaar worden gedropt. Met welk doel zou dat plaatsvinden dan? Kunnen de wolven zelf niet goed genoeg jagen? Of is het een poging om te veel onrust over moordpartijen de kop in te drukken? Ik kan me er nog iets bij voorstellen: Ik vind het namelijk zo vreemd dat er hier in Drenthe eerst dagelijks vee wordt gedood en nu al een week of wat ineens niet meer. Die dagelijkse akelige beelden zijn natuurlijk funest voor een landelijk draagvlak voor de wolven in Nederland.
Waar het bij mij op stukloopt is het waarom. Wie heeft er belang bij dat de wolven hier leven? En omdat geld over het algemeen een goede indicator is voor belangen: wie verdient er aan wolven hier in Nederland? En hoe valt dat te achterhalen?

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:27

Veel vragen. ;) Alleen over het bijvoeren heb ik een sterk vermoeden dat het inderdaad gebeurt. Hier in de buurt eens een groot stuk vlees, zo van de slager, gevonden in een stukje natuurgebied waar heel regelmatig wolven worden gezien.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:53

Ik sluit me helemaal aan bij onder andere Josien_m_; dierenfan; duopenotti.

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:10

@Josien, van een voormalig wildbeheerder heb ik begrepen dat reuen wel hun gebied verlaten en op zoek gaan naar een nieuw territorium waar ze zelf kunnen leven en mogelijk een nest kunnen krijgen. Maar teven blijven in het geboortegebied en trekken niet weg. Dus de eerste jaren waren er af en toe zwervers, maar die vonden geen combi dus trokken weer terug.
De eerste combi’s dus ook teef met reuen zouden dan waarschijnlijk wel uitgezet zijn. Ook op een militair terrein zou het zo begonnen zijn.

En nu in Drenthe inderdaad eind zomer begin herfst dagelijks forse aanvallen, en daarna direct een periode van rust. Dat lijkt toch echt te wijzen op bijvoeren.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:35

josien_m_ schreef:
Waar het bij mij op stukloopt is het waarom. Wie heeft er belang bij dat de wolven hier leven? En omdat geld over het algemeen een goede indicator is voor belangen: wie verdient er aan wolven hier in Nederland? En hoe valt dat te achterhalen?


Geld gaat er zeker in om. Er zijn veel subsidiepotjes voor natuur waar verschillende belanghebbenden uiteindelijk een goed belegde boterham mee verdienen. vergeet ook het geld niet dat bij verschillende natuurorganisaties binnenstroomt via de postcode loterij. Daarvan worden dan weer de salarissen betaald aan ecologen en andere vooraanstaande wolvenhobo's


Daarnaast is iets als wolf fencing ook een leuk verdienmodel dat er nog eens aan toegevoegd wordt.

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:34

Wie er tijd voor heeft: dit is het voorbereidende onderzoek: ik heb het met stijgende verbazing gelezen! In het rapport De wolf terug in Nederland staat “onbeschermde kuddes worden vaker gepredeerd dan beschermde kuddes”, dit betekent ook dat bescherming wel een beetje helpt, maar niet volledig. Verder staat dat rapport vol opmerkingen en hypotheses die nu al achterhaald zijn want: het aantal aanvallen op vee blijkt wel heel erg hoog, surpluskilling doet zich wél vaak voor, wolven gedragen zich helemaal niet schuw, hekwerken zijn ongewenst voor de natuurdoelstellingen maar nu moet iedereen opeens wel hekwerken plaatsen, en nog een tenenkrommende bewering dat mensen gewoon nog even moeten wennen aan de wolf en dat voorlichting hierbij helpt, alsof we simpele zielen zijn die zich door onderbuikgevoelens en fantasie laten leiden.

Het hele rapport is trouwens om vraagtekens bij te zetten, want het is zeker niet objectief en duidelijk door pro-wolf mensen geschreven. Risico’s op probleemsituaties worden in het rapport gebagatelliseerd en oplossingen worden aangedragen gebaseerd op ervaringen van niet met ons land te vergelijken landen. Als ik lees dat het risico op aanvallen op honden aanwezig is, maar dat het helpt om dan ongewenst contact tussen wolven en honden te verminderen door honden die loops zijn tijdelijk uit hun woonomgeving te verwijderen (blz 86), dan kan ik dit toch echt geen realistisch onderzoeksrapport noemen.
In het rapport staat ook dat onderzocht is hoe de verhouding is van overlast van wolven tov overlast van honden en vossen. Hierbij wordt echter het aantal schapen dat gedood werd door wolven niet vergeleken met het aantal schapen dat gedood werd door honden of vossen, maar met het aantal schapen dat gebeten werd. Dat is appels met peren vergelijken en geeft een totaal verkeerd beeld. Zo is er sprake van oneerlijke informatie en m.i. stemmingsmakerij, want deze verdraaide gegevens worden geregeld aangevoerd als argumentatie in de discussie over de wenselijkheid van wolven.
Als ik dan ook nog lees dat volgens de onderzoekers er ruimte is in Nederland voor 16 tot 89 roedels, terwijl er in het Yellowstonepark in USA 8 a 10 roedels leven (ter vergelijk: Yellowstone park is 9000 vierkante kilometer ongerepte natuur, de Veluwe is 1000 vierkante kilometer, maar geen ongerepte natuur want ook het woongebied van 13.500 mensen met hun dieren), dan vind ik het onvoorstelbaar dat dit rapport de basis is voor het huidige beleid tav wolven in Nederland.
Wolven worden geïdealiseerd, zouden goed zijn voor de biodiversiteit, maar zelfs in Yellowstonepark komt men nu tot de conclusie dat de aanwezigheid van wolven uiteindelijk maar weinig effect heeft op die biodiversiteit. In Nederland weten we het überhaupt nog niet, maar de eerste indruk is dat nu aantoonbaar een ecologische ramp gaande is op de Veluwe door de aanwezigheid van wolven. Zie artikel in de Telegraaf dit weekend.


De wolf terug in Nederland
https://pureportal.inbo.be › WENR_rapport_3107

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:42

Asciugamano schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies Lynn

Ik woon hier ook al langer dan dat de wolf er is.
Ik heb paarden die ouder zijn dan dat de wolf er is.
Ik heb er geen rekening mee kunnen houden met zijn terug keer dus daar op kunnen anticiperen.
En niemand had ook maar ooit gedacht dat hij in terug zou komen, laat staan in deze getale.
Je kan niet meer spreken over een inheems dier.

Had dat dier hier al die tijd nog geweest hadden denk ik heel wat minder mensen paarden.
Maar was ook betreft vergunningen en omheiningen de regels automatisch al anders geweest.
Want die hadden dan altijd al rekening gehouden met de wolf.

Was er geen dwaas als Lelieveled die beweert dat 120 wel oke is, dat ze alleen in de nacht of schemer jagen en schuw zijn, ipv dat je die op de Veluwe nog net geen halsband aan kunt doen.
Dan had iedereen zelf de keuze, ik wil een paard, kan ik die wolf veilig stallen.
Dat was dan een keuze vooraf!
Niet nu, waar regels niet zijn aangepast op dat er hier wolven lopen.


De wolf is wel degelijk inheems.
Dat jij nog niet zo oud bent en korter dieren houdt, doet daar niks aan af.
Je eigen leeftijd en tijdsduur van het houden van dieren als maatstaf neemt, heeft niks te maken met eventuele rechten op leven.
Als je zo redeneert, moeten we met z'n allen met nog veel meer dingen stoppen want veel diersoorten die hier altijd geleefd hebben en nog leven, helpen we met z'n allen om zeep door onze levensstijl. ;)

Ik denk ook niet dat dat het is.
Wat het wel is is dat het eenieder gewoon niet zo goed uitkomt. Emotioneel of financieel. (of beide)
En eigenlijk hypocriet dus.


De wolf is pas in de 14e eeuw Europa binnengedrongen, dus ze hebben hier slechts 5 eeuwen geleefd en dat is geschiedkundig echt niet lang. De samenleving met mensen was problematisch, daarom zijn ze ook weer verjaagd. Ondertussen is Nederland natuurlijk veel dichterbevolkt geraakt en grote gebieden ongerepte natuur hebben we helemaal niet meer.
Stukje geschiedenis: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:19

Popstra schreef:
Welke plannen luiden zo dan?
Vooralsnog word het land van de boeren opgekocht voor stikstof ruimte. Ofwel, voor wegen en huizenbouw!!
Niks geen natuur

Duh!
De stukstofruimte wordt daarvoor gebruikt!
Niet het letterlijke oppervlak!

Het is officieel aan de provincies, wat ermee gebeurt.
Maar een deel zal vast en zeker natuur worden, ja.
Alleen maar mooi toch?

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:29

Als ze het goed beheren is het zeker mooi.
Helaas willen natuur beheerders er nog weleens een puinhoop van maken door bijvoorbeeld vervuild slip te storten en recycelingsgranulaat voor de paden te gebruiken.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:34

Ik hoor vaker mensen zeggen of schrijven dat de wolf in Yellowstone geen succes bleek maar zelf vind ik alleen maar artikelen die positieve effecten melden.
O.a. https://www.nps.gov/yell/learn/nature/wolves.htm

En dat er geen oorspronkelijke natuur meer is in Nederland is erg genoeg.
Maar er is toch niks op tegen om dat te proberen te herstellen?
En van dierenliefhebbers snap ik al helemaal niet dat ze daartegen zijn?