Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:21

Generaliseren moet natuurlijk ook niet. Maar in onze buurtschap valt het beslist op dat de zogenaamde import over het algemeen een stuk positiever is over de wolf dan de autochtonen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:22

Ik dacht dat dat onderwerp al een pagina terug was afgesloten? :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:27

Zonder over leefomstandigheden te praten. Hier viel het een tijdje terug ook op dat West-Vlaanderen opvallend positiever naar de terugkeer kijkt/keek dan Limburg. In West-Vlaanderen is simpelweg nog geen wolf te bekennen. Denk dat het altijd makkelijker praten/denken is als je het niet van dicht bij meemaakt. Ooit hadden we hier de Waasland wolf. Nou die hebben ze nooit levend gevonden. Dat was thans ook Oost-Vlaanderen.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:57

Ik kom hier mee lezen, begin het toch eng te vinden en probeer hier en daar toch maar mee te lezen in de hoop op tijd te horen wanneer ze echt in de buurt zijn. Hier nog geen idee wat te gaan doen om het ze lastiger te maken om in de wei te komen.

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:10

Afbeelding
DuoPenotti schreef:
Ik dacht dat dat onderwerp al een pagina terug was afgesloten? :)


Je hebt gelijk hoor, maar soms vraag je je echt af waar het verstand zit bij sommigen. Vandaag kreeg ik deze reactie van een slimmerik op een door mij ingestuurde foto van een arme ree die ingesnoerd in een stroomraster gevonden is :"Sinds wanneer lopen herten en reeƫn in weilanden en bij huizen? Zal wel weer een opgejaagd dier zijn omdat er jagers achteraan zaten." _-:( pfff

Deze tekst van Thomas Sowell is mooi van toepassing: "er is nauwelijks iets dommer en gevaarlijker dan belangrijke beslissingen in handen te geven van mensen die de prijs niet hoeven te betalen als ze ongelijk hebben". Maar gelukkig zijn er heel veel mensen, ook vanuit de Randstad die wel hun verstand gebruiken, ook al zitten ze zelf niet in wolvengebied.
Genoeg hierover ;) . Ik heb gisteren een brief gestuurd naar minister van de Wal, minister Adema en ben nu bezig de brief naar allerlei andere politici te sturen, o.a naar gedeputeerde staten van de provincies. Ik denk dat we ons goed moeten laten horen! Niets doen is geen optie!

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:12

ja zo'n opmerking daar zakt je broek echt vanaf..... die komt echt niet uit zijn eigen straat ooit

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:17


Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:25

Popstra schreef:
Als ik niks veiligs kon bieden gingen mn mini ponys snachts maar de fietsen schuur in!

Je bent gewoon stom als je in dat gebied je dieren nu nog zo aan hun lot over laat. Helemaal snachts

Dat zou ik ook doen, maar in Oudsbergen maakt het niet meer uit, o.a. dat ezeltje van een maand geleden dat daar gepakt is stond elke nacht binnen en is smorgens rond 8,30uur aangevallen

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:41

Mist schreef:
Popstra schreef:
Als ik niks veiligs kon bieden gingen mn mini ponys snachts maar de fietsen schuur in!

Je bent gewoon stom als je in dat gebied je dieren nu nog zo aan hun lot over laat. Helemaal snachts

Dat zou ik ook doen, maar in Oudsbergen maakt het niet meer uit, o.a. dat ezeltje van een maand geleden dat daar gepakt is stond elke nacht binnen en is smorgens rond 8,30uur aangevallen

Ja dat is onderhand het grootste probleem, dat ze gewoon ook overdag aanvallen en gezien worden, dat is raar gedrag , op deze manier kan je dus niet goed handelen om je dieren te beschermen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:41

Sommige mensen staan ver af van de natuur. Dat is wel duidelijk inmiddels.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:00

knollentuin schreef:
Ja dat is onderhand het grootste probleem, dat ze gewoon ook overdag aanvallen en gezien worden, dat is raar gedrag , op deze manier kan je dus niet goed handelen om je dieren te beschermen


Is ons ook voorgelogen dat de wolf alleen snacht's actief zou zijn.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:18

Loretta schreef:
knollentuin schreef:
Ja dat is onderhand het grootste probleem, dat ze gewoon ook overdag aanvallen en gezien worden, dat is raar gedrag , op deze manier kan je dus niet goed handelen om je dieren te beschermen


Is ons ook voorgelogen dat de wolf alleen snacht's actief zou zijn.

Niet meteen. Nachtdier en enkel actief als jij een flinke zaklamp nodig hebt buiten zijn 2 verschillende dingen.
Vrijwel alles aan roofdieren is het meest actief in de uren rond zonsopgang en zonsondergang. Die willen nl met volle maag naar bed of meteen ontbijt.
Als de zon om zeg 8:15 opkomt, kan je al redelijk zien zonder lamp zo'n 30-45 min voor die tijd. En ook na zonsopkomst zijn veel nachtdieren niet meteen naar bed. Ga er maar vanuit dat zowel dag als nachtdieren zo'n uur voor en uur na zonsopkomst (en ondergang) actief zullen zijn. De vogels zingen ook grofweg een uur voor zonsopkomst al. Er is dan licht genoeg om ze wakker te krijgen. Heeft te maken met hoe noordelijk we zitten op de aarde en dus hoe de zonnestralen bij ons komen. Bij de evenaar is dat anders, daar is zonsondergang binnen 5-15min licht uit.
Je kan daardoor niet zonder zowel tijd van aanval als tijd van zon op/onder te weten zeggen dat wolf al overdag actief is.
Bij voorbeeld van 8:15 zon op, mag je alles tot 1-1.5 uur later tot "nacht" rekenen idem aan de andere kant waar 1-1.5 uur voor zonsondergang ook al "nacht" is. Dan kom je in de winter dus uit bij een redelijk veilige buiten tijd van 10:00-15:00.
Mensen die vrij strak op de klok lopen en bv op de klok 's morgens dus dieren buiten zetten voor/na ontbijt om 7:30 zetten dan dieren buiten terwijl de nachtroofdieren nog actief zijn (en bij bv kippen de buizerd/havik ook al wakker is). Om opsluiten van vee voor bescherming tegen roofdieren nuttig te maken, zal je je dus aan de dag en nacht uren van de zon moeten houden, niet aan die van je klok.
Mocht het inderdaad zo erg worden dat je ook midden in de winter niet meer veilig tussen 10:00-15:00 of zelfs lunchtijd zelf of dieren buiten kan zijn, is de situatie al veel langer kritisch tot het punt dat de overheid wel moet ingrijpen. Maar zo ver zijn we nog niet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:25

en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:00

Lynn_Nikita schreef:
en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

Dat is problematisch, maar dat maakt wolf nog geen dagdier en daar ging het om.
We kunnen meer uren actief zijn in de winter door electriciteit en dus licht, maar dat veranderd erg weinig aan het ritme van een roofdier als de wolf, die loopt nl op de zon.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:15


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:20

Lynn_Nikita schreef:
en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

Dus omdat jij niet de mogelijkheid hebt om jouw beesten beter te beschermen, moet een inheemse diersoort maar wijken?

Ik zou wel een tijger willen. Lijkt me wel mooi, op m'n balkon.
Waarom zou dat niet kunnen?

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:25

Je kunt dat wel zo hard stellen maar wij zijn daar helemaal niet meer op ingesteld. Het is niet zo dat we aan dieren zijn begonnen terwijl er een 'inheemse' predator rondliep. Ikzelf heb bijv. vijftig jaar paarden gehad, nu nog 1 en nooit rekening moeten houden met het feit dat ze gedood zouden kunnen worden. Dat is nu best een enorme omschakeling en ik zou onder de huidige omstandigheden dus ook niet besluiten paarden te gaan houden. Geef mensen even de tijd zeg, in plaats van zo gevoelloos te oordelen.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:43

Asciugamano schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

Dus omdat jij niet de mogelijkheid hebt om jouw beesten beter te beschermen, moet een inheemse diersoort maar wijken?

Ik zou wel een tijger willen. Lijkt me wel mooi, op m'n balkon.
Waarom zou dat niet kunnen?

Als jij lekker een tijger op je balkon wil moet je naar India vertrekken.


Leuk dat het inheems is en dat het 150 jaar geleden hier leefde maar die wolf die hier nu rondloopt kwam hier later dan mijn paard wat hier 13 jaar geleden geboren is. :+
Dus het is maar hoe je het stelt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:04

Oakland1990 schreef:
Zonder over leefomstandigheden te praten. Hier viel het een tijdje terug ook op dat West-Vlaanderen opvallend positiever naar de terugkeer kijkt/keek dan Limburg. In West-Vlaanderen is simpelweg nog geen wolf te bekennen. Denk dat het altijd makkelijker praten/denken is als je het niet van dicht bij meemaakt. Ooit hadden we hier de Waasland wolf. Nou die hebben ze nooit levend gevonden. Dat was thans ook Oost-Vlaanderen.

Die liep exact waar ik nu zit, op het stuk dat nu van natuurpunt is.
Werd gezegd dat het een ontsnapte pup vanuit Puyenbrouck waar vroeger wolven gehouden werden.
https://m.standaard.be/cnt/dst12012001_ ... WHbw%3D%3D
Ik heb gans het verhaal gehoord van een jager, die de betrokkene blijkbaar kent die het arme wolfje gedood heeft.
Er zijn ook malafide praktijken gepleegd door flauwe plezante jagers die interessant wilden doen.
Zo hebben ze hun honden losgelaten op schapen en ook een kippenhok. Zo gezegd voor de grap.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-22 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:18

DuoPenotti schreef:
https://www.gld.nl/amp/nieuws/7400649/w ... lichte-dag


9 oktober om 9 uur in de ochtend dan is het al lang geen schemer meer.
Wolven leren in druk Nederlands dat er ook overdag geen gevaar is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/22 ... rder-om-v/
Ook overdag

Zonsopgang voor nunspeet op 9 oktober is 07:52, dan is 9 uur 's morgens amper een uur later en binnen die bandbreedte. Maar het blavla van meneer lelieveld in deze is niet correct, eerder dat een nachtdier honger heeft aan het einde van de nacht dan dat het zonder reden "brutaal" wordt. En met honger als motivator heeft veel verjaag spul geen zin (en die kudde honden ook niet zo, maar dat wisten we al). Dus hoewel het niet overdag te noemen is, is het wel zorgelijk als indicatie van minder wild als prooi beschikbaar en dus lang zoeken naar voedsel. Dat zwerven an sich is in een klein land al recept voor vinden van vee als voedselbron, overschakelen, want makkelijker is dan ook vrij snel gebeurt.
En ja het kan zeker dat een groot deel van het probleem te maken heeft/gaat krijgen met een wolf die observeert en inderdaad gaat schakelen naar echt dagdier omdat het vee dan naar buiten gelaten wordt. Maar sec nu is wolf nog geen dagdier, het is enkel dat mensen de dagen indelen met klokken ipv hoe de zon staat, beide hebben hun eigen ritmes en die zijn nog wel eens complexer dan het ten eerste lijkt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:27

Ik ben op zoek naar een begrazingsgebied in wolvenzone.
Ik fok Sorraia's en Sorraia Mustangs en die hebben in thuisland ook vaak met wolven te maken.
Ik wil een ras dat op zichzelf kan overleven, maar daar hoort ook het leren omgaan met roofdieren bij. Die heb ik hier niet.
Mocht iemand tips hebben, mijn hengst is een sterke beer en ben zeker dat hij ook een goede beschermer is in bvb een kudde schapen.
Hij is opgegroeid in Tsjechiƫ.
Alle tips welkom!
Ik denk dat beste oplossing is dat mensen ruilen van plek. Degene die met de natuur willen leven en degene die dat niet willen.
1 groot natuurgebied en geen discussies meer.
Ik fok mijn dieren in functie van sterkte en autonoom leven in harmonie met de natuur, nog lang voor sprake was van de intocht van de wolf.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-22 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:32

mysa schreef:
Je kunt dat wel zo hard stellen maar wij zijn daar helemaal niet meer op ingesteld. Het is niet zo dat we aan dieren zijn begonnen terwijl er een 'inheemse' predator rondliep. Ikzelf heb bijv. vijftig jaar paarden gehad, nu nog 1 en nooit rekening moeten houden met het feit dat ze gedood zouden kunnen worden. Dat is nu best een enorme omschakeling en ik zou onder de huidige omstandigheden dus ook niet besluiten paarden te gaan houden. Geef mensen even de tijd zeg, in plaats van zo gevoelloos te oordelen.


Jij denkt er tenminste nog over na en besluit.
Dat doe ik ook.

Inderdaad is het een omschakeling en ik gun mensen alle tijd van de wereld om daar aan te wennen.
Het punt is alleen dat veel mensen andersom de wolf geen tijd gunnen. Die moet meteen maar verdwijnen.
Zo werkt het -gelukkig- niet. ;)

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:55

Die wolven die ik zag lopen waren hun horloge blijkbaar kwijt... die liepen rond 2 uur 's middagd op nog geen 100 meter van de snelweg af te paraderen.

Die in het bos was ook lang na zonsopkomst aan het struinen.

Mijn collega's zien ze ook op allerlei tijdstippen.

Als die leugens van Glen waar waren had ik allang de loterij moeten winnen.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:10

mysa schreef:
Je kunt dat wel zo hard stellen maar wij zijn daar helemaal niet meer op ingesteld. Het is niet zo dat we aan dieren zijn begonnen terwijl er een 'inheemse' predator rondliep. Ikzelf heb bijv. vijftig jaar paarden gehad, nu nog 1 en nooit rekening moeten houden met het feit dat ze gedood zouden kunnen worden. Dat is nu best een enorme omschakeling en ik zou onder de huidige omstandigheden dus ook niet besluiten paarden te gaan houden. Geef mensen even de tijd zeg, in plaats van zo gevoelloos te oordelen.

Zo denk ik er ook over. Ik zal nu nooit geen paarden of ander vee meer aanschaffen, maar heb nog wel de zorg over de paarden en pony's die ik al heb. Dat ze ineens niet meer veilig zouden zijn in hun en, in mijn geval, ook mijn eigen thuis heb ik nooit kunnen bedenken en vind ik ook gewoon verschrikkelijk. Ik neem de nodige maatregelen, maar vind het oprecht heel naar dat hun welzijn daardoor verminderd.

Mijn hart gaat ook uit naar alle gehouden dieren die nu weer vaker en langer de stal in moeten.

Daarbij denk ik ook voor de wolf zelf dat NL niet de plek is voor hem. Zo'n dier zou rond moeten kunnen zwerven en jagen in de ongerepte natuur. Laats werd een filmpje geplaatst op FB van een wolf op straat in het verkeer. Al zou ik geen dieren hebben, ik wordt van zulke beelden niet gelukkig.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:18

Ik zoek nog zo'n sticker voor op de auto...
"Ik rem voor dieren, behalve wolf en das want dan geef ik gas"